طراحی انعطاف‌پذیر چرخ‌های میشلن برای حفظ لاستیک‌ها در مناطق صعب‌العبور

 

طراحی انعطاف‌پذیر چرخ‌های میشلن برای حفظ لاستیک‌ها در مناطق صعب‌العبور

 
گسترش تایرهای نیمرخ‌نازک (low-profile) شاهدی است بر اینکه همیشه «فرم» بر «کاربرد» برتری دارد. البته این رویکرد فراگیر در صنعت اتومبیل کاملاً در تضاد با واقعیتی است که وسایل نقلیه در راه‌های متروکه و ناهموار با آن روبرو هستند؛ جایی که راننده‌ها هزینه تعویض تایرها و یا، چرخ‌ها را می‌پردازند. امّا شاید با توسعه نوعی چرخ توسط میشلن، هم شرایط مدّنظر طراحان برآورده شود و هم دست‌اندازهای جاده، تأثیر خود را از دست بدهند. چرخ‌های انعطاف‌پذیر این کمپانی می‌توانند ضربه‌های سخت ناشی از ناهمواری‌ها را که معمولاً باعث آسیب‌ دیواره‌ها و ترک‌خوردگی در چرخ‌ها می‌شود، جذب کنند. مهندسان میشلن در هنگام رانندگی با این چرخ‌ها بر روی یک حفره آ‌زمایشی به عمق 7.5 سانتی‌متر با سرعت ۵۴ کیلومتر بر ساعت، هیچ‌گونه آسیبی بر روی تایر نیمرخ‌نازک 285/30R-21 مشاهده نکرده‌اند. این در حالی است که همین حفره می‌تواند یک تایر مشابه را بر روی یک چرخ معمولی با نصف این سرعت، دچار مشکل کند.
 
 
این نوآوری میشلن شامل یک جفت بازوی کناری انعطاف‌پذیر در دو طرف چرخ از جنس آلومینیوم است. البته این کمپانی از ارائه اطلاعات بیشتر در مورد محتویات داخل المان‌های با پوشش لاستیکی خودداری کرده و تنها گزارش در این رابطه، نسبت به استفاده از ساختار مشابه تایرها بوده است. در طول ضربه ناشی از حفره مسیر، بازوهای کناری برای محافظت از دیواره‌های تایر و همین طور، چرخ‌ها تغییر شکل می‌دهند.
 
چرخ انعطاف‌پذیر نسبت به نمونه معمولی، فرم باریک‌تری دارد و پره‌ها حالت برجسته‌تری نسبت به حلقه دارند و بنابراین ارتباط نزدیکتری با دیواره تایر خواهند داشت. همچنین یک پوشش تزئینی وظیفه حفاظت از چرخ و پنهان‌کردن بال خارجی و همین‌طور، پُر کردن فضای بین پره‌ها و بازو را برعهده دارد و ضمناً نسبت به حرکات بازوی کناری در هنگام ضربه، تغییر شکل نشان می‌دهد.
 
طراحی انعطاف‌پذیر چرخ‌های میشلن برای حفظ لاستیک‌ها در مناطق صعب‌العبور
 
توضیح عکس: در هنگام حرکت بر روی یک حفره، بازوها نسبت به فشاری که به تایر وارد می‌شود، تغییر شکل اندکی دارند، امّا همین موضوع باعث می‌شود که از فشار سخت به دیواره تایرها و پارگی بافت داخلی آنها جلوگیری گردد.
 
هر نوع تایری را می‌توان با ابزارهای معمولی که در دسترس همه کارگاه‌ها وجود دارد، بر روی این چرخ‌های انعطاف‌پذیر سوار کرد. تنها تایرهایی که میشلن استفاده از آنها را برای این چرخ‌ها منع کرد، تایرهای «ران‌فلت» هستند. اگر هیچ‌گونه فشار بادی در لاستیک‌ها وجود نداشته باشد، بازوهای چرخ‌های انعطاف‌پذیر بیشتر از ۱۶ کیلومتر دوام نخواهند آورد؛ مسیری که به مراتب کمتر از حدّ ۸۰ کیلومتر مجاز برای تایرهای ران‌فلت است.
 
 
نکته مثبت دیگر در این چرخ‌ها، کاهش اثر ناهمواری‌ها و نویز به داخل کابین است و به گفته میشلن، هیچ‌گونه مشکل اضافه‌ای در زمینه مقاومت غلتشی، عمر تایر یا کیفیت عملکرد هندلینگ وجود نخواهد داشت. همچنین میشلن گزارش داده که راننده‌های حرفه‌ای در پیست نوربرگ‌رینگ باز هم همان زمان‌های مشابه با چرخ‌های معمولی را ثبت کرده‌اند و تنها برخی از آنها نسبت به بازخورد کمتر سیستم فرمان شکایت داشته‌اند.
 
 
چرخ‌های میشلن که قابلیت تغییرشکل دارند، از سال ۲۰۱۲ در مراحل توسعه خود قرار داشته‌اند و احتمالاً از سال آینده میلادی، برای حضور در جاده‌ها آماده خواهند بود. شرکت تولید کننده چرخ «مکسیون» امتیاز این تکنولوژی را از میشلن خریداری نموده و با برخی خودروسازان جهت برنامه‌های توسعه محصولات همکاری کرده است. اولین نمونه کارخانه‌ای از این نوع چرخ‌ها احتمالاً‌ برای یک خودروی لوکس با ابعاد ۱۹ اینچ یا بزرگتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ضمن اینکه این نوع تایرها به احتمال زیاد، گزینه مناسبی برای وسایل نقلیه بدون‌راننده خواهند بود. شرکت فرانسوی ناویا (Navya) که به دنبال ساخت وسایل نقلیه ۱۰۰ درصد اتوماتیک است، اعتقاد دارد که این تایرهای انعطاف‌پذیر میشلن می‌توانند راه‌حل بسیار خوبی برای عدم‌تنظیم فرمان توسط کامپیوتر در هنگام حرکت بر روی چاله‌ها باشند.
 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , میشلن , میشلن , لاستیک , تایر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
منصوری : سلام اسفندیا کسی دعوتنامه نیومده براش تا کی باید صبر کنیم
یوسف 💯 : سلام 😃😃😃 سورن دوگانه تکمیل وجه ۱۰ بهمن ، تحویل ۲۹ اسفند بود ، دیروز پیامک تبدیل به 207i پانا دستی اومد ، ولی تبدیل نخواهم کرد ، ماشین خودم رو می خوام 💥💥💥💥💦
علی : واسه من زده ارسال به خودرو ساز از امروز زده ، اطلاعات بازگشتی عرضه کننده خودرو یعنی چی ؟ دارم سکته میکنم
S5shahrivar : ۳۰ شهریور هنوز شاسی نشده بک احتمال داره چون اقساطی ها را بخوان ماشین دیگه بدن داستان تغییر چک ها و غیره داره خیلی ها هم دو تا قسط واریز کردند فعلا دارم اقساطی ها را میدن بعد می رسن خدمت ما بجای s5 یا s3 میدن یا x5
X5 مشکی : من ۱۷ بهمن ثبت نام کردم الان از سه ماه بیشتر گذشته ولی هنوز فاکتور نشده،تکمیل وجه زرده.کسی میدونه چقدر دیگه تحویل میدن؟
مبین : آرامشتون حفظ کنید و باز هم چاره ای بجز صبر کردن نداریم
زینب : کاش پارسال که پیامک تبدیل خودرو شاهین به اتومات اومد تغییرش داده بودیم هممون تا حالا اینجوری سرمون نیاد
DA : خطاب ب علی خیر امتیازت نمیسوزه و ب احتمال زیاد بعد از ی مدت دوباره برات پیامک حالا باز یا پیش فروش یا فروش فوری یا همون شاهین یا جای گزین پیامک ارسال میشه.
تارا دستی مشکی : تحویل 6بهمن پنج دنده هنوز فاکتور نشده از دوستانش که تجربه دارن به نظرتون کی فاکتور میشه واقعا خسته شدم دیگه بعد میان اخبار میگن یه محصولمون تاخیر داره اونم نهایتا تاسی روز یه نفر نیست بگه دلقک من الان چهار ماهه تاخیرم مثل چی دروغ میگن مثل من هم هزار نفر هستن هیچ جواب نمی‌دن اصلا به کفششونه آدم حساب نمیکنن این خودرو سازها هیچ کسو حتی دولتو براش تره خورد نمیکنن چه قدرتی دارن هر وقت بخوان قیمتو اضافه میکنم هر وقت دوست داشته باشند تحویل میدن خانه خره به هیچ خداییم جواب گو نیستن به کجا وصلن خدا می‌دونه
محمد : همه چسی میان ۹۰ درصد دروغ مگن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سعید تیگو7 : حالا اصلا میگیم اینایی که گفتی خیال واهی و دلخوش کنی از طرف دیگران هست من که تحویل قراردادم 90 روز کاری هست و خودم قراردادو امضا کردم و و طبق قرار داد سیستمی برج 5هست چه ضرر و زیانی برای من داره حالا میخاد اخبار درست باشه یا غلط.پس حداقل بزارین روند و مراحل کار را دوستان اینجا اعلام کنند و اگر کسانی خبر جدیدی دارند بیان کنند
رضا : یه چند تا مسئله رو خدمت دوستان متذکر بشم چون بعضی ها فکر کنم از سر بیکاری میان توی گروه وبه احتمال خیلی زیاد هیچ خودرو ثبت نامی هم ندارن فقط می خوان با حس وحال مردم بازی کنن،دوستان من چند سال پیش یه کوییک ثبت نام سایپا داشتم هیچ اطلاعی از طریق نمایندگی یا صدای مشتری نصیبم نشد وخودرو هم با 3 ماه تاخیر تحویل گرفتم اما با اطلاع رسانی افراد توی همین گروه‌ها قبل از اینکه نمایندگی به من بگه من هر مرحله از روند تحویل خودرو مطلع می شدم پس اینکه بعضی ها میگن این پیج مال شرکت مدیران هست وغیره این چرت وپرت هست چون فقط اطلاعات این خودروساز نیست شما می تونید توی صفحات دیگه هم ببینید که شرکت های دیگه هم هستند ودرمورد اون دوتا آقایان فرشید والوند هردوشون اشخاص محترمی بودن واطلاعاتشون هم دقیق بود از نحوه تایپ کلامشون مشخص بود دیگه هم لطفا بقیه نیان نظرات بی خود خودشون رو بزارن
دوگانه : سلام شما تاریخ تکمیل وج وتاریخ تحویل کی بودین.والا ازما داره میره توششماه
تحویل 30دی : از کجا بفهمیم dae گیربکس هست.
پارس : سلام کل مراحل اقساطی رو توضیح میدی بهمون ممنون
اریزو5اف ال : لایک
علی ج : دوستان گوش به حرف کسی ندید چهارشنبه حتما بیاید دلار آمده پائین قیمت خودرو هم فروکش کرده پژو پارس هم باید به قیمت 402 به متقاضیان عرضه بشه
معدی : آقا فک کنم ندن،منم اسفند401ثبت نام کردم تا حالا 4بار دعوتنامه پیشنهادی اومده ولی من اتومات لازم دارم مشکل دارم
پرهام کجایی : آقا پرهام نیستی عزیز دل .... آخه چرا اینقدر اسفندیا امیدوار کردی... هنوز چشم انتظاریم .... حداقل یه خبری...
دوگانه ساینا اینا : بعضی عشق تیک خوردن دارن،هی ببینیم چند نفریم،خبر بدرد بخور نداری یه جوک بنویس ،ملت حال کنن باهاش،هم تیک میزنن هم تاک