ادامه معادله چند مجهولی قیمت گذاری خودرو/ حکایت شورایی که بود و نبودش خودرو را گران می کند

 

ادامه معادله چند مجهولی قیمت گذاری خودرو/ حکایت شورایی که بود و نبودش خودرو را گران می کند

 
حدود 10 سالی می شود که شورای رقابت تعیین کننده قیمت خودروهای کمتر از 45 میلیون تومان است. البته طی همه این سال ها قیمت گذاری از سوی این شورا هم با نقدها و هم با تشویق هایی همراه بوده است. حال این پرسش مطرح است که با وضعیت فعلی بازار، همچنان روند قیمت گذاری خودرو باید به دست شورای رقابت باشد یا بازار آزاد و یا سازمان حمایت از مصرف کنندگان؟
 
ماجرا از این جا آغاز شد که از ابتدای امسال و همزمان با نوسانات نرخ ارز، تک نرخی شدن ارز از سوی معاونت ریاست جمهوری و آغاز التهاب بازار، مقرر شد تا شورای رقابت میزان افزایش قیمت خودروهای داخلی از سوی خودروسازان را نهایتا تا خردادماه اعلام کند. اما اعلام قیمت گذاری ها تقریبا تا نزدیکای تیرماه به طول انجامید و تنها مجوز افزایش 7.5 تا 15 درصدی خودروهای ایران خودرو سایپا اعلام شد و پس از آن نیز این شورا تقریبا به سکوت نشست.
 
گرچه سکوت این شورا به دو ماه زمان کشیده شد، اما از حدود 10 روز گذشته که موضوع پیش فروش خودروهای ایران خودرو و سایپا مطرح شد و ماجرای تنظیم بازار به میان آمدف ناگهان شورای رقابت نیز از لاک خودو بیرون آمد و جلسه ای با مدیران عامل دو خودروسازی کشور برگزار کرد.
 
در جریان این جلسه در هفته گذشته مدیران شرکت های خودروسازی با اشاره به افزایش قیمت عرضه قطعات توسط قطعه سازان با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و نهاده‌های تولید (خصوصا قیمت فولاد، آلومینیم، محصولات پتروشیمی و نساجی و...) و همچنین افزایش قیمت ارز که نهایتا منجر به افزایش غیر قابل اجتناب هزینه تولید و قیمت تمام شده خودرو شده است، پیشنهاد افزایش قیمت دادند که اعضای شورا با توجه به نامشخص بودن برخی آمار و اطلاعات و مستندات مطرح شده در آسیب‌شناسی‌های بعمل آمده خصوصا میزان ارزبری هر خودرو، نوع ارز تخصیص یافته، میزان افزایش واقعی هزینه‌ها و شاخص تورم بخشی پنج ماهه، بااتفاق آراء مقرر کردند که به منظور اتخاذ تصمیم متقن و مستند در آنالیز هزینه‌های خودروسازی و همچنین استفاده از آمار و اطلاعات صحیح و دقیق، مرکز ملی رقابت نسبت به دریافت آمار رسمی و پس از دریافت استعلام نرخ تورم بخشی از بانک مرکزی موضوع مجددا مورد بررسی قرار گیرد.
 
با این حال از ابتدای امسال و به صورت جدی تر از خردادماه تاکنون که از دخالت شورای رقابت در قیمت گذاری کاسته شد، بازار و دلالان  تعیین کننده قیمت خودرو شده اند و هر روز به قیمت خودروهای داخلی در بازار افزوده شد، به گونه ای که با روند افزایشی قیمت خودروها، کم کم از سهم خودروهای موجود در لیست این شورا، کاسته شد.
 
با این حال، روزهای ابتدایی هفته گذشته بود که محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت از مصوبه‌ای مهم در شورای‌‌عالی هماهنگی اقتصادی قوای سه‌گانه خبر داد و اعلام کرد که قیمت‌گذاری کالاهای تولیدی با ارز نیما، تحت نظارت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار انجام خواهد شد. در این میان بسیاری گمان کردند دیگر شورای رقابت نقشی در پروسه قیمت‌گذاری خودرو نخواهد داشت، از این رو با توجه به انتشار اخبار و ضد و نقیض، این موضوع که شورای رقابت از پروسه قیمت‌گذاری خودرو کنار رفته، به‌عنوان پیش فرض کلی لحاظ و بنابراین گمانه‌زنی‌ها و پیشنهادهایی مبنی‌بر تغییر قیمت خودروهای داخلی مطرح شد. از سویی دیگر برخی کارشناسان و مسئولان دولتی بر آزادسازی قیمت گذاری خودرو پافشاری می کنند و بر این باورند که این امر می تواند بازار را با ثبات بیشتری همراه کند.
 
احتمال جایگزینی سازمان حمایت به جای شورای رقابت
حال با وجود اخبار ضد و نقیض مبنی بر قیمت گذاری خودرو توسط دولت یا بازار، این پرسش مطرح است که حل معادلات چند مجهولی قیمت گذاری خودرو در کشور چه زمانی تمام می شود و تناقض های موجود در زمینه چه نفع و چه ضرری برای بازار خودرو در بر خواهد داشت؟
 
سعید باستانی- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی- در همین رابطه به خبرنگار خودروکار می گوید: « درباره حضور و قیمت گذاری خودرو توسط شورای رقابت در کمیسیون صحبتی نشده است، اما موضوعی مطرح است که برخی موافق حضور شورا و برخی دیگر موافق حضور سازمان حمایت از مصرف کننده در بخش قیمت گذاری خودرو هستند».
 
او می افزاید: « گرچه هنوز طبق قانون وظیفه قیمت گذاری و نظارت بر بازار بر عهده شورای رقابت است، اما به نظر می رسد میل به قیمت گذاری از سوی سازمان حمایت از مصرف کننده بیش تر است».
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
پذیرش ۱۹ دی شاهین اتومات : منم پذیرش 19 دی ماه هستم ولی هنوز فاکتور نشدم تکمیل وجه رو روی ۱۸ دی ماه انجام دادم ولی پذیرش رو ۱۹ دیماه زدند هنوز فاکتور نشدیم منتظریم
H : نه ربطی نداره . من دوماهه تکمیل وجه شدم و تخصیص داده شده ، منتظر فاکتور بشه ، همینو زده . برای همه همینه
شاهین اتو : بله فروش فوق العاده بودم
رها : ظاهرا خیلیا این مشکل رو دارن..چون در سایت دیگه ای دیدم که عده ای اعتراض کرده بودن به این موضوع با پشتیبانی سایپا تماس بگیرین بنظرم 096550
j7 سفید : سلام خدمت دوستان من امروز صبح تحویل گرفتم ثبت نام دومرحله ایی شهریور تکمیل وجه دی ماه تحویل سیستمی بهمن ماه اصفهان دیروز رسیده امروز تحویل گرفتیم توی پارکینگ تحویل حدود ۱۲ تا۱۳ تاj7 مشکی دیگه هم بود
آراد : موعد تحویل زمستان بودین؟
اس۵ : لعنت بر ذات خرابتون موعد چکشون هست الکی همه شاسی شدن.ما که ندیدیم.ولی خر جد و آبادتونه
حسام : دوستان زنگ زدم سایپا بابت این پیام هیچ اطلاعاتی از سمت عرضه کننده ارسال نشده پرسیدم گفتن هیچی نیست و کد ملی رو گرفت گفت منتظر پیام تکمیل وجه باشین به نظرات منفی اهمیت ندین انشالله ب زودی برا همه پیام تکمیل وجه میاد اونایی ک عدم تخصیص خوردن و پلاک فعال داشتن دارن میسوزن ک اسمشون در نیومده گوش ندین اصلا
زهره : من همین اول کار بگم که خودم اطلس دارم و نزدیک به دوماهه که باهاش رانندگی میکنم ( اولین ماشینم کوییک بوده ) به شخصه ۲۰۷ رو بیشتر دوستدارم با ۲۰۷ رفیقم که مدل ۱۴۰۰ بود رانندگی کردم اطلس خیلی سواری نرم تری در اختیارتون میذاره ولی ۲۰۷ فرمون نرم تر داشبورد قشنگتر البته نظر شخصی خودمه ظاهر قشنگتر ولی خب اطلس از کوییک هم نرم تر و بهتره و قطعاتشم مثل کوییکه و کم خرجه نسبت به ۲۰۷ قطعات ارزونتری داره ، نسبت به قیمت کارخانه که خریدم واقعا راضیم سانروف داره آپشناش خوبه و و چیزی که من خیلی باهاش حال میکنم سانروف جمع جورشه که توی ۴۰۰ میلیون هیچ ماشین داخلی سانروف نداره، فقط تنها چیزی که خیلی ناراحتم کرد این بود که دکمه های روی فرمونش چراغ نداشت ولی ۲۰۷ داشت، امیدوارم همه بتونن ثبتنام کنن و لذت ببرن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
زهرا : چرا پیام نمیاد
پارس زمستان : سلام بنظرتون 4707 تمدید میشه یا نه
207دستی سقف فلز : کسی خبر داره اصلا سقف فلز تولید میشه؟
207 اسفند : تغییر رنگ به مشکی هنوز بازه کسی مشکی میخاد بزنه من که همون سفید میخام
ابوالفضل : سلام من 10روزه تحویل گرفتم 4713واقعا پارس ای ال ایکس چیز دگه ای هست
باقر : یک خبر خوش صدای مشتری می که تا نزدیک شهریور مجوز صادر می کنیم چقدر راسته نمی دانیم
ابوالفضل : سلام سریع واریز کن به حرف اینجاگوش نکن
ساینا 85 گانه واریز 11بهمن : دوستان نگران دعوتنامه نباشید تا شنبه میاد چون فروش فوری فقط تا 11 بهمن عصر بود بعدش شد پیش فروش یعنی تا شنبه دعوتنامه شماها میاد
207 اتو پانا ارتقا یافته : شما تکمیل وجه چندم هستید
امین : سلام اقاشایان.خردادروکی شروع میکنه به فاکتور؟