بررسی حضور 13 ساله کیا ریو در ایران

 

بررسی حضور 13 ساله کیا ریو در ایران

 

رپورتاژ - اگر در خیابان­های ایران نگاهی گذرا به ماشین‌های در حال تردد بیندازید، قطعاً خودروی «ریو» را خواهید دید. اگر از مصرف‌کنندگان این خودرو در رابطه با آن سؤالی بپرسید، در پاسخ­­های آن­ها رگه­هایی از رضایت را از این محصول کمپانی کیا موتورز مشاهده خواهید کرد.

در این مطلب می‌خواهیم به‌صورت مختصر حضور 13 ساله ریو در ایران را بررسی کنیم. قبل از آن 4 نسل از این خودرو را معرفی می‌کنیم.

کیا ریو را می­توان در چهار نسل مختلف طبقه­‌بندی کرد:

 

 نسل اول

نسل اول این خودرو در سال 2000 با دو مدل استیشن و سدان، خود را به بازار جهانی خودرو معرفی کرد. این نسل از کیا ریو در سال 1384 وارد بازار ایران شد و توسط سایپا مونتاژ و عرضه گشت و اتفاقاً با استقبال نسبتاً خوبی نیز مواجه شد.

این ماشین کره‌ای با داشتن موتوری 4 سیلندر و 1500 سی‌سی می‌توانست قدرتی معادل 96 اسب بخار تولید کند. کیسه­های هوا و ترمزهای ضد قفل معروف به "ABS" از امکاناتی بود که سایپا از کیا ریوهای وارداتی حذف و به مشتریان عرضه نمود. علی‌رغم حذف این امکانات، هنوز مشتریان بازار خودرو در ایران کیا ریو را خودرویی اقتصادی و قابل‌قبول قلمداد می­کردند.

نسل دوم

از سال 2005 نسل دوم این خودرو تولید و با پلتفرم مشترک هیوندای اکسنت و دو مدل سدان و هاچبک معرفی شد. قدرت نسل دوم کیا ریو به 110 اسب بخار افزایش پیدا کرد، اما همچنان این کیا ریو های نسل اول بودند که در بازار خودروی ایران دست‌به‌دست می­شدند. کیا ریو که تا حدودی محبوب خریداران خودرو در ایران به شمار می­رفت تا سال 1390 توسط سایپا به خریداران عرضه شد. تا این­که سازمان استاندارد با الزامی کردن نصب کیسه­های هوا (ایربگ) بر روی همه­ی خودروهای تولید داخل، خط پایانی بر حضور چندین ساله­ این خودرو در ایران کشید. استهلاک پایین و مصرف سوخت کم این خودرو باعث شد تا حضور ریوهای دست‌دوم در ایران همچنان به چشم بخورد. البته ایراداتی هم به این خودرو وارد است. برای مثال تعداد زیادی از مصرف‌کنندگان این خودرو از خرابی زودهنگام جعبه‌دنده و یا امکانات پایین رفاهی گلایه می­کنند. ازلحاظ ایمنی می­توان کیا ریو را در رده­ متوسط طبقه­بندی کرد. ازلحاظ طراحی، کیا ریو جز خودروهایی محسوب می­شود که با ظاهری بسیار ساده، خودرویی معمولی به شمار می­رود. شاید دلیل این موضوع این باشد که طراحی مربوط به سال 2000 بوده و تنوع بالای خودروهای جدید تولیدشده، رنگ از رخ کیا ریوهای قدیمی ربوده است. از نسل دوم این خودرو در ایران خبری نیست و هرگز این نسل از کیا ریو پا به بازار داخلی ایران نگذاشت.

بررسی حضور 13 ساله کیا ریو در ایران

نسل سوم

نسل سوم این خودرو در سال 2012 به بازارهای جهانی معرفی شد و تولید آن تا سال 2017 ادامه پیدا کرد. این نسل ازلحاظ ایمنی و مصرف سوخت پیشرفت قابل‌توجهی داشت. این نسل با ورود به بازار داخلی ایران توانست تا حدودی رضایت مشتریان را جلب کند. گرچه استقبال مشتریان از این نسل هم چون نسل اول این خودرو نبود.

نسل چهارم

در حال حاضر نسل چهارم کیا ریو نیز معرفی‌شده که البته هنوز به بازار ایران عرضه نشده است.

جمع بندی

به‌طورکلی می­توان حضور اولیه­ کیا ریو در ایران را حضوری موفق ارزیابی کرد، چراکه مصرف سوخت پایین و استهلاک پایین این خودرو در ایران طرفداران زیادی داشت و همین امر سبب استقبال خوب مشتریان از آن شد. از حضور نسل­های اول و سوم کیا ریو در ایران می­توان دریافت که علی‌رغم استقبال خوب از نسل اول این خودرو، نسل سوم کیا ریو نتوانست جایگاه این خودرو را در ایران حفظ کند. نسل آخر این خودرو حتی در خود کشور کره جنوبی خط تولید نداشته و در برخی کشورهای دیگر عرضه می­شود.

خریداران این خودروها در داخل ایران حال با از نبود لوازم یدکی این خودرو در داخل ایران رنج می­برند و همین امر باعث کم‌رنگ‌تر شدن استقبال از کیا ریو در ایران شده است. مدل‌های کارکرده و دست‌دوم کیا ریو در سایت‌های خریدوفروش خودرو موجود می‌باشد. مدل سال 90 این خودرو که تقریباً جزء آخرین مهروموم‌های تولید ریو در ایران نیز به‌حساب می‌آید در سایت دیوار با قیمتی در حدود 40 الی 45 میلیون تومان برای فروش آگهی شده است. با همین بودجه می‌توان یک سمند نسبتاً تمیز مدل 91-93 را خریداری کرد.

در یک نگاه کلی می­توان این­طور ارزیابی کرد که حضور 13 ساله­ کیا ریو در ایران دارای نموداری نزولی ازلحاظ گرایش مشتریان به خرید آن در ایران بوده­ است. کم­تر خانواده­های ایرانی هستند که چشم بر ظاهر قدیمی کیا ریوهای نسل اول موجود در ایران ببندند. یا کم­تر خانواده­هایی هستند که پس از خرابی خودروی خود و پس از مواجهه با عدم وجود لوازم یدکی آن در داخل ایران خاطره­ خوبی از سفر با کیا ریو تجربه کرده باشند.

 

منبع : ویرلن


 
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , کیا ریو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عاطفه : خطاب به آقا حسین من آذر تونستم ثبت نام کنم . آبان ظرفیت تکمیل بود
جفر : چرا هرروز با یه اسم جدیدمیای مزخرف میگی؟بدبخت ساینام الان۴۰۰تومن به بالاست تو کارخونه؟شکایت چی کشک چی
J4 تهران : سلام من 12 اسفند ثبت نام کردم هنوز هم تو تکمیل وجه مونده و زرد رنگه
اطلس جی : من بخشنامه سایپا رو خوندم.جدولش رو اگه دقت کرده باشین در قسمت نوع خودرو ثبت نامی ک ساینا نوشته و در ستون بعدی خودرو قابل تحویل رو دو قسمت کرده یکی اطلس جی یکی ساینا ۸۵ گانه و اطلس رو فقط برای ثبت نامی های طرح زمستان گذاشته. منم ۱۱ دی ساینا ثبت نام کرده بودم،دیروز پیامک ساینا اومد ولی داخل سایت ک رفتم اطلس هم بود و امروز بدون هیچ مشکلی از درگاه ملت اطلس رو واریز وجه کردم شماره درخواست اومد ولی شماره پذیرش رو نمیدونم کی میفرستن
بیتا : با سلام انشالله برای شما هم پیامک سامانه سخا و احراز هویت می‌آید. انشاالله
امیر : سلام من تکمیل وجه اسفند انجام دادم تحویل 30 روزه بود اما تا الان خبری نشده تماس هم میگیرم با 096550 میگن باید صبر کنید هیچ پاسخ مشخصی نمیدن و اینکه حالا صبر زیادی هم کردیم نه فقط من , همه دوستان, تو این وضعیت باید چکار کرد ؟
J4 : سلام سرکاریم؟داداش ثبت نام بهمن پارسال شاسی نشده چطوری از شما شاسی شده؟
سپیده : خدا ازتون نگذره اول اسفند تکمیل وجه پیش فروش اطلس هنوز تحویل ندادن و فاکتورم نشده انشالله به حال ما دچار شوید به حق
J4 : هنوز جی فور های ثبت نام پارسال دی و بهمن شاسی نشده چطوری بعضی ها میگن تازه ثبت نام کردیم ولی شاسی شده. سر کاری هست یا خود عوامل شرکت جو میدن؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : و اینکه چه مدارکی میخواد سامانه سخا
محمد : سلام. خواهشا کسایی که اطلاع دارن راهنماییم کنن. سامانه سخا که باید انجام بدیم حتما باید به اسم صاحب ماشین باشه وآیا میشه آدرس رو که تو ثبت نام دادیم رو عوض کنیم باتشکر
اسفندی : درود به شرفت آقا پرهام 🌹🌹
میتی : آقا با یک کارت دیگ که به اسم خودت نباشه میشه تکمیل وجه کرد؟؟!!آیا؟؟
محمد : سلام تورو خدا راست میگی پس من که راههم دوره چی میشه کاش زودتر پیام میذاشتی
علی دنا اتو اسفند : مبارکه شما تکمیل وجه کی بودید؟فاکتور شدید؟
علی مشهد‌ : بعد از فاکتور چقد‌ زمان میبره پلاک‌ بشه من تکمیل وجه سوم بودم پلاک نشده
یوسف : سلام سایناجی زمستان1403هست
تحویل اسفند ریحانه : بله آقا پرهام لطفاً جواب بدید سوال منم این هست کدوم آپشن رو انتخاب کنم
تحویل اسفند ریحانه : فقط تا 15 دهم صبر کنید میفهمیم کی راست میگه کی دروغ 😂