دلیل استقبال روزافزون از سوپرشارژرهای الکتریکی چیست؟

 

دلیل استقبال روزافزون از سوپرشارژرهای الکتریکی چیست؟

 
توربوشارژرها باعث افزایش قدرت خروجی پیشرانه و کاهش مصرف سوخت می‌شوند؛ اما نمونه‌های معمولی آن‌ها مشکلاتی دارد که در نسل جدید سوپرشارژرهای الکتریکی رفع شده است.
 
«کاهش مصرف سوخت» و «افزایش قدرت خروجی پیشرانه» دو عامل مهم در طراحی پیشرانه‌ها است. همه‌ی خودروسازان در فرایند طراحی و ساخت محصولات جدید، به این عوامل به‌عنوان برگ‌برنده درمقابل سایر رقبا نگاه می‌کنند. توربوشارژرها با افزایش حجم و فشار هوای ورودی به محفظه‌ی سیلندر، فرایند احتراق را بهبود می‌بخشند و درنتیجه، قدرت خروجی را افزایش و مصرف سوخت را کاهش می‌دهند. به‌همین‌دلیل در سال‌های اخیر، استفاده از توربوشارژرها به امری معمول تبدیل شده است و بیشتر خودروهای امروزی همراه‌با توربوشارژر عرضه می‌شوند.
 
کاهش سرعت کارکرد پیشرانه ازطریق کاهش دور موتور سبب به‌حداقل‌رسیدن تلفات اصطکاک و درنهایت، افزایش قدرت خروجی می‌شود؛ اما این امر ممکن است فشار خروجی اگزوز را کاهش دهد و سبب به‌دست‌آمدن نتیجه‌ی معکوس در خودروهای مجهز به توربوشارژر معمولی شود. درحقیقت، توربوشارژرها بخشی از انرژی موردنیاز توربین خود را از سرعت و فشار گازهای خروجی اگزوز تأمین می‌کنند و با کاهش این فشار خروجی، توربوشارژر نمی‌تواند به‌خوبی عمل کند.
 
 
به‌دلایل ذکرشده، استفاده از توربوشارژرهای معمولی که قدرت خود را از پیشرانه تأمین می‌کنند، مشکلاتی به‌همراه دارد که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به تأخیر در شتاب‌گیری اشاره کرد. در خودروهای مجهز به توربوشارژرهای معمولی، با فشردن ناگهانی پدال گاز فاصله‌ای زمانی میان پاسخ پیشرانه به افزایش شتاب وجود دارد که در اصطلاح به توربولگ (Turbo lag) معروف است. در این حالت، سرنشینان ضربه‌ای ناگهانی حس می‌کنند که ناشی از در مدار قرارگرفتن سوپرشارژر و افزایش ناگهانی قدرت پیشرانه است. برای رفع این معضل و جلوگیری از سایر مشکلات ناشی از توربولگ، نسل جدیدی از سوپرشارژرها معرفی شده است که قدرت خود را از منابع الکتریکی تأمین می‌کنند و مهم‌ترین مزیتشان حذف توربولگ و پاسخ‌گویی لحظه‌ای به افزایش شتاب است.
 
آئودی یکی از اولین خودروسازان عمده‌ای است که به تولید و استفاده از نسل جدید سوپرشارژرهای الکتریکی روی آورد. این خودروساز آلمانی در سال ۲۰۱۳، نمونه‌ی اولیه‌ی مدل A6 با پیشرانه‌ی مجهز به سوپرشارژر الکتریکی را رونمایی کرد. در این خودرو، سوپرشارژر الکتریکی میان توربوشارژر معمولی و پیشرانه قرار داشت و تنها زمانی در مدار قرار می‌گرفت که سیستم مرکزی مدیریت موتور با تشخیص فشار پایین گازهای خروجی اگزوز، دستور واردشدن سوپرشارژر الکتریکی به مدار را صادر می‌کرد و تقریبا بلافاصله سوپرشارژر الکتریکی ۴۸ ولتی فشار مدنظر محفظه‌ی احتراق را تأمین می‌کرد. آئودی با معرفی این سیستم جدید، توجه سایر خودروسازان به این فناوری را جلب کرد؛ به‌گونه‌ای که در سال‌های اخیر و با تکامل این طرح انقلابی، امروزه خودروسازان بزرگی مانند مرسدس بنز و جگوار لندرور نیز به جمع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان سوپرشارژرهای الکتریکی پیوسته‌اند.
 
در‌حال‌حاضر، تلاش‌ها برای استفاده از سوپرشارژرهای الکتریکی در پیشرانه‌های کم‌حجم در کانون توجه قرار گرفته است و مهندسان تلاش‌هایی موفقیت‌آمیز برای کسب قدرت خروجی بیشتر از پیشرانه‌هایی با حجم یک تا دو لیتر کرده‌اند. برای مثال، کنسرسیومی متشکل از مهندسان شرکت ریکاردو و فورد از چند سال پیش با هدف کسب قدرت و گشتاور خروجی معادل پیشرانه‌ی معمولی دولیتری فورد از پیشرانه‌ی یک‌لیتری سوپرشارژر آغاز به‌ کار کرد. در پروژه‌ای مشابه، مهندسان جگوار لندرور در همکاری با لوتوس توانستند از پیشرانه‌ی چهارسیلندر دولیتری معادل پیشرانه‌ی هشت‌سیلندر پنج‌لیتری خروجی بگیرند. در این سیستم، مهندسان جگوار لندرور و لوتوس راه‌حلی خلاقانه برای تولید انرژی الکتریکی از حرارت گازهای خروجی اگزوز و ذخیره‌ی آن در باتری برای استفاده‌ی سوپرشارژر الکتریکی بهره برده‌اند.
 
یکی از نمونه‌های برتر کسب خروجی حیرت‌انگیز از پیشرانه‌ی کوچک، مربوط به پیشرانه‌های ۵/۱ لیتری M12 و M13 بی‌ام‌و است. این پیشرانه‌های فرمول یک در دهه‌ی ۱۹۸۰  ساخته و بهره‌برداری شد؛ دهه‌ای که عصر ظهور توربوشارژرها در این مسابقات بود. در این پیشرانه‌ها، توربوشارژری عظیم فشار هوای ورودی به سیلندر را تا ۵/۵ بار افزایش می‌داد و سبب می‌شد قدرت خروجی پیشرانه به ۱۴۰۰ اسب‌بخار (معادل ۹۳۳ اسب‌بخار به ازای هر لیتر ظرفیت سیلندر) برسد. بااین‌حال، این اعداد خیره‌کننده سبب می‌شد پیشرانه‌ها یادشده در وضعیت بحرانی قرار بگیرند و درنهایت، یکی از این پیشرانه‌ها در خودرو برابهام BT53 نلسون پیکه منفجر شد و مهندسان بی‌ام‌و بلوک سیلندر آن را به‌عنوان دستاوردی فراموش‌نشدنی نزد خود نگه داشتند.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , سوپرشارژر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
S3 ثبت نام13 آذر : واسه ما ۱۳ آذر بود ۱۶ خرداد شاسی شد فعلا دارن مشکی هارو فاکتور میکنن
J7 دی : هنوز برای دی ماه فاکتور نشده
علی : نتایج خودروهای برقی فردا مشخص میشه احتمال بسیار زیاد این هفته خودروهای وارداتی چانگان هم تعیین تکلیف بشن خبر خودروهای برقی توی سایت
تارا دستی زمستان : تا 22خرداد یا 23خرداد هستن بعد خرداد تمام میشه میاد روی تیر
محمد j4 : سلام دوستانی که j 4 مشکی ثبت نام کردن اسفند یا فروردین ماشین بهشون تحویل شده ؟ من سفید نوشتم حالا میکن مشکی ها رو زودتر دارن میدن
تارا v1p : ما 20خرداد فروش فوری سفید هنوز فاکتور نشدیم
مجتبی : سلام دوستان واسه من امروز زده شما هیچ سفارش ثبت شده ای ندارید. مشکل سامانه هست یا...؟
رضاs5 : سلام دوستان تا حالا کسی از کرمان موتور جریمه تاخیر تونسته بگیره؟اگه تونسته چجوری؟
J7 بهمن : J7 ثبت نام بهمن کسی فاکتور شده دوستان؟
نازیلا و....از اردبیل : به خدا تمام طلاهم را فروختم تا پول دنا کامل بشه اومدم واریز کنم گفتند ظرفیت پره دارم سکته میکنم تورا خدا این انصاف نیست به ما رحم کنید تا کی باید منتظر بمونیم یک سال چشم به پیامک ایران خودرو دوختیم این هم اخرش
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
احسان : اتوماتیک اردیبهشت ی چند تا فاکتور شده دستی هیچ کس فاکتور نشده خیالت راحت
همتا : برای من پیام اومد ثبت نام دنا پلاس برای آبان و آذر اولویت تابستان بودم ولی میگه ظرفیت پر شده باید چکار کنم کسی میدونه راهنمایی کنه
عبدالرضا : سلام از منم همین مشکل هست نمی‌دونم چکار کنم شماره هم جواب نمیده کسی نیست توضیح بده باید چکار کنیم
رسوا کن : واقعن گندش رو در آوردن چه وضعشه اول باید به مامیدادن....
من : آقا چه مسخره بازیه ما نصف پولمون پنج ماهه دست اینا هست بعد واسه ایتا فروش فوری میزارن؟ما نصف پولو بهمن ماه دادیم واسه دنا آپشنال تابستون حالا واسه اینا نود روزه میاد حق و اولویت با ما بود عجب بدبختی هستا.موافقا لایک کنن.....
محمد : سلام برای من سورن دوگانه اول بهمن تکمیل وجه کردم و تاریخ تحویل 29 اسفند بوده الان 18 روز داره روی فاکتور شده میچرخه کسی میدونه کی فاکتور میشه
دنا efp منتظر جگرسوخته : هنوز 4 خرداد فاکتور نشده باید منتظر بود....
پارس تابستان : سلام وقت بخیر دوستان برای اولویت تابستان کی پیامک میاد و چه خودرویی عرضه میشود اگه کسی میدونه لطف میکنه که بگه
x22 : کریم خان ماشینت چی بوده؟ امروز که جمعه بود
پارس سفارشی Elx : سلام گواهینامه تمدید کنید بعد به این شماره زنگ بزنید که گواهینامه تمدید کردم بعد درست میشه 02182272727 بعد 0 بهش بگین استعلام دوباره بگیرن