دلیل استقبال روزافزون از سوپرشارژرهای الکتریکی چیست؟

 

دلیل استقبال روزافزون از سوپرشارژرهای الکتریکی چیست؟

 
توربوشارژرها باعث افزایش قدرت خروجی پیشرانه و کاهش مصرف سوخت می‌شوند؛ اما نمونه‌های معمولی آن‌ها مشکلاتی دارد که در نسل جدید سوپرشارژرهای الکتریکی رفع شده است.
 
«کاهش مصرف سوخت» و «افزایش قدرت خروجی پیشرانه» دو عامل مهم در طراحی پیشرانه‌ها است. همه‌ی خودروسازان در فرایند طراحی و ساخت محصولات جدید، به این عوامل به‌عنوان برگ‌برنده درمقابل سایر رقبا نگاه می‌کنند. توربوشارژرها با افزایش حجم و فشار هوای ورودی به محفظه‌ی سیلندر، فرایند احتراق را بهبود می‌بخشند و درنتیجه، قدرت خروجی را افزایش و مصرف سوخت را کاهش می‌دهند. به‌همین‌دلیل در سال‌های اخیر، استفاده از توربوشارژرها به امری معمول تبدیل شده است و بیشتر خودروهای امروزی همراه‌با توربوشارژر عرضه می‌شوند.
 
کاهش سرعت کارکرد پیشرانه ازطریق کاهش دور موتور سبب به‌حداقل‌رسیدن تلفات اصطکاک و درنهایت، افزایش قدرت خروجی می‌شود؛ اما این امر ممکن است فشار خروجی اگزوز را کاهش دهد و سبب به‌دست‌آمدن نتیجه‌ی معکوس در خودروهای مجهز به توربوشارژر معمولی شود. درحقیقت، توربوشارژرها بخشی از انرژی موردنیاز توربین خود را از سرعت و فشار گازهای خروجی اگزوز تأمین می‌کنند و با کاهش این فشار خروجی، توربوشارژر نمی‌تواند به‌خوبی عمل کند.
 
 
به‌دلایل ذکرشده، استفاده از توربوشارژرهای معمولی که قدرت خود را از پیشرانه تأمین می‌کنند، مشکلاتی به‌همراه دارد که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به تأخیر در شتاب‌گیری اشاره کرد. در خودروهای مجهز به توربوشارژرهای معمولی، با فشردن ناگهانی پدال گاز فاصله‌ای زمانی میان پاسخ پیشرانه به افزایش شتاب وجود دارد که در اصطلاح به توربولگ (Turbo lag) معروف است. در این حالت، سرنشینان ضربه‌ای ناگهانی حس می‌کنند که ناشی از در مدار قرارگرفتن سوپرشارژر و افزایش ناگهانی قدرت پیشرانه است. برای رفع این معضل و جلوگیری از سایر مشکلات ناشی از توربولگ، نسل جدیدی از سوپرشارژرها معرفی شده است که قدرت خود را از منابع الکتریکی تأمین می‌کنند و مهم‌ترین مزیتشان حذف توربولگ و پاسخ‌گویی لحظه‌ای به افزایش شتاب است.
 
آئودی یکی از اولین خودروسازان عمده‌ای است که به تولید و استفاده از نسل جدید سوپرشارژرهای الکتریکی روی آورد. این خودروساز آلمانی در سال ۲۰۱۳، نمونه‌ی اولیه‌ی مدل A6 با پیشرانه‌ی مجهز به سوپرشارژر الکتریکی را رونمایی کرد. در این خودرو، سوپرشارژر الکتریکی میان توربوشارژر معمولی و پیشرانه قرار داشت و تنها زمانی در مدار قرار می‌گرفت که سیستم مرکزی مدیریت موتور با تشخیص فشار پایین گازهای خروجی اگزوز، دستور واردشدن سوپرشارژر الکتریکی به مدار را صادر می‌کرد و تقریبا بلافاصله سوپرشارژر الکتریکی ۴۸ ولتی فشار مدنظر محفظه‌ی احتراق را تأمین می‌کرد. آئودی با معرفی این سیستم جدید، توجه سایر خودروسازان به این فناوری را جلب کرد؛ به‌گونه‌ای که در سال‌های اخیر و با تکامل این طرح انقلابی، امروزه خودروسازان بزرگی مانند مرسدس بنز و جگوار لندرور نیز به جمع تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان سوپرشارژرهای الکتریکی پیوسته‌اند.
 
در‌حال‌حاضر، تلاش‌ها برای استفاده از سوپرشارژرهای الکتریکی در پیشرانه‌های کم‌حجم در کانون توجه قرار گرفته است و مهندسان تلاش‌هایی موفقیت‌آمیز برای کسب قدرت خروجی بیشتر از پیشرانه‌هایی با حجم یک تا دو لیتر کرده‌اند. برای مثال، کنسرسیومی متشکل از مهندسان شرکت ریکاردو و فورد از چند سال پیش با هدف کسب قدرت و گشتاور خروجی معادل پیشرانه‌ی معمولی دولیتری فورد از پیشرانه‌ی یک‌لیتری سوپرشارژر آغاز به‌ کار کرد. در پروژه‌ای مشابه، مهندسان جگوار لندرور در همکاری با لوتوس توانستند از پیشرانه‌ی چهارسیلندر دولیتری معادل پیشرانه‌ی هشت‌سیلندر پنج‌لیتری خروجی بگیرند. در این سیستم، مهندسان جگوار لندرور و لوتوس راه‌حلی خلاقانه برای تولید انرژی الکتریکی از حرارت گازهای خروجی اگزوز و ذخیره‌ی آن در باتری برای استفاده‌ی سوپرشارژر الکتریکی بهره برده‌اند.
 
یکی از نمونه‌های برتر کسب خروجی حیرت‌انگیز از پیشرانه‌ی کوچک، مربوط به پیشرانه‌های ۵/۱ لیتری M12 و M13 بی‌ام‌و است. این پیشرانه‌های فرمول یک در دهه‌ی ۱۹۸۰  ساخته و بهره‌برداری شد؛ دهه‌ای که عصر ظهور توربوشارژرها در این مسابقات بود. در این پیشرانه‌ها، توربوشارژری عظیم فشار هوای ورودی به سیلندر را تا ۵/۵ بار افزایش می‌داد و سبب می‌شد قدرت خروجی پیشرانه به ۱۴۰۰ اسب‌بخار (معادل ۹۳۳ اسب‌بخار به ازای هر لیتر ظرفیت سیلندر) برسد. بااین‌حال، این اعداد خیره‌کننده سبب می‌شد پیشرانه‌ها یادشده در وضعیت بحرانی قرار بگیرند و درنهایت، یکی از این پیشرانه‌ها در خودرو برابهام BT53 نلسون پیکه منفجر شد و مهندسان بی‌ام‌و بلوک سیلندر آن را به‌عنوان دستاوردی فراموش‌نشدنی نزد خود نگه داشتند.
 

source

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , سوپرشارژر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حاج شاهین اتومات : سلام به همگی.امروز بالاخره ماشین من هم فاکتور شدم.شاهین اتومات 90 روزه بودم که پرداختم 20 دی ماه و پذیرشم 21 دی ماه بود.16 فروردین هم اون 7 تومن رو پرداخته کرده بودم.سخا رو نمیدونم چندم بود.انشاا... برای همه دوستان فاکتور و تحویل بشه.موفق باشید. شماره پذیرش 116035XX
فرهاد : دوستان عزیز در حال حاضر همه شرکت ها چه داخلی و چه وارداتی دارن خودروهایشان رو دپو میکنن چون میدونن قیمت دلار اینی نیست که الان می بینیم از طرف دیگه هم دولت اجازه افزایش خودرو رو نداده و تا بعد انتخابات هم نمیده خلاصه تا زمان تعیین تکلیف قیمت دلار و تعیین قیمت جدید خودرو منتظر پیامک نباشید ولی بالاخره پیامک میاد. شاهد دیگه ش این که تمام شرکت ها برنامه های فروش جدیدشون یا اغلب با قیمت غیرقطعیه یا حداکثر اقساطی. الان هم یه چرخی تو سایت های فروش خودرو تهران بزنید در کمال تعجب می بینید که بعضی شرکت ها و نمایشگاه ها خودروهاشون رو فقط قسطی میفروشن
تارا،v4اتو : سلام فکر نکنم به این زودی ها فاکتور کنن
تارا،v4اتو : مبارک تون باشه با آرزوی سلامتی
Karimi : تا چندم فرصت واریز وجه داشتین؟
J7 بانک : بنظر من هرکس زیاد پیگیر هست و به شرکت زنگ میزنه مال اونو عمدا عقب میندازن ما چندتا همکار بودیم حتی دیرتر از ما وجه واریز کردن حتی یکبارم به شرکت زنگ نزدن یکهفته س تحویل گرفتن مال ما ۲۸ اسفند شاسی شذه دوهغته قبل پلاک هنوز هیچ خبری نیس هرروز هم پیگیری کردم ولی انگار نه انگار
S3 بانک صادرات آبان ماه : من 17 آبان خاکستری بوده هنوز فاکتور نشده
تارا اتومات v4 : لطفاً تارا اتومات v4کسی فاکتور شد اطلاع بده ممنون
پارسا : نگران نباش واسه همه در این مرحله این رنگی میشه
وحید اطلس جی طرح جوانی : آقا محمد مبارکت باشه،ولی توصیه من که از سایپا ماشین مشکی تحویل گرفتم به همه عزیزان اینه که ،رنگی رو انتخاب کنین که بیشترین تولید رو داره،چون تولید روی تعداد بیشتر برنامه ریزی میشه،ماشینی که به من دادن تیبا ۲ مشکی مدل۱۴۰۰ از درب کارخونه بود،رنگش راحت آسیب میدید و خش میفتاد و آستر سفیدش معلوم میشد،موتورش صدای تراکتور میداد و یازده ماه تو پارکینگ سایپا خواب بود(از روی تاریخ قطعات داخلی و موتور متوجه شدم)،ماشین من سر ۳هزارتا به روغن ریزی افتاد(کاسه نمد ته میلنگ) و فروختم و کوئیک آر سفید مشکی گرفتم که خیلی راضی بودم،حالا هم اطلس نقره ای مشکی زدم(تنوع بشه) البته از نوک مدادیش هم خوشم میومد،در کل این تجربه رو از سوار شدن و خرید ۳ مدل ماشین و رنگ ماشین سایپا گفتم تا همه بخونن ! موفق باشین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کیومرث : سلام من هم 28 فروردین نوشتم دوگانه هنوز فاکتور نشده
4723 : 20 درصد هم کاش پیدا کرده باشه که نکرده همش دروغه بازم اگه تولیدشم کم تر شده بود میتونه به باقی مونده زمستان و نصفی از بهار بده بعدشم این ماشینا همش دپو بوده تویی که خودت زدی جای کارشناس همش دروغ میگی به مردم خدا ازتون نگذره ویران خودرو مسئوله که ماشینی که 1سال و نیم مردم هیرون کرده بده
زهره : سلام دوستان شما را به خدا آدمهای که پیامک براتون نیامده همین جوری دست رودست نزاریه ببینیم چی میشه همه یه قرار بزاریم یه وکیل خوب بگیریم اگه از اول ثبت نام قرار بوده به کسانی که گواهینامه شون اعتبارش رفته باشه ندن چرا اسفند برای من پیامک تبدیل به سورن امد
زهره : سلام دوستان شما را به خدا آدمهای که پیامک براتون نیامده همین جوری دست رودست نزاریه ببینیم چی میشه همه یه قرار بزاریم یه وکیل خوب بگیریم اگه از اول ثبت نام قرار بوده به کسانی که گواهینامه شون اعتبارش رفته باشه ندن چرا اسفند برای من پیامک تبدیل به سورن امد
تبدیل به پارس TU5 : اونایی که اسفند تبدیل به سورن زدند الان تبدیل به پارس شده یکی از دلایل اش تاخیر سورن بوده دلیل دیگه اش تشویقی بوده که زود تبدیل زدند دلیل اصلی اش هم اولویت اول زمستان هستیم که حق مان پارس بود ولی تبدیل اومد و ما با توجه به حق مون که اولویت اول زمستان بودیم و پارس می‌باید می دادند بلافاصله تبدیل زدیم
نازنین : سلام کسی می دونه برا تارا باید چقدر واریز کنیم
صفر ایسپره : سلام 207اتومات تحویل اسفندماه باسود 12درصد سالانه که می‌شود حدودا سود ماهانه 4ملیون 6ماه هم که تاخیر بخوره. می‌شود 24ملیون ظلم تا کی. یک سال که هم تحویل نده نهایت 48ملیون سود میده فقط حق. اسفندماه. زایع شد رفت. سود مشارکت که هم بهش نداد
امیر : از همون اول ثبت نام داخل سامانه یکپارچه جزو شرایط بوده و اعمال شده
تبدیل 207 به ارتقا یافته : پیش فروش تکمیل وجه 19 اسفند و تحویل 31 اردیبهشت هستم. اما فاکتور نشدم...
شهلا : از زمان پرداخت پول یکجا .به جای90روز208روز طول کشید