مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

در تعریف شرح وظايف خدمات پس از فروش، تعابیری مختلفی بکار برده می شود. برخی معتقد هستند که خدمات پس از فروش، فقط برای رفع مشکلات آتی مشتریان در حین بازه وارانتی (گارانتی) طراحی شده است. ولی آیا خدمات پس از فروش فقط برای این ایجاد شده است که هرگاه مشتری به مشکلی برخورد کرد، واحدهای تعمیراتی دست به کار شده تا رفع اشکال کنند؟ یا چیزی فراتر از رفع ایراد در ورای شرح وظایف واحدهای خدماتی تعریف شده است. اگر این تعریف درست تدوین شده باشد اکنون میزان رضایت مشتریان از خدمات دریافت شده باید در بالاترین سطح خود باشد، اما مشاهده می گردد که مشتریان در تمامی صنوفی که از این فرمول استفاده می کنند دارای بیش ترین نارضایتی هستند. در بررسی علل ایجاد گلایه مندی در مشتریان در مقایسه با سازمان های مشابه در خارج از کشور، دو اختلاف اساسی قابل مشاهده است:

مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

۱. به تدریج سازمان ها دریافته اند نباید به انتظار مشتری بوده و خود باید پیشقدم در جلب مشتری شوند، این سازمان ها هستند که باید قبل از هرگونه اعلام مشتری نسبت به حضور و رفع عیب اقدام نمایند. به طور کلی، سازمان ها باید رفتار مشتری و محصول خود را رصد نموده و به محض اینکه احساس نمودند که احتمال بروز عیب در محصول می رود، نسبت به برنامه ریزی به منظور رفع عیب اقدام نماید. این امر در در حال حاضر در برخی از واحدهای فروش شرکت ها مشاهده است. قبل از اینکه مشتریان پی به نیاز خود ببرند این سازمان ها هستند که با مراجعه به مشتری، تلاش در برانگیختن نیاز مشتری به خرید محصول را دارند. واحدهای بازاریابی  و بازارسازی (مارکتینگ) اصولا بر این اساس طراحی و ایجاد می شوند که با استفاده از روش های متنوع شامل تبلیغات و برندینگ، احساس نیاز را در مشتری فعال سازند. فروش چمدانی و فروش رودرو  از مثالهای ملموسی هستند که در بازار آمریکا به راحتی قابل مشاهده هستند. همین امر باید در خدمات پس از فروش نیز ایجاد شود. سازمان ها نباید به انتظار مشتری بنشینند تا روزی خود را با اولین مشتری مراجعه کننده دریافت دارند. بلکه باید قبل از مشتری پی به نیاز مشتری برده و با مراجعه به ایشان نسبت به رفع نیاز اقدام کنند. این بزرگ ترین انتظاری است که مشتریان از سازمان های متبوع خویش دارند: مراقبت و توجه به تمام و کمال.

مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

۲. مشتری امروزه با مشتری بیست سال پیش فرق می کند. بالا رفتن تعداد رقبا و هم چنین کیفیت کالاها و در کنار آن تنوع محصولات با قابلیت های متفاوت محصول، انتظار مشتری را به همان میزان از سازمان بالا برده است. امروزه مشتریان کالاهای خود را از هر مراجع فروش می توانند ابتیاع نمایند و اگر مشتریان سراغ سازمان ما می آیند باید انگیزه فراتری برای رجوع داشته باشند. تحقیقات نشان داده تقاوت قیمت کالا بعنوان عامل جذب مشتری نمی باشد. امروزه روز، مشتریان فراتر از قیمت به خرید کالا می اندیشند. فردی که نیازهای ابتداییش برآورده شده باشد در ادامه به دنبال رفع نیازهای عاطفی و اجتماعی می رود (نمودار مازلو). در بازارهای امروزه آن چه را که بیش از بیش مشتریان را ترغیب به خرید می کند، برآورده سازی نیازهای اجتماعی او می باشد. احترام گذاشتن به مشتریان به روش های مختلف می تواند موجب ترغیب مشتریان شود که روش های مختلفی معمولا برای آن استفاده می شود. از باز کردن درب فروشگاه توسط نگهبانان برای مشتریان تا ارسال پیامک تبریک تولد از مثال های بارز و شناخته شده ای می باشد که سازمان ها برای ابراز توجه به مشتریان خود استفاده می کنند. واحدهای خدمات پس از فروش، به عنوان واحدهای ارتباط بعدی با مشتری، این امکان را دارند که با هر بار ارتباط با مشتری بتوانند این حس را ایجاد کرده و مشتری احساس کند با احترامی که از سازمان دریافت می کند، نیازهای اجتماعیش ارضا گردد.

مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

در حقیقت روش های اشاره شده فوق در یک راستا و آن نیز به منظور  ایجاد حس شاخص بودن به مشتریان به کار گرفته می شود و چنانچه سازمان بتواند حس احترام را در مشتری بیدار سازد می تواند مطمئن باشد که به اهداف دراز مدت خود دست یافته است.روش های مختلفی دیگری برای برآوردسازی حس احترام مشتریان وجود دارد که در مقاله بعدی بطور مفصل به آن اشاره خواهد شد.

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟


مشتریان از خدمات پس از فروش چه انتظاری دارند؟

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت آقای دکتر نادر وهاب آقایی نوشته شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.

جناب آقای دکتر نادر وهاب آقایی، مدیر یا مشاور خدمات پس از فروش شرکت های متعددی اعم از آسان موتور، اطلس خودرو، ایران خودرو، ایساکو، مدیا موتورز، افرا موتور، سیف خودرو، و بم خودرو بوده اند.


برچسب : خدمات پس از فروش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: حیدر
1

خودرو ساز(مونتاژکار)داخلی........خذمات ÷س از فروش.......ذو واژه کاملا بیگانه از هم
19:13  1392/08/18
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امین j4 : سلام وقت بخیر.. کی شماره شاسی بهتون تخصیص شد؟ کی فاکتور شدین
اس ۵ : داره ۴ ماه میشه که از موعد تحویل گذشته آخه این چه مدلشه به قران دیگه خسته شدم یه ماشین خریدیما دهنه آدمو چرا سرویس میکنین
J7 صادرات : ما تماس گرفتیم هر روز چیزه جدید میگن تا الان میگفتن تا آخر اردیبهشت الان میگن تا آخر خرداد
میلاد : سلام من دیشب توی سامانه صمت از سایپا شکایت کردم و امروز باهام تماس گرفتن و پیگیر کارم شدن. دلیل شکایتم پیامک واریز اطلس و سهند به جای شاهین بود. گفتن که فرایند شکایت زمانبر هست و بازه تاریخی که سایپا گذاشته تموم میشه، با توجه به نتیجه نامشخص این شکایت من تصمیم گرفتم ماشین اطلس رو بردارم امیدوارم که ماشین خوبی باشه.
reza : سلام منم تحویل ۲۶ دی بود ،هنوز فاکتور نشده
S5. تهران : بنده ثبت نام مرداد هستم. پلاک هم شده ولی خبری از تحویل ندارم. کل مدارک خودرو هم برام پست شده حتی کارت سوخت
شکایت قضایی : کدوم جریمه تاخیر؟ اصلا همچین چیزی ندارن باید شکایت کنی دادگاه هزینه کنی شاید ۶ ماه بعد اگر قاضی صلاح دونست یک مبلغی برات درنظر گرفت.
تارا 6 سرعته : سلام موعد تحویل اسفند یا تکمیل وجه رو میفرمایین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اشفند دوگانه : سلام من زنگ زدم سایپا میگه که دعوتنامه یه مقدار از بهمنی ها مانده اونا تمام بشه بعدا اسفند میاد تاریخش هم گفت هیچی معلوم نیست کی قرار بیاد
دنا : مبارک باشه آقا رضا به سلامتی دل خوش
28 واریز وجه کردم : سلام ودرود 27 فاکتور شدن برن ببینند به ماهم اطلاع بدن ممنون
دنا پلاس efp : سلام تاریخ تحویل 6خرداده ولی هنوز آماده برای صدور فاکتوره کی میخاد فاکتور چه خدا می‌دونه!
Farshid fx : پاسخ به رضا : کاملا درست میفرمایید و من هم با توجه به تاخیر در تحویل x22 و x33 و x55 خیلی از این خبر خوشحال نشدم و اگر امکان جایگزینی بود حتما موافقت میکردم. ولی یه نکته ای بگم اینکه قبل از عید میزان تحویل x22 و x33 بالا بود و در اولویت و احتمالا مدارک گمرکی فونیکس ها بعد از اون تو نوبت بوده . بهرحال قطعا حجم ثبت نام فونیکس ها خیلی کمتر از x22 و x33 و x55 هست و با صدور یکسری مجوز تعداد زیادی ثبت نامی با فاصله زیادثبت نام خودرو تحویل میگیرن در حالی که یک صدور مجوز به همون تعداد فقط ثبت نام کنندگان 2 روز x22 و x33 رو جواب میده که ممکنه اون تعداد کسیشون تو گروه نباشه. اینجا یه نفر حمل x33 و x22 رو تو جاده اعلام کرد. کمی صبر وتحمل دیگه به خرج بدین مشکل حل میشه . فردا حتما خبر خوش در مورد مجوز خروج x22 و x33 میاد.
افشین : در جواب مهران من هم مثل شما هستم 18 اردیبهشت تکمیل وجه کردم سخا هم همون روز تحویل نمایندگی دادن کاستومر که نگاه میکنم روی پرداخت کل وجه می‌چرخه نگران نباشید درست میشه
سورن دوگانه اسفند : زنگ زدم ویرانخودرو... گفتن دهه سوم دی و داریم انجام میدن...تولید کم... کند پیش میره... مرده شورشون و ببرن گفتن تیر اسفندماهی ها
دنا پلاس : به امید خدا انشالله همه دوستان ماشینشون رو تحویل بگیرید
gxrL پذیرش 25بهمن 402نقره مشکی : کیا GXRL بهمن 90 روزه ثبت نام کردن و فاکتور شدن ؟ تاریخشو بگن
اف ایکس نقدی : خیلی مبارکه. ایشالله بسلامتی و خوشی استفاده کنین