کشفی اتفاقی که باتری خودروهای برقی را متحول می‌کند

 

کشفی اتفاقی که باتری خودروهای برقی را متحول می‌کند

 

دانشمندان به‌صورت کاملا اتفاقی روشی غیرمنتظره در استفاده تجاری از یک کشف بزرگ در فناوری باتری پیدا کردند که ظرفیت‌ نسل جدید ربات‌ها و خودروهای برقی دوربرد را گسترش می‌دهد.

مهندسان دانشگاه درکسل در فیلادلفیا حین کار روی یک راه‌حل دیگر برای افزایش کارایی باتری‌های لیتیوم-گوگردی [لیتیوم-سولفوربه‌اصطلاح Li–S battery] اتفاقی با این روش مواجه شدند. از باتری‌های لیتیوم-سولفور اغلب با عنوان «رویای دست نیافتنی» باتری‌ها یاد می‌شود، چرا که این باتری‌ها در مقایسه با باتری‌های معمولی  لیتیومی-یونی ظرفیت بهبودیافته‌تری نشان می‌دهند.

ظرفیت بالقوه شارژ باتری‌های لیتیوم-گوگرد در مقایسه با باتری‌های لیتیومی-یونی، که در هر چیزی از گوشی‌های هوشمند گرفته تا خودروهای برقی یافت می‌شوند، سه برابر بیشتر است. اما ناپایداری ذاتی آن‌ها تاکنون باعث می‌شد در کاربردهای تجاری نامناسب باشند، زیرا باتری‌های لیتیوم-سولفور در هر چرخه شارژ ۷۸ درصد تغییر اندازه می‌دهند.

غلبه بر این مشکل نه تنها عملکرد دستگاه‌های باتری‌دار را بهبود اساسی می‌بخشد، بلکه برخی از نگرانی‌های زیست‌محیطی در مورد باتری‌های لیتیومی‌‌ـ‌یونی از جمله تامین منابع و دفع مواد خام کمیاب را نیز برطرف می‌‌کند.

تیم تحقیقاتی در درکسل به دنبال روش‌هایی برای طراحی دوباره کاتد باتری‌ها بود تا از واکنش‌های شیمیایی مخربی که طی فرایند شارژ رخ می‌دهد، ممانعت کند. اما در عوض کشف کرد که یک فاز نادر شیمیایی از سولفور (گوگرد) هست که از واکنش جلوگیری می‌کند.

این کشف از تشکیل ترکیب‌های شیمیایی که با عنوان پلی‌سولفیدها شناخته می‌شوند جلوگیری و گوگرد را به چیزی که فاز گاما مونوکلینیک گوگرد نامیده می‌شود، تبدیل می‌کند که پیش‌تر فقط در آزمایشگاه و در دماهای بالا ممکن بود. 

راهول پای، یکی از نویسندگان این پژوهش که در مجله نیچر «کامیونیکیشنز کمیستری» منتشر شد، می‌گوید: «باورش در ابتدا دشوار بود که این همان است که در پی کشفش بودیم، زیرا گوگرد مونوکلینیک در تمام پژوهش‌های پیشین در [دماهای] پایین‌تر از ۹۵ درجه سانتی‌گراد ناپایدار بود.»

«در قرن گذشته، تنها تعداد معدودی مطالعه انجام شد که گوگرد گاما مونوکلینیک تولید کرد و [این ماده] حداکثر به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پایدار بود؛ اما ما آن را در یک کاتد ایجاد کردیم که هزاران چرخه شارژ-تخلیه را بدون کاهش کارایی انجام می‌داد؛ و بررسی ما پس از یک سال نشان می‌دهد که فاز شیمیایی به همان شکل باقی مانده است.»

کاتد سولفور پس از چهار هزار چرخه شارژ-تخلیه طی یک سال که معادل ۱۰ سال مصرف مداوم است، پایدار باقی ماند و تضعیف نشد. همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، ظرفیت باتری بیش از سه برابر باتری لیتیومی-یونی بود.

دانشمندان با این امید که در نهایت استفاده تجاری از این فناوری را ممکن کنند، اینک در حال کار روی درک کامل سازوکار دقیق پشت این فرایند نوآورانه‌اند.

دکتر ویبها کارلا، از بخش شیمی و مهندسی زیستی دانشگاه درکسل، می‌گوید: «این کشفی هیجان‌انگیز است و می‌تواند درهای زیادی را به روی توسعه فناوری باتری پایدارتر و ارزان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر باز کند.»

«فاصله گرفتن از وابستگی به لیتیوم و سایر موادی که گران‌قیمت‌اند و استخراج آن‌ها از زمین دشوار است، گامی مهم در توسعه باتری‌ها و گسترش توانایی ما در استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر است.»

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , باتری خودروی برقی , باتری خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سعید : کسانی که تکمیل وجه کردن که نباید گرون بکنن
S3 سفید : بستگی به زمان تکمیل وجه داره، ممکنه یکی تاریخ قراردادش شهریور باشه ولی دی تکمیل وجه کرده باشه اما دیگری تاریخ قراردادش آبانه و همون آبان هم تکمیل وجه کرده باشه، عملا اونی که آبانه از اون شهریوری جلوتره چون زودتر تکمیل وجه کرده
حمیدs5 : بله۱۱ شهریور نمیدونم سیاست اینا چیه
12345 : تو این مملکت پراید رو هوا میخرن چه برسه به هر نوع شاهین . حالا تا 404 کی زنده کی مرده امروز صفا کن
دوگانه : سلام دوستان بهمن ماهی ها هرکس فاکتور شو بی زحمت اطلاع رسانی کنه باتشکر
حسین : سلام دوستان نگران نباشید پیامک میاد شرکت سایپا پیگیر شدم گفتن تا آخر خرداد همه کسایی که ارسال به خودروساز زده تعیین تکلیف میشن از طرفی فقط باید منتظر افزایش قیمت باشیم شاین رو دیدم حدود 6 درصد گرون کرده بود چیلی هم 117 و 118 و 120 تومن گرون کرده بیستون تی77 هم امروز دیدم 190 گرون کرده متاسفانه هرگز شفاف نبودن که علت افزایش ها چیه و به طور یکسان گرون نشدن نه درصدی شبیه هم هستن نه مبلغ افزایش ولی من با توجه به چیلی فکر کنم بین 1490 تا 1520 قیمت جدید باشه البته سایپا خیلی نفوذ داره و شاید گرونتر از این حرفها بخواد بده، جالبه به اسم مدل 2024 گرونتر میدن بعضی از شرکتها، ولی قیمت جهانی تغییر نکرده به نظرم اگه از یه حد معقولی بیشتر گرون شد همه با هم بریم جلو درب شرکت سایپا و به خبرنگرانها زنگ بزنیم بیان، وزارت صمت هم میتونیم بریم، ارزش داره چون با حقوق 20 تومنی ما چرا باید این همه گرون کنن همه باید با هم باشیم
J7 مشکی : باسلام قرارداد۸/۱۴ فاکتور۱۲/۲۳ تحویل۲۶اردیبهشت
شاهین اتومات : یعنی بجای شاهین اتوماتCVT میخوان شاهین پلاس اتومات بدن
مجید اصفهان : سلام مبارک باشه بسلامتی عزیزم
زهرا : بله من همینه وضعیتم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیر : زهره جان مبارکه 10 روز
حمید دی ماه دوگانه : دوستان بعد فاکتور چند روز بعد پلاک میشه لطفا جواب بدین ممنون
فروش فوری 1 اسفند : 🤔🤔
دی : ازکجابدانیم ماشین درحال حمل به نمایندگیه؟
زهره : سلام کسی میداند وقتی ماشین تحویل پیمانکار میشه چقدر طول می‌کشه تا بارگیری بشه وبیاد نمایندگی اگه کسی میداند لطف کنه جواب بده
علی : سلام. کسی خبر دار الان روی حمل. بارگیری می چرخه چقدر زمان می بره
پارس : آیا از دوستان ثبتنامی پژو پارس تحویل پاییز و زمستان 1403 هم هست یا فقط تا تابستان‌ 1403 هست لطفا تیک سبزو بزنین اگه کسی هست
امیر : سلام عزیزم ریحانه جان تبریک میگم
. : سلام دوستان قیمت تمام شده 207براتون چند هست ؟
ساینا تک 85گانه : خدا کنه باز متوقف نشه فاکتور شدن فروش فوری های بهمن