کشفی اتفاقی که باتری خودروهای برقی را متحول می‌کند

 

کشفی اتفاقی که باتری خودروهای برقی را متحول می‌کند

 

دانشمندان به‌صورت کاملا اتفاقی روشی غیرمنتظره در استفاده تجاری از یک کشف بزرگ در فناوری باتری پیدا کردند که ظرفیت‌ نسل جدید ربات‌ها و خودروهای برقی دوربرد را گسترش می‌دهد.

مهندسان دانشگاه درکسل در فیلادلفیا حین کار روی یک راه‌حل دیگر برای افزایش کارایی باتری‌های لیتیوم-گوگردی [لیتیوم-سولفوربه‌اصطلاح Li–S battery] اتفاقی با این روش مواجه شدند. از باتری‌های لیتیوم-سولفور اغلب با عنوان «رویای دست نیافتنی» باتری‌ها یاد می‌شود، چرا که این باتری‌ها در مقایسه با باتری‌های معمولی  لیتیومی-یونی ظرفیت بهبودیافته‌تری نشان می‌دهند.

ظرفیت بالقوه شارژ باتری‌های لیتیوم-گوگرد در مقایسه با باتری‌های لیتیومی-یونی، که در هر چیزی از گوشی‌های هوشمند گرفته تا خودروهای برقی یافت می‌شوند، سه برابر بیشتر است. اما ناپایداری ذاتی آن‌ها تاکنون باعث می‌شد در کاربردهای تجاری نامناسب باشند، زیرا باتری‌های لیتیوم-سولفور در هر چرخه شارژ ۷۸ درصد تغییر اندازه می‌دهند.

غلبه بر این مشکل نه تنها عملکرد دستگاه‌های باتری‌دار را بهبود اساسی می‌بخشد، بلکه برخی از نگرانی‌های زیست‌محیطی در مورد باتری‌های لیتیومی‌‌ـ‌یونی از جمله تامین منابع و دفع مواد خام کمیاب را نیز برطرف می‌‌کند.

تیم تحقیقاتی در درکسل به دنبال روش‌هایی برای طراحی دوباره کاتد باتری‌ها بود تا از واکنش‌های شیمیایی مخربی که طی فرایند شارژ رخ می‌دهد، ممانعت کند. اما در عوض کشف کرد که یک فاز نادر شیمیایی از سولفور (گوگرد) هست که از واکنش جلوگیری می‌کند.

این کشف از تشکیل ترکیب‌های شیمیایی که با عنوان پلی‌سولفیدها شناخته می‌شوند جلوگیری و گوگرد را به چیزی که فاز گاما مونوکلینیک گوگرد نامیده می‌شود، تبدیل می‌کند که پیش‌تر فقط در آزمایشگاه و در دماهای بالا ممکن بود. 

راهول پای، یکی از نویسندگان این پژوهش که در مجله نیچر «کامیونیکیشنز کمیستری» منتشر شد، می‌گوید: «باورش در ابتدا دشوار بود که این همان است که در پی کشفش بودیم، زیرا گوگرد مونوکلینیک در تمام پژوهش‌های پیشین در [دماهای] پایین‌تر از ۹۵ درجه سانتی‌گراد ناپایدار بود.»

«در قرن گذشته، تنها تعداد معدودی مطالعه انجام شد که گوگرد گاما مونوکلینیک تولید کرد و [این ماده] حداکثر به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پایدار بود؛ اما ما آن را در یک کاتد ایجاد کردیم که هزاران چرخه شارژ-تخلیه را بدون کاهش کارایی انجام می‌داد؛ و بررسی ما پس از یک سال نشان می‌دهد که فاز شیمیایی به همان شکل باقی مانده است.»

کاتد سولفور پس از چهار هزار چرخه شارژ-تخلیه طی یک سال که معادل ۱۰ سال مصرف مداوم است، پایدار باقی ماند و تضعیف نشد. همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، ظرفیت باتری بیش از سه برابر باتری لیتیومی-یونی بود.

دانشمندان با این امید که در نهایت استفاده تجاری از این فناوری را ممکن کنند، اینک در حال کار روی درک کامل سازوکار دقیق پشت این فرایند نوآورانه‌اند.

دکتر ویبها کارلا، از بخش شیمی و مهندسی زیستی دانشگاه درکسل، می‌گوید: «این کشفی هیجان‌انگیز است و می‌تواند درهای زیادی را به روی توسعه فناوری باتری پایدارتر و ارزان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر باز کند.»

«فاصله گرفتن از وابستگی به لیتیوم و سایر موادی که گران‌قیمت‌اند و استخراج آن‌ها از زمین دشوار است، گامی مهم در توسعه باتری‌ها و گسترش توانایی ما در استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر است.»

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , باتری خودروی برقی , باتری خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عبدی : جاااااااااااااااااان ؟....عمو سرمون گیچ رفت!.....این انشاء به چه درد من میخوره؟فاکتور چی شد؟
ایگل کرمان : الان یکماه شده من باشماره 02142724 تماس گرفتم جواب درستی نمیدن شماره دفتر مرکزی چنده؟
تحویل ۳۰ اسفند : سلام بله دوباره تاریخ فاکتور شده ۲۵ مرداد و خبری نیست،خدا کنه تا آخر ماه مشخص بشه
شاهین اتومات : سلام. من 13هستم فاکتور نشدم
مشکیx5 : زنگ بزنید دفتر مرکزی کرمان موتور پیگیری کنید بستگی به مدل ماشینتون داره و اینکه تریلی باشه برای بارگیری معمولا بین ۲۰تا۳۰ روز کاری
جمشیدی : خدا از باعث و بانی این وضعیت نگذره و خدا کنه این همه مشکلاتی که برای ما به وجود آوردید واسه خودتون به وجود بیاد لعنت بر مدیرانی که باعث این وضعیت شدند
M : سلام بر همگی. زنگ زدم نمایندگی میگه تا 13 فاکتور شده. دوستان کسی هستند که 13 فاکتور شده باشه؟؟؟
تارا : به گزارش قیمت ۳۶۰، ایران خودرو بعد از متهم شدن به گران‌فروشی ۸ هزار میلیارد تومانی موظف به فروش خودرو به قیمت‌های قبلی شد.
امیر : در پاسخ به اردی پلاس با فرض اینکه سود مشارکت کسر شده ایام تاخیر هم سود مشارکت دارند و توی ایام تاخیر هم این سود به مشتری تعلق میگیره تا لحظه فاکتور.
شاهین اردیبهشت : سلام شما فروش فوری بودید یا پیش فروش چه تاریخی تشکر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تحویل 31تیر فولادی : که فاکتور نشدم
تحویل 31تیر فولادی : منم قیمت قبلم ،6 دنده حدودا 720 تومن شده
نجمه السادات پیش6اسفند : سلام ساینا اس 85 گانه پیش فروش واریزاول6اسفند واریزدعوتنامه22تیرماه کسی هست فاکتورشده باشه؟
کوییک آر اس : همون اس را منظورم هست
کوییک آر اس : دوست عزیز شما چرا اهمیت میدی .. اون حرفی که شما فکر می کنی راسته ازش استفاده کن اون حرفی هم که فکر می کنی دروغه از کنارش رد شو
صفارزاده : داداش تبدیلی بودی
رسول : ببخششی 11اسفند منظورم بود
جواد : یعنی سایپایه شرکت بی درپیکریه یه عالمه بایذوایسی فاکتوربشی بعدکه فاکتورشدی پلاک بشی بعذکه پلاک بشی بایدمنتظرباشی یه نفربره پلاک بیاریکی بازبچسبونه بعدتازه میره مرحله سخت ترکه یکی سواربشه حمل بشه تاتهران تهران بازاگه یه پیمان کارماشینش اماده حرکت باشه به سمت شهرت حالاشایدیه ماه ماشینش نیادبه سمت شهرت ایناولش بعدتازه حمل کننن راننده نخابه توجاده کلاخیلی پیچیده این والایه ماشینه تحویل بدیدبره یعنی خون جگرمیکننن
207پانا : امروز هم مثل اینکه از فاکتور خبری نیس
5دنده فوری تحویل14 مرداد : سلام دنا5دنده مشکی تحویل 14مرداد هنوز خبری ازش نیس.تاخیر 8700.دوستان 5دنده فاکتور شدن اطلاع بدن