تعرفه واردات خودرو برای سال آینده، 40 تا 75 درصد

 

تعرفه واردات خودرو برای سال آینده، 40 تا 75 درصد

 

معاون وزیر صمت گفت: تعرفه واردات خودرو برای سال آینده فعلا تغییری ندارد و بر اساس همان تعرفه های قبلی است. تعرفه از ۴۰ درصد آغاز و تا مرز ۷۵ درصد بر اساس حجم موتور خودرو اعمال می شود. 

محسن صالحی نیا در برنامه خبری در رابطه با ساز و کار واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ و در پاسخ به این سوال که مجوز واردات خودروهای سواری به چه کسانی داده می‌شود؟ بیان کرد: واردات خودرو دارای سابقه است و در سال‌های قبل هم بر اساس آئین نامه ضوابط فنی واردات خودرو که مصوب هیأت وزیران است ساری و جاری بوده است اما آنچه که امروز بیان می‌کنیم اجازه داده می‌شود که دولت بتواند به شرکت‌ها و یا اشخاصی که براساس ضوابط فنی واردات خودرو می‌توانند مشمول واردات خودرو شوند این اجازه را اعطا کند بنابراین واردات خودرو توسط دولت و ارکان دولت مدنظر نیست.

رئیس سازمان گسترش و نوسازی بیان داشت: معمولاً شرکت‌هایی که قصد واردات خودرو را دارند باید از قبل شرایطی را از منظر امکان ارائه خدمات فروش و خدمات پس از فروش و تأمین قطعات مناسب در طی فرآیند بهره برداری توسط متقاضیان داشته باشند و بنابراین شرکت‌هایی که بتوانند این ضوابط را طی کند و خودروهایی نیز باشد که در قاعده استاندارد باشد می‌توانند در این دسته قرار بگیرند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به خودروسازهای داخلی مجوز واردات داده می‌شود؟ گفت: برخی از خودروسازان داخلی در بخش خصوصی و دو خودروساز بزرگ آنها هم در سوابق قبلی معمولاً تعداد محدودی واردات خودرو برای تکمیل سبد کالا داشته اند بنابراین در شرایط فعلی اگر آنها هم بتوانند ضوابط یاد شده را طی کنند و درخواست واردات داشته باشند می‌توانند در محدود واردات قرار بگیرند.

صالحی نیا با اشاره به بند ۴ ابلاغیه ۸ ماده‌ای رئیس جمهور درباره واردات خودرو اظهار داشت: در این ابلاغیه آمده است که «به منظور افزایش رقابت پذیری و رفع شائبه انحصار و متناسب سازی قیمت تولید و جبران کمبود تولید در صورت عدم اقدام برای انجام تعهدات و رفع نیاز بازار، موانع قانونی و اجرای واردات خودرو ظرف سه ماه رفع گردد و با افزایش صادرات نسبت صادرات به واردات افزایش یابد» پس دارای سه محور است که یکی افزایش تولید داخلی برای جبران کمبود و دوم اینکه صادرات قطعات را افزایش دهیم تا مصوبه قانونی مجلس امکان پذیر شود و شرایط رقابتی مناسبی فراهم شود.

وی افزود: بنابراین با توجه به اختیار دولت با توجه به سه محور یاد شده می‌توان مصوبه مجلس را براساس شرایط عملیاتی کرد.

معاون وزیر صمت اظهار داشت: در مقاطع زمانی قبلی که واردات خودرو تابع مقررات عمومی واردات و صادرات در کشور بود خودرو هم مانند سایر کالاها شرایطی داشت و واردات آن دارای تعرفه بود اما از منظر کارشناسی ما واردات تعداد خودروی پیش بینی شده لطمه‌ای به تولید داخلی نمی‌زند.

وی افزود: واردات خودرو در سنوات قبلی به طور متوسط حدود ۲۰ تا ۲۲ هزار دلار به ازای هر خودرو بوده است یعنی حدود ۱.۴ میلیون دلار صرف واردات خودرو در سال آینده خواهد شد.

صالحی نیا بیان داشت: در هیچ زمانی محدودیت واردات خودرو برای حمایت از تولید داخلی نبوده است و در چند سال اخیر به دلیل محدودیت‌های بین المللی برای تأمین ارز تولید کالاهای اساسی یا واردات محصول با مشکل مواجه بودیم.

معاون وزیر صنعت بیان داشت: تعرفه واردات خودرو برای سال آینده فعلاً تغییری ندارد و بر اساس همان تعرفه‌های قبلی است تعرفه از ۴۰ درصد آغاز می‌شود و تا مرز ۷۵ درصد براساس حجم موتور خودرو اعمال می‌شود.

معاون وزیر صمت بیان داشت: همیشه تعرفه واردات حداکثر تا ۱۵ بهمن به دولت پیشنهاد می‌شود و دولت نیز آن را تصویب می‌کند اما امسال تعرفه واردات خودرو به دلیل اینکه امکان واردات وجود نداشت، پیشنهاد نشد اما با عملیاتی شدن این موضوع اگر کسانی که مرتبط هستند پیشنهادی برای کاهش یا افزایش داشته باشند در دولت قابل بررسی است، ما برای سال آینده برنامه ریزی انجام داده ایم که بخش وسیعی از آن در فرمان ۸ ماده‌ای ریاست جمهوری وجود دارد و یکی از موارد آن حرکت به سمت خصوصی سازی واقعی است.
 

مجلس تصمیم گیری در رابطه با واردات خودرو را به دولت سپرده است

در ادامه این برنامه، علی اکبر تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع و معدن مجلس گفت: مجلس به لحاظ مطالبه عمومی تشخیص داده است که به دولت اجازه دهد تا در سال آینده در زمینه واردات خودروهای سواری و سنگین مجموعاً حدود ۹۰ تا ۱۰۰ هزار خودرو وارد کند.

وی با بیان اینکه اجرا این مصوبه دست دولت است، گفت: وزارت راه اعلام کرده است که برای ساماندهی به ناوگان حمل و نقل به ۸۰ تا ۱۲۰ هزار خودرو نیاز دارد لذا برای این مهم یا باید بر تولید داخلی تکیه کرد یا بخشی را از طریق واردات تأمین کرد.

تالارپشتی بیان داشت: البته واردات خودرو را نباید به هر واردکننده و یا بازرگانی سپرد و به نظرم دولت باید اقداماتی انجام دهد تا کسانی که در رابطه اهلیت دارند خودرو وارد کنند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به این سوال که ایرادات مجمع در بحث ساماندهی خودرو در مجلس دهم چه بوده است، گفت: در مجمع تشخیص مصلحت جلسه‌ای داشتیم، بعضی از اعضای کمیسیون زیربنایی اطلاعات نداشتند و عده‌ای واردات لوکس را مطرح می‌کنند اما من در آنجا بیان کردم که ما روی این موضوع ساعت‌ها در کمیسیون کار کرده ایم و مجلس به دنبال رفع مشکلات مردم است.

وی افزود: مجری جلب رضایت مردم در زمینه خودرو دولت است و ما هم دست دولت را در این رابطه باز می‌کنیم اینکه یک هیأت عالی نظارت به شورای نگهبان دیکته کند که فلان مصوبه خلاف قانون اساسی است این در حالی است که مرجع تشخیص قانون اساسی، شورای نگهبان است و نباید قانون گذار سوم قد علم کند.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان داشت: در ماده ۴ بیان شده است که اگر کسی بتواند صادرات خودرو انجام دهد در مقابل می‌تواند واردات کند و بنابراین اگر قرار است خودروساز مطرحی در دنیا باشیم و قابلیت عرضه در بازار جهانی داشته باشیم باید بر صادرات تکیه کنیم.

وی افزود: واردات خودرو در اختیار دولت گذاشته شده است مبنی بر اینکه وزارت صمت هر ساله نیاز سنجی کند و از دولت مصوبه بگیرد و اقدام کند که چه تعداد خودرو وارد کند و به نظر ما این بهترین تصمیم در مجلس بود.

تالارپشتی در باره مانع مالی و تأمین ارز واردات خودرو اظهار داشت: در قانون اخیر مجلس به دولت اجازه داده است که هر جا دولت ضرورت دید و توان داشت واردات را انجام دهد و بطور کلی ساز و کار اجرایی به دولت سپرده شده است.

وی افزود: مجمع تشخیص ایرادی می‌گیرد که این مساله با قوانین بالا دستی در تعارض است ولی ما اعتقاد داریم این طور نیست و باید به خواسته مردم و تنظیم بازار توجه کرد و طوری نشود که خودرو به کالای سرمایه‌ای تبدیل شود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان داشت: ۸ ماه پیش دو خودروساز بزرگ کشور و انجمن قطعه ساز نامه‌ای به من نوشتند مبنی بر اینک هیچ مخالفتی با واردات خودرو نداریم لذا دولت باید تدبیری داشته باشد که نیاز مردم در حوزه استفاده از خودرو برطرف کند و به مردم حق انتخاب دهد و متهم به تأمین خودروی لوکس نشوند تا مجبور به استفاده از خودروی بی کیفیت شوند.
 

واردات ۷۰ هزار خودرو در تنظیم بازار اثری ندارد

در این برنامه، مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز بیان داشت: خوشحالم که مجلس و دولت بعد از ۴ سال صحبت‌ها و مذاکرات مکرر به این نتیجه رسیدند که تقاضای بازار توسط تولید و واردات تأمین می‌شود و این نقطه عطفی است در موضوع تجارت، بازرگانی و تولید و در رابطه با انحصار مطلق نیز شک نداریم و هیچ کس شک ندارد و نسبت به انحصار دو خودروساز و عرضه ۹۵ درصدی در بازار هیچ فردی شک ندارد.

وی افزود: آنچه که مردم نیاز دارند خودرو است و آنچه که دولت موظف است آن را تأمین کند خودرو است، زمانی که نمی‌توان از طریق تولید تقاضای بازار را تأمین کرد باید از طریق واردات اقدام کرد.

دادفر بیان داشت: درباره موضوع حمایت از تولید، دولت می‌تواند تولیدکنندگان را از مالیات معاف کند و کمک‌های دیگری انجام دهد این در حالی است که ممنوعیت واردات خودرو چهار سال بازار را به هم ریخت و قیمت خودرو خارجی را به شدت افزایش یافت و از سوی دیگر توان تأمین بازار داخلی را هم نداشتیم بعد از چهار سال به این نتیجه رسیده ایم که ۷۰ هزار خودرو وارد شود.

وی اظهار داشت: از سال ۱۳۷۰ تا به امروز بالغ بر ۷۸۰ هزار دستگاه خودرو مجموعاً وارد کشور شده است و متوسط واردات از سال ۱۳۹۰ تا به امروز بالغ بر ۵۵ هزار دستگاه در سال است و بیشترین میزان واردات خودرو در سال ۹۴ بود و سال‌های ۹۴ و ۹۵ نیز سال‌هایی بود که بازار از نظر قیمت و از نظر تعداد برای پاسخگویی به تقاضای مشتریان در حالت تعادلی قرار داشت زیرا نه واردکننده می‌توانست راحت خودرو بفروشد و نه تولید کننده و لذا در این سال وام برای خرید خودرو گذاشتند و تسهیلات بیمه‌ای در اختیار مشتریان قرار گرفت.

وی اظهار داشت: واردات ۷۰ هزار خودرو عدد معقولی است اما در تنظیم تعدادی خودروی کشور مؤثر نخواهد بود زیرا کشور سالانه یک میلیون تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو نیاز دارد.

دادفر بیان داشت: ممنوع واردات خودرو در راستای حمایت از تولید نبود و ناشی از کمبود ارز بود اما مجری بد عمل کرد و در افکار عمومی انحصار خودرویی و قبضه بازار مطرح شد بنابراین امیدواریم این ۷۰ هزار خودرو به کشور وارد شود و شورای نگهبان هم این موضوع را تصویب کند.

دادفر در مورد تعرفه ۴۰ تا ۷۰ درصدی بیان داشت: تعرفه‌های واردات خودرو براساس ارزش افزوده ۵۵، ۷۵ و ۹۵ درصد است.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , تعرفه واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا دستی تیتانیوم تحویل۲۷ دی : سلام امروز کیا فاکتور شدن؟
مجید : سلام منم پلاک فعال ندارم واسم عدم تخصیص زده ایا کسی هست اطلاعی از این موضوع داشته باشه ممنون میشم❤️
S5ccc : اونهایی که کامنت میزارید.زیر پست من. گفتم که خیلی بی وجود هستید. چون نمی تونید حقتون رو بگیرید.فقط لات مجازی هستید متاسفم شما حتی وجود نکردیت.چیزی که خودتون گفته بودین رو انجام بدید.موندم چجور روتون میشه دوباره میاین تواین گروه.حداقل اسمتونو عوض کنید که کسی ندونه شما بودین که دیروز بلوف میزدید. ضمنا اونهایی که شهرستان بودن حد اقل میتونستن جلو نمایندگی جمع بشوند متاسفم شما طاقت شنیدن حرف حساب هم ندارید. چجوری صحبت از حق و حقوق میکنید. فکر کنم یه مشت بچه هستید که باباتون براتون ماشین خریده.
s3 مهرماه : از کجا خبر داشتن آخه که اینهمه نیرو آورده بودن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
s3 اصفهان : سلام دوستان. بنده اسفند پارسال قرار بود S3 اتومات تحویلم بشه که هنوز شاسی هم نشده بواسطه آشنای فامیلهای خانمم پبگیری کردیم از یکی از سرتکنسین های کرمان موتور که خبر دادند اصلا خط تولید S3 فعال نیست و مونتاژ کارها در سالن J4 و T8 مشغولند. در ضمن اون تعدادی هم که تولید شده مدتیه حمل نشده . در نهایت گفته بود اگر خیلی خوشبین باشیم امسال بغیر از J4,T8 هرخودرو شاسی بشه دست کم سه ماه بعد بدست صاحبش برسد.حالا پیش بینی برای شاسی ما گفته بود نیمه دوم خرداد چون فعلا نه موتور دارن نه بقیه وسایل برای مونتاژ فقط لاستیک و بدنه موجوده یعنی دست کم نیمه شهریور ماشین میاد دستمون.
If7 : سلام سورن دوگانه ثبت نام کردم در سامانه یک پارچه وموعد تحویل هم زده بهار ۱۴۰۳ دو بار هم پیامک تبدیل امده تبدیل نزدم کسی میدونه کی پیامک واریز میاد
ابراهیم آسوده : دوستان برای من هنوز زده ارسال به خودرو ساز.باید هنوز منتظر بمونم؟
سید : آقا مسعود تفاوت کوییک واطلس 1 عقب و جلو خودرو و چراغ ها کاملا متفاوته 2داشبورت و صفحه کیلومتر 3داشتن ساندروف که خودش40/50میلیون تفاوت قیمت تو شاهین مشاهده کنید اما شما بگو 207 موتور تیو3 چه مزیتی نسبت به اطلس دارع خود 206 تیپ دو باقیمت 610میلیون مدل402 قطعا بعنوان یک خریدار بازار آزاد حاصرم 610بدم اطلس 403تا 206موتور تیو3
محمد ش : سلام جک J7 موعد تحویل اسفند ۱۴۰۲ امروز تازه فاکتور شد
سید : در پاسخ آقا مسعود گل در درج
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : چرامردم. آزاری میکنی چی گیرت میاد
توکل بخدا : توکلت بخدا باشه عزیز. انشاله تا فردا عصر صادر میشه خدا چه دیدی شاید تا امشب صادر شد . سابقه داشته سایپا ساعت 7 تا 8 شب هم دعوتنامه داده
اسفند دوگانه ساینا : لعنت عالم بر سایپا
بد عهدی سایپا فروش فوری اسفند : میگن ولی کو؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دی بویین زهرا : خدا لعنت کنه سایپا رو دوست عزیز
صابر : جواب فرستادم هنوز نیومده
سورن پلاس : سلام برادر آبی کبود معمولا بعد پلاک شدن چند روزه تحویل میشه؟
اسفند : بخدا من همه چی باورم شد بود صبح رفتم بانک پول ریختم تو حساب پول قرض کردم طلا فروختم برا امروز که همه چی آماده باشه ولی باز توکل برخدا اینم میاد اما حیف عمرمون وایم همه انتظار صبح رفتم بانک پسر4ساله ام میگه رفتی پول ساینا رو ریختی پس کی میاد
صابر : نصف پول ت شامل افزایش نمیشه یه راهنمایی میکنم سودش را مثل پارس در نظر بگیر پنجاه میلیون بیشتر بخاطر تاخیر حالا باید بفهمی چقدر افرایش داره تا اول شهریور پول آماده کن
sajjad : سلام؟؟؟؟؟؟؟؟؟