پلتفرم بدنه روی قاب چیست و چه تفاوتی با پلتفرم یکپارچه دارد؟

 

پلتفرم بدنه روی قاب چیست و چه تفاوتی با پلتفرم یکپارچه دارد؟

 

تفاوت میان پلتفرم‌های یکپارچه (UniBody) و پلتفرم‌های «بدنه روی قاب» (Body-on-Frame) یا شاسی نردبانی چندان پیچیده‌ نیست. برای درک بهتر این مسئله بگذارید نگاهی به تعریف هر یک از این پلتفرم‌ها داشته باشیم.

یک پلتفرم یکپارچه
یک پلتفرم یکپارچه

پلتفرم یکپارچه چیست؟

خودروهای مجهز به پلتفرم‌های یکپارچه دارای شاسی و بدنه اصلی خودرو به‌صورت یکپارچه هستند؛ بنابراین بدنه اصلی و شاسی خودرو دو بخش جدا از هم تلقی نخواهند شد و اگر اسکلت‌بندی خودرو را تماشا کنید، یک مجموعه واحد را خواهید دید. در این‌گونه پلتفرم‌های متداول، تنش‌های وارد بر خودرو در سرتاسر پلتفرم توزیع خواهند شد. این درحالی است که خودروهای دارای پلتفرم بدنه روی قاب، به یک قاب جداگانه زیر بدنه خودرو تجهیز می‌شوند که می‌تواند تنش‌های وارد بر بدنه را تحمل کند.

پلتفرم بدنه روی قاب چیست و چه تفاوتی با پلتفرم یکپارچه دارد؟
یک پلتفرم یکپارچه

در پلتفرم‌های یکپارچه به‌خاطر پخش شدن نیروهای وارد بر پلتفرم در سراسر بدنه خودرو، شاهد استحکام و سختی بالاتری هستیم؛ چراکه این توزیع بار با سایر بخش‌های این پلتفرم اجازه می‌دهد تا نیروی کمتری را به تنهایی تحمل کنند. همین مورد باعث می‌شود تا این پلتفرم‌ها سبک‌تر شوند و برای ساختنشان، مواد اولیه کمتری نیز مصرف شود. پلتفرم‌های یکپارچه، به‌خاطر ساختار یک‌دست خود دربرابر تنش‌های خمشی و پیچشی نیز مقاومت بهتری دارد.

قاعدتا سبک‌تر شدن پلتفرم و مقاومت بالای آن به معنای وزن نهایی کمتر خودرو و مصرف سوخت، فرمان‌پذیری، شتاب و چابکی بهتر آن خواهد بود. سازندگان این پلتفرم‌ها بخاطر استفاده از مواد کمتر، هزینه‌های کمتری را نیز متحمل می‌شوند.

پلتفرم بدنه روی قاب چیست و چه تفاوتی با پلتفرم یکپارچه دارد؟
قاب زیر بدنه یک شاسی‌بلند

پلتفرم بدنه روی قاب (Body on frame) یا شاسی نردبانی چیست؟

در سوی دیگر، پلتفرم‌های بدنه روی قاب یا شاسی مستقل با جداکردن بدنه اصلی از قاب زیرین که ساختار ساده‌تر و خطی‌تری دارد، در برابر پیچش‌های جاده عملکرد ضعیف‌تری را از خود به نمایش می‌گذارد. از آنجا که این پلتفرم‌ها نیز باید حداقل مقاومت لازم را دربرابر فشارها داشته باشند، سازندگان به ناچار آن‌ها را سنگین‌تر و بزرگ‌تر می‌سازند و همین مسئله منجربه افزایش وزن این پلتفرم‌ها می‌شود.

پلتفرم بدنه روی قاب چیست و چه تفاوتی با پلتفرم یکپارچه دارد؟
بدنه مرسدس‌بنز کلاس G که بعدا روی قاب سوار خواهد شد
پلتفرم بدنه روی قاب چیست و چه تفاوتی با پلتفرم یکپارچه دارد؟
قاب زیرین مرسدس‌بنز کلاس G

تا اینجا شاید تصور کنید که پلتفرم بدنه روی قاب مزیت چندانی ندارد و صرفا یک روش پرهزینه است اما این‌گونه نیست! این پلتفرم‌ها امکان عایق‌سازی بهتر کابین را دربرابر ارتعاشات، صدا و ضربات به سازندگان می‌دهند؛ چراکه با جدا شدن بدنه از قاب، یک مجموعه فنر تعلیق دیگر به اجزای خودرو افزوده می‌شود که ضربات را بهتر جذب کرده و سواری نرم‌تری را به ارمغان می‌آورد. از دیگر مزیت‌های این پلتفرم‌ها می‌توان به ماژولار بودن آن‌ها اشاره کرد که به سازنده اجازه می‌دهد تا بدنه‌های متفاوت را روی یک قاب سوار کند؛ بنابراین سازندگان خودروهای سنگینی چون پیکاپ‌ها و وانت‌ها می‌توانند نسل‌های گوناگون محصولات خود را برروی یک قاب سوار کنند و از هزینه‌های طولانی‌مدت توسعه پلتفرم جدید بکاهند.

از خودروهای مشهوری که از این پلتفرم استفاده می‌کنند می‌توان به مرسدس‌بنز کلاس G، تویوتا ۴Runner و اینفینیتی QX80 اشاره کرد.

تصورات نادرست درباره پلتفرم‌های شاسی نردبانی

شاید تصور کنید که پلتفرم بدنه روی قاب یا شاسی نردبانی مستقل به لطف ماژولار و جدایی‌پذیری بودن، تعمیرات کم‌هزینه‌تری را برای کاربرانش به ارمغان بیاورد اما این ادعا همیشه صحیح نیست. با توجه به میزان ضربه وارده به پلتفرم، ممکن است خرابی وارد بر یک پلتفرم یکپارچه به‌خاطر توزیع فشار بهتر، به‌مراتب کمتر از خرابی وارد بر پلتفرم بدنه روی قاب تحت همان ضربه باشد. جنس مواد به‌کار رفته در یک پلتفرم نیز نقشی اساسی در تعیین هزینه‌های تعمیر بازی می‌کنند. با درنظر گرفتن این فاکتورها، به راحتی نمی‌توان گفت که هزینه تعمیرات کدام یک از این پلتفرم‌ها کمتر خواهد بود!

پلتفرم بدنه روی قاب چیست و چه تفاوتی با پلتفرم یکپارچه دارد؟

اگر نگاهی بهتر به ساختار پلتفرم نردبانی داشته باشید، ممکن است تصور کنید که این پلتفرم به‌خاطر ساختار مجزا و وزن بالاتر خود، دوام بالاتری در کشش بارهای سنگین خواهد داشت. این تصور از آنجا زیر سوال می‌رود که یک پلتفرم یکپارچه نیز می‌تواند دوام مناسبی در کشش داشته باشد؛ اگر سازنده بخواهد خودرویی سنگین‌وزن بسازد، از مواد مستحکم‌تری استفاده خواهد کرد و درنتیجه، مقاومت پلتفرم یکپارچه دربرابر کشش نیز به اندازه مقاومت پلتفرم بدنه روی قاب افزایش خواهد یافت. در نهایت باید افزود که دوام بالاتر در برابر کشش یک مزیت صرف برای پلتفرم‌های بدنه روی قاب نیست و این سیستم صرفا به‌خاطر ساختار بزرگ‌تر خود، برای کشش مناسب‌تر است؛ البته یک پلتفرم یکپارچه نیز می‌تواند همین کار را انجام دهد.

پلتفرم بدنه روی قاب چیست و چه تفاوتی با پلتفرم یکپارچه دارد؟

همان‌گونه که پیشتر هم گفته شد، مقاومت پیچشی پلتفرم بدنه روی قاب یا شاسی نردبانی کمتر از پلتفرم‌های یکپارچه است؛ بنابراین قاب زیرین آزادی عمل بیشتری خواهد داشت و احتمالا تصور می‌شود که این پلتفرم‌ها برای استفاده در مسیرهای سخت و آفرود مناسب‌تر باشند. این تصور نیز می‌تواند از آن جهت اشتباه باشد که خودروسازان آزادی حرکتی خودروهایشان را با سیستم تعلیق مناسب ایجاد می‌کنند. برای یک خودروی سنگین که قرار است از مسیرهای دشوار عبور کند، صرفا تکیه کردن به انعطاف‌پذیری قاب پلتفرم کافی نخواهد بود و سازنده حتما سیستم تعلیقی مناسب را برای خودرو تداک می‌بیند. درست است که آزادی عمل بیشتر قاب در این شرایط نکته‌ای مثبت به شمار خواهد رفت اما فاکتوری تعیین‌کننده نیست.

پلتفرم بدنه روی قاب چیست و چه تفاوتی با پلتفرم یکپارچه دارد؟

 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , پلتفرم بدنه روی قاب






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهران : با اینکه بعد از 14ماه دعوت نامه پیشنهادی فرستاده ولی خبری از سود مشارکت نیست
شایان : بچه ها من اصلا شاهین ننوشتم ولی تاپیک شمارو دیدیم گفتم نظرمو بگم ابان 1401 کوییک ثبت نامی 178 من گرفتم شاهین 344 بود یعنی دوبرابر کوییک الان کوییک 380 شده یعنی 50ت اختلاف؟ زمین تا اسمون فرق دارن پس معلومه این قیمت نمیدن حق باشماس همه جوره ولی اینجا ایرانه!!! کسی پشتتون نیست نصیحت من به شما اینه از حالا بفکر پول بقیه باشین مثلا وام یا فروش چیزی اگرم توانشو ندارین بنظرم تبدیل کنید اطلس یا سهند حداقل ی ماشین زیرپاتون بیاد ببخشید دخالت کردم دوست داشتم نظرمو بگم
شاهین : هیچکدوم از اینا رو انتخاب نکنید تا شاهین رو بهمون بدن اینا شگردشون هست میخان تعداد متقاضی های شاهین رو توی زمستان کم کنند
سبحان : دوستان اتومات خودتون چرا اذیت میکنید اقا زندگیتونو بکنید فکر کردین حرص بخورید درست میشه میاد اقا میاد.گیربکس رو دارند رفع مشکل میکنن خوشبحالتون مطمعن باشید خیره،دارند کیربکس رو ردیف میکنن حالا شما هی زنگ بزن خودتو دیونه کنه.مشکل که بر طرف بشه باور کن فورا تحویله.
پلنگ : دوستان سلام دوستان من۶ام واریز وجه کردم برا سهند شماره پذیرش و اینا هم اومد ولی نه نمایندگی رفتم نه این سخا اینا که میگید رفتم میشه بیزحمت راهنمایی کنید من باید چیکار کنم چون من فکر کردم باید تا مهر ماه موقع دعوت نامه نیازی نیست کاری کنم
م : دوستان الان با فرستادن این پیامک جدید چه کار باید کرد ؟ آیا دیگه شاهین رو نمیدن ؟ و الان قیمت نهایی اطلس و سهند چنده و تحویلش برای کی میشه لطفا دوستانی که اطلاعات دقیق دارند این ها پاسخ بدهند.
Sahar : واای دهه فجر ک خیلی مونده😥 آخه تفاوت قیمت بازار و کارخونه خیلیه
امیر j7 تهران : یعنی یک نفر تو این شرکت خراب شده نیست جواب درست بده چرا ماشینی که 2 ماهه شاسی و فاکتور شده رو تحویل نمیدن. مردم مسخره شما نیستن که. پول رو گرفتن عین خیالشون نیست. غلط کردیم از شما خرید کردیم.
حامد : آقابرامنم پیام اومدزنگ زدم پشتی بانی سایپاگفت طبق بندفلان کوفت شرکت میتونه نوع خودرو راعوض کنه هیچ کاریم نمیشه کرد.یعنی یاقیدشابزنید یاهمینارابنویسید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن دوگانه 30دی : سلام اره این سری دیگه اختیاری هم نیست
ایکس 33 اتومات : با سلام خدمت دوستان 2 دی تکمیل وجه نقدی داشتم سند و کارت و بیمه برج 12 امده و امروز 90 روز کاریم با احتساب پنج شنبه که تعطیل هست پر شد و به نمایندگی مراجعه کردم گفتن که هنوز مجوز نخورده ولی بزودی ماشین میاد
آریا : سقف فلز؟؟
محمد0111 : 21تکمیل وجه کردم 17این ماه پلاک شدش ماشین ساینا دوگانه دی ماه منتظرم با تریلی بیارم دم نمایندگی تحویل بگیرم
فوری 1 اسفند : سلام فروش فوری کسی فاکتور شده خبر بده خوشحالمون کنه فروش فوری اسفند
رضا : شما راست میگی اصلا کار گر ایرانخودرو پیام نمیده من هم با شما موافقم
سورن دوگانه مشکی دی ماه : سلام امروز تبدیل به 207 دستی پانوراما کسی دیگه هم این تبدیل آمده براش چیکار کنیم آخرشم سورن مشکی ندادن
فروش فوری 1 اسفند محلا : کارشناسای سایپا زنگ میزنی انگار خوابشون میاد🤣🤣
علی : سلام افرادی که مثل من کوییک ار اتومات و تکمیل وجه کردن فعلا منتظر این ماشین نباشن پونزده بهمن تکمیل وجه کردم الان زنگ زدم میگن کوییکای اتومات فعلا داده نمیشه گیربگس ندارن
فروش فوری 90 روزه : سلام فروش فوری کسی فاکتور شده خبر بده خوشحالمون کنه