پلتفرم بدنه روی قاب چیست و چه تفاوتی با پلتفرم یکپارچه دارد؟

 

پلتفرم بدنه روی قاب چیست و چه تفاوتی با پلتفرم یکپارچه دارد؟

 

تفاوت میان پلتفرم‌های یکپارچه (UniBody) و پلتفرم‌های «بدنه روی قاب» (Body-on-Frame) یا شاسی نردبانی چندان پیچیده‌ نیست. برای درک بهتر این مسئله بگذارید نگاهی به تعریف هر یک از این پلتفرم‌ها داشته باشیم.

یک پلتفرم یکپارچه
یک پلتفرم یکپارچه

پلتفرم یکپارچه چیست؟

خودروهای مجهز به پلتفرم‌های یکپارچه دارای شاسی و بدنه اصلی خودرو به‌صورت یکپارچه هستند؛ بنابراین بدنه اصلی و شاسی خودرو دو بخش جدا از هم تلقی نخواهند شد و اگر اسکلت‌بندی خودرو را تماشا کنید، یک مجموعه واحد را خواهید دید. در این‌گونه پلتفرم‌های متداول، تنش‌های وارد بر خودرو در سرتاسر پلتفرم توزیع خواهند شد. این درحالی است که خودروهای دارای پلتفرم بدنه روی قاب، به یک قاب جداگانه زیر بدنه خودرو تجهیز می‌شوند که می‌تواند تنش‌های وارد بر بدنه را تحمل کند.

پلتفرم بدنه روی قاب چیست و چه تفاوتی با پلتفرم یکپارچه دارد؟
یک پلتفرم یکپارچه

در پلتفرم‌های یکپارچه به‌خاطر پخش شدن نیروهای وارد بر پلتفرم در سراسر بدنه خودرو، شاهد استحکام و سختی بالاتری هستیم؛ چراکه این توزیع بار با سایر بخش‌های این پلتفرم اجازه می‌دهد تا نیروی کمتری را به تنهایی تحمل کنند. همین مورد باعث می‌شود تا این پلتفرم‌ها سبک‌تر شوند و برای ساختنشان، مواد اولیه کمتری نیز مصرف شود. پلتفرم‌های یکپارچه، به‌خاطر ساختار یک‌دست خود دربرابر تنش‌های خمشی و پیچشی نیز مقاومت بهتری دارد.

قاعدتا سبک‌تر شدن پلتفرم و مقاومت بالای آن به معنای وزن نهایی کمتر خودرو و مصرف سوخت، فرمان‌پذیری، شتاب و چابکی بهتر آن خواهد بود. سازندگان این پلتفرم‌ها بخاطر استفاده از مواد کمتر، هزینه‌های کمتری را نیز متحمل می‌شوند.

پلتفرم بدنه روی قاب چیست و چه تفاوتی با پلتفرم یکپارچه دارد؟
قاب زیر بدنه یک شاسی‌بلند

پلتفرم بدنه روی قاب (Body on frame) یا شاسی نردبانی چیست؟

در سوی دیگر، پلتفرم‌های بدنه روی قاب یا شاسی مستقل با جداکردن بدنه اصلی از قاب زیرین که ساختار ساده‌تر و خطی‌تری دارد، در برابر پیچش‌های جاده عملکرد ضعیف‌تری را از خود به نمایش می‌گذارد. از آنجا که این پلتفرم‌ها نیز باید حداقل مقاومت لازم را دربرابر فشارها داشته باشند، سازندگان به ناچار آن‌ها را سنگین‌تر و بزرگ‌تر می‌سازند و همین مسئله منجربه افزایش وزن این پلتفرم‌ها می‌شود.

پلتفرم بدنه روی قاب چیست و چه تفاوتی با پلتفرم یکپارچه دارد؟
بدنه مرسدس‌بنز کلاس G که بعدا روی قاب سوار خواهد شد
پلتفرم بدنه روی قاب چیست و چه تفاوتی با پلتفرم یکپارچه دارد؟
قاب زیرین مرسدس‌بنز کلاس G

تا اینجا شاید تصور کنید که پلتفرم بدنه روی قاب مزیت چندانی ندارد و صرفا یک روش پرهزینه است اما این‌گونه نیست! این پلتفرم‌ها امکان عایق‌سازی بهتر کابین را دربرابر ارتعاشات، صدا و ضربات به سازندگان می‌دهند؛ چراکه با جدا شدن بدنه از قاب، یک مجموعه فنر تعلیق دیگر به اجزای خودرو افزوده می‌شود که ضربات را بهتر جذب کرده و سواری نرم‌تری را به ارمغان می‌آورد. از دیگر مزیت‌های این پلتفرم‌ها می‌توان به ماژولار بودن آن‌ها اشاره کرد که به سازنده اجازه می‌دهد تا بدنه‌های متفاوت را روی یک قاب سوار کند؛ بنابراین سازندگان خودروهای سنگینی چون پیکاپ‌ها و وانت‌ها می‌توانند نسل‌های گوناگون محصولات خود را برروی یک قاب سوار کنند و از هزینه‌های طولانی‌مدت توسعه پلتفرم جدید بکاهند.

از خودروهای مشهوری که از این پلتفرم استفاده می‌کنند می‌توان به مرسدس‌بنز کلاس G، تویوتا ۴Runner و اینفینیتی QX80 اشاره کرد.

تصورات نادرست درباره پلتفرم‌های شاسی نردبانی

شاید تصور کنید که پلتفرم بدنه روی قاب یا شاسی نردبانی مستقل به لطف ماژولار و جدایی‌پذیری بودن، تعمیرات کم‌هزینه‌تری را برای کاربرانش به ارمغان بیاورد اما این ادعا همیشه صحیح نیست. با توجه به میزان ضربه وارده به پلتفرم، ممکن است خرابی وارد بر یک پلتفرم یکپارچه به‌خاطر توزیع فشار بهتر، به‌مراتب کمتر از خرابی وارد بر پلتفرم بدنه روی قاب تحت همان ضربه باشد. جنس مواد به‌کار رفته در یک پلتفرم نیز نقشی اساسی در تعیین هزینه‌های تعمیر بازی می‌کنند. با درنظر گرفتن این فاکتورها، به راحتی نمی‌توان گفت که هزینه تعمیرات کدام یک از این پلتفرم‌ها کمتر خواهد بود!

پلتفرم بدنه روی قاب چیست و چه تفاوتی با پلتفرم یکپارچه دارد؟

اگر نگاهی بهتر به ساختار پلتفرم نردبانی داشته باشید، ممکن است تصور کنید که این پلتفرم به‌خاطر ساختار مجزا و وزن بالاتر خود، دوام بالاتری در کشش بارهای سنگین خواهد داشت. این تصور از آنجا زیر سوال می‌رود که یک پلتفرم یکپارچه نیز می‌تواند دوام مناسبی در کشش داشته باشد؛ اگر سازنده بخواهد خودرویی سنگین‌وزن بسازد، از مواد مستحکم‌تری استفاده خواهد کرد و درنتیجه، مقاومت پلتفرم یکپارچه دربرابر کشش نیز به اندازه مقاومت پلتفرم بدنه روی قاب افزایش خواهد یافت. در نهایت باید افزود که دوام بالاتر در برابر کشش یک مزیت صرف برای پلتفرم‌های بدنه روی قاب نیست و این سیستم صرفا به‌خاطر ساختار بزرگ‌تر خود، برای کشش مناسب‌تر است؛ البته یک پلتفرم یکپارچه نیز می‌تواند همین کار را انجام دهد.

پلتفرم بدنه روی قاب چیست و چه تفاوتی با پلتفرم یکپارچه دارد؟

همان‌گونه که پیشتر هم گفته شد، مقاومت پیچشی پلتفرم بدنه روی قاب یا شاسی نردبانی کمتر از پلتفرم‌های یکپارچه است؛ بنابراین قاب زیرین آزادی عمل بیشتری خواهد داشت و احتمالا تصور می‌شود که این پلتفرم‌ها برای استفاده در مسیرهای سخت و آفرود مناسب‌تر باشند. این تصور نیز می‌تواند از آن جهت اشتباه باشد که خودروسازان آزادی حرکتی خودروهایشان را با سیستم تعلیق مناسب ایجاد می‌کنند. برای یک خودروی سنگین که قرار است از مسیرهای دشوار عبور کند، صرفا تکیه کردن به انعطاف‌پذیری قاب پلتفرم کافی نخواهد بود و سازنده حتما سیستم تعلیقی مناسب را برای خودرو تداک می‌بیند. درست است که آزادی عمل بیشتر قاب در این شرایط نکته‌ای مثبت به شمار خواهد رفت اما فاکتوری تعیین‌کننده نیست.

پلتفرم بدنه روی قاب چیست و چه تفاوتی با پلتفرم یکپارچه دارد؟

 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , پلتفرم بدنه روی قاب






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
فرهاد : با فروش خودروهای مازاد برقی وارداتی از امروز دوباره میخوان یه سری رو مثل ما سر کار بذارن خدا خودش بخیر کنه تازه بماند که این سری دست به مهره بازیه و یه سامانه جدید هم براش راه انداختن
شاهین منتظر : ماهم هستیم.پذیرش ۲۳ دی
فرزاد : ۸۵ میلیون کاملا غیر منطقی هست ، حدود ۱۵ میلیون احتمالا باید باشد
م : منم پانزده اسفند تکمیل وجه کردم ولی پیامک نیومده برا ۸۵ملیون الباقی فقط از طریق پیامک اطلاع میدن دوست عزیز
S3تهران : برای منم امروز اس م اس عذرخواهی اینا اومد. حالا به نظرتون تا ۱۵ روز آینده تحویل میدن ماشینو؟
s5 - مهر27 : خوش به حالت حداقل از شما دلجویی کرده اند!
فرزاد : دو ماه پیش تارا وی 4 موعد تحویلش بود اگه میدادن و میفروختیم تا 1250 قیمتش رسیده بود الان 1050 شده کی میخواد خسارت 200 میلیون منو بده
تارا اتومات : سلام من تحویل ۴فرودین هستم هنوز خبری نیست
علی cs55 : سلام دوستان فکر نکنم برای کسی پیامک ماوتفاوت اومده باشه،متعجبم این ۸۵میلیون ماوتفاوت رو از کجا آوردن و پرداخت هم کردن،اینجا کسی هست پرادخت کرده باشه
جک اس ۳ دی ماه وزارت اقتصاد : من قراردادم ۵ دی هست هنوز فاکتور نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پارس : دوستان خدا بلاخره انتقاممون رو گرفت
اریزو 5 : خدایا شکرت تکمیل وجه 24 اسفند روز پنج شنبه کامل کل پول به حساب مدیران خودرو واریز کردم که تو حالت در طول 24 ساعت حداکثر200 میلیون میشه جابه جا کرد حالا بگذریم که برای خودشون میشه برای ما نمیشه امروز زنگ زدم نمایندگی میگن 5.15 تاریخ تحویل خورده دوستان راهنمایی کنید(اقای الوند عزیز) 174 روز شمسی به حساب مدیران خودرو میشه 90 روز کاری واقعا باورش سخته 84 روز تعطیل داریم در 6 ماه 50 درایام تعطیل بود واقعا نمیدونم به کدام امام پناه ببریم خدایا خودتبه داد ما برس فکر نکنم با امامان معصوم کارمون حل شود
دوگانه : سلام .سود تاخیر مشارکت تون چقدر شد
207 : 16 شهریور زمان دعوت نامه
الب ارسلان : اتومات اپشنال سفید رنگ
روح بهمن : چرا بهمن فاکتور نمیکنن
مرتضی اسفند : دوستان خواهش میکنم به شایعات توجه نکنید تحویلی های 1402 به هیچ وجه شامل افزایش قیمت نمی شود خیالتون راحت.
پارس ای ال ایکس : دوستان خبری از رئیس جمهور نیست بنده خدا داشت به قیمت پارس رسیدگی میکرد😬
207 : 1403/2/16
داریان : دوستان برگ سبز خودرو چقدر طول می‌کشه برام پست بشه کارت ماشین رو پست فرستاداما برگ سبز هنوز نیامده لطفاً اگه اطلاع دارین بهم بگین ممنون