خودروهای الکتریکی چطور کار می‌کنند؟

 

خودروهای الکتریکی چطور کار می‌کنند؟

 

آیا تا به حال به این فکر کردید که خودروهای الکتریکی چگونه کار می‌کنند و چه چیز آن‌ها را از خودروهای معمولی متمایز می‌سازد؟ همه ما ایلان ماسک را می‌شناسیم یا دست‌کم اسمش را شنیده‌ایم. او کارآفرین تا حدودی عجیب و عاشق فناوری است.

او به‌خصوص از زمانی که توئینر را خرید و آن را به ایکس تبدیل کرد، تقریبا همیشه بر صدر اخبار بوده است. اما دلیل اصلی که در اینجا و در وهله اول مورد توجه ما قرار گرفته، نقش شرکت او، تسلا در آوردن خودروهای الکتریکی به زندگی ما است. 

در سال ۲۰۲۲، حدود ۳.۱ میلیون خودروی الکتریکی در اروپا فروخته شد. این بالاترین میزان فروش این خودرو‌ها است و نسبت به سال پیش خود ۵۸ درصد افزایش داشته است.

اما خودروهای الکتریکی چطور کار می‌کنند و چه تفاوت عمده‌ای با خودروهای معمولی دارند؟

زیر کاپوت آن‌ها چیست؟

مسلما بیشتر تفاوت خودروهای سنتی که با سوخت فسیلی کار می‌کنند با خودروهای الکترونیکی در زیر کاپوت نهفته است. 

نخستین تفاوت، موتور آن‌ها است. یک خودروی بنزینی دارای موتور احتراق داخلی است که بر این اصل کار می‌کند، ترکیب سوخت‌ و هوا فشرده شده، مشتعل می‌شود و انفجار صورت می‌گیرد. 

و به بیان ساده، انرژی حاصل از این انفجار برای حرکت موتور و به حرکت رو به جلوی خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

اما در خودروهای الکتریکی، موتور الکتریکی است و با آهنرباهای الکتریکی کار می‌کند. 

تفاوت دوم، باتری است. وسیله‌های نقلیه الکتریکی برای تامین برق موتور مجهز به باتری‌اند. این باتری‌ها مشابه باتری‌های تلفن شما بر اساس فناوری لیتیوم-یون ساخته شده‌اند.  

مبدل جریان الکتریکی آخرین جزء اصلی است. باتری جریان مستقیم ارائه می‌کند اما موتور شما به جریان متناوب احتیاج دارد. مبدل جریان الکتریکی هم دقیقا جریان مستقیم را به متناوب تبدیل می‌کند. 

آیا خودروهای برقی همان‌طور که به نظر می‌رسند هستند؟

به نظر می‌رسد که مزیت اصلی خودروهای الکتریکی این است که چون هیچ سیستم اگزوز و درنتیجه آلودگی وجود ندارد، برای محیط زیست بهتر است. 

فناوری موتورهای الکتریکی ساده‌تر از موتورهای احتراقی است. قطعات کمتیری وجود دارد و بنابر این به نگهداری کمتری نیاز دارد و کمتر خراب می‌شود. 

همه این موضوعات روی هم بسیار امیدوارکننده به نظر می‌رسند اما همه‌چیز سیاه و سفید نیست.

نخست این که هزینه خرید یک خودروی الکتریکی از معادل بنزینی یا دیزلیش، حتی اگر حساب کنید که در طول زمان هزینه نگهداری و سوخت کمتری می‌پردازید،  بسیار بالاتر است.  

مساله بعدی ایستگاه‌های شارژ است. هر خانه‌ای مجهز به یک ایستگاه شارژ نیست و خیلی از خانه‌ها هم امکان نصب آن را ندارند. اگرچه تعداد این ایستگاه‌ها درحال افزایش است اما همچنان‌ هم لزوما زیرساخت لازم نزدیک خانه شما وجود ندارد. به ويژه در خارج شهر و یا شهرهای بزرگتر این مشکل جدی‌تر است. 

اما درواقع مشکل اصلی زیست‌محیطی است. اگرچه خودروهای الکتریکی خود آلایندگی ندارند، اما در ساخت باتری‌های آن‌ها که توان حرکتی موتور را تامین می‌کنند از مواد آلی استفاده می‌شود که از طبیعت بدست می‌آیند. فرآیند استخراج این مواد تاثیر زیستی بسیار بدی بر زمین می‌گذارد.

اگرچه که خودروهای الکتریکی کامل نیستند و شاید هیچ‌وقت هم کامل نشوند، آن‌ها بهترین گزینه برای حذف آلاینده‌ها و وابستگی به سوخت‌های فسیلی هستند و مشخصا فناوری پشت آن‌ها درحال تکامل است.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , خودروهای الکتریکی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
s3 سفید : فقط راهش شکایت به تعذیرات حکومتی هست باید حتما شکایت کنیم برای ماشینهایی که پلاک شده در سایت تعذیرات باید گزینه "اختفاء و امتناع از عرضه کالا " رو انتخاب کنید شاید تعذیرات مجبورشون کنه ماشینا رو تحویل بدن
محمد : حسینی بیا بخر و سود کن تو که میگی یک میلیارد شده وگرنه.....
j7 تبریز ۴ بهمن : مهر ماه هنوز خودرو تحویل نگرفته 😑😐😑😐 وای به حال ما باید شما گمرک پیدا کنیم
شاهین اتومات : دوستای که میگن شاهین اتو بالای یه میلیارد من امروز تحویل گرفتم 830میدم اگه نخری کیرمو میکنم تو کوس اونی که دوسش داری
..... : هموطن محبوبم لطططططفا به هوش باش پشت همین نخر ها هم مافیا هست،
مهندس تعایق : سلام دوست عزیز معمولا خودرو های سواری (سدان) همون ۵ یا ۴ انگشت هستش، ولی اگه میخوای پایین تر بیاری تا نهایت ۲ انگشت یا ۳ انگشت بالا لاستیک میتونی کمک فابریک رو با کمی تغییرات جزعی استفاده کنی، اما حتما از فنر کوتاه استفاده کن و فنر های خودت رو برش نده چون تجربه ثابت کرده به بنده که فنر برش خورده بعده ها میشکنه
مهدی : این ماشین که گفتم از سر شب ویز ویز میکرد سمند x7هستش لطفاً مشکلش بهم بگین تو دنده یک ماشین کلن کند زیاد میزنه کلن موتورش اکنون زیاد میخوره
مهدی : امشب از سر شب ماشین وقتی کالج می‌گرفتم یک صدا ویز ویز میکرد آلن وقتی دنده یک میزنم ماشین کند کند میزنه تو دنده یک تا چهار اونم زیاد میزنه ولی دنده عقب وقتی میزنم ماشین دنده عقب می‌ره ولی به جلو کند میزنم مشکلش چی هست
فرهاد : شما نگران نباش این بحث در مورد خودروهای داخلی ممکنه صادق باشه که دلیل اونم دلال بازی بیشتر در مورد این خودروهاست ولی برای خودروهای وارداتی و حتی مونتاژی به دلیل کاهش قیمت دلار در حال خاضر بی معنی است پس لطفا به این بنده خداها استرس الکی وارد نکنید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رضا : احتمالا امروز تکمیل وجه 16 دی فاکتور میشه
حسین : استپ دنده 3 تا میدن یه قیمت پایه رایگان یکی تیر 97 و یکی به قیمت روز
دنا آ پشنال زمستان 402 : مبارکتون باشه چرخش برات بچرخه
اتومات دیماه : جناب منظورتون قسمت مدیریت قرارداد هست؟من حساب کاربری رو پیدا نمیکنم
مهدی : سلام من به 162 زنگ زدم و گفتم خیلی ها تماس گرفته اند لطفاً همه زنگ بزنید
اتومات : فعلا سقف چیچه ای تولی نمیکنه باید صبر کنید سماق بچشید
مهدی تبریز : دوستان منم فاکتور شدم 21تکمیل وجه
پارس ای ال ایکس : بله احتمالا تا چند روز دیگه تحویل میدن اگر احراز شده باشی سریع پلاک بهت میدن
دنا آ پشنال زمستان : سلام برو قسمت حساب کاربری ازمن زده ایرادپلاک ستاد ماده 10 نوشته نمیدونم این دیگه چی واقعا دیگه خسته شدم
اتومات : حتما😂😂😂😂😂😂😂😂شک نکن😂😂😂😂