خودروهای سنگین بررسی کامیون کشنده جک دیما

 

از چند سال پیش ورود کامیون‌های صفرکیلومتر و کارکرده به کشورمان آزاد شده و اگرچه در حال حاضر تعداد قابل‌توجهی از محصولات روز دنیا همچون ولوو، داف، رنو و… در جاده‌ها به چشم می‌خورند اما قیمت بسیار بالاتر این کامیون‌ها باعث شده طیف وسیعی از رانندگان امکان خرید آن‌ها را نداشته باشند. در این میان شرکت‌های چینی همانند بخش خودروهای سواری وارد میدان شده‌اند تا با ارائه محصولاتی ارزان‌تر بتوانند سهم قابل‌توجهی از بازار را به خود اختصاص دهند.

شرکت جک JAC جزو برندهای شناخته شده چینی در کشورمان است و محصولات سواری و کامیونت‌های آن کاملاً برای شما عزیزان آشنا هستند. از چندی پیش شرکت جک با همکاری گروه مایان دیزل کامیون کشنده دیما Dima را راهی بازار کشورمان کرده است. این کشنده که در بازارهای دیگر با نام گالوپ K7 عرضه می‌شود به‌صورت محدود در بازار ایران حضور دارد و می‌خواهیم آن را به‌طور کامل معرفی نماییم.

بررسی کامیون کشنده جک دیما

طراحی ظاهری

برای خریدار کشنده‌های سنگین‌وزن شاید طراحی ظاهری اولویت اصلی نباشد اما فاکتوری مهم در جلب نظر او خواهد بود. کشنده‌های چینی در این بخش خیلی درخشان ظاهر نمی‌شوند و سریعاً هویت خود را آشکار می‌کنند. همین موضوع درباره دیما نیز صدق می‌کند. اگرچه طراحی این کامیون کشنده نقطه‌ضعف خاصی ندارد اما شاید فاقد ابهت خاص کشنده‌های مشهوری همچون ولوو FH باشد. چراغ‌های ساده در بخش جلوی جک دیما با شیبی ملایم به سمت مرکز طراحی شده‌اند و زیر آن‌ها نیز مه شکن‌ها تعبیه شده‌اند. نشان دیما نیز با حروفی بسیار بزرگ بر پیشانی کامیون حک شده است. موضوع عجیب این کامیون وجود شیشه پشتی کابین است که اکثراً در کشنده‌های چینی دیده می‌شود و نمایی عجیب ایجاد می‌کند. در مجموع طراحی ظاهری جک دیما را علیرغم کاستی‌ها می‌توان رضایت‌بخش دانست هرچند قابل‌مقایسه با کشنده‌های مدرن دنیا نخواهد بود.

طراحی داخلی

از آنجایی که رانندگان وسایل نقلیه سنگین ساعت‌های زیادی را در کابین و پشت فرمان سپری می‌کنند بنابراین این بخش اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. چیدمان دکمه‌ها و ادوات جک دیما به‌ خوبی صورت گرفته و تمامی آن‌ها در دسترس راننده هستند. آنچه در این بخش جلب‌توجه می‌کند الهام گرفتن چینی‌ها از کشنده مرسدس بنز آکتروس نسل چهارم است. صندلی‌ها نیز با طراحی مطلوب خود راحتی زیادی ایجاد می‌کنند. دو تخت خواب در بخش داخلی دیما نصب شده و به خاطر سقف بلند و کف تخت کابین، راننده و سرنشین به راحتی خواهند توانست جابجا شوند. جک دیما در بخش داخلی می‌تواند به لطف بهره‌گیری از طراحی آکتروس نمره قبولی را دریافت نماید.

تجهیزات ایمنی و رفاهی

همانند اکثر کشنده‌های چینی حاضر در کشورمان، دیما نیز با تجهیزات خوبی تولید و عرضه شده است. از جمله ویژگی‌های برجسته دیما می‌توان به صندلی بادی راننده با تنظیمات متنوع، مه شکن‌های جلو و عقب، بخاری درجا، هشدار خروج از مسیر، پایش فشار باد لاستیک‌ها، سانروف برقی، نمایشگر لمسی، یخچال و… اشاره کرد. دیما از این نظر خریداران را راضی خواهد کرد اما باید دانست برخی رقبای هم‌وطن دیگر با دست پر در این میدان حاضر شده‌اند.

قوای محرکه

نوبت به بررسی یکی از مهم‌ترین بخش‌های یک کامیون کشنده یعنی قوای محرکه آن می‌رسد. برای دیما در بازارهای دیگر دو نوع پیشرانه وجود دارد که یکی با همکاری ‌مان طراحی شده و دیگری نیز محصول کامینز در چین است. مایان دیزل برای کشورمان پیشرانه کامینز ISGe5 را انتخاب کرده است، پیشرانه‌ای که در سایر کشنده‌های چینی بازار همچون فوتون H4 و H5، امپاور گروه بهمن و شاکمن وجود دارد. پیشرانه ۱۱.۸ لیتری جک دیما ۴۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند و گیربکس اتوماتیک ZF با ۱۲+۲ دنده نیرو را راهی چرخ‌ها می‌کند. با این تفاسیر دیما در بخش فنی حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. سیستم تعلیق نیز از نوع فنر تخت چند لایه پارابولیک و بادی ۲ بالنی با تنظیم است که در مجموع تنظیمات رضایت بخشی را فراهم کرده‌اند. در جدول زیر می‌توانیم مشخصات فنی جک دیما را مشاهده کنیم.

مشخصات فنی کشنده جک دیما
پیشرانه ۶ سیلندر توربودیزل ۱۱.۸ لیتری ISGe5 ساخت کامینز
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) ۴۹۰/۲۳۰۰
گیربکس ۱۲+۲ سرعته اتوماتیک
ریتاردر ۵ حالته ساخت ZF
فرمان هیدرولیک
ترمز جلو دیسکی خنک شونده و عقب دیسکی به همراه ترمز ضد قفل و ضد لغزش و پایداری
باک آلومینیومی با حجم ۱۲۰۰ لیتر
طول/عرض/ارتفاع (میلی‌متر) ۶۱۹۰/۲۵۵۰/۳۸۵۸
فاصله بین محوری (میلی‌متر) ۳۹۰۰
وزن خالص (کیلوگرم) ۷۴۰۰
وزن ناخالص مجموع (کیلوگرم) ۴۵۰۰۰
سیستم تعلیق جلو/عقب فنر تخت چند لایه پارابولیک/بادی ۲ بالنی با تنظیم

قیمت و رقبا

قیمت کشنده جک دیما به حدود ۵.۳ میلیارد تومان می‌رسد که در مقایسه با رقبای چینی بازار گران‌تر خواهد بود. از جمله رقبای این کشنده می‌توان به امپاور گروه بهمن دیزل، فوتون ایران‌خودرو دیزل و… اشاره داشت که در مقایسه با دیما قیمت مناسب‌تر و تجهیزات بیشتری دارند.

جمع‌بندی

شرکت‌های چینی در چند سال اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه تولید خودروهای سنگین داشته‌اند و جک دیما به وضوح چنین چیزی را نشان می‌دهد. دیما از طراحی ظاهری و داخلی مناسب سود می‌برد و قوای محرکه آن نیز از مشخصات خوبی برخوردار است؛ اما فاکتور مهمی که از دید خریداران پنهان نخواهد ماند قیمت دیماست که از رقبا بالاتر است. ضمن اینکه بحث مربوط به خدمات پس از فروش و کیفیت تولید محصول نیز وجود دارد که در درازمدت خود را نشان خواهد داد. شاید هم برخی از افراد خرید یک کشنده اروپایی دست‌دوم را به نمونه صفرکیلومتر چینی ترجیح دهند. نظر شما دراین‌باره چیست؟

 

منبع

پدال

 

 

 

برچسب : خودرو , کامیون , کشنده , تریلی , چینی , جک , دیما






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : سلام برای منم هم نشده چرا ؟
علیرضا : سلام والله یه بنده خدایی نوشته بودتارای وی ۴رنگ تیتانیوم تحویل ۴فروردین فاکتورشدم ازش پرسیدم دیرکرد چقدشدگفت۵۳میلیون
علی : من ۱۷ بهمن ثبت نام کرده بودم، امروز برای من شاسی شد.
اسفندماه ی : سلام کسانی ک 141واریز پارسال بودن تکمیل وجه چند واریز کردن
سعید : دوستان اگر به احتمال یک‌درصد هم شاهین زمستان ۱۴۰۳ رو پیامک رو فرستادن برامون کسی میدونه چقدر زمان میدن برای تکمیل وجه؟ و اینکه این خبر هم درسته که هنوز زمان تکمیل وجه تموم نشده میگن که ظرفیت پر شده و دیگه نمیشه!!! ممنون میشم راهنمایی کنید🙏
ممد : تارا پلاس مشکی ۱۹ فروردین هنوز پلاک نشده هرکی مشکی پلاک شده خرداد بگه
سارا : واقعا تا ۴ فروردین فاکتور شده
محبیS5 : میگفتن که موقع تحویل یه فرم هست برا خسارت تاخیر باید حتما امضا کنی به شما فرم ندادن؟ من امروز کارت ماشینم اومد هنوز براتحویل تماس نگرفتن
چانگان بی چانگان : من مراجعه کردم سایپا بازاریابی و فروش امور مشتریان ورودی یک دقیقا روبروی معین خودرو جاده مخصوص کد ملی منو زد سیستم گفت شما متقاضی هستی ولی فقط برای افرادی که تکمیل وجه کردن خودرو موجوده کسایی که پیامک نرفته نه ثبت سفارشی تا حالا شده نه مونتاژی شروع شده به من گفت ما منتظر تصمیم وزارت سمت هستیم تعیین تکلیف کنیم ظاهرا مشکل ارز هست یا ارز ندارن یا میخوان نیمایی رو افزایش بدن . همین امروز بخوان ثبت سفارش کنن چند ماه طول میکشه فقط ممکنه مونتاژی راه بیوفته ممکنه اون هم شاید …. نباید وقتی ۶۰۰۰ تا خودرو دارن ۱۱۰۰۰ تا ارسال به خودرو ساز میزدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مسعود : معمولا دوماه قبل از تحویل دعوت نامه تکمیل وجه میاد
شایان بهاری : 11787028 هم شد . 11787031 نشده فعلا
سورن جدید : سلام تا آخر ماه یا اول تیر
رانا پلاس تکمیل وجه8 بهمن : امروز ساعت 2بعدظهر فاکتور شدم حالا بریم با پلاک شدن دست وپنجه نرم کنیم
احمد 4723 : کسی خبر جدیدی از اونایی که گواهینامشون اعتبار تموم شده بود دیگه نداره؟؟ پیامکی؟؟ تبدیلی؟؟ چیزی نیومد براتون
207دنده تحویل31شهریور : سلام کسی میدونه ما که تحویل آخر شهریور هستیم چه زمانی باید واریز دوم رو انجام بدیم چون باید وام بگیرم ممنون میشم جواب بدین
کارن : ببینیم تعریف کنیم
حسین سورن جدید : 17 دی تکمیل وج سورن جدید 17 فروردین تحویل روفاکتور میچرخه بنطر عزیزان کی فاکتور میشه ممنون میشم جواب بدید
سلام : توقف تولید خورد پارس داخل لیست کارخانه برداشت شد نیستش
پارس بهار : سلام دوستان من بخشنامه 4743 هستم پارس بهار چند روز پیش پیام تبدیل اومد 207 میخواستم که تکمیل شد به نظرتون چقدر طول میکشه که دوباره پیام تبدیل بیاد برام؟ خواهش میکنم جواب بدید ممنونم چون میخوام پولم جمع کنم