چگونگی نصب رودری های داخل خودرو

چگونگی نصب رودری های داخل خودرو

همان‌طور که می‌دانید، ساخت یک خودرو شامل مراحل مختلفی می‌شود که مونتاژ و نصب رودری های داخل کابین نیز، بخشی از این مراحل به شمار می‌رود؛ گفتنی است، به منظور دستیابی به نتیجه بهتر در این بخش، انسان و ربات کنار یکدیگر کار می‌کنند. این رودری ها وظیفه ای بیش از پوشش داخلی درب ها بر عهده دارند که از جمله آنها می‌توان به محافظت از شیشه هنگام پایین بودن آن و همچنین محافظت از سیم ها و موتورهای شیشه بالابر و قفل درب ها اشاره کرد. محافظت از سرنشین در برابر عوامل خارجی و کاهش صدای جاده نیز، از دیگر وظایف رودری ها می‌باشد. در گذشته نصب رودری داخلی درب ها در خط تولید، به صورت کامل توسط نیروهای انسانی انجام می‌گرفت؛ اما در حال حاضر، این کار توسط روبات ها صورت می‌گیرد. در خط تولید، این رودری ها توسط گیره های پلاستیکی یا چسب به قسمت خارجی درب خودرو متصل می‌شوند؛ شایان ذکر است، در صورت استفاده از گیره های پلاستیکی، کارگران خط تولید یا مالکان خودرو راحت تر می‌توانند به قسمت زیر رودری جهت تعمیر شیشه بالابر یا دیگر قسمت ها دسترسی پیدا کنند. در برخی کمپانی های خودروسازی نیز، برخی قسمت ها به صورت مجزا و خارج از کارخانه مونتاژ و پس از آن وارد خط تولید می‌شوند. همچنین، برخی رودری ها از چندین قطعه و برخی دیگر از یک قطعه تشکیل شده‌اند؛ رودری های چند تکه این امکان را برای خریدار یا سازنده فراهم می‌آورند که طبق میل و سلیقه و بنابر نیاز خود، آن را طراحی و نصب کنند. در ادامه مطلب با انواع رودری ها آشنا می‌شویم. 

 

انواع رودری های داخلی خودرو

چگونگی نصب رودری های داخل خودرو

همان طور که در قسمت پیش ذکر شد، رودری های داخلی را می‌توان با توجه به محل مورد نظر، از مواد مختلف تولید کرد. در دهه های اخیر، مهندسان صنعت خودروسازی با هدف کاهش وزن و در نتیجه بهبود مصرف سوخت خودرو، توجه ویژه ای به طراحی رودری های داخلی خودروها مبذول داشته‌اند. شایان ذکر است، درخواست رودری های زیباتر و لوکس تر از سوی خریداران نیز، بر شیوه ی طراحی آنها تاثیر گذاشته است. همراه با توسعه و تکامل تدریجی بخش های مختلف خودرو، رودری ها نیز به تدریج توسعه و بهبود یافته‌اند و در حال حاضر، به جای آهن یا مقوا از پلاستیک قالب ریزی شده، فایبرگلاس و چوب ساخته می‌شوند. رودری های جدید از قطعات پلاستیکی قالب ریزی شده جهت نگهداری وسایل و قرار گرفتن سیسم کشی و بخش های الکترونیکی همانند شیشه بالابر و قفل درب ساخته می‌شوند. با افزایش قیمت خودرو، کیفیت مواد مورد استفاده جهت ساخت رودری ها نیز بهبود می‌یابد؛ یکی از کمپانی های خودروسازی در این خصوص اظهار می‌کند در سال های اخیر، مشتریانی که یک خودروی 20,000 دلاری خریداری کرده‌اند، توقع دارند طراحی داخلی خودرویشان همانند یک اتومبیل 30,000 دلاری به نظر برسد. در این میان، چوب و قطعات چوبی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ چرا که استفاده از این ماده در کنار چرم و پارچه و پلاستیک با کیفیت ظاهر زیباتری به خودرو می‌بخشد. با افزایش ساخت خودروهای دوستدار محیط زیست که آلودگی کمتری تولید می‌کنند، خودروسازان تلاش دارند بخش های داخلی خودرو را نیز از مواد قابل بازیافت تهیه کنند تا بدین ترتیب، آسیب کمتری به محیط زیست وارد آورند. در همین راستا، برخی کشورهای اروپایی خودروسازان را ملزم کرده‌اند 85 درصد از محصولات خود را از مواد قابل بازیافت تولید کنند که رودری های داخلی نیز، بخشی از این موضوع به شمار می‌روند؛ گفتنی است، خودروسازان آمریکایی نیز در تلاشند از مواد دوستدار محیط زیست بیشتر استفاده کنند. در بخش بعدی با تکنولوژی های مورد استفاده جهت نصب رودری ها و مراحل تکامل آنها آشنا می‌شویم. 

 

تکنولوژی های مورد استفاده جهت نصب رودری ها

چگونگی نصب رودری های داخل خودرو

همان طور که در قسمت های پیشین اشاره شد، در گذشته تمام مراحل نصب رودری ها توسط نیروهای انسانی انجام می‌شد، اما در حال حاضر این وظیفه به روبات ها محول شده است. اپراتورها با قرار دادن رودری های داخلی و خارجی بر روی نقاله خط تولید، چسباندن آنها را به روبات ها واگذار می‌کنند. پس از آنکه دو بخش به یکدیگر متصل شدند، یک دوربین روباتیک حول رودری می‌چرخد تا مطمئن شود تمام بخش ها به خوبی به یکدیگر متصل شده‌اند. پس از آن، دوربین با استفاده از لامپ های چشمک زن LED تصاویری از بخش های مختلف درب می‌گیرد. چنانچه در یکی از این عکس ها ایرادی در خط تولید مشاهده شود، آن درب جهت تعمیر یا جایگزینی از رده خارج می‌شود؛ بدین ترتیب، ایرادات خط تولید به سرعت تشخیص داده و رفع می‌شود که این کار، تا حد زیادی از هزینه های جانبی کارخانه می‌کاهد. همچنین، ارائه محصولی با کیفیت به خریدار هزینه های تعمیر و نگهداری را نیز، کاهش می‌دهد. در حال حاضر، رودری های داخلی درب ها تنها جنبه زیبایی شناختی نداشته و کمپانی های خودروسازی از جمله فورد، با نصب فوم های ضربه گیر بین رودری داخلی و خارجی در قسمت قفسه سینه و باسن، از سرنشین به هنگام تصادف محافظت می‌کنند. با تغییر قوانین مربوط به ایمنی و ذائقه خریداران، روش های ساخت و نصب رودری ها نیز با تغییرات زیادی همراه خواهد بود. 


منبع

HowStuffWorks

برچسب : رودری , شیشه بالابر , فورد , قفل مرکزی , ساخت خودرو , ایمنی , محافظت از سرنشین , مصرف سوخت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

علی
0

اقا رضا
تصور نمیکنم پلاستیک رودری را با چسب 123 بچسبانند چون برای دفعات بعد این چسب باعث پاره شدن پلاستیک خواهد شد اکثر پلاستیکهای رودری بوسیله نوعی چسب قیر مانند که حالت ارتجاعی نیز دارد چسبانده میشود مانند قیر و نوعی خمیر که با کمی حرارت راحت پلاستیک جدا شود و با کمی سرد شدن مجددا میتوانید از همان ماده که روی پلاستیک یا قسمت فلزی داخلی درب میماند با فشار ملایم بچسبانید ولی با چسب 123 ماده چسبنده بلافاصله به شکلی خشک میشود که قابلیت دوباره باز کردن را ندارد و پلاستیک قطعا پاره میشود .
16:45  1400/04/10
پاسخ دادن
Alireza
0

چسب 123 ؟!!!
کلا رنگ ماشین رو به فنا میده،
تو کارخانه از چسب مخصوص استفاده میکنن که بیرون پیدا نمیشه،شما با چسب آکواریوم بچسبونید جواب میده
20:16  1399/08/23
پاسخ دادن
محمدشریف
0

با احتمال زیاد جعبه فیوز ایراد دارد. جعبه فیوز را با اسپری کنتاکتور شور خشک بشویید و فیوزهای استاندارد جابزیند.
از محکم ، سالم و تمیز بودن تمامی اتصالات به فیوز و به سوییچ و دینام و باتری و استارت نیز مطمئن شوید.
از خریدن فیوزهای بسته بندی شده چینی خودداری کنید. مقدار آمپر آنها واقعی نیست.
10:45  1394/05/04

رضا
1

سلام
خسته نباشی
یه سوالی داشتم ازتون:
پشت رودری پراید یه پلاستیک هست که آب به رو دری نخوره.
با چه چسبی می شه اون پلاستیک رو به در چسبوند؟
17:08  1394/08/18
پاسخ دادن
arshavin
12

با 123
15:32  1395/05/20

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
S new : بله بنده ۲۲ مهر ثبت نام کردم چک اول پاس شده چک دوم هم ۳۰ روز دیگس هنوز تکمیل وجه زرده شاسی نشده
اس ۵ مهر : دوستانی که اینستاگرام فعالیت دارند لطفا اطلاع رسانی کنند تا بقیه مردم گول این حرومزاده ها رو نخورن
محمد s5 : دوستان کسی هست ثبت نام برج 7 باشه ولی تو سیستم در انتظار تکمیل وجه باشه؟ چک قسط اولشم پاس شد ولی زده در حال تکمیل وجه
محمد : سلام آقا نادر الان ازسه ماه پیش تا حالا همه چیز چند برابر شده پس فکر کنم تا آخر سال نه ماه وقت داشته باشی پولت بشه ۱۰برابر برو بخر آخه برادر من یعنی چی که همه چیزم فروختم این داستانا چیه مینویسی بگو قیمتش توبازار فرق داره منم طمع دارم میخام سود کنم همه دنبال همینیم پس ادا در نیاریم شد شد .نشد فدا سرمون
s5 : شما برو دعاکن تحویلت بدن بعد دغدغه s5یا x5 داشته باش
Ali : سلام وقت بخیر ، من تازه ی چندماهی رانا پلاس ۴۰۲ گرفتم تو شهر که باهاش حرکت میکنم گهگاهی آمپر آبش از وسط ی خونه میره بالاتر. من تاحالا محصولات ایرانخودرو استفاده نکردم. اگه کسی از دوستان علتشو میدونه کمکم کنه ، متشکرم🙏
مهدی رضایی : سلام اول اینکه به هیچ عنوان نوبت کسی نمی سوزه و سایپا در هرصورت پیامک شاهین دنده ای رو خواهد داد البته نه با این قیمت ۴۳۵ مطمئنا اگر هم دولت قیمت کارخونه ای ماشین ها رو افزایش نده سایپا عین ایران خودرو همون کاری که برای پژو پارس کرد ویک افزایش قیمت ۱۵۰ میلیونی نسبت به قبلش داد سایپا هم همین کار رو برای شاهین دنده ای خواهد کرد پس شاهین دنده ای قیمتش بین ۵۶۰ تا ۶۰۰ بالا خواهد رفت بدون شک و سپس به ملت تحویل خواهند داد
عارف : نوبت حواله دارا رو که نمیتونن مث آب خوردن بسوزونن. در هر صورت باید خودرویی تحویل بشه. زمانی میتونن نوبت رو حذف کنن که یا انصراف بدیم یا خودشون قید کنند در صورت عدم تکمیل وجه امتباز شما باطل خواهد شد
تارااتومات : آقا وحید من از برج هفت که ماشینمو فروختم تابتونم پول این تارا رو جور کنم زندگیم لنگ شده بدون ماشین موندم توی برف و بارون زمستون یا پیاده میرفتم سر کار یا با اسنپ بچه هامم که برای مدرسه رفتن هزارتا مشکل داشتن رنگ سفید انتخاب کردم که سریعتر فاکتور بشه ولی متاسفانه خیلی طول کشید دقیقن من الان هفت ماهه منتظر تارا هستم ایشالله دیگه این هفته میرسه دستم 🙏
امیر : سلام من هفته آخر بهمن بودم که ۱۴۰۳/۲/۵پیامک تحویل وجه با سه تا پیشنهاد برام آمد و تا ۲۰/۲/۱۴۰۳مهلت پرداخت دادند که خوشبختانه من پانزدهم تکمیل وجه دوگانه سوز رو انجام دادم و هنوز منتظر تحویل خودرو هستم دوستان گول نخورید ۸۵ گانه انتخاب کنید از عمد پیشنهاد ۸۵گانه میدن که ذهنیتتان را متزلزل کنن نسبت به دوکانه سوز
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مسعود : سلام واریز وجه27فاکتور نشده
جواد : ما که 11 بهمن واریز کردیم الان که 100 روز از واریز پول گذشته هنوز فاکتور نشدیم
اسفند بی گناه : خدایابدادما اسفندی ها برس 🤲🤲
ساینا مبعث ( حسام سابق ) : آقا عباس ، من دیروز چراغ تحویل روشن شده امروز پیام بیمه اومد
رویا : سلام‌ ‌دوستان‌کسی‌هست‌ که‌بهم‌ بگه‌ ازکجا‌بدونم. ماشین‌منتاژ‌کجاست‌ تومیزخودرو‌ ‌اومده‌ولی‌نمیدونم.میشه‌راهنمایی کنید
رویا : سلام‌ کیفیتشون‌ چه. طوره
امید : دوستان کسی اطلاعی داره واریز اسفند ماه دور اول دناپلاس حالا پرداخت دوم حدودا کی هست ؟ تحویل آخر تیر نوشتن توی قرار داد واقعا درسته ؟ ممنون میشم کسی اینارو اطلاع بده
ساینا دوگانه دی آق قلا : سلام دوستان از دی ماهی کسی هست که از آق قلا وگرگان باشه و پلاک شده و منتظر بارگیری به نمایندگی هست
علی ج : زیر بار این افزایش قیمت نرید به خدا قسم دارن پول زور از ما میگیرن کجای دنیا این قدر مردمشون رو به خاطر یه خودرو این قدر اذیت میکنن قبل از عید که میگفتن دیگه تولید نمیشه الان هم که افزایش قیمت 60 درصدی به خدا قسم عمدا دارن مردم رو اذیت میکنن
رضا : سلام.دوستان من دو روزه چراغ تحویل روشن شده ولی تماس که گرفتم گفتن هنوز حتی بارگیری هم نشده!چه قدر طول میکشه تا برسه نمایندگی؟چقدر مردم رو اذیت میکنن