چگونگی نصب رودری های داخل خودرو

چگونگی نصب رودری های داخل خودرو

همان‌طور که می‌دانید، ساخت یک خودرو شامل مراحل مختلفی می‌شود که مونتاژ و نصب رودری های داخل کابین نیز، بخشی از این مراحل به شمار می‌رود؛ گفتنی است، به منظور دستیابی به نتیجه بهتر در این بخش، انسان و ربات کنار یکدیگر کار می‌کنند. این رودری ها وظیفه ای بیش از پوشش داخلی درب ها بر عهده دارند که از جمله آنها می‌توان به محافظت از شیشه هنگام پایین بودن آن و همچنین محافظت از سیم ها و موتورهای شیشه بالابر و قفل درب ها اشاره کرد. محافظت از سرنشین در برابر عوامل خارجی و کاهش صدای جاده نیز، از دیگر وظایف رودری ها می‌باشد. در گذشته نصب رودری داخلی درب ها در خط تولید، به صورت کامل توسط نیروهای انسانی انجام می‌گرفت؛ اما در حال حاضر، این کار توسط روبات ها صورت می‌گیرد. در خط تولید، این رودری ها توسط گیره های پلاستیکی یا چسب به قسمت خارجی درب خودرو متصل می‌شوند؛ شایان ذکر است، در صورت استفاده از گیره های پلاستیکی، کارگران خط تولید یا مالکان خودرو راحت تر می‌توانند به قسمت زیر رودری جهت تعمیر شیشه بالابر یا دیگر قسمت ها دسترسی پیدا کنند. در برخی کمپانی های خودروسازی نیز، برخی قسمت ها به صورت مجزا و خارج از کارخانه مونتاژ و پس از آن وارد خط تولید می‌شوند. همچنین، برخی رودری ها از چندین قطعه و برخی دیگر از یک قطعه تشکیل شده‌اند؛ رودری های چند تکه این امکان را برای خریدار یا سازنده فراهم می‌آورند که طبق میل و سلیقه و بنابر نیاز خود، آن را طراحی و نصب کنند. در ادامه مطلب با انواع رودری ها آشنا می‌شویم. 

 

انواع رودری های داخلی خودرو

چگونگی نصب رودری های داخل خودرو

همان طور که در قسمت پیش ذکر شد، رودری های داخلی را می‌توان با توجه به محل مورد نظر، از مواد مختلف تولید کرد. در دهه های اخیر، مهندسان صنعت خودروسازی با هدف کاهش وزن و در نتیجه بهبود مصرف سوخت خودرو، توجه ویژه ای به طراحی رودری های داخلی خودروها مبذول داشته‌اند. شایان ذکر است، درخواست رودری های زیباتر و لوکس تر از سوی خریداران نیز، بر شیوه ی طراحی آنها تاثیر گذاشته است. همراه با توسعه و تکامل تدریجی بخش های مختلف خودرو، رودری ها نیز به تدریج توسعه و بهبود یافته‌اند و در حال حاضر، به جای آهن یا مقوا از پلاستیک قالب ریزی شده، فایبرگلاس و چوب ساخته می‌شوند. رودری های جدید از قطعات پلاستیکی قالب ریزی شده جهت نگهداری وسایل و قرار گرفتن سیسم کشی و بخش های الکترونیکی همانند شیشه بالابر و قفل درب ساخته می‌شوند. با افزایش قیمت خودرو، کیفیت مواد مورد استفاده جهت ساخت رودری ها نیز بهبود می‌یابد؛ یکی از کمپانی های خودروسازی در این خصوص اظهار می‌کند در سال های اخیر، مشتریانی که یک خودروی 20,000 دلاری خریداری کرده‌اند، توقع دارند طراحی داخلی خودرویشان همانند یک اتومبیل 30,000 دلاری به نظر برسد. در این میان، چوب و قطعات چوبی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ چرا که استفاده از این ماده در کنار چرم و پارچه و پلاستیک با کیفیت ظاهر زیباتری به خودرو می‌بخشد. با افزایش ساخت خودروهای دوستدار محیط زیست که آلودگی کمتری تولید می‌کنند، خودروسازان تلاش دارند بخش های داخلی خودرو را نیز از مواد قابل بازیافت تهیه کنند تا بدین ترتیب، آسیب کمتری به محیط زیست وارد آورند. در همین راستا، برخی کشورهای اروپایی خودروسازان را ملزم کرده‌اند 85 درصد از محصولات خود را از مواد قابل بازیافت تولید کنند که رودری های داخلی نیز، بخشی از این موضوع به شمار می‌روند؛ گفتنی است، خودروسازان آمریکایی نیز در تلاشند از مواد دوستدار محیط زیست بیشتر استفاده کنند. در بخش بعدی با تکنولوژی های مورد استفاده جهت نصب رودری ها و مراحل تکامل آنها آشنا می‌شویم. 

 

تکنولوژی های مورد استفاده جهت نصب رودری ها

چگونگی نصب رودری های داخل خودرو

همان طور که در قسمت های پیشین اشاره شد، در گذشته تمام مراحل نصب رودری ها توسط نیروهای انسانی انجام می‌شد، اما در حال حاضر این وظیفه به روبات ها محول شده است. اپراتورها با قرار دادن رودری های داخلی و خارجی بر روی نقاله خط تولید، چسباندن آنها را به روبات ها واگذار می‌کنند. پس از آنکه دو بخش به یکدیگر متصل شدند، یک دوربین روباتیک حول رودری می‌چرخد تا مطمئن شود تمام بخش ها به خوبی به یکدیگر متصل شده‌اند. پس از آن، دوربین با استفاده از لامپ های چشمک زن LED تصاویری از بخش های مختلف درب می‌گیرد. چنانچه در یکی از این عکس ها ایرادی در خط تولید مشاهده شود، آن درب جهت تعمیر یا جایگزینی از رده خارج می‌شود؛ بدین ترتیب، ایرادات خط تولید به سرعت تشخیص داده و رفع می‌شود که این کار، تا حد زیادی از هزینه های جانبی کارخانه می‌کاهد. همچنین، ارائه محصولی با کیفیت به خریدار هزینه های تعمیر و نگهداری را نیز، کاهش می‌دهد. در حال حاضر، رودری های داخلی درب ها تنها جنبه زیبایی شناختی نداشته و کمپانی های خودروسازی از جمله فورد، با نصب فوم های ضربه گیر بین رودری داخلی و خارجی در قسمت قفسه سینه و باسن، از سرنشین به هنگام تصادف محافظت می‌کنند. با تغییر قوانین مربوط به ایمنی و ذائقه خریداران، روش های ساخت و نصب رودری ها نیز با تغییرات زیادی همراه خواهد بود. 


منبع

HowStuffWorks

برچسب : رودری , شیشه بالابر , فورد , قفل مرکزی , ساخت خودرو , ایمنی , محافظت از سرنشین , مصرف سوخت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

علی
0

اقا رضا
تصور نمیکنم پلاستیک رودری را با چسب 123 بچسبانند چون برای دفعات بعد این چسب باعث پاره شدن پلاستیک خواهد شد اکثر پلاستیکهای رودری بوسیله نوعی چسب قیر مانند که حالت ارتجاعی نیز دارد چسبانده میشود مانند قیر و نوعی خمیر که با کمی حرارت راحت پلاستیک جدا شود و با کمی سرد شدن مجددا میتوانید از همان ماده که روی پلاستیک یا قسمت فلزی داخلی درب میماند با فشار ملایم بچسبانید ولی با چسب 123 ماده چسبنده بلافاصله به شکلی خشک میشود که قابلیت دوباره باز کردن را ندارد و پلاستیک قطعا پاره میشود .
16:45  1400/04/10
پاسخ دادن
Alireza
0

چسب 123 ؟!!!
کلا رنگ ماشین رو به فنا میده،
تو کارخانه از چسب مخصوص استفاده میکنن که بیرون پیدا نمیشه،شما با چسب آکواریوم بچسبونید جواب میده
20:16  1399/08/23
پاسخ دادن
محمدشریف
0

با احتمال زیاد جعبه فیوز ایراد دارد. جعبه فیوز را با اسپری کنتاکتور شور خشک بشویید و فیوزهای استاندارد جابزیند.
از محکم ، سالم و تمیز بودن تمامی اتصالات به فیوز و به سوییچ و دینام و باتری و استارت نیز مطمئن شوید.
از خریدن فیوزهای بسته بندی شده چینی خودداری کنید. مقدار آمپر آنها واقعی نیست.
10:45  1394/05/04

رضا
1

سلام
خسته نباشی
یه سوالی داشتم ازتون:
پشت رودری پراید یه پلاستیک هست که آب به رو دری نخوره.
با چه چسبی می شه اون پلاستیک رو به در چسبوند؟
17:08  1394/08/18
پاسخ دادن
arshavin
12

با 123
15:32  1395/05/20

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ایمان (شاهین اتومات) : با سلام و احترام به استحضار مي رساند درخواست شما در اين شركت ثبت شده و پس از بررسي، مطابق ضوابط اقدام و نتيجه اطلاع رساني خواهد شد سلام دوستان من از سایپا شکایت کردم از طرق سامانه 136.irسازمان بازرسی کل کشور واین پیامک هم از طرف سایپا اومد حتما شکایت کنید ازعدم تحویل به موقع خودرو
سعید : سلام. میشه لطفا شماره ردیف قراردادتون رو اعلام کنید؟ من تحویل 24 دی بودم هنوز فاکتور نشده
اکبری : منم امروز تکمیل وجه کردم دیگع هر چی باد باد
s5 - مهر27 : ای کاش بقیه اش رو هم از همون آدم خیلی معتبر پرسیده بودی!
مصطفي : دوستان دي و بهمن الان ماشيناتون فاكتور شده؟خيلي دير فاكتور ميكنن.حتما پيگير باشيد.
اطلس اسفند : چرا کوییک هایی که با ما ثبت نام کردن فاکتور شدن ما هنوز بهمنی ها را هنوزم فاکتور نکردن
اطلس اسفند : چرا کوییک هایی که با ما ثبت نام کردن فاکتور شدن ما هنوز بهمنی ها را هنوزم فاکتور نکردن
اطلس اسفند : سلام دوستان کسی اخیرا فاکتور نشده چیشد مگه بهمنی ها 90روزشون تموم نشد چرا فاکتور نشدن
حسین : سلام بنده سورن پلاس دوگانه با موتورef7وموعد تحویل اسفند ۱۴۰۲ بوده وچند بار پیام امده واسه تحویل با موتور جدید نخواستم امکان تحویل هست ممنون راهنمایی کنید
اریسان نقره ای : سلام دوستان ثبت نامی ۱۹ اسفند رنگ نقره ای امروز۱۹اردیبهشت فاکتور شد برام
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پانوراما دنده ای 1402 : افزایش قیمتها در راه است هوشیار باشید فروختی واقعا باختید صدرصد
پانوراما دنده ای 1402 : افزایش قیمتها در راه است کفگیر به ته دیگ خورده تولید کاهش یافته
Fl : بنده خدا اگه اشتباه نکنم ماهان 100بار پیگیری کرد عده کمی موافق بودن.کنسل شد
محمد دی : بیست و شیشم تکمیل وجه امروز فاکتور شد
توصیه کارشناسی1403 : قیمتها بصورت دروغین و کاذب و دستوری در سایتهای ایران جیب و خودرو 45 و دیوار حداقل 20درصد پایین تر از قیمت واقعی نشان داده میشود فریب نخورید هیچ چیزی کاهش نیافته همش فریب و دروغ است قیمتها در ماههای اتی به شدت افزایشی هست
پارس ای ال ایکس : دوستان پارس ای ال ایکس تا کی فاکتور شده لطفا جواب بدین
60019تحویل 29اسفند : بیشرفی ایران‌خودرو ثابت شده است
امین : بابا هنوز90روزنشدع این همه ادا چیه دیگه ماشین میخان بدن بهتون 100میلیون استفاده داره ینی چی این ننمن غریبن بازایا خوبه سایپا محل س.گ هم بهتون نمیده
حسین : میشه قبل از اینکه دعوتنامه بیاد سخا رو انجام داد؟
اریزو6ایکسلنت : نظر خوبیه موافقم