هزینه میلیاردی خرید خودروی لوکس در ایران

هزینه میلیاردی خرید خودروی لوکس در ایران  

 وقتی هدفمندی یارانه‌ها در فاز اول و در دولت نهم اجرایی شد، دولت وقت مدعی بود که با چنین تدبیری فاصله طبقاتی کاهش یافته است. جالب است که در بدترین دوره از ضریب اطمینان آمارهای رسمی، تقریبا این آمار ادعای دولت را اثبات می‌کرد اما وارد دنیای واقعی که می‌شدی واقعیت‌ها در کسوت دیگری خودنمایی می‌کرد.
به گزارش ایسنا، روزنامه شهروند در ادامه آورده است: نوع معیشت مرفهین و دهک‌های پایین جامعه نشان می‌داد که خبری از حرکت به‌سوی عدالت اجتماعی نیست و نه‌تنها اختلاف فقیر و غنی کمتر نشده بلکه شدت هم گرفته است. یکی از مظاهر شدت گرفتن شکاف طبقاتی هم در کف خیابان‌ها به سادگی قابل رؤیت بود، زمانی خودروهای لوکس پدیده‌ای نادر در شهرها بود اما رفته‌رفته نه‌تنها تعداد این خودروها بیشتر شد بلکه قیمت‌های آن هم به‌شدت افزایش یافت و رقم‌ها از مرز‌ میلیارد گذشت. جالب‌تر این‌که همین گروه مرفه مسابقه رکوردزنی هم برگزار کردند یعنی دیگر رقابت بر سر تعداد واردات نبود بلکه مسابقه قیمت‌شکنی در رقم‌های نجومی آغاز شد.
کار به جایی رسیده بود که مجوز واردات خودرو به‌عنوان جایزه به قهرمان‌های ملی داده می‌شد. آنها هم یا خود دست به واردات می‌زدند یا تنها مجوز خود را به فروش می‌رساندند. نتیجه این‌که بازار دلالی خودروهای لوکس به‌شدت رونق گرفت و رقم‌هایی که در این بازار جابه‌جا می‌شد سر به فلک می‌گذاشت. اوج این شرایط حیرت‌آور هم در فاصله سال‌های 88 تا 91 بود؛ سال‌هایی که حتی ایرانی‌هایی که سری به خانه می‌زدند، خودروهایی را در خیابان می‌دیدند که در ینگه دنیا تازه رونمایی شده و تعدادشان انگشت‌شمار بود.
88،‌ سال داغ واردات خودروهای لوکس
آمار و ارقام می‌گوید داغ‌ترین‌ سال برای واردات خودرو‌ سال 88 بوده است. در این سال 31 ‌هزار و 312 خودروی لوکس مجوز ورود به کشور گرفت. ‌سال بعد هم این رقم کاهش یافت و به بیش از 21 ‌هزار دستگاه رسید. در ادامه روند نزولی ‌سال 90 تعداد خودروهای لوکس وارداتی 18 هزار و 604 دستگاه ثبت شد. در آخرین ‌سال از عمر دولت دهم هم بیش از 14 هزار خودرو وارد بازار داخلی شدند. همین آمار‌ها نشان می‌دهد که در دو‌ سال اخیر این روند تغییر یافته و میزان واردات به‌شدت کمتر شده به این ترتیب تعداد خودروهای وارداتی از بیش از چهار هزار دستگاه در ‌سال 91 به 133 دستگاه در‌ سال 92 رسیده است.
واردات چند‌ هزار‌ میلیارد تومانی
با این تفاسیر در فاصله سال‌های 88 تا 93 بیش از 95 هزار خودروی لوکس با حجم موتور بیش از دو هزار و 500 سی‌سی وارد‌شده که ارزش ارزی آنها به بیش از دو میلیارد و 510 ‌میلیون دلار بالغ می‌شود. اگر میانگین ارزش ارز دولتی در این سال‌ها را هم مقیاس ارزش‌سنجی آنها قرار دهیم سه هزار و 385 میلیارد تومان پول داده‌ایم تا خودروهای لوکس در خیابان‌ها جولان بدهند، این رقم با احتساب ارزش روز دلار به هشت هزار و 500 میلیارد تومان هم می‌رسد.
این رقم‌ها البته در سال‌های گذشته و بعد از تخلفات هنگفت مالی که رونمایی شد دیگر رقم شگفت‌انگیزی به‌نظر نمی‌رسد اما در مقابل دخل و خرج متوسط یک خانواده ایرانی هنوز نجومی است و نشان از شکاف طبقاتی دارد که هر روز عمیق و عمیق‌تر می‌شود.
با این پول چه می‌توان خرید و ساخت؟
به‌عنوان مثال با پول یک پورشه 1.5 میلیارد تومانی که یکی از هزاران خودروی لوکس خیابان‌هاست می‌توان 775 میلیون نان کنجدی دو رو خرید یا یارانه نقدی 34 هزار ایرانی را پرداخت کرد یا کمک هزینه ازدواج 155 نوعروس را داد. فراموش نکنیم که همین یک قلم 35 برابر متوسط‌ انواع‌ هزینه‌های‌ غیرخوراکی‌ سالانه‌ ‌یک ‌خانوار شهری ‌در دهک دهم است و 102 برابر متوسط‌ انواع‌ هزینه‌های‌ غیرخوراکی‌ سالانه‌ ‌یک ‌خانوار شهری ‌در دهک اول! نمونه دیگر این‌که با هزینه خرید یک بنز S500 مدل ‌سال 2015 که سه میلیارد و 200 ‌میلیون تومان ارزش دارد، هزینه یک‌ساله 400 ایرانی تأمین می‌شود. در مقیاس کلان‌تر هم سنجش ارزش واردات خودرو در مقابل هزینه‌هایی که عمران و آبادانی کشور به آن نیاز دارد می‌تواند گویای واقعیت‌هایی به مراتب تلخ‌تر باشد.
عددهایی که شگفت‌زده می‌کنند
هزینه احداث یک کیلومتر راه‌آهن پنج میلیارد تومان است که با این حساب و مقایسه اگر دلار آزاد امروز مقیاس سنجش قرار بگیرد با پول واردات خودرو در پنج سال گذشته می‌توان ‌هزار و 700 کیلومتر راه‌آهن ساخت با فرض دلار دولتی هم این میزان به 677 کیلومتر می‌رسد. بد نیست بدانید که کل هزینه ساخت سد کارون 4 معادل هزار‌ میلیارد تومان بوده به این ترتیب با 3200 میلیارد تومان می‌توان سه سد در اندازه‌های کارون 4 ساخت و با هشت هزار و 500 میلیارد تومان هشت سد در این مقیاس ساخته می‌شود.
یک فروند هواپیمای ایرباس A320neo به پول رایج ایران 301 میلیارد تومان ارزش دارد؛ با این تفاسیر می‌توان با فرض دلار دولتی با هزینه خرید خودروهای لوکس تقریبا 10 هواپیمای ایرباس به ناوگان هوایی ایران اضافه کرد. این رقم با احتساب دلار آزاد روز به 28 فروند هم می‌رسد. ارزش اجرای کارخانه ذوب یک‌میلیون تنی فولاد سیرجان در بخش ریالی به 300 میلیارد تومان می‌رسد به این ترتیب با احتساب دلار دولتی و آزاد به ترتیب 10 و 28 کارخانه در این مقیاس می‌توان ساخت آن هم تنها با پول واردات خودروهای لوکس.
هزینه ساخت هر متر مربع واحد مسکونی در کشور هم 500 هزار تومان است. با این تفاسیر با هزینه واردات خودروهای لوکس در پنج‌سال گذشته با احتساب ارز دولتی می‌توان شش میلیون و 800 هزار مترمربع و با ارز آزاد 17 میلیون مترمربع خانه ساخت. برای احداث هر کیلومتر از خط قطار شهری بیش از 140 میلیارد تومان هزینه می‌شود یعنی با احتساب ارز دولتی و آزاد می‌توان با همین رقم به ترتیب 24.2 و 60.7 کیلومتر به مسیر قطارهای شهری افزود.
جالب‌تر این‌که هزینه ساخت هر فرودگاه هم به‌طور میانگین به 100 میلیارد تومان بالغ می‌شود یعنی می‌توان به ترتیب 34 و 85 فرودگاه با پول واردات خودروهای لوکس ساخت.
 

منبع

ایسنا

برچسب : هزینه , خودرو لوکس , هدفمندی یارانه , واردات






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

کاربر: silvershadow
1

اینم از مقایسه هایی ک دولتیا کردن تو مخمون
ببین بیشتر همین ماشینای میلیاردی رو کی سوار میشن؟ چن تاش آقازادس و چنتاش مردم عادی؟
همش فرافکنی میکنن ک ما یادمون بره چ خبره
01:15  1394/04/04
پاسخ دادن
حسین
7

هرکسی می تونه با پولش هر کاری دلش می خواد بکنه.
دوست داشته ماشین خوب خریده دمشم گرم
21:56  1394/04/02
پاسخ دادن
کاربر: ژاوی هرناندز
1

بازار آزاد والسلام
21:36  1394/04/02
پاسخ دادن
کاربر: جواد.س
3

طرح مسکن مهر،ارز چند نرخی،تورم افسار گسیخته که خود ناشی از سیاست های نادرست در اجرای طرح مسکن مهر و ایجاد نقدینگی فرا تر از تحمل بازار و حتی خود طرح ناقص و بیمار هدفمندی یارانه ها که موجب فشار بیشتر به بازار بود همه و همه از دلایل بوجود آمدن حفره های متعدد در سیستم اقتصادی شدند.حفره هایی که مورد استفاده عده ای فرصت طلب که اتفاقا از رانت اطلاعاتی و حمایت مدیران ارشد برخوردار بودند.عده ای معدود سوار بر دوش ملت ثروت های بی حسابی را بدون اینکه زحمتی کشیده باشن و بدون اینکه استحقاق اون رو داشته باشن بدست آوردن.اینجا بود که سیاست های اتخاذ شده بجای کاهش فاصله طبقاتی اون رو زیاد کرد،بجای توزیع متعادل تر درآمد اون را نامتعادل تر کرد و بجای بهبود ضریب جینی اون رو بد تر کرد.
13:24  1394/04/02
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
t8 مشکی مشهد : بله امروز از نمایندگی تماس گرفتن
یوسف : امروز زنگ زدم ایران خودرو ماشین بنده v2 هست چندماهه تاخیری داره دی ماه تاریخ تحویلش بود باقاطعیت و اطمینان گفتن به دلیل کمبود قطعه و سرعت پایین تولید تا آخر خرداد یا تیرماه هرکسی تارا ثبت نام کرده براش فاکتور میشه
خخخخ : دادا طرح مازاد بود تمام.الانم بجاش سهند میدن.این چیزا توسایپا وایرانخودرو طبیعیه .فک کنم بار اولته که زیاد درجریان نیستی.
ساینا دوگانه اسفندماه : امروز پیامک اومده که ساینابنزینی۸۵گانه یا کوییک ۸۵ گانه اخه این چه ظلمی شده بر ما به همه دوگانه دادن به ما تحویل اسفند ماهی ها که رسید میگن نداریم نمایندگی زنگ زدم میگه همین رو زود تکمیل وجه کنید که افزایش قیمت بهتون میخوره باید کلی اضافه بدید اخه چقدر ظلم مرگ بر سایپا
ساینا دوگانه مبارک باشه : ۳۰ روز کاری تقریبا ۳۶ تا ۴۰ روز تقویمی
شاهین اتومات : شاهین اتومات تکمیل وجه ۱۸ دی ماه ۱۴۰۲ و تحویل خودرو ۱۸ فرودین ۱۴۰۳ هستم فروش فوق العاده ۹۰ روزه متاسفانه تا الان فاکتور نشدیم بنظرتون جریمه تاخیر چقدر و چجوری محاسبه میشه؟
شاهین اتوماتیک 90 روزه : فعلا که شاهین های اتوماتیک خبری نیست ولی یه چیزی که جالبه آمار تولید فروردین شاهین هست که بیشتر از فروش هست. یعنی شرکت یه ذره بیشتر از تعدادی که فاکتور کرده تولید کرده. حالا این شاهین ها دنده هستن یا اتوماتیک رو نمیدونم ولی به نظر میرسه که مشکل تولید نداره حداقل. و نمیدونم چرا حاضر شده که حتی جریمه تاخیر بده ولی فاکتور نکنه. اگه سایت بورس برین گزارش عملکرد ماهانه سایپا رو بخونین عدد رقم های تولید رو نوشته. هفته پیش که من زنگ زدم سایپا بهم گفتن که شاهین های GL رو تحویل دادن و از این به بعد بیشتر اتوماتیک فاکتور می کنن ولی فعلا که خبری نیست. همش میگن به زودی ولی زود کی هست، کسی نمیدونه.
Ftm : سلام دوستان وقتون بخیر برای تحویل خودرو چه مدارکی نیاز هست همرامون باشه؟کارت ماشین و کارت ملی؟
حمیدرضا : فروش قطعی 90 روزه تارا اتومات v4, هستم که باید تا الان تحویل میدادن ولی در مرحله پرداخت کل وجه مونده. من امروز رفتم ایران خودرو، گفتن تاخیر داره و تو بهترین حالت آخر خرداد تحویل میشه.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دمپایی 151 : انصراف از خرید از طریق نمایندگی فقط امکان پذیره موفق باشید
فرهاد : این داستانا چیه در میارید یعنی چی fx از گل کشیدن بیرون .
وحید دوگانه 100لیتری تحویل 29 اسفند : درود خب مبارکه 20 .9 ها که تکمیل وجه هشون این تاریخ بوده هم دارن امروز فاکتور میشن
ایکس 33 اتومات اسماعیل : ازمن تخصیص خورده چند روز فاکتور نشده
xu7p : سلام. بسلامتی و دل خوش تحویل بدن بهت انشاءالله واریز وجه چه تاریخی بودی ؟چقدر جریمه تاخیر بهت دادن ؟
اتومات : بروگوگل ،بزن ایران جیب، قیمت خودروهای داخل،به روز وساعت مشخصه
اتو فلز سفید تکمیل 14 اذر تحویل 30 اذر : سلام به همگی بالاخره بعد از 4 ماه و خورده ای امروز فاکتور شد ،سه بار ثبت شکایت کردم . خداروشکر فاکتور شد رفتیم واسه تاخیر تحویل ،خدا میدونه چند وقت طول بکشه 😂😂😂 کلا بابت تاخیر 39 تومن میدن عجیبن غرببا ،چرا مبالغ مختلفه خدا میدونه .اصلا سود از این جماعت نخواستیم ماشینمونو بدین بریم .در آخر انشاله بقیه دوستان سریع تر به ماشیناشون برسن ، ایام به کام
گالاپلاس👍 : بر اساس نوشته یکی از دوستان .رانا جدید ثبت نام کردن طی دو ماه هم تکمیل وجه کردن و هم فاکتور شدن .فک کنم راناهای ماست که به قیمت جدید دارن میفروشن به قیمت بالاتر...خدا داند
سورن : سلام دوستان،از سورن دو گانه های تحویل دی کسی هست امروز فاکتور شده باشه؟
رضا دوگانه تحویل دی : استاد خودرو چه رنگی ؟