آشنایی با خودروسازان مطرح در مسابقات فرمول 1 (قسمت چهارم)

آشنایی با خودروسازان مطرح در مسابقات فرمول 1 (قسمت چهارم)

بروس مک‌لارن (Bruce McLaren) بنیانگذار تیم فرمول یک McLaren است. او متولد 30 اگوست 1037 است و قبل از اتومبیل‌رانی در مسابقات موتورسیکلت سواری شرکت می‌کرد. میراثی که او بعد از مرگش در سال 1970 از خودش بر جای گذاشت بستری مناسب برای یک تیم اتومبیل‌رانی جهانی و نامی است که این تیم با افتخار بر دوش می‌کشد. همکاری بین مک‌لارن و مرسدس بنز از سال 1995 شروع شد و یک سال طول کشید تا کمپانی مرسدس بنز بتواند موتور جدید و مشترک‌شان را تولید و مقررات جدید را وضع کند.

آشنایی با خودروسازان مطرح در مسابقات فرمول 1 (قسمت چهارم)

در دهه هفتاد میلادی، مرسدس بنز چهارمین شریک موتورساز برای تیم مک‌لارن به شمار می‌آمد و موتور جدیدی که برای این تیم طراحی کرد بر اساس مقررات جدید تولید شده بود و کوچک‌تر از موتور مک‌لارنی بود که قبلاً مورد استفاده قرار گرفته بود. اصل طراحی خودروها این بود: زندگی را ساده بگیرید. جزییات موتور و شاسی به وضوح نشان دهنده این بودند که تقریباً همه چیز تغییر کرده و جدید شده است. تا سال 1996 کمپانی مرسدس بنز و تیم مک‌لارن سخت کار کردند تا هر مشکلی سر راه‌شان قرار می‌گیرد را بر از پیش پای‌شان بردارند.

آشنایی با خودروسازان مطرح در مسابقات فرمول 1 (قسمت چهارم)

موتور جدید به خاطر گشتاور نسبتاً کم مورد بازنگری قرار گرفت و تصمیم گرفته شد وزن آن کمتر و قدرت آن تا 5% افزایش پیدا کند. در سال 1999 مرسدس مک‌لارن به قدرتی تبدیل شدند که می‌خواستند روی پیست مسابقه خودی نشان بدهند. قرن جدید با رقابت شدید بین میکا هاکینن (Mika Häkkinen) از تیم مک‌لارن و مایکل شوماخر از تیم فراری آغاز شد. اواخر فصل 2001 میکا هاکینن بازنشسته شد و کیمی رایکونن (Kimi Räikkönen) جای او را در تیم مک‌لارن گرفت. سال 2003 برای هم تیمی‌هایی چون کولتارد (Coulthard) و رایکونن به خوبی پیش رفت و هر کدام در اولین مسابقه‌شان پیروزی به دست آوردند ولی تیم رقیب خیلی زود جلو افتاد. متأسفانه خودرو جدید MP4-18 خوب برای تیم کار نکرد و آن‌ها مجبور شدند از خودرو قدیمی‌تر MP4-17D استفاده کنند.

آشنایی با خودروسازان مطرح در مسابقات فرمول 1 (قسمت چهارم)

به هر حال، رایکونن مهارت‌های خارق‌العاده‌اش در زمینه رانندگی را به اثبات رساند و در آن فصل دو پیروزی به دست آورد. مشکلات مربوط به خودرو تا سال 2004 برای تیم مک‌لارن ادامه پیدا کرد ولی رایکونن عزمش را برای برد جرم کرده بود تا در گرند پری بلژیک گوی رقابت را از مایکل شوماخر برباید. در سال 2005 خوان پابلو مونتویا (Juan Pablo Montoya)، راننده کلمبیایی نیز به تیم پیوست، با این حال باز هم مشکلات مربوط به خودرو شانس چند برد حتمی را از رایکونن ربود.

آشنایی با خودروسازان مطرح در مسابقات فرمول 1 (قسمت چهارم)

فصل 2006 با چالش‌هایی همراه بود، از جمله این که خودرو خوان پابلو مونتویا در خط استارت به اتومبیل رایکونن برخورد کرد و باعث شده هر دو آن‌ها از دور مسابقات گرند پری آمریکا خارج بشوند. این حادثه باعث شد مونتویا از تیم مک‌لارن خارج بشود. در همان سال و پس از برگزاری مسابقات گرند پری ایتالیا، رایکونن با تیم فراری قرارداد بست و جای خودش را به مایکل شوماخر داد.

آشنایی با خودروسازان مطرح در مسابقات فرمول 1 (قسمت چهارم)

در سال 2007، اختلاف عقیده‌ها در درون تیم و به وجود آمدن این رسوایی که تیم سعی داشته است مخفیانه اطلاعات فنی تیم رقیب را به دست بیاورد، مشکلاتی بود که تیم مک‌لارن باید با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کرد. در سال‌های 2008 و 2009، تیم قدری تجدید قوا کرد و لوئیس همیلتون و هیکی کوالاین (Heikkii Kovalainen) را به خدمت گرفت. در پایان فصل 2008، لوئیس همیلتون جوان‌ترین راننده مسابقات قهرمانی فرمول 1 بود، در نه سال گذشته نیز برای اولین بار بود که تیم مک‌لارن عنوان قهرمانی را به دست می‌آورد. در سال 2010، تیم با لوئیس همیلتون و جنسون باتن (Jenson Button) قرارداد امضاء کرد و هر دو قهرمان جهانی وعده ارتقاء تیم را دادند. این دو راننده قهرمانان تیم مک‌لارن بودند و با خودرو MP4-25 نوید بخش پیروزی‌هایی بزرگ برای مسابقات آینده شدند.

آشنایی با خودروسازان مطرح در مسابقات فرمول 1 (قسمت چهارم)

آشنایی با خودروسازان مطرح در مسابقات فرمول 1 (قسمت چهارم)


منبع

AutoRacing

برچسب : اتومبیل رانی , تیم مک لارن , مرسدس بنز , لوئیس همیلتون , مایکل شوماخر , هیکی کوالاین , جنسون باتن






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : اطلس اونایی که تحویل زمستان پارسال بودن رو ندادن ایشالا برای تورو هم نمیدن ما یکم میخندیم :)))
آراد : تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت نهند آدمی
آراد : یه عده ترسیدن چون هیچی از سایپای دزد بعید نیست از نظر منم اشتباه کردن چون حق خودشون رو باید میگرفتن اما شما یکم ادب داشته باش،لزومی نداره تربیت واقعیتو به همه نشون بدی
اطلس بهمن : سلام ممنونم میشم هر وقت فاکتور شدی تو این گروه اطلاع رسانی کنی من هم منتظر فاکتور هستم الان زنگ زدم سایپا گفت دارن ۱۴بهمن فاکتور میکنن
s5 : سلام. ثبت نام 30 مهر شاسی نشده
سعید : سلام. من تحویل 24 دی بودم، چند روز پیش فاکتور شد. به احتمال زیاد برا شما هم چند روز دیگه فاکتور میشه. 4 تا 5 ماه تاخیر داره
زهرا : از ثبت نام شهریور ماهی ها که هنوز شاسی نشده اطلاعی دارید؟؟
زهرا : من شهریور بودم و شاسی نشده
کاظم : فکر کنم تا سال‌ها باید به پیشنهادات غیر اجباری سایپا فکر کنیم و قبول نکنیم.
منصوری : سلام اسفندیا کسی دعوتنامه نیومده براش تا کی باید صبر کنیم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : سلام من تکمیل وجه11 دی،تبدیل ب 207 الان فاکتور شدم احتمالا امروز فردا پس فردا فاکتور شی
جومنگ : دی ماه ام هنوز خبری نیست شما اسفندی ها عجله نکنید آسیاب به نوبت
حسین پور : من تماس گرفتم ایرانخودرو گفتن اوایل خرداد فاکتور میشید گفتن 207 رو زودتر از رانا میدن
داش ممد : سلام ما هم منتظریم فکر کنم تو خرداد پیام بیاد
1 : آقا دی ماه تموم شد یا نه؟
میثم حسینی : سلام معمولا چند وقت بعد از فاکتور شدن تحویل میدن؟
ناجی : سلام کجا بفهمیم چه بخش نامه ی هستیم
29 اسفند : من هم مثل شما دیروز فاکتور امروز پلاک
فروش فوری اسفند : فروش فوری اسفند عزیزانی که فاکتور شدن امروز اعلام کنن با تشکر
سورن جدید : 12دی تکمیل وج 13فروردین تحویل هنوزکه هنوزه خبری نیست زنگ زدم میگم تاتیرخبری ازماشین نیست به علت نبودقطعه نه صدامون نه دستمون به هیچ جانمیرسه خداباعث بانیشونابودکنه