دلواپسان صنعت خودرو!

دلواپسان صنعت خودرو!

 
با امضای قرارداد پژو و ایران خودرو، موجی از دلواپسی و مخالفت، این قرارداد را در بر گرفته و مخالفان با خائن خواندن این خودروساز فرانسوی، اعتماد دوباره به آن را برنمی تابند.
 
حمیدرضا بهداد: مهمترین اتفاقی که طی یکی دو هفته گذشته در خوردوسازی کشور رخ داد، امضای قرارداد میان ایران خودرو و پژو بود، قراردادی هنوز اجرا نشده، موجی از مخالفت ها را به خود می بیند. این در حالی است که به گفته مسوولان پژو و ایران خودرو، قرارداد جدید، دارای مفادی برد-برد برای هر دو طرف بوده و سبب می شود شراکت این دو خودروساز با یکدیگر، متفاوت از گذشته باشد بر این اساس، یکی از تفاوت‌های اصلی قرارداد جدید ایران‌خودرو و پژو، «جوینت ونچر» بودن آن است؛ به‌نحوی‌که دو طرف قصد دارند شرکتی مشترک را با سهام برابر تاسیس و اجرای مفاد قرارداد را از آنجا مدیریت کنند.
 
یکی از نکات قابل‌توجه تشکیل این شرکت، چرخشی بودن مدیرعامل و هیات‌مدیره آن است، چه آنکه هر دو سال یک‌بار، مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره تغییر خواهند کرد. بر این اساس، برای دو سال، هیات‌مدیره در دست فرانسوی‌ها خواهد بود، اما مدیرعامل از ایران انتخاب می‌شود و در دوره دو ساله بعدی، ایرانی‌ها وارد هیات‌مدیره می‌شوند و مدیرعامل، فرانسوی است. این روند (تغییر چرخشی اعضای هیات‌مدیره و مدیرعامل) در طول اجرای قرارداد ایران‌خودرو و پژو، دنبال خواهد شد.
 
همچنین طبق توافق ایران‌خودرو و پژو، قرار است مدل‌های به روز و ارتقا یافته 301 و 208 و 2008 روانه بازار خودرو ایران شوند و این در شرایطی است که منتقدان می گویند پژو محصولات قدیمی خود را روانه بازار کشور خواهد کرد. از سوی دیگر اما گفته می شود پژو برنامه‌ای در مورد خودروهای پژو 405 و 206 ندارد. بر این اساس، پژو تمرکز خود را روی تولید محصولات جدید در ایران خواهد گذاشت و اینکه 206 و 405 بمانند یا بروند، بستگی به میل ایران‌خودرو داشته و این آبی‌های جاده مخصوص هستند که در مورد سرنوشت آنها (405 و 206) تصمیم خواهند گرفت. 
 
آن طور که مقامات ایران خودرو و پژو می گویند، محصولات جدید در اوایل سال 2017 میلادی (اوایل سال 96) به تولید خواهند رسید و در این بین، پژو 207 در بازه قیمتی 40 تا 50، پژو 301 و پژو 208 در بازه قیمتی 50 تا 60 و پژو 2008 نیز در بازه قیمتی 70 تا80 میلیون تومان عرضه خواهند شد.
 
رنو ایران خودرو را دور می زند؟
اما قرارداد ایران خودرو و پژو در حالی به امضا رسید که وزیر اقتصاد و امور دارایی نیز خبر از عقد قرارداد میان سایپا و رنوی فرانسه داده است. آن طور که علی طیب نیا در گفت و گو با روزنامه نیکی ژاپن عنوان کرده، طی دو هفته آینده، رنو و سایپا قرارداد خود را با یکدیگر که اتفاقا شبیه قرارداد ایران خودرو و پژو (جوئینت ونچر) است، امضا خواهند کرد.
 
این گفته وی در حالی است که ایران خودرو نیز به دنبال شراکت با رنو بوده و حتی برای تولید سه محصول این شرکت (کپچر،کلیو4 و کوئید) نیز برنامه ریزی کرده است. حالا اگر رنو طبق گفته وزیر اقتصاد، با سایپا قرارداد امضا کند، بعید به نظر می رسد دیگر ایران خودرو بتواند با این خودروساز فرانسوی شراکت کند. از طرفی، نکته مبهم دیگر اینجاست که رنو به شدت به دنبال خرید سهام پارس خودرو بوده و قصد دارد با این کار، به نوعی فعالیتی نسبتا مستقل را در ایران داشته باشد. با این حال هنوز مشخص نیست سایپا به عنوان سهام دار پارس خودرو، حاضر است این شرکت را در اختیار رنویی ها قرار دهد یا اینکه خودروساز فرانسوی با همان روش قبل در ایران روزگار خواهد گذراند.
 
i8 همچنان گرانترین خودرو وارداتی
گمرک ایران اما در حالی امار مربوط به واردات خودرو در 10 ماه امسال را اعلام کرد که طبق آن، بی ام و معروف مدل i8 همچنان گرانترین خودرو وارداتی به کشور محسوب می شود.
 
بر اساس آمار گمرک، یک دستگاه BMW I8 هیبریدی که در دی ماه وارد کشور شده، قیمتی برابر با 200 هزار و 515 دلار دارد. همچنین دو دستگاه بنز E250 نیز از دیگر خودروهای گران قیمت وارداتی به کشور طی 10 ماه امسال هستند که هر کدام به طور میانگین قیمتی بیش از 71 هزار دلار دارند.
 
در حالی فولکس واگن چندی پیش و در پی رسوایی به وجود آمده در این شرکت بدهی هنگفتی را بالا آورد و ضرر بالایی را این برند اروپایی متحمل شد که امروز صحبت هایی جدیدی از سوی مسوولان این شرکت شنیده شده است.
 
چراغ سبز فولکس به ایران
دیگر خبر مهم یکی دو هفته گذشته در خودروسازی کشور، چراغ سبز فولکس واگن برای حضور در بازار کشور بود. پس از رسوایی اخیر این شرکت در خصوص تقلب در اعلام میزان آلایندگی برخی خودروهای تولیدی، موضوع آنقدر برای این شرکت گران تمام شد که مسوولان این شرکت اعلام کردند با توجه به غرامت بالایی که این تقلب در پی داشت دیگر حاضر به سرمایه گذاری در جای دیگر نیستند.
 
این در حالی است یکی از مسوولان بلندپایه فولکس در گفت و گو با رسانه های آلمانی اعلام کرده که به بازارهای نوظهور خودرویی در خصوص سرمایه گذاری فکر می کنند و نام ایران نیز به عنوان یکی از این کشورها آورده شده است. وی گفته که "فولکس به بازار ایران امید دارد.
 
رویارویی دوباره وزرات صنعت و شورای رقابت
اما هفته گذشته رییس شورای رقابت از ورود دوباره به بازار خودرو خبر داد و تاکید کرد که چون بازار انحصاری است، این شورا باز هم اقدام به قیمتگذاری خودروهای داخلی خواهد کرد. به گفته رضا شیوا، شورای رقابت با توجه به شرایط بازار خودرو در پساتحریم، اقدام به تعیین قیمت خواهد کرد و در این راستا شاید تغییراتی را در فرمول قیمتگذاری خود ایجاد کند. اظهارات وی اما چندان به مذاق وزیر صنعت،معدن و تجارت خوش نیامد، چه آنکه محمدرضا نعمت زاده تاکید کرد قیمت را خودروسازان تعیین می کنند نه شورای رقابت.
نعمت زاده این را هم گفت که وزارت صنعت به خارجی ها از جمله پژو قول داده قیمتگذاری خودرو دولتی نبوده و خودروسازان در این مورد تصمیم خواهند گرفت و از همین رو شورای رقابت نباید در تعیین قیمت ها دخالت و اعمال نظر کند.
 
 
 
دلواپسان صنعت خودرو!
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

اقتصاد نیوز

 

برچسب : خودرو , دلواپس , پژو , قرارداد






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

12 نظر

کاربر: نوید جهرمی
4

بنده هم جزء دسته ی دلواپسان هستم. اما با قرارداد پژو مشکلی که ندارم.مشکل من با سیستمی هست که عوض نشده.
تعرفه ی واردات رو کم و کم تر کنن و بازار رو رقابتی کنن تا دیگه هر کس هر ماشینی که دلش میخواد بر اساس نیازش بره بخره. اونوقت طرفداران پژو هم برن پژو بخرن. ما که مشکلی با این قضیه نداریم.
معلومه که توی این رنج قیمتی که اعلام شده رقابتی ب جز با چینی ها ندارن و محصولات پژو از اونا بهترن.این که دیگه جای شک و شبهه نداره.هر چند که تا این محصولات وارد چرخه ی تولید و بازار بشن حداقل 5 سال از نمونه ی موجود فرانسویشون گذشته و نمونه ی فرانسوی وارد نسل جدید میشه و نمونه ی ایرانی از رده خارج.
بحث جماعت دلواپس چیز دیگس و دلواپسان ب آینده ی دور فک میکنن.
16:49  1394/11/19
پاسخ دادن
بهنام
4

اقا نوید ما حق انتخاب نداریم متاسفانه
هرچی بگن باید گوش بدیم و هرچی اون ها بخوان باید بخریم
اگه تعرفه ها اصلاح بشه که نمیشه دیگه کسی پژو سوار نمیشه
قانون واردات ما با همه جا جهان فرق داره
19:31  1394/11/19

کاربر: تیباران
1

اونوقت پس چرا پژو رنو از پرفروش های سال 2015 اروپا هستند؟!! پس در کیفیت و رضایت مردم از این ماشین ها شک نکن.در سایت best-selling-car آورده که کیا 385 هزار،هوندا 131000، پژو 856000 .و گروه رنو یک میلیون! لیست کامل اونجاست.
06:54  1394/11/19
پاسخ دادن
ایرانی باغیرت
1

چقدر خوب میشه این دلواپس ها یه حرکت خود جوش بزنند و از دیوار ایران خودرو برن بالا و در این گاری سازی رو برای همیشه ببندند !
( کارخانه فرغون سازی = لانه جاسوسی )
21:30  1394/11/18
پاسخ دادن
رضا
11

خائن کسانی هستن که بیت المال رو خوردن و حتی حاضر نیستن به مردم جواب بدن پول مملکت کجاست. تا هم اعتراض میکنی میشی خائن و ضد اسلام و کافر و غیره. یکی نیست بگه اگه راست میگین چرا حساب کتاب مملکت رو قایم میکنید هر کس از بودجه عمومی استفاده میکنه باید حساب کتابش روشن باشه و همه بدونن از کجا اوردن و کجا خرج کردن و به کی دادن و چرا. از صدا و سیما گرفته تا بنیاد مستضعفان و سایر بنیادها و نهادها و خیلیا دیگه. ماشاا... اینقدر زیادن که ادم اسمشون هم یادش میره
13:18  1394/11/18
پاسخ دادن
سجاد
11

نعمت زاده = خيانت به ملت در روز روشن
واقعا" موندم آخه دليلت چيه كه چوب مي كني لاي چرخ يك شوراي نظارتي
اونم از نمايينده هاي مجلسمون كه شدن مثل مرغاي كورچ
واقعا" آدم نمي دونه دلش به چي خوش باشه
11:33  1394/11/18
پاسخ دادن
کاربر: رایزو
3

کاری به این که پژو کیه ندارم اما خب اینکه نوع قرار داد جوینت ونچر هست جای امیدواری داره.
در مورد قیمت گذاری هم من حتی تو قبل قرار داد هم گفتم اگه قرارداد بسته بشه دیگه دولت نباید تو قیمت ها دخالت کنه و همینطور که خود نعمت زاده گفته قول دادن. چون قرار داد جویت هستش و وقتی هیات مدیره فرانسوی بیاد روی کار و حتی خود مدیر عامل فرانسوی اونا روی رقابت حساسن و ممکنه بخوان برای رقابت بهتر قیمت ها را دستخوش تغییر کنن. پس اینجا اصلا شورای رقابت وارد نیست
11:28  1394/11/18
پاسخ دادن
بهنام
5

بی انصافی نکنیم حقیقت بررسی کنیم فرانسه خودروساز بیخودی و قرار داد با این خودروساز اشتباه محض
پژو و رنو خیلی خسارت زده به ایران
11:17  1394/11/18
پاسخ دادن
کاربر: تیباران
4

نه خیرم,بهتر است که خود بزرگ بینی را کنار بگذاریم. خیلی ام لطف کردند که ریسک سرمایه گذاری در یک سیستم اقتصادی بی ثبات و متزلزل اونم با مدیران خودرویی سیاسی و رانتی را قبول کردند.
16:19  1394/11/18

کاربر: تیباران
1

آقا بهنام این دیگه از اون حرفها بود!!!پژو در چندین کشور کارخانه های مونتاژ داره، رنو هم تو اروپا کلی فروش داشته است.لینک سایت در نظرهای رنو فلوینس هست که گروه رنو سازنده دومین خودروهای پرفروش اروپا در سال 2015 بوده اند.
20:28  1394/11/18

بهنام
0

پس چرا درصد رضایت پایینی کسب کرده؟؟؟؟؟؟
خود مردم فرانسه اتومبیل المانی و ژاپنی سوارمیشن
بعدش هم شما بفرمایید این کشورها که گفتی کدوم ها هستن؟؟؟؟؟؟
کارخونه ممتاژ داشتن چه ارتباطی با کیفیت داره؟؟؟؟؟؟
بعد میشه تعداد امار ارقام فروش رنو بفرمایید؟؟؟؟؟
مرسی از شما
23:21  1394/11/18

بهنام
0

درضمن شما داری تعداد تولیدات میگی اگه به تولیدات باشه که چین بزرگترین تولید خودروساز در سراسر جهان ولی ایا کیفیت و رضایت چی؟؟؟ قابل قبول؟؟؟؟؟
23:33  1394/11/18

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محسن : به آقا وحید ممنونم که جواب صحیح وکامل میدی
امید : دوستان لطفا یه راهنمایی بکنید. من کارت ماشینم واسم اومده ولی از طریق پلیس من‌که‌نگاه میکنم هنوز برگ سبز واسم صادر هم نشده علتش چیه؟ چیکار باید بکنم؟؟۱۹ اسفند فاکتور شدم . بیمه و پلاکمم انجام شده
J4 : نه فقط شماره شاسی شده.
تارا دستی : سلام دوستان من تارا دستی پنج دنده مشکی تحویل۶بهمن هستم هنوز فاکتور نشده به نظرتون چقدر دیگه طول می‌کشه خسته شدیم خداییش انقد پیاده اینو نه مسافرتی مردیم خدا لعنت کنه مسخره کردن
محمد : جواب دوست عزیزs3 من ماشین سوارم نه مدل ماشین همینکه شب عیدی رفتیم مسافرت بازن وبچه به دنیابرام ارزش داشت مدل میخام چیکار شماازون دسته افرادی هستیدکه بیشترمادیات رو ترجیح میدین به چیزای دیگه .
حمید : سلام دوستان مگه قرار نبود پیام بیاد اصلا همون اطلس پیامی نیومد که واسه شاهین دنده ای زمستان ۱۴۰۳ ؟؟ اصلا سامانه یکپارچه زده بروز رسانی که بخوای پولی پرداخت کنی؟ بعضیام لطفاً حرفه چرت نزنن اصلا معلومه انگار ثبت‌نام نکردن فقط میان فازه منفی میدن هی ۱۰۰تومن ۱۰۰تومن میکنن اون که کلا اول گرفتن بلوکه کردن پسمون دادن از الان باید تازه یه پولی بدیم بخوابه این ضرر محسوب میشه
اطلس ۲۸ بهمن : شما کی ثبت نام کردین؟
علی متین زاده : فروش فری مبعث هنوز فاکتور نشده اطلس
تارا v4 : خدا ازتون نگذره یک سال که منتظر پیامک بودیم که کی باید پول بریزیم به حساب قیمتارو خوب بردین بالا پولای هنگفتی گرفتین هروزم به جز اون پول هنگفت برای مالیات کدوم کوفت زهرماری هروز پیامک میفرسین باید پول بریزیم به حساب الانم دوماه داره میگذره هیچ خبری از فاکتور شدن ماشین نیست فقط بلدین پول بگیرین
مهدی(سایناs) : ممنونم داداش
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیرعلی دوگانه اسفند : سلام بنظرم حدود 140 میلیون
دوگانه سفید 29 اسفند : دوستان اسفند با این وضعیت فاکتور ما احتمالا از یک ماه دیگه آغاز میشه. انقدر حرص نخورید باز هم جای شکر داره حداقل میدونیم ماشینمون رو میدن
سارا محمدی : من همین الان با سایپا تماس گرفتم صدای ضبط شده واقعا شاکی چرا برای چیزی که نمی‌خوایم دوباره تمدید زدن از ترس شون نظر سنجی هم ندارن همه اسفند ماهی لطفا تماس بگیرن چرا باید تک سوز آذر ماه بگم الان بگن بازم تمدید کنم واقعا شورشو در آوردن
ایکس 33 اتومات اسماعیل : سلام تکمیل وجه من 21 اسفند بوده ففط تخصیص خورده
سارا محمدی : پایین پیام سایپا برای تبدیل یه کد لغو زده آیا کسی لغو کرده یا فقط جواب ندادین مطمئن نیستم اما شاید برای همینه که تمدید کرده
حیدر : سلام. من چون میخواستم داخل شهر خودمون تحویل بگیرم، حضوری انتخاب نکردم. چون مسافتم تا کاشان خیلی زیاده.
Fxامیر : سلام کسی وام گردشگری براش واریز شده،؟ تایید لیزینگش چه تاریخی بوده؟
عی دنا اتو موعد 29 اسفند : من 29 اسفند بودم 13 همین ماه فاکتور شدم زنگ زدم پرسیدم گفت اینجا تو سیستم ما کد 710 هستش الان دیگه 709 هم نمیزنن چه برسه 702 اصلا قانونی نیست کدای دیگه نه سازمان استاندارد تایید میده نه ناجا اصلا سر همین استانداردای اجباری تولیدشون و تحویلشون متوقف شد و این همه تاخییر افتاد این استانداردم اجباری شده پس واسه چی اینهمه افزایش قیمت دادن و خودرورو بعد 2سال با قیمت روز میدن و کل پولم نمیگیرن سر همین چیزاسست پس پول چیو میگیرن
امیر : تاریخ تایید لیزینگ تون کیه.؟ وام براتون واریز شده؟
فاکتور نشده : باید تجمع بشه تا سورن هارو فاکتور یا پلاک کنن از بس که انتظار کشیدیم دیگه از هر چی سایت و اطلاعات خودرو بدم اومده فقط باید تجمع کنیم تا سورن هارو تحویل بدن باید رسیییییدگی کنن تا کی انتظار