دلواپسان صنعت خودرو!

دلواپسان صنعت خودرو!

 
با امضای قرارداد پژو و ایران خودرو، موجی از دلواپسی و مخالفت، این قرارداد را در بر گرفته و مخالفان با خائن خواندن این خودروساز فرانسوی، اعتماد دوباره به آن را برنمی تابند.
 
حمیدرضا بهداد: مهمترین اتفاقی که طی یکی دو هفته گذشته در خوردوسازی کشور رخ داد، امضای قرارداد میان ایران خودرو و پژو بود، قراردادی هنوز اجرا نشده، موجی از مخالفت ها را به خود می بیند. این در حالی است که به گفته مسوولان پژو و ایران خودرو، قرارداد جدید، دارای مفادی برد-برد برای هر دو طرف بوده و سبب می شود شراکت این دو خودروساز با یکدیگر، متفاوت از گذشته باشد بر این اساس، یکی از تفاوت‌های اصلی قرارداد جدید ایران‌خودرو و پژو، «جوینت ونچر» بودن آن است؛ به‌نحوی‌که دو طرف قصد دارند شرکتی مشترک را با سهام برابر تاسیس و اجرای مفاد قرارداد را از آنجا مدیریت کنند.
 
یکی از نکات قابل‌توجه تشکیل این شرکت، چرخشی بودن مدیرعامل و هیات‌مدیره آن است، چه آنکه هر دو سال یک‌بار، مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره تغییر خواهند کرد. بر این اساس، برای دو سال، هیات‌مدیره در دست فرانسوی‌ها خواهد بود، اما مدیرعامل از ایران انتخاب می‌شود و در دوره دو ساله بعدی، ایرانی‌ها وارد هیات‌مدیره می‌شوند و مدیرعامل، فرانسوی است. این روند (تغییر چرخشی اعضای هیات‌مدیره و مدیرعامل) در طول اجرای قرارداد ایران‌خودرو و پژو، دنبال خواهد شد.
 
همچنین طبق توافق ایران‌خودرو و پژو، قرار است مدل‌های به روز و ارتقا یافته 301 و 208 و 2008 روانه بازار خودرو ایران شوند و این در شرایطی است که منتقدان می گویند پژو محصولات قدیمی خود را روانه بازار کشور خواهد کرد. از سوی دیگر اما گفته می شود پژو برنامه‌ای در مورد خودروهای پژو 405 و 206 ندارد. بر این اساس، پژو تمرکز خود را روی تولید محصولات جدید در ایران خواهد گذاشت و اینکه 206 و 405 بمانند یا بروند، بستگی به میل ایران‌خودرو داشته و این آبی‌های جاده مخصوص هستند که در مورد سرنوشت آنها (405 و 206) تصمیم خواهند گرفت. 
 
آن طور که مقامات ایران خودرو و پژو می گویند، محصولات جدید در اوایل سال 2017 میلادی (اوایل سال 96) به تولید خواهند رسید و در این بین، پژو 207 در بازه قیمتی 40 تا 50، پژو 301 و پژو 208 در بازه قیمتی 50 تا 60 و پژو 2008 نیز در بازه قیمتی 70 تا80 میلیون تومان عرضه خواهند شد.
 
رنو ایران خودرو را دور می زند؟
اما قرارداد ایران خودرو و پژو در حالی به امضا رسید که وزیر اقتصاد و امور دارایی نیز خبر از عقد قرارداد میان سایپا و رنوی فرانسه داده است. آن طور که علی طیب نیا در گفت و گو با روزنامه نیکی ژاپن عنوان کرده، طی دو هفته آینده، رنو و سایپا قرارداد خود را با یکدیگر که اتفاقا شبیه قرارداد ایران خودرو و پژو (جوئینت ونچر) است، امضا خواهند کرد.
 
این گفته وی در حالی است که ایران خودرو نیز به دنبال شراکت با رنو بوده و حتی برای تولید سه محصول این شرکت (کپچر،کلیو4 و کوئید) نیز برنامه ریزی کرده است. حالا اگر رنو طبق گفته وزیر اقتصاد، با سایپا قرارداد امضا کند، بعید به نظر می رسد دیگر ایران خودرو بتواند با این خودروساز فرانسوی شراکت کند. از طرفی، نکته مبهم دیگر اینجاست که رنو به شدت به دنبال خرید سهام پارس خودرو بوده و قصد دارد با این کار، به نوعی فعالیتی نسبتا مستقل را در ایران داشته باشد. با این حال هنوز مشخص نیست سایپا به عنوان سهام دار پارس خودرو، حاضر است این شرکت را در اختیار رنویی ها قرار دهد یا اینکه خودروساز فرانسوی با همان روش قبل در ایران روزگار خواهد گذراند.
 
i8 همچنان گرانترین خودرو وارداتی
گمرک ایران اما در حالی امار مربوط به واردات خودرو در 10 ماه امسال را اعلام کرد که طبق آن، بی ام و معروف مدل i8 همچنان گرانترین خودرو وارداتی به کشور محسوب می شود.
 
بر اساس آمار گمرک، یک دستگاه BMW I8 هیبریدی که در دی ماه وارد کشور شده، قیمتی برابر با 200 هزار و 515 دلار دارد. همچنین دو دستگاه بنز E250 نیز از دیگر خودروهای گران قیمت وارداتی به کشور طی 10 ماه امسال هستند که هر کدام به طور میانگین قیمتی بیش از 71 هزار دلار دارند.
 
در حالی فولکس واگن چندی پیش و در پی رسوایی به وجود آمده در این شرکت بدهی هنگفتی را بالا آورد و ضرر بالایی را این برند اروپایی متحمل شد که امروز صحبت هایی جدیدی از سوی مسوولان این شرکت شنیده شده است.
 
چراغ سبز فولکس به ایران
دیگر خبر مهم یکی دو هفته گذشته در خودروسازی کشور، چراغ سبز فولکس واگن برای حضور در بازار کشور بود. پس از رسوایی اخیر این شرکت در خصوص تقلب در اعلام میزان آلایندگی برخی خودروهای تولیدی، موضوع آنقدر برای این شرکت گران تمام شد که مسوولان این شرکت اعلام کردند با توجه به غرامت بالایی که این تقلب در پی داشت دیگر حاضر به سرمایه گذاری در جای دیگر نیستند.
 
این در حالی است یکی از مسوولان بلندپایه فولکس در گفت و گو با رسانه های آلمانی اعلام کرده که به بازارهای نوظهور خودرویی در خصوص سرمایه گذاری فکر می کنند و نام ایران نیز به عنوان یکی از این کشورها آورده شده است. وی گفته که "فولکس به بازار ایران امید دارد.
 
رویارویی دوباره وزرات صنعت و شورای رقابت
اما هفته گذشته رییس شورای رقابت از ورود دوباره به بازار خودرو خبر داد و تاکید کرد که چون بازار انحصاری است، این شورا باز هم اقدام به قیمتگذاری خودروهای داخلی خواهد کرد. به گفته رضا شیوا، شورای رقابت با توجه به شرایط بازار خودرو در پساتحریم، اقدام به تعیین قیمت خواهد کرد و در این راستا شاید تغییراتی را در فرمول قیمتگذاری خود ایجاد کند. اظهارات وی اما چندان به مذاق وزیر صنعت،معدن و تجارت خوش نیامد، چه آنکه محمدرضا نعمت زاده تاکید کرد قیمت را خودروسازان تعیین می کنند نه شورای رقابت.
نعمت زاده این را هم گفت که وزارت صنعت به خارجی ها از جمله پژو قول داده قیمتگذاری خودرو دولتی نبوده و خودروسازان در این مورد تصمیم خواهند گرفت و از همین رو شورای رقابت نباید در تعیین قیمت ها دخالت و اعمال نظر کند.
 
 
 
دلواپسان صنعت خودرو!
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

اقتصاد نیوز

 

برچسب : خودرو , دلواپس , پژو , قرارداد






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

12 نظر

کاربر: نوید جهرمی
4

بنده هم جزء دسته ی دلواپسان هستم. اما با قرارداد پژو مشکلی که ندارم.مشکل من با سیستمی هست که عوض نشده.
تعرفه ی واردات رو کم و کم تر کنن و بازار رو رقابتی کنن تا دیگه هر کس هر ماشینی که دلش میخواد بر اساس نیازش بره بخره. اونوقت طرفداران پژو هم برن پژو بخرن. ما که مشکلی با این قضیه نداریم.
معلومه که توی این رنج قیمتی که اعلام شده رقابتی ب جز با چینی ها ندارن و محصولات پژو از اونا بهترن.این که دیگه جای شک و شبهه نداره.هر چند که تا این محصولات وارد چرخه ی تولید و بازار بشن حداقل 5 سال از نمونه ی موجود فرانسویشون گذشته و نمونه ی فرانسوی وارد نسل جدید میشه و نمونه ی ایرانی از رده خارج.
بحث جماعت دلواپس چیز دیگس و دلواپسان ب آینده ی دور فک میکنن.
16:49  1394/11/19
پاسخ دادن
بهنام
4

اقا نوید ما حق انتخاب نداریم متاسفانه
هرچی بگن باید گوش بدیم و هرچی اون ها بخوان باید بخریم
اگه تعرفه ها اصلاح بشه که نمیشه دیگه کسی پژو سوار نمیشه
قانون واردات ما با همه جا جهان فرق داره
19:31  1394/11/19

کاربر: تیباران
1

اونوقت پس چرا پژو رنو از پرفروش های سال 2015 اروپا هستند؟!! پس در کیفیت و رضایت مردم از این ماشین ها شک نکن.در سایت best-selling-car آورده که کیا 385 هزار،هوندا 131000، پژو 856000 .و گروه رنو یک میلیون! لیست کامل اونجاست.
06:54  1394/11/19
پاسخ دادن
ایرانی باغیرت
1

چقدر خوب میشه این دلواپس ها یه حرکت خود جوش بزنند و از دیوار ایران خودرو برن بالا و در این گاری سازی رو برای همیشه ببندند !
( کارخانه فرغون سازی = لانه جاسوسی )
21:30  1394/11/18
پاسخ دادن
رضا
11

خائن کسانی هستن که بیت المال رو خوردن و حتی حاضر نیستن به مردم جواب بدن پول مملکت کجاست. تا هم اعتراض میکنی میشی خائن و ضد اسلام و کافر و غیره. یکی نیست بگه اگه راست میگین چرا حساب کتاب مملکت رو قایم میکنید هر کس از بودجه عمومی استفاده میکنه باید حساب کتابش روشن باشه و همه بدونن از کجا اوردن و کجا خرج کردن و به کی دادن و چرا. از صدا و سیما گرفته تا بنیاد مستضعفان و سایر بنیادها و نهادها و خیلیا دیگه. ماشاا... اینقدر زیادن که ادم اسمشون هم یادش میره
13:18  1394/11/18
پاسخ دادن
سجاد
11

نعمت زاده = خيانت به ملت در روز روشن
واقعا" موندم آخه دليلت چيه كه چوب مي كني لاي چرخ يك شوراي نظارتي
اونم از نمايينده هاي مجلسمون كه شدن مثل مرغاي كورچ
واقعا" آدم نمي دونه دلش به چي خوش باشه
11:33  1394/11/18
پاسخ دادن
کاربر: رایزو
3

کاری به این که پژو کیه ندارم اما خب اینکه نوع قرار داد جوینت ونچر هست جای امیدواری داره.
در مورد قیمت گذاری هم من حتی تو قبل قرار داد هم گفتم اگه قرارداد بسته بشه دیگه دولت نباید تو قیمت ها دخالت کنه و همینطور که خود نعمت زاده گفته قول دادن. چون قرار داد جویت هستش و وقتی هیات مدیره فرانسوی بیاد روی کار و حتی خود مدیر عامل فرانسوی اونا روی رقابت حساسن و ممکنه بخوان برای رقابت بهتر قیمت ها را دستخوش تغییر کنن. پس اینجا اصلا شورای رقابت وارد نیست
11:28  1394/11/18
پاسخ دادن
بهنام
5

بی انصافی نکنیم حقیقت بررسی کنیم فرانسه خودروساز بیخودی و قرار داد با این خودروساز اشتباه محض
پژو و رنو خیلی خسارت زده به ایران
11:17  1394/11/18
پاسخ دادن
کاربر: تیباران
4

نه خیرم,بهتر است که خود بزرگ بینی را کنار بگذاریم. خیلی ام لطف کردند که ریسک سرمایه گذاری در یک سیستم اقتصادی بی ثبات و متزلزل اونم با مدیران خودرویی سیاسی و رانتی را قبول کردند.
16:19  1394/11/18

کاربر: تیباران
1

آقا بهنام این دیگه از اون حرفها بود!!!پژو در چندین کشور کارخانه های مونتاژ داره، رنو هم تو اروپا کلی فروش داشته است.لینک سایت در نظرهای رنو فلوینس هست که گروه رنو سازنده دومین خودروهای پرفروش اروپا در سال 2015 بوده اند.
20:28  1394/11/18

بهنام
0

پس چرا درصد رضایت پایینی کسب کرده؟؟؟؟؟؟
خود مردم فرانسه اتومبیل المانی و ژاپنی سوارمیشن
بعدش هم شما بفرمایید این کشورها که گفتی کدوم ها هستن؟؟؟؟؟؟
کارخونه ممتاژ داشتن چه ارتباطی با کیفیت داره؟؟؟؟؟؟
بعد میشه تعداد امار ارقام فروش رنو بفرمایید؟؟؟؟؟
مرسی از شما
23:21  1394/11/18

بهنام
0

درضمن شما داری تعداد تولیدات میگی اگه به تولیدات باشه که چین بزرگترین تولید خودروساز در سراسر جهان ولی ایا کیفیت و رضایت چی؟؟؟ قابل قبول؟؟؟؟؟
23:33  1394/11/18

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مشکی J7 : الحمد لله عصر تحویل گرفتم برگ کمپانی رو همراه بیمه نامه باتحویل خودرو بهم دادند
Tara v1p : مبارک باشه ۷تا ۱۰روز نهایتش...
زینب : ارسال میکنن نگران نباش توکل به خدا
بنیامین : سلام درصد دیرکرد چقدر می‌باشد اگر اطلاع دارید بگید
زینب : برای طرح عادی هم نوشته بود
علی : چی شد دوستان تا کجا فاکتور کردن کسی اطلاع داره
یه دوست : سلام وخواهشن اون مسعولین سایپا و اون بالاییها به فکر این طبقه های پایین باشید اون بالا یه خدایی هم هست
هیراد : این ماشین ها واسه اونایی که اسفند ماه ۴۰۱ پول بلوکه کرده بودن و اولویت بندی شون رو بهشون اعلام کردن
سعید : وضعیت باید از کجا برسی کرد
s3 کرمان : درود دوستان ۲۱ اسفند شاسی شدم ولی هیچ خبری از تحویل نیست از بم تا کرمان الان هنوز بعد ۳ ماه ماشین نرسیده خدامیدونه تا شهرهای دیگه کی برسه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
خداهست : بخدا من از خوزستان دارم میام تهران اما فک نکنم سرساعت برسم ولی حداقل وجدانم راحت میشه ک از حق خودم وبچه هام گذشت نکردم
عبدلی : زمستون 5 ماه تاخیر داشت بهار برج 4 یا 5 فراخوان میاد با 20 درصد افزایش قیمت نزدیک به 600 میلیون آماده کنید اگه فراخوان بیاد
رضا : مثلا خیلی تابلو گفتی فقط تا 30 خرداد مجوذ دارند با این ویس عظیمی که پخش شده محال استاندارد اجازه تولید بده مگه آبرو خودشو ببره اجازه تولید بده با پارس دیگه خدا حافظی باید بکنید فقط تا آخر الویت زمستان پارس تولید میشه تا 20 روز دیگه متوجه خواهید شد درست میگم یا نه
پارس سفارشی زمستان : چرا تکلیف زمستان روشن نمیشه من پارس زمستان بخشنامه 4714هستم پیامک نیومده
مهدی : نه دنده واریزهای اسفند 1401.
کوییک : بابت چی میدن پولو اتومات یا دنده
علی : نامرد ناکس بی احساس
علی : خیلی نامردی می‌سپارمت به خاک ناکس
مریم دوگانه بهمن : سلام باز بانک چی پول میده
ویسی : سلام بنده برنده سورن دوگانه اولویت تابستان 1403 دوبار پیامک سورن جدید برام اومد واریز وجه نکردم کسی اطلاع داره تکلیف ما چی میشه کی پیامک برامون میفرستند