خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
نظرات : زینت
نام کاربری
تاریخ عضویت
آخرین فعالیت
تعداد نظرات
تعداد آگهی ها
انتخاب کنید.
آگهی های زینت
نظرات زینت
نام مقاله
متن نظر
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 41)
کیا سراتو 2011
اسامی پاسخ دهندگان صحیح مسابقه هفته (شماره 41)
8
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 42)
سیتروئن زانتیا
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 43)
مگان هاچ بک
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 44)
آئودی
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 45)
کیا اپتیما هیبریدی 2012
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 47)
ساب 3 9 Sport Combi 2011
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 48)
سلام به نظر من طرح سوال هایی مشابه چند هفته گذشته جذاب نیست . سئوال باید علمی و کاربردی باشه . سئوالات باید در مورد کارکرد اجزا ماشین باشه . تا چیزی یاد بگیریم که به درد مون بخوره تا اگه جایزه نبردیم حداقل چیزی یاد گرفته باشیم. با نحوه قرعه کشی 50 نفر اول هم موافق نیستم چون عادلانه نیست .
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 49)
چرخ فلایول آخرین قسمت موتور احتراقی مربوط میشود و وظایفی دارد از قبیل: 1-اتصال به گیربکس از طریق کلاچ 2- تنظیم سیکل حرکت میل بادامکها 3- ایجاد چرخش در دینام 4- کاهش لرزش موتور
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 51)
2- اتومبیل قرمز
اسامی پاسخ دهندگان صحیح مسابقه هفته (شماره 51)
6
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 53)
سبقت گرفتن گردش به چپ رانندگی
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 54)
پاسخ مسابقه شماره 54 : 1 ایست کامل سپس ورود به اصلی
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 56)
هر کدام از علامت های کوچک روی دیواره تایر به یک معنا هستند: نوع تایر,عرض تایر,نسبت ابعاد,ساختار تایر,قطر لبه,ردهبندی یکپارچه کیفیت تایرها,خوردگی عاج,میزان اصطکاک,دما,میزان بار,میزان سرعت,محاسبه قطر تایر
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 57)
زمانی که ترمزها بیش از حد داغ میشوند، در فلز دیسک یا کاسه ترمز نقاط سختی به وجود میآید که به نقاط داغ معروفند. نقاط داغ در مقابل اصطکاک کفشک های ترمز و لنت ها مقاومت میکنند. چون کفشک ها و لنت ها چیزی برای گرفتن ندارند، بنابراین اصطکاکی هم وجود ندارد. نتیجتاً نیروی ترمز از دست میرود.
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 58)
1-پولی ورودی - 2- پیستون - 3- تسمه - 4- تنظیم کننده - 5- پولی خارجی یکی از پولی ها که پولی محرک یا پولی ورودی نام دارد، به میل لنگ موتور متصل است و انرژی موتور از این قسمت وارد سیستم انتقال قدرت می شود. دومی که پولی چرخنده نامیده می شود، توسط پولی اول می چرخد و با دریافت انرژی از موتور، آن را به محور چرخ ها منتقل می کند.
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 59)
دکمه On/Off:ازآن جاکه سیستم کروز کنترل در اغلب خودروها به طور همیشگی فعال نیست، از این دکمه برای فعال سازی آن استفاده می شود. دکمه Set/Accel: پس از فعال سازی این ابزار، ابتدا باید با پدال گاز، سرعت خودرو را به میزان موردنظر افزایش دهید و سپس با فشار دادن دکمه Set، این سرعت را برای خودرو ثابت نگه دارید. دکمه Resume:از این دکمه زمانی استفاده می کنیم که کروز کنترل را قبلاً از مدار خارج کرده باشیم و حال می خواهیم آن را مججداً فعال کنیم. دکمه Decelerate/Coast:ین دکمه در واقع نقش معکوس دکمه Accel را ایفا می کند. به عبارتی، با فشار دادن این دکمه می توان سرعت خودرو را کاهش داد و آن را ثابت کرد. دکمه Cancel:برخی شرکت های خودروسازی به منظور خارج کردن موقتی کروز کنترل از مدار، این دکمه را درنظر گرفته اند. اما ازآن جاکه با فشار دادن ترمز نیز می توان کروز کنترل را از مدار خارج کرد، در برخی خودروها این دکمه را نمی بینید. مکانیسم فعال سازی ابزار کروز کنترل دو نوع است: (1) فعال سازی از طریق مکانیسم وکیوم (Vacuum) و (2) فعال سازی از طریق مکانیسم الکتریکی (Electrical).
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 60)
ترمز فونداسیون، متداولترین نوع ترمزهای بادی است که در کامیون ها و اتوبوس ها استفاده میشود و شبیه ترمز قطار کار میکند. این ترمز با استفاده از اصل ترمزهای سه زمانه، هوا را به داخل لوله ها میفرستد و به این وسیله لنت ها را خلاص میکند. در واقع، همه وسایل نقلیه جادهای که ترمزشان بادی است، دارای یک سیستم خلاص کننده تدریجی هستند که فشار را افزایش داده و لنت ها را خلاص میکند. اجزاء تشکیل دهنده ترمز بادی در کامیونها و اتوبوسها : نشانگر کم فشاری, سوپاپ کنترلی ,سوپاپ زیرپایی, سوپاپ ایمنی ,خشک کن, کمپرسور هوا, اتاقک ترمز, محافظ کمپرسور هوا, مخازن ذخیره هوا
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 61)
وظیفه کمربند ایمنی توزیع نیروی متوقف کننده در قوی ترین قسمتهای بدن به منظور کاهش آسیب وارده میباشد. کمربند ایمنی از دو قسمت اصلی تشکیل شده است: کمربند پهلویی که لگن خاصره شما را در بر می گیرد و کمربند شانه ای که بر روی سینه شما کشیده می شود.
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 62)
کیا سورنتو
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 63)
مزایا : ایجاد سوراخ روی دیسک باعث میشود حرارت، گاز و آب به سرعت از سطح آن بگریزند و اجازه بدهند ترمز قرص و محکم عمل بکند. و اما عیب استفاده از دیسکهای سوراخدار این است که سوراخ ها دیسک را ضعیف میکنند، اگر چندین بار پشت سر هم شتابزده و با عجله رانندگی کنید، حتی این احتمال وجود دارد که دیسک بشکند.
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 64)
فلاش کردن موتور عملی است که طی آن همه آت و آشغال ها از موتور خودرو شما خارج میشوند. برای فلاش کردن، مواد پاک کننده شیمیایی را داخل موتور میریزند و چند دقیقه منتظر میمانند تا مطمئن بشوند ماده شوینده به تمام نقاطی که روغن ممکن است برود، میرسد. بعد از این مرحله، تخلیه شوینده شیمیایی درست مانند تخلیه روغن موتور انجام میشود. در واقع، فلاش موتور زمانی انجام میشود که روغن قدیمی تخلیه میشود و قبل از این که روغن جدید ریخته شود، ماده شوینده اضافه میشود. البته تمیزی خوب است، ولی به یاد داشته باشید بسیاری از خودروسازان، فلاش کردن موتور را برای خودروهای مدرن و امروزی توصیه نمیکنند. فواید فلاش کردن : 1- برطرف کردن رسوب ها 2- برررسی سوابق تعمیر موتور 3- تمیز نگه داشتن روغن 4- کمک به فیلتر در تعویض روغن 5- تمیز کردن قطعات موتور
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 66)
MVM X33
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 67)
هیوندای ix35
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 68)
تاخوگراف:یک سیستم ثبت اطلاعات است که اطلاعات ضروری را روی صفحات مقوایی ثبت می کند. این اطلاعات می تواند مواردی از جمله سرعت خودرو، زمان حرکت از مبدأ، و مدت زمان حرکت در یک مسیر خاص باشد انواع:تاخوگرافها در دو مدل موجودند:1-مدل هایی به صورت مجزا استفاده می شوند.2-مدل هایی که به طور مستقیم در زیر سرعت سنج خودرو قرار می گیرند.تاخوگراف های آنالوگ به طور کلی چهار حالت مختلف از جمله رانندگی، استراحت، خواب، و کار دارند. در دیسک های ثبت اطلاعات، بخش های مختلفی وجود دارد که هر کدام برای ثبت اطلاعات خاصی در نظر گرفته شده انددر حاشیه دایره مرکزی این دیسک هاعلامت هایی وجود دارد.1-نماد سر و کلاه که راننده باید نام خود را در آن قسمت بنویسد. 2-فلش های رفت و برگشت که راننده باید مبدأ و مقصد حرکت را در آن قسمت یادداشت کند. 3-بخش ثبت تاریخ شروع حرکت و تاریخ رسیدن به مقصد که راننده باید اطلاعات مورد نظر را در آن وارد کند.4-نماد NO که راننده باید شماره پلاک خودروی خود را در آن قسمت یادداشت کند.5-در بخش بیرونی این دایره نیز نموداری وجود دارد که سرعت خودرو در حین رانندگی، در این قسمت ثبت می شود.
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 69)
1- وجود مشکل در موتور خودرو 2- وجود مشکل در اکسل خودرو 3- وجود مشکل در سیستم ترمز 4- لق بودن چرخها 5- وجود مشکل در لاستیک ها
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 70)
قیمت خودرو
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 71)
سیستم اُوردرایو (Overdrive) در واقع یک گیربکس ثانویه است که در کنار گیربکس خودرو قرار گرفته است. این سیستم بین محور خروجی گیربکس و محور انتقال نیرو قرار دارد و به وسیله یک دکمه در داخل کابین خودرو فعال می شود. یکی از مزایای مهم اُوردرایو این است که با استفاده از آن می توان سرعت اتومبیل را ثابت نگه داشت و دور موتور را تا حدود 30% کاهش داد.
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 72)
ترمز موتور در وسایل نقلیه سنگین مانند کامیون و اتوبوس به کار میرود تا سرعت آن ها بیشتر قابل کنترل باشد. ترمز موتور به ترمز جک (Jake) هم معروف است، چون بزرگترین تولید کننده آن شرکت Jacobs Vehicle Systems است .
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 73)
محافظ مولکولی، ترکیبی از یک محافظ سخت (مانند یک ورق پلاستیکی) و یک محافظ نرم (مانند Memory Foam) هستند و بسیار انعطاف پذیرند و فقط در صورتی که به آن ها فشار یا ضربهای وارد شود، مانند لحظه وقوع تصادف، سخت و محکم میشوند. اگر با ملایمت آن را فشار بدهید مانند یک مایع نرم است، ولی اگر به ناگهان محکم روی آن بکوبید به مادهای سفت و جامدی تبدیل میشود که دست شما را پس میزند. واقعاً ماده جالبی است و در حال حاضر هم میتوان آن را در بازار پیدا کرد.
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 74)
کایرون – به عنوان یادبود لوییس کایرون (Louis Chiron) - مجهز به موتور هیبریدی 8 لیتری 16 سیلندر خورجینی با قدرت موتور 1,479 اسب بخار و حداکثر سرعت 458 کیلومتر بر ساعت میباشد.
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 75)
در حقیقت، سیستم خنک کننده زمانی که خودرو در حال حرکت در بزرگراه است، در حدود دو خانه سایز متوسط انرژی گرمایشی را هدر میدهد! اولین کار این سیستم محافظت از موتور در مقابل جوش آوردن است که این کار را از طریق انتقال این گرما به هوا انجام میدهد؛ علاوه بر این، این سیستم چندین وظیفه مهم دیگر نیز، بر عهده دارد. موتور خودروی شما در دمای نسبتا بالا، بهترین عملکرد را از خود نشان میدهد؛ بدین صورت در زمانی که موتور سرد است، موجب خرابی سریعتر قطعات، کاهش کارایی و افزایش آلایندگی آن میشود. گرم کردن سریع موتور و حفظ دمای ثابت آن، از جمله مهمترین وظایف سیستم خنک کننده محسوب میشود. داخل موتور، بنزین به صورت بی وقفه در حال سوختن است؛ میزان زیادی از گرمای این سوخت از سیستم اگزوز خارج اما اکثر آن به داخل موتور برای افزایش دمای آن نفوذ میکند. زمانی که خنک کننده خودرو به 200 درجه فارنهایت (93 درجه سلسیوس) برسد، موتور بهترین عملکرد را دارد.
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 76)
نام قطعه : مبدل گشتاور موارد استفاده :حتماً میدانید که موتور از طریق کلاچ به گیربکس متصل میشود. خودرو بدون این اتصال نمیتواند بدون قربانی کردن موتور به حال توقف کامل دربیاید. ولی خودروهای دنده اتوماتیک دارای کلاچ نیستند تا ارتباط موتور و گیربکس را قطع کند، در عوض این گونه خودروها از ابزار شگفتانگیزی استفاده میکنند که مبدل گشتاور نامیده میشود.خودروهای دنده اتوماتیک هم درست مثل خودروهای دنده دستی به ابزاری احتیاج دارند که به موتور اجازه بدهد هنگامی که چرخ های خودرو و چرخدنده های گیربکس به حالت توقف در میآیند، به کار کردن ادامه بدهد. خودروهای دنده دستی از کلاچ استفاده میکنند که ارتباط موتور و گیربکس را به طور کامل قطع میکند، ولی خودروهای دنده اتوماتیک، به این منظور از مبدل گشتاور استفاده میکنند.
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 77)
هیوندای i 20 2014
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 78)
کنترل تطبیق سرعت (ACC) یک ویژگی است که در آن سیستم کنترل، سرعت خودرو را مطابق شرایط ترافیکی اطراف تنظیم می کند. یک سیستم رادار که در جلوی خودرو نصب شده است وجهت دیدن خودروهایی که در مسیر خودروی مجهز به ACC حرکت می کنند، اگر خودرویی کندتر حرکت کندACC باعث کاهش سرعت می شودو فاصله مجاز بین خودروی مجهز به ACC وخودروی جلویی را کنترل می کند. اگر سیستم متوجه شود خودرو دیگر مقابل خودروی ACC نیست ، سیستم ACC سرعت خودرو را افزایش داده وبه میزان تنظیم شده در کنترل سرعت بر می گرداند. این عملکردباعث می شود که خودروی مجهز به ACC مستقلا و بدون دخالت راننده سرعت را مطابق شرایط ترافیک کم یا زیاد کند. روش کنترل سرعتی که ACC انجام می دهد کنترل دریچه هوا(THROTLLE) وعملکرد محدود ترمز است. ترمزهابدون عملکرد راننده وفشار دادن روی پدال ترمز عمل می کند.حفظ فاصله انتهای خودروی جلویی با جلوی خودروی مجهز به ACC سرعت مطلوب که توسط راننده تنظیم شده تحت کنترلACC است.
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 79)
1- مبدل های آنالوگ به دیجیتال: این دستگاه خروجی های برخی از سنسورها در خودرو همانند سنسور اکسیژن را میخواند. 2- خروجی های دیجیتال سطح بالا: در اغلب خودروهای امروزی، ECU نقش شمع، باز و بسته کردن سیستم تزریق سوخت و روشن و خاموش کردن فن خنک کننده را دارد؛ برای انجام تمامی این اعمال به خروجی های دیجیتال نیاز است. این خروجی یا خاموش است، یا روشن و هیچگونه حد وسطی برای آن وجود ندارد. 3- مبدل دیجیتال به آنالوگ: برخی مواقع ECU باید خروجی ولتاژ آنالوگ را برای اجزای موتور فراهم کند. از آنجا که ریزپردازنده روی ECU یک دستگاه دیجیتالی است، به اجزایی برای تبدیل اعداد دیجیتال به ولتاژ آنالوگ نیاز دارد.4- سیگنال تنظیم کننده: برخی اوقات ورودی ها یا خروجی ها قبل از خوانده شدن به تطبیق نیاز دارند. سیگنال تنظیم کننده، مداری است که میزان سیگنال ورودی و خروجی را تنظیم میکند. 5- تراشه های ارتباطی: این تراشه ها استانداردهای ارتباطی متعددی را که در خودرو استفاده میشود، به مرحله عمل درمیآورند .
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 80)
BMW M6
مسابقه هفتگی با جوایز نقدی! (شماره 83)
ترمزی است که میتواند بیشتر انرژی جنبشی خودرو را بگیرد و به جریان برق تبدیل کند؛از این برق نیز میتوان برای شارژ کردن باتری خودرو استفاده کرد. این سیستم،ترمز احیاء کننده(RegenerativeBraking)نامیده میشود.در حال حاضر، این قبیل ترمزها در خودروهای هیبریدی نظیر تویوتا پریوس و خودروهای تمام برقی مانند تسلا Roadster به چشم میخورد؛در این قبیل خودروها،پر نگه داشتن باتری از اهمیت زیادی برخوردار است در سیستم ترمز احیاء کننده،همان سیستمی که خودرو را به پیش میبرد آن را متوقف میکند.وقتی راننده پدال ترمز یک خودرو هیبریدی یا برقی را میفشارد،باعث میشود موتور برقی بر عکس بچرخد و سرعت چرخ های خودرو را پایین بیاورد. موتور برقی وقتی برعکس کار میکند،همزمان در نقش یک ژنراتور نیز ایفای نقش مینماید؛نیروی برقی که تولید میشود نیز،برای شارژر کردن باتری ها مورد استفاده قرار میگیرد.این قبیل ترمزها هنگامی که مکرر توقف و حرکت میکنید(مانند ترافیک شهری)بهتر کار میکنند.خودروهای هیبریدی و تمام برقی علاوه بر این سیستم ترمز،از نوعی سیستم ترمز پشتیبان نیز بهره میبرند .