امتیاز کاربران
طراحی
امکانات
کارایی
قیمت
-
-



Exhaust Ad Game Safety

مقالات مرتبط

کلاس سدان
مشخصات فنی
حجم موتور (سی‏‎سی)1645
گیربکسدستی
تعداد دنده5
تعداد سیلندر4
قدرت موتور (اسب بخار)114
مصرف سوخت شهر (لیتر)9.76
مصرف سوخت بزرگراه (لیتر)6
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)7.88
نوع سوختبنزین
حجم صندوق عقب (لیتر)500
ترمز جلودیسکی پره ای خنک شونده
ترمز عقبدیسک
رینگ (اینچ)15
تعداد سرنشین4
طول (سانتی‎‏متر)455.8
عرض (سانتی‎‏متر)194.4
ارتفاع (سانتی‎‏متر)146.0
حداکثر سرعت (km/h)190
شتاب 0 تا 100 (ثانیه)12.03
حجم باک (لیتر)70
کشور سازندهایران
امکانات
سیستم ترمز ضدقفل ABSدارد
گشتاور155
بلوتوثدارد
پخش کننده DVD/VCDدارد
جی‏‎پی‏‎اس (GPS)دارد
کنترل آب و هوای اتوماتیکدارد
کنترل صدا روی فرماندارد
کروز کنترلدارد
سیستم دسترسی بدون کلیددارد
کیسه هوادارد
انواع کیسه هواجلو
صندلی رانندهبرقی
صندلی سرنشینبرقی
کمربند پیش کشندهدارد
تهویه مطبوعدارد
دوربین عقب/سنسور پارکدارد
گارانتی36 ماه یا 60000 کیلومتر
وب‌سایت شرکت سازنده



مرتب سازی :

نظرات کاربردی ثبت نام و تحویل خودرو همه نظرات

161482 نظر

امید
0

سلام دوستان دنا سوار
ایا از دوستان کسی در مورد مصرف سوخت ماشینش تست گرفته.ماشین من هر صد کیلومتر چه شهر چه جاده ده لیتر مصرف میکنه نمایندگی هم بردم دستگاه دیاگ گذاشت ولی خوب نشد .ایا از دوستان دنا سوار کسی تجربه ای داره ممنون میشم راهنماییم کنه
15:41  1394/11/26
گزارش
پاسخ دادن
مکانیک ایران خودرو
2

کلا دنا ماشین پر مصرفی هست من دنا ندارم ولی نه در این حد که شما میگی
توی ترافیک باید 9 تا 10 باشه ولی نو جاده باید خیلی کمتر باشه 7 یا 7.5
نمایندگی کاری نمیتونه بکنه
ربطی هم به دیاگ نداره
شما یه کاری کن یه مکملی هست به اسم top clean offer engine فک میکنم آلمانی هست تو ملت احتمالا پیدا میکنی
ازش استفاده کن توی ef7 غوغا میکنه
کمک زیادی بهت میکنه
فقط وقتی چراغ بنزینت روشن شد میریزی و بعد یه چند کیلومتر رانندگی کن بعد بنزین بزن
حدود 3 لیتر هست
پیدا کردنش یه مقدار سخته و شدنیه، ایران خوبیش اینه همه چی رو میشه پیدا کرد
گزارش
پاسخ دادن
16:36  1394/11/26

ناصر
3

8 ماهه دنا دارم تو جاده صدی 6 و تو شهر 9.75 میسوزونه چندین بار تست کردم.البته بستگی به راننده داره راننده های عجول هر ماشینی بهشون بدی باز میگن پر مصرفه چون با عجله و مدام پرگاز و یهو ترمز میگیرن ایجوری قطعا مصرف هر ماشینی میره بالا تعجبم میاد شما که فنی هستید میزان مصرف دنا رو صحیح نگفتید
گزارش
پاسخ دادن
19:38  1394/11/26

نیما
3

خودروی دنای بنده دقیقا برابر اعلام نمایندگی یعنی جاده 6 و شهر 9.75 مصرف میکنه بارها و با روشهای مختلف امتحان کردم به این نتیجه رسیدم دنا با قدرت و کشش خوب موتورش واقعا مصرفش مناسبه
گزارش
پاسخ دادن
19:43  1394/11/26

پدرام
5

اس دی کارت ماشینم اومد خیلی دقیق و بی نقص کار میکنه و خیلیم به درد بخوره روز به روز بیشتر خوشم از دنا میاد انشاالله هرکی دنا داره مث من باهاش صفا کنه باعنایت به پولی که دادیم وقیمت و کیفیت دیگر خودروهای موجود دنا عالیه
گزارش
پاسخ دادن
20:11  1394/11/26

محسن
4

سلام. سه ماهه دنا خریدم و چون انتظاراتمو از یه ماشین در حد قیمت خودش و حتی بالاتر براورده کرده از خریدم کاملا راضیم.موفق باشید
14:59  1394/11/26
گزارش
پاسخ دادن
صدرا
0

سلام بر استاد عزيزم مكانيك خودرو
يك ماهي هست كه خودروي دنا رو خريدم ازش راضي هستم اما 2 موضوع رو مي خواستم برام اكر امكانش هست توضيح بدهي:
1) صداي زوزه ممتد از داشبورد مي ياد كه وقتي ماشين رو خلاص مي كني حتي در سرعتهاي بالا صداي زوزه رو ديگه نمي شنوي
2)صداي قيژ قيژ از چرخ عقب سمت راننده به گوشم مي رسه البته وقتي سرعت ماشين كم هست.
ممنون مي شم اگه در اين خصوص بهم توضيح بدي كه آيا خطر دارد يا مشكلي نيست؟
14:34  1394/11/26
گزارش
پاسخ دادن
مکانیک ایران خودرو
2

سلام صدرا جان
ذوست عزیز ببینید قسمت چرخ ها و پلوس و ترمزها و.. قسمتهایی هستن که تا دیده نشن واقعا نمیتونم به شما اطمینانی بدم که خطرناک هستن یا نه ولی یه مکانیک ساده هم میتونی نشون بدی لنت هات در گیر نباشه با دیسکها ، دیسکها تاب نداشته باشه و امثال اینها که یه مکانیک ساده هم سر در میاره
ولی صدای زوزه رو قبلا هم تو سرعتهای بالا شنیده بودم که مشکل رو یکی از دوستان حل کرده بود بین درب کاپوت و جلو پنجره دنا یه فاصله ای هست که این دوست عزیزمون با این درز گیرای پبجره چسبونده بود بسیار ظریف و با حوصله و صدا کاملا قطع شده بود اگه منظورتون اونه که شاید کمکتون کنه
اگه نه که صدای زوزه موتور هنگام در گیری دیسک صفحه و توی دنده بودن خودرو هست باید 5000 تا رو باهاش رانندگی کنید باید قطع بشه ، بخاطر نوع بستن صفحه هست که متاسفانه رو بعضی از خودروها صدا میده رو بعضی از اونها نه
خوب این کم لطفی مونتاژ کارای ما رو میرسونه ولی خطری نداره و مشکلی هم نیست فقط چک صفحتون داغ نشه و کلاچ زیر پاهاتون سفت نشه
حواستون به این مساله باشه
گزارش
پاسخ دادن
15:27  1394/11/26

مکانیک ایران خودرو
7

محمد جان یه مطلبی رو بگم هم به شما هم به کسی که نوشته پاسخ به آقا رضا
من فقط مشخصات سه تا موتور رو میزارم کنار هم و مقایسه کنین

اول
مگان 1600
115 اسب در 6000 دور
گشتاور 151 نیوتن در 4250 دور

پرشیا elx 1800
110 اسب بخار در 5500 دور
155 نیوتن در 4250 دور

دنا 1700
114 اسب بخار در 6000 دور
155 نیوتن در 5000 دور
میبینید خیلی اختلاف فاحشی ندارین و در مجموع در خیابانها و جاده های محدود به سرعت ما کار خاصی انجام نمیدن
این برای محمد جان که هی نگه ef7 کشش نداره ، نه عزیزم شاید انتظاری که شما از ef7داری براورده نمیکنه این جمله قشنگ تره
و اما آقایی که نوشته آقا رضا
شما موتور اژدها ندیدی الان مشخصات موتوری رو برات میزارم که ببینی اژدها به چی میگن

پاگانی اسپایدر سوپر اسپورت 12000cc
936 اسب بخار در 7500 دور
286 نیوتن متر در 6000 دور
به این میگن اژدها نه موتور پارس
14:14  1394/11/26
گزارش
پاسخ دادن
جواب
0

بله نمایندگی درست میگه، سود مشارکت تعلق نمیگیره، ولی سود انصراف تعلق میگیره، برای قیمت روزی ها بنظرم ۱۹ درصده توی قرارداد هست نگاه کنید
گزارش
پاسخ دادن
23:48  1399/09/14

سعید
0

سود تعلق نمی گیره،اگه پولشو نداری نه تکمیل کن نه انصراف بده،باید شرایط جدید بهت پیشنهاد بده،با این طرح این نماینده های بسیجی و اما اگر های بایدن،بعید میدنم بزارن چیزی پایین بیاد، به یارو گفتن چرا دکترها مالیات کم میدن،گفت چون نصف سران مملکت دکترن،،الانم اینا تو خونشون دلار جمع کردن فک نکنم بزارن بیشتر پایین بیاد،اونی که پایین میاد شلوار ملته
گزارش
پاسخ دادن
00:42  1399/09/15

محمد
7

دوست عزیر به این نکته توجه کنید که فقط بحث ماگزیمم نیست بلکه باید کل نمودار گشتاور در نظر گرفته بشه . بدون شک موتورهای 1600 ذکر شده توسط شما در دورهای زیر 4500 در مقابل موتور قدرتمند پارس elx هیچ حرفی برای گفتن ندارند و کاملا مغلوب میشن . موتور ef7 متاسفانه در دورهای زیر 4000 اصلا گشتاور و کشش مناسبی برای کشیدن بدنه سمند و دنا نداره . موتور پارس elx یا همون xu7jp4L4 از دور 3000 گشتاورش حدود 153 هست و تا دور 4250 این گشتاور عالی رو حفظ میکنه یعنی هم کشش عالی در دور پایین میده و هم در دور بالا دچار افت گشتاور نمیشه و بدون شک بهترین موتور داخلی تا امروز بوده و هست . لطفا هیچوقت موتور Ef7 رو که فقط در دورهای بالای 4500 میتونه سمند رو از سربالایی بالا بکشه رو با موتور قدرتمند xu7jp4 مقایسه نکنید
گزارش
پاسخ دادن
15:17  1394/11/26

کاربر: REZA XU7
6

در ادامه ی حرف های شما عرض کنم که مشخصات موتور XUM :
قدرت : 110 اسب بخار دور 5500
گشتاور : 162 نیوتن متر دور 3500
گزارش
پاسخ دادن
15:28  1394/11/26

کاربر: REZA XU7
6

در ادامه ی حرف های شما عرض کنم که مشخصات موتور XUM :
قدرت : 110 اسب بخار دور 5500
گشتاور : 162 نیوتن متر دور 3500
من از چندتا نمایندگی (2009 و 2070 و دوتاشم یادم نیست) و از چند نفر که پارس ELX XUM دارند پرسیدم موتورش چطوره ؟ همه ازش راضی بودن.
انصافا XUM خیلی خوبه.
گزارش
پاسخ دادن
15:32  1394/11/26

رضا
0

یعنی شما دنا رو به پارس ترجیح میدید؟؟ من چون ماشین باز نیستم و یه ماشین رو چندین سال دارم اینقدر حساسم
ممنون از پاسخگویی شما
گزارش
پاسخ دادن
15:50  1394/11/26

محمد
5

دنا یک موتور 1644 سی سی هست و یک موتور 1.6 لیتری محسوب میشه چون حتی 1650 سی سی هم نیست که فکر کنیم رفتارش شبیه تر به یک موتور 1700 هست . ef7 به یک موتور 1600 شبیه تر هست تا یک موتور 1700 و دلیل کشش ضعیفش هم همینه . موتور xum هم یک موتور 1.9 لیتری محسوب میشه نه یک موتور 2000 چون حجمش 1905 سی سی هست . ef7 با این حجم کم اصلا کشش دور پایین خوبی نداره و فقط بالای دور 4500 خوب راه میره
گزارش
پاسخ دادن
16:27  1394/11/26

مکانیک ایران خودرو
5

خوب حرفاتون اوکی هست ولی نه در این حد که شما پر رنگش کردید
انقد اختلافی وجود نداره که نگران کننده باشه برای مصرف کننده های دنا
من احساس میکنم شما پرشیا داری و خیلی از این موتور دفاع میکنی
ولی باور کن آینده ای برای این نوع موتور وجود نداده
به هر حال من تعصبی رو هیچ موتوری ندارم و حاضرم تمام صحبت های منطقی و کارشناسانه رو بپذیرم
شما هم بپذیر این اختلافی که شما عنوان میکنی انقد محسوس نیست که به این پر رنگی عنوان بشه و مزیت ها و آپشن های دنا رو زیر سوال ببره
خودرو فقط موتور نیست جناب محمد
گزارش
پاسخ دادن
16:30  1394/11/26

محمد
5

بله فقط موتور نیست اما موتور مهمترین بخش هر خودرو هست
گزارش
پاسخ دادن
16:44  1394/11/26

پاسخ به آقا رضا
4

اگر منظور از پارس 16 سوپاپ همون پارس tu5 هست که باید بگم این ماشین کشش ضعیف در سربالایی داره حتی بدتر از ef7 اما اگر منظور پارس elx هست با موتور زانتیا باید بگم که موتور پارس elx یک اژدها هست و اصلا قابل قیاس با این ef7 کم کشش نیست . یعنی حتی یک لحظه در خرید پارس elx موتور زانتیایی به شرطی که تمیز باشه شک هم نکن و اصلا با ef7 حتی مقایسه اش هم نکن . فرق قدرت و کشش و کیفیتشون از زمین تا آسمون هست . ولی دنا فقط آپشن های بهتری داره و شاید فعلا بیشتر توی چشم میخوره و داخل اتاقش راحتتره . اما از نظر موتور هیچ حرفی برای گفتن در مقابل پارس elx نداره
13:59  1394/11/26
گزارش
پاسخ دادن
منصور s5
0

منم تحویل مردادم نمایندگی رستمی نوشتم
لطفا هر موقع تحوسل گرفتین حتما حتما اطلاع رسانی کنید که تکلیفمون روشن بشه
گزارش
پاسخ دادن
23:58  1399/09/14

راضی اس 5 شیراز
0

سلام
منم نمایندگی شیراز تسلیم ثبت نام کردم 🥴
گزارش
پاسخ دادن
00:45  1399/09/15

ef7
7

ماشينی که توقف توليد بخوره ارزش خريدن نداره بخصوص موتور l4 که مصرف زياد و صدای نحضی هم داره و با موتورهای پیشرفته امروزی فاصله زيادی پیدا کرده لوازمش هم گران و کم يابه و بايد دست به دامان استوک فروشا و اوراقی فروشا بشی. يه پرايد در حال توليد ارزش از يه پارس elx رده خارج بيشتره
گزارش
پاسخ دادن
14:29  1394/11/26

کاربر: REZA XU7
4

TU5 که به درد بدنه ی ژیان می خوره نه پارس.
فقط L4 و L3 و XUM.
گزارش
پاسخ دادن
15:13  1394/11/26

elx
1

ماشینی هم که تو سربالایی راه نره و فقط چهار تا آپشن داشته باشه هم ارزش خریدن نداره
گزارش
پاسخ دادن
15:32  1394/11/26

آراس
0

مکانیک ایران خودرو
سلام استاد عزیز
نه منظورم مث صدای ویبره بود بعد از گرم شدن ماشین صدای زوزهمانند ممتد یعنی بدون قطع و وصل شدن داخل اتاق خودرو میاد خیلی هم زیاد نیست ولی درکل ماشین وقتی خلاصه و در جا کار میکنه صداش نرم باشه بدون زوزه ممنونم اگه جواب بدین
13:43  1394/11/26
گزارش
پاسخ دادن
مکانیک ایران خودرو
0

یه بار دیگه بخون خودت چی نوشتی یا اینجوری سند شده؟؟؟
اگر فقط هنگام حرکت این صدای زوزه شبیه صدای باد رو داری یا وقتی ایستادی؟؟
چون نوشتی وقتی خلاص هست صداش نرم میشه
گزارش
پاسخ دادن
14:00  1394/11/26

قلی +
9

این شخصی که به نام محمد پست میگذاره قصدش فقط تخریب موتور ef7 هست و نیت خیری نداره سعی کنید با جواب دادن بهش وقتتون را تلف نکنید فعلا یه سوتی بزرگ توی پیج سمند ef7 داده و از اونجا فراری شده و امده اینجا پلاس شده .قابل توجه دوستان. ایشون فرق اویل پمپ و اویل ماژول توی موتور ملی را نمی دونست و مدعی بود به محض پاره شدن تسمه دینام در موتور ef7 حرکت روغن داخل موتور متوقف میشه و موتور ef7 درجا میسوزه .دوستانی که علاقه دارن میتونن برای کسب اطلاعات بیشتر به مطالب یک هفته گذشته در پیج سمند مراجعه کنند و عمق سواد و اطلاعات ایشون را متوجه بشن
13:07  1394/11/26
گزارش
پاسخ دادن
سعید
2

خخخخخخ. جالب بود. از کوزه همان طراوت که در اوست
گزارش
پاسخ دادن
13:14  1394/11/26

محمد
3

نیازی به تایید امثال شما وجود نداره . خوشبختانه افرادی که صلاحیت نظر دادن در مورد اطلاعات و سواد من رو داشتن شما ها نبودید !!! شما فقط قصد دارید از موتور ماشینتون طرفداری کنید همین و بس .
گزارش
پاسخ دادن
13:24  1394/11/26

محمد
3

ضمنا من با هیچ موتوری هیچ مشکلی ندارم حتی موتور پراید و پیکان هم ارزش ها و قابلیت های خودشون رو دارن . مشکل من با افرادی هست که باتعصب از موتور ماشینشون بت ساختند . ef7 اینقدر مشکل داره که نمیشه ازش بت ساخت . اینجا فردی که میاد و با تعریف های یک طرفه شما مواجه میشه فریب میخوره و وقتی ماشین رو خرید حسابی توی ذوقش میزنه . شما همون افرادی هستید که فکر میکنید 114 اسب یعنی اینکه ef7 خیلی قوی هست . عزیز من ef7 درسته 114 اسب هست ولی در دور 6500 !! تا حالا دقت کردید به این وضوع یا نه ؟؟ وقتی ef7 گشتاور کافی در دور پایین در اختیار نداره تا به دورهای بالاتر برسه چطور میخوای 114 اسب رو به راحتی استخراج کنی ؟ باید صبر کنی تا موتور آروم آروم دور بگیره تا به دورهای بالا برسه . من میگم وقتی همش خوبی موتوری رو میگید یکبار هم نقص هاش رو بگید تا همه با چشم باز ماشین بخرن . 155 نیوتن متر در دور 5000 به چه دردی میخوره ؟ چند درصد زمان رانندگی در دور 5000 هستیم ؟ باید واقعیت ها رو گفت نه اینکه فقط از موتور ماشین خودمون یک طرفه نعریف و طرفداری کرد .
گزارش
پاسخ دادن
13:34  1394/11/26

صادق
3

فقط برات متاسفم. هدف وسيله را توجيه نميکنه برادر شما داری بيشتر از قوه تخيلت استفاده ميکنی تا عقل و منطق !اگه اشتباه نکرده باشم شما يه پارس با موتور 8 سوپاپ 1800 داری
گزارش
پاسخ دادن
14:16  1394/11/26

آراس
0

مکانیک ایران خودرو
سلام استاد گرانبها از جواب قسمت اول سوالم که شرشر آب جلو داشبورد بود خیلی ازت ممنونم
اما قسمت دوم سوالم صدای زیاد موتور بعد از چند دقیقه یا بهتر بگم بعد از گرم شدن شروع میشه ویزویز ممتد حالت ویبره خیلی ازت سپاسرگذارم راهنمایی بفرمایید لطفا چون میدانم مشکل اکثر کاربرانم شاید باشه بازم ممنونم
13:01  1394/11/26
گزارش
پاسخ دادن
مکانیک ایران خودرو
1

سلام آراس جان من متوجه کامنتت نشدم
صدای ویز ویز از موتور میاد!!!
درب کاپوت رو باز کن تمام پیچهایی که میبینی رو با دست امتحان کن ببین کاملا سفته
اما نوشتی ویبره؟؟؟؟!!!!!!!!1
یعنی چی یعنی توی ماشین نشستی میری رو حالت ویبره؟؟!!!!!
یعنی انقد تکون میخوره موتور که تو توی ماشین تکون میخوری؟؟!!!!
واقعا متوجه نشدم آراس جان
اول پیچها رو چک کن تا جایی که میبینی بعد ذوباره کلمنت بزار
ممنون دوستم
گزارش
پاسخ دادن
13:19  1394/11/26

مکانیک ایران خودرو
1

سلام بر افشین عزیز
و اما و اما روغن ریزی دنا
خوب دوست عزیز این مشکل روغن ریزی مشکل ساختار ساخت و دیزاین موتور ef7 نبوده و نیست ولی اکثر دوستان این مشکل رو فقط در موتور ef7عنوان میکنن که باید بگم علت هم داره و علتش اویل ماژول هست ( majol oil) ببین دوست من، من راجع به اویل ماژول یه توضیحی میدم تا اگر برای دوست دیگه هم اتفاق مشل بهی افتاد بتونه حل کنه
اویل ماژول از سه قطعه ساخته شده 1- تلمبه آب،صافی روغن،خنک کن روغن که با یه پیچ و یه آب بند به موتور وصله
این کوچولوی دردسر ساز جاش پشت موتور و زیر منیفلد ورودی هوا و دقیقا زیر ریل سوخت گاز هست که عوض کردنشم یکم که نه کلی اعصاب میخواد که منم بعضی وقتها ندارم
این که کسی اومده کاسه نمد رو عوض کرده سماور ساز بوده نه تعمیر کار
به هر حال شما اگه بری نمایندگی شماره 5 جاده مخصوص اونجا پایلت تخصصی ef7 هست و بچه های خبره ای کار میکنن و مشکلتم حل میشه
فقط پیگیرش باش به سر سیلندر سوزوندن نرسی
ولی در کل هیچ مشکلی نداره و استرس به خودت نده فقط متخصصش باید باشه همین
مثل پزشکی که یکی زیر تیغ یه پزشک میمیره یکی مردس زیر تیغش زنده میشه
ممنون ...
10:53  1394/11/26
گزارش
پاسخ دادن
من
0

مجلس بی‌وجدان با مصوبه های احساسی با زندگی مردم بازی می‌کنه. همین مصوبه اخیرش همه چیز رو به هم ریخت
گزارش
پاسخ دادن
00:35  1399/09/16

من
0

مجلس بی‌وجدان با مصوبه های احساسی با زندگی مردم بازی می‌کنه. همین مصوبه اخیرش همه چیز رو به هم ریخت
گزارش
پاسخ دادن
00:35  1399/09/16

مکانیک
2

majol درست نیست . module درست هست عزیز من !!!
گزارش
پاسخ دادن
11:18  1394/11/26

مکانیک ایران خودرو
6

دوست عزیز
module oil دقیقا
من اسپلش رو اشتباه نوشتم
چیزی که به فارسی نوشتم به انگلیسی نوشتم ولی از بی سوادی نبود واقعا
فقط فارسیش رو به انگلیسی نوشتم از تنبلی چون اسپلش یادم نیومد
ممنون که تذکر دادی
گزارش
پاسخ دادن
12:36  1394/11/26

افشین
0

واقعا ممنون از راهنماییت . من امروز دوباره ماشین رو بردم شماره 2 . ایشالا که حل بشه وگرنه میبرمش اونجا. فقط مشکل راهشه. البته اگه ماشین رو همون موقع تحویل بدن خوبه .
گزارش
پاسخ دادن
22:32  1394/11/26

مکانیک ایران خودرو
0

سلام بر یونس عزیز
در جواب سوالتون بله اگر کامنتهای قبلی من رو خونده باشین ضریب دنده دنا نسبت به سمند بیشتر شده یعنی قطر چرخ دنده ها بیشتر شده و شما زودتر به مرحله فواونس یا دنده کشی میرسید برای همین حس میکنید دنا نرم تر گاز میخوره و یا زودتر به دنده مورد نظر میرسه علتش ضریب دنده بیشتر به علت بزرگتر شدن قطر ضریب دنده هست
اما در مورد شاسی
اصلا شاسی سمند ربطی به شاسی دنا نداره لطفا اصلا گوش به عناوین غیر کارشناسانه ندید خواهشا، شما میری تعویض روغنی طرف حتی درب کاپوت دنا رو باز هم نکرده ازش میپرسی دنا چطوره میگه ای بابا همون شاسی سمنده دیگه
حالا ازش بپرس اینی که میگی یعنی چی؟؟ نمیدونه فقط میدونه شاسیش همونه
نه دوست عزیز پلت فرم دنا همون پلت فرم سمنده و شاسی دنا کلا طراحیش با سمند فرق میکنه
پلت فرم محاسبه میزان تحمل وزن و فشار آیرودینامیکی و مکانیکی روی بدنه و اکسل یک خودرو هست و شاسی نگه دارنده محاسبات جرمی قطعات روی موتور و بدنه هستش
هیچ ربطی هم به هم نداره
دوستای من باید یاد بگیرم حرفهای غیر کارشناسانه رو بهش توجهی نکنیم و به همه چیز دید فنی داشته باشیم
ممنون یونس جان عزیز
10:37  1394/11/26
گزارش
پاسخ دادن
محمد
0

دوست من برای این ماشین ها نباید از کلمه شاسی استفاده کنید . در واقع سمند و 405 و به تبع اونها دنا اصلا شاسی ندارند . اگر دقت کنید شاسی یک سازه مجزا از بدنه هست و برای مثل بر روی وانت نیسان یا مزدا کاملا مشاهده میشه . در واقع پیکان ، پراید ، 405 ، سمند ، پارس و دنا اصلا شاسی ندارند بلکه اتاق مستقیما بر روی سیستم تعلیق سوار هست و سازه شاسی اصلا وجود نداره . من کاری به اختلاف سمند و دنا ندارم ولی این ها اصلا شاسی ندارند در واقع که بخواد متفاوت باشه یا نباشه
گزارش
پاسخ دادن
11:09  1394/11/26

مکانیک
1

پس اگر دنده ها رو سنگین تر و ضریب دنده ها بیشتر شده ، در ازای یک سرعت مشخص پس دور موتور بالا تر میره . یعنی مثلا اگر قبلا سرعت 100 رو در دور 3000 در دنده 5 میرفت الان باید در دور 3500 بره . یا مثلا اگر در دنده 2 سرعت 40 دور موتور 3000 میشد الان میشه 4000 . این بالاتر رفتن دور شاید کمی جبران کشش ضعیف ef7 رو بکنه اما در عوضش مصرف سوخت و استهلاک موتور و گیربکس و کلاچ و بدنه شدیدا بالاتر میره . دنده ها اینجوری سریع تر پر میشن و دور موتور همیشه بالا می ایسته .
گزارش
پاسخ دادن
11:22  1394/11/26

مکانیک ایران خودرو
4

محمد جان
من الان تعریف سیستم تعلیق رو از کتاب A few steps from car design ،صفحه 142و کتاب design to producti از D.R elf commonطراح خودرو پاگانی با ذکر رفرنس مینویسم
سیستم تعلیق خودرو یا Suspension مجموعه واسط بین محفظه نگه دارنده سرنشینان ، شاسی و چرخ های خودرو است ، که تنظیم کننده نحوه واکنش محفظه نگه دارنده و شاسی نسبت به جاده است.
منبع فارسی:cars news .ir
سیستم تعلیق این هست دوست من
اما وظیفه سیستم تعلیق:
ایجاد ارتباط بین جاده و خودرو است. این سیستم در مواردی هم چون هدایت خودرو، شتاب گیری، و ترمز نقش ویژه ای ایفا می کند. لازم به یادآوری است، در صورت عدم وجود سیستم تعلیق، تمام قطعات خودرو به دلیل شدت ضربات وارده از جاده، به سرعت از بین می روند و عمر خودرو کوتاه می شود.
پس در نبود سیستم تعلیق همه چی باید از هم بپاشه ولی اینطور نیست سیستم تعلیق کمک میکنه به جلوگیری از شدت ضربات در موارد ذکر شده و ارتباط دهنده بین شاسی و چرخهای خودروست
به این پنج جز هم میگن سیستم تعلیق
(1) فنر، (2) کمک فنر، (3) سیبک، (4) بوش، و (5)طبق
اگر اطلاعاتی دارید با ذکر منبع و تخصص.
نه الکی .. ...
گزارش
پاسخ دادن
11:41  1394/11/26

مکانیک ایران خودرو
2

و اما محمد جان چیزی که شما میگی تا حدودی درسته یه چیزی شنیدی ولی ....
اون چیزی که شما میگی سیستم “تعلیق فعال” یا active suspension هست
که خودش شامل اجزای مختلفی هست
اگر شما از روی مجله پدال این چیز ها رو خوندی که فک میکنم همینه نمیدونم شایدم اشتباه میکنم ولی مجله پدال خیلی چیزهاش ترجمه کلمه به کلمه هست و درست نیست چون یه طراح خودرو ننوشته یه مترجم ترجمش کرده همین
پس اطلاعات رو صرفا از سایتهای معتبر مثل top gear ، my car ،every moment by speed و مجله های معتبر و کتابهای معتبر استخراج کن
موفق باشی دوست عزیزم
گزارش
پاسخ دادن
11:51  1394/11/26

محمد
2

در پاسخ شما باز هم تاکید میکنم 405 و سمند و دنا دارای سازه شاسی نیستند . بلکه بدنه مستقیما به سیستم تعلیق وصل میشه . اگر دیده باشید مثلا گاهی کابین وانت نیسان رو از روی شاسی جدا میکنند . در ماشین هایی که شاسی دارند مثل همین وانت نیسان ، سیستم تعلیق و چرخ ها به شاسی وصل هست و اتاق بر روی سازه شاسی قرار داره . ولی در ماشینی مثل 405 و دنا و سمند اصلا سازه شاسی وجود نداره و اتاق مستقیما به سیستم تعلیق متصی هست . ضمنا داداش من خودم مهندس مکانیکم . درس طراحی شاسی هم پاس کردم .
گزارش
پاسخ دادن
12:49  1394/11/26

مکانیک ایران خودرو
3

خوب حرف شما کاملا درسته
من روی ماشینی که امتحان کردم رو میگم شما با خودرو تیبا با دنده 5 دور موتور 3000 سرعتت روی 120 هست،ولی با دنا دنده 5 دور موتور 3000 سرعتت روی 100 هست یعنی اگر بخوای بری روی 120 باید دور موتورت بره رو 3300
خوب این تا اینجا
ولی شما سوالتو یکم زیرکانه پرسیدی، شما یه سرعت مشخص رو با دور موتور مشخص تعیین کردی و بعد گفتی با سرعت بالاتر دور موتور بیشتر پس استهلاک بیشتر و مصرف بیشتر، دقیقا حرفت درسته اما خیلی زیرکانه
اولا موتور دنا و سمند از نظر ساختار با هم فرقی ندارن ولی وقتی ضریب دنده بالا میره قطر چرخ دنده ها بیشتر میشه چرا ؟؟ چون استهلاک کمتری پیداکنه و چرخش دور کمتر ، اما در مورد مصرف روی سرعت مثلا 100km دور موتور 2800 تا 3200 انقدری تفاوت مصرف سوخت ندارن و صد البته مصرف دنا از سمند بیشتره شما موتور پر قدرت تری خواهی داشت، صد البته موتور ماکسیما مصرف بیشتری داره ولی شما شتاب رو داری قدرت رو داری
اما ارتباطشو با بدنه نفهمیدم که گفتی!!!!
و اینکه این اختلاف در حد 200/300 دور هست که شما ماشالله با همین کل ماشین رو ترکوندی و بدنش رو هم مستهلک کردی
گزارش
پاسخ دادن
12:55  1394/11/26

مکانیک ایران خودرو
0

بسیار هم خوشحالم که شما در جمع ما هستید و از هم چیز یاد میگیریم
من هم مکانیک خوندم و الانم قسمت طراحی کار میکنم و کارم بصورت تخصصی تشریح موتور ef7هست و مدرس پایلت ef7
ایشالا وقت کنم از شاسی کتابهای خوبی دارم و همچنین سیستم تعلیق میزارم
ولی واقعا وقت ندارم اینم که جواب میدم خدا شاهده یا وقت استراحتمه یا کلاسو کنسل کردم یا جلسه داشتم
وجدانم قبول نمیکنه جواب سوالی رو که میدونم یه بنده خدایی سرگردون دنبالش باشه و ندونه چه کنه و یه سری مکانیک های بیسواد ما انقد مصرف کننده ها رو میدوانن تا طرف از ماشینش سیر میشه چیزی که براحتی قابل حله و اصلا مشکل نیست میشه کابوس
فقط بخاطر همینه ، پس از این به بعد شمام هستی کنار هم تا جایی که بتونیم مشکلات رو حل میکنیم یه دستت درد نکنه خستگی آدم رو در میکنه
ممنون بابت توضیحاتت محمد جان
روت حساب میکنم..
گزارش
پاسخ دادن
13:09  1394/11/26

مکانیک ایران خودرو
1

بسیار هم خوشحالم که شما در جمع ما هستید و از هم چیز یاد میگیریم محمد جان عزیز
من هم مکانیک خوندم و الانم قسمت طراحی کار میکنم و کارم بصورت تخصصی تشریح موتور ef7هست و مدرس پایلت ef7
ایشالا وقت کنم از شاسی کتابهای خوبی دارم و همچنین سیستم تعلیق میزارم
ولی واقعا وقت ندارم اینم که جواب میدم خدا شاهده یا وقت استراحتمه یا کلاسو کنسل کردم یا جلسه داشتم
وجدانم قبول نمیکنه جواب سوالی رو که میدونم یه بنده خدایی سرگردون دنبالش باشه و ندونه چه کنه و یه سری مکانیک های بیسواد ما انقد مصرف کننده ها رو میدوانن تا طرف از ماشینش سیر میشه چیزی که براحتی قابل حله و اصلا مشکل نیست میشه کابوس
فقط بخاطر همینه ، پس از این به بعد شمام هستی کنار هم تا جایی که بتونیم مشکلات رو حل میکنیم یه دستت درد نکنه خستگی آدم رو در میکنه
ممنون بابت توضیحاتت محمد جان، پس من تا چند تا رفرنس پیدا کنم حرف شما
شایدم حرفمون یکی هست ولی طرز بیانمون مارو به اشتباه میندازه
روت حساب میکنم محمد در کمک به دوستانی که گناه نکردن خودرو خریدن
گزارش
پاسخ دادن
13:12  1394/11/26

مکانیک ایران خودرو
3

سلام جناب آراس عزیز
ممنون که چند بار کامنت گذاشتی دوست عزیز
ببین دوست عزیز صدای شر شر آب پشت داشبورد به چند علت میتونه باشه
1- رادیاتورتون هواگیری نشده باشه
2-نشتی داشته باشه
3- درب رادیاتور خراب باشه حتی زمان تحویل از کمپانی و...
شما اول ببین که زیر موتور خیس میشه یا نه؟
درب رادیاتور سالمه یا نه؟
آب رادیاتور کم میشه یا نه؟
در نهایت اصلا چیز نگران کننده ای نیست دوست عزیز براحتی رفع میشه ببر نمایندگی برات هوا گیری کنن حل خواهد شد
ممکنه هر ماشین دیگه ای هم این مشکل رو داشته باشه
10:22  1394/11/26
گزارش
پاسخ دادن
آراس
0

خدمت مکانیک ایران خودرو

سلام استاد عزیز من چند روزه دنا تحویل گرفتم هنوز پلاکش نیومده. وقتی روشنش میکنم از قسمت داشبورد صدای شر شر آب میاد وبعد از چند دقیقه کار کردن یه زوزه ای حالت ویبره به صدای ماشین اضافه میشه که داخل اتاق میاد لطفا راهنمایی کنید مشکل کجاست ممنونم
00:57  1394/11/26
گزارش
پاسخ دادن
آراس
0



مخا طب من مکانیک ایران خودرو
سلام استاد عزیز من چند روزه دنا تحویل گرفتم هنوز پلاکش نیومده. وقتی روشنش میکنم از قسمت داشبورد صدای شر شر آب میاد وبعد از چند دقیقه کار کردن یه زوزه ای حالت ویبره به صدای ماشین اضافه میشه که داخل اتاق میاد لطفا راهنمایی کنید مشکل کجاست ممنونم

00:55  1394/11/26
گزارش
پاسخ دادن
رضا
0

دوستان لطفا راهنمایی کنید قصد خرید دارم بین پارس 16سوپاپ و دنا خیلی دو دلم هرکس یه چیزی میگه ممنون میشم اگر نظرات خودتو بگیو
مکانیک ایران خودرو اگر شما هم نظرتون رو بگید ممنون میشم
گزارش
پاسخ دادن
13:42  1394/11/26

پشیمان از خرید
1

اقای پشیمان از خرید لطفا بجای تخریب ماشینهای چینی و سنگ دنا رو به سینه زدن به مدیرت تو ایرانخودرو بگو کیفیت ماشینهاشونو ببرن بالا ما اگر محصولات ایرانی با کیفیت داشتیم که نمیرفتیم ماشین چینی بخریم اقتصاد چین رو قویتر کنیم. ما حق داریم ماشین با کیفیت سوار بشیم و تا زمانی که دو شرکت دولتی و انحصاری تو ایران کار کنن کسی نه به فکر جان مردمه نه بفکر کیفیت .
00:54  1394/11/26
گزارش
پاسخ دادن
مصطفی j4
0

سلام . خدا کنه تا آخر ماه بدن ، اگه ندن باید یه فکری کرد ، این دیگه از تاخیر رده ، ۱ماه ۲ماه میشه تاخیر الان ۷ماه شده .
گزارش
پاسخ دادن
16:03  1399/09/12

پشیمان از خرید
1

سلام دوستان یکی از کارمندان ایران خودرو میاد تو پیچ برلیانس و جک ماشینهای چینی رو تخریب میکنه و میگه دنا خوبه. من متکر این نیستم دنا محصول خوبیه از دیگر محصولات ایرانی بهتره ولی ماشینهای با کیفیت چینی هم بد نیستند
00:50  1394/11/26
گزارش
پاسخ دادن
نگران
0

اینجوری که اعلام کردند تا اخر ماه تحویل میدهند
گزارش
پاسخ دادن
18:25  1399/09/12

افشین
1


مکانیک 1025 ایران خودرو عزیز.
ممنون از مطالب و اطلاعاتی که در اختیار این پیج گذاشتی. من دنای سری اول ثبت نامی دارم. متاسفانه بعد 5000 کارکرد روغن ریرزی افتاد بردم نمایندگی شماره 2 اتحاد گفتن کاسه نمد عوض کردیم درست شد. ولی متاسفانه باز روغن میده . به نظر شما باید چکار کنم . ایرادش چی میتونه باشه ؟ وقتی که بعضی از دوستان رو میبینم که کارکرد بالا با فشار زیاد به ماشین آوردن ولی اخ نگفته واقعا از این شانس بد .......منی که اصلا فشار به ماشین نیوردم خیلی خوب و اصولی دوران آب بندیشو گذروندم.آروم میرونم. 5000 کارکرد.(شاید به قول بعضی دوستان نازنازی بارش آوردم ) تازه کمک ها میکوبه در صورتی که مال خیلیها اینطور نیست . زده به سرم بفروشم دوباره اسم بنویسم. ولی میگن سری اول بهتره. گفتم شما نظر بدی و راهنمایی کنی ممنون میشم
23:58  1394/11/25
گزارش
پاسخ دادن
مازیار
0

سلام،منم کوبش عقب داشتم نمایندگی مرکزی 5 بردم درست شد،دنای منم سری اوله،اوایل ازش راضی نبودم،ولی الان با چند بار مراجعه به نمایندگی راضیم خدارو شکر
گزارش
پاسخ دادن
17:46  1394/11/27

شهرام
1

ای ولا دنا خدایی روسفیدم کرد باچن تا از فامیلها جایی رفته بودیم که چن تا سربالایی تند داشت دنا بدون فشار و خیلی راحت بالا میرفت طوری که همه تعجب کردن.
23:57  1394/11/25
گزارش
پاسخ دادن
علی
0

سلام به همه دوستان برلیانس h330 1500 سی سی حجم موتورش و اسب بخارش 103 تا من اینجا گیر کردم حجم موتور و اسب بخارش کمه 240 سرعت زده الان این چند تا میره 210 میتونه بره یه راهنمایی کنید ممنون
22:43  1394/11/25
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: REZA XU7
3

EF7 می تونه 190 تا بره ولی جسارتا این کار اصلا عاقلانه نیست.
گزارش
پاسخ دادن
23:44  1394/11/25

عباس
1

عزیزم علیرجان من از یکی که الان 6 ماهه برلیانس داره سوال کردم گفت 190 باهاش رفته و بازم جا داشته ولی ترسیده حتی امتحان کردنش خریت محضه چون حادسه در این سرعت مساوی نابودی
گزارش
پاسخ دادن
00:59  1394/11/26

یونس
4

کاربر مکانیک ایرانخودرو...
من با این حال که قبلا سمند ef7 داشتم و تقریبا مشکلی خاصی نداشت ۳ ماه دنا خریدم بنظر ماشین چالاک تر و نرم تر کار میکنه شتاب نسبتا خوبی داره.
ایا این احساس بهتر بودن موتور ef7 نسبت به سمند درست است؟
*مکانیک های نمایندگی میگفتن جلوبندی دنا مزیت بیشتری به سمند داره هم از لحاظ کیفیت هم تغییرات فنی؟ ایا تایید میفرمایید؟

در مورد شاسی هم میگفتن با این حال که شاسی سمند همون ۴۰۵ هست ولی نه دقیقا شاسی سمند شبیه ۴۰۵ هست . نه الان شاسی دنا همون سمند هست؟
اینم لطفا توضیح بدید.

بنده قبلا پرشیا ۲۰۶ اتومات و ۲۰۷ دنده و سمند و دنا داشتم به ترتیب....
دنا مزیت های فراوانی داره در کنار چند عیب قابل رفع
ممنون که پاسخ میدید
21:12  1394/11/25
گزارش
پاسخ دادن
پدرام
9

از ظاهر و تریم و داشبرد دنا خیلی خوشم می اومد اما نمیدونستم موتور و گیربکس دنا چجوره.دو ماه پیش دنا خریدم اصلا باور نمیکردم ایقد موتورش پرقدرت و با کشش باشه.خیلی از خریدم راضیم و ای کاش زووتر میگرفتن
21:12  1394/11/25
گزارش
پاسخ دادن
بهزاد
3

سلام دوستان یه سوال داشتم من الان یه 206 تیپ مدل 94 دارم دنا رو که دیدم خوشم اومد میخوام ببینم از نظر موتوری چجوریه اذیت نمیکنه تا حالا ef7 نداشتم
بعد از نظر شتاب چی چجوریه؟؟
اتاقش صدا داره یا نه؟؟
مرسی
20:54  1394/11/25
گزارش
پاسخ دادن
احمد
2

آقا بهزاد از قدرت و کشش موتور دنا مطمعن باش هر وقت انشاالله خریدی امتحان کن بعد بیا بمن بگو دست درد نکنه گفتی دنا موتورس پرقدرت و باکشش هست.
گزارش
پاسخ دادن
23:42  1394/11/25

آراس
0


مخاطب من مکانیک ایران خودرو
سلام استاد عزیز من چند روزه دنا تحویل گرفتم هنوز پلاکش نیومده. وقتی روشنش میکنم از قسمت داشبورد صدای شر شر آب میاد وبعد از چند دقیقه کار کردن یه زوزه ای حالت ویبره به صدای ماشین اضافه میشه که داخل اتاق میاد لطفا راهنمایی کنید مشکل کجاست ممنونم
20:16  1394/11/25
گزارش
پاسخ دادن
مهدی
1

من دی ماه ثبت نام کرده بودم ماشینم رو امروز تحویل گرفتم .ماشین کامل تو نمایندگی چک شد همراه ماشین یک رم نویگیشن هم تحویل داده شد نکته جالب دقت بالای نویگیشن وسرعت بالای عملکرد اون بود .مولتی مدیای دنا هم امکانات خوبی داره بلوتوسش هم به راحتی با گوشی جفت شد.صندلیها 6جهته برقی وراحت بودند.موتورش هم بعضی قطعات برقی بوش المان بودند.شیشه ها هم سولار واینه های بغل هم برقی تاشو از روی کلید داخل و ریموت بودند.در کل به نظر من دنا ارزش 5 میلیون تومن پول بیشتر رو داره به نسبت پژو پارس.
18:32  1394/11/25
گزارش
پاسخ دادن
زمانی
2

مبلرکتون باشه مل ۹۴ خورده یا۹۵
گزارش
پاسخ دادن
21:02  1394/11/25

مهدی
1

جناب زمانی مدل 95 خورده.
گزارش
پاسخ دادن
22:54  1394/11/25

سید مجید
0

سلام وقت بخیر.با این حساب تاخیری در تحویل نداشتید.فقط پلاک و کارت ماشین به موقع تحویل شده بود؟
گزارش
پاسخ دادن
13:16  1394/11/26

مکانیک ایران خودرو
1

علی جان جواب سوال شما رو به حسام جان دادم همون رو مطالعه کنید مطالب بیشتری میزارم و کامل توضیح میدم
17:47  1394/11/25
گزارش
پاسخ دادن
آراس
0

سلام استاد عزیز من چند روزه دنا تحویل گرفتم هنوز پلاکش نیومده. وقتی روشنش میکنم از قسمت داشبورد صدای شر شر آب میاد وبعد از چند دقیقه کار کردن یه زوزه ای حالت ویبره به صدای ماشین اضافه میشه که داخل اتاق میاد لطفا راهنمایی کنید مشکل کجاست ممنونم
گزارش
پاسخ دادن
19:43  1394/11/25

مکانیک ایران خودرو
11

یه مطلبی پیدا کردم از یکی از دوستان واقعا جالب بود حیفم اومد تنها بخونمش کپی کردم تا با هم بخونیم،به نظرم حقیقته محض بود
(عارضم به خدمتتون وقتی خواستم دنا بخرم علی رغم تمام معایبی که از مکانیک ها شنیدم شاید حدود 29 یا 30 مکانیکی و لوازم یدکی فروشی رفتم..اوایل سال 94 بود..اخرین مکانیکی که با من حرف زد ،حرفی زد که آخرین تحقیقم شد..وگرنه 100 تا دیگه میرفتم ویا از کسانی که داشتن میپرسیدم..به من گفت مردم ایران همشون همینجورین ..سخت با شرایط کنار میان و وقتی کنار میان دیگه دل نمیکنن تا وقتی مجبور باشن..وقتی پیکان چراغ بنزی با فرمون جدید اومد انقد شر و ور بافتن تا جایی که میگفتن دست توی فرمونش گیر میکنه و حادثه درست میکنه و از این حرفا..اینا همون ادمایی هستن که از موتور کاربراتوری دل نمیکندن..
گفتم این مکانیکا چی؟چی میگن اینا پس؟
گفت اینا ادمای قدیمی و فسیل هستن که نه سواد و نه حوصله یادگیری تعمیر تکنولوژی جدید رو دارن.
اینا باید بد میگن که نون دونی شون تعطیل نشه هرچی باشه استهلاک قدیمی ها بالاست و ابزار و وسایلش مفت به خاطر همین دستمزد تعمیر خوبی عایدشون میشه
جای تفکر داره...
17:27  1394/11/25
گزارش
پاسخ دادن
حسام ۰
1

سلام
کاربر«مکانیک ایرانخودرو»
لطفا توضیح دهید ایا ضرایب دنده تو گیربکس دنا تغییر کرده؟
دلیل کشش و قدرت بهتر دنا نسبت سمند با وجود حدود ۵۰ کیلو سنگینی چیه؟
من تجربه سمند و داشتم ولی دنا خیلی روانتر کار میکنه.
14:11  1394/11/25
گزارش
پاسخ دادن
مکانیک ایران خودرو
0

خوب حسام جان اول باید یکم در مورد ضریب دنده توضیح بدم که چیه و بعد بگم علت اینکه دنا، روانتر که اصطلاح غلطی هست ،در واقع زودتر میشه باهاش دنده کشی کرد چیه
هیچ وقت فکر کردی حسام چرا شتاب بعضی ماشینها مثل پراید از بعضی از انواع ماشین های پرقدرت تر بیشتره؟
راجع به سرعت حرف نمیزنم ها!! شتاب رو میگم (نسبت تغییر سرعت به زمان)
چرخ دنده ها تقریبا تو هر موتور یا سیستم چرخنده ، از گیربکس خودرو تا حتی ساعتها هستند.
اما حسام چیزی که توی چرخ دنده های گیربکس یک خودرو اتفاق می افتد، انتقال حرکت چرخشی از یک محور به محور دیگس
یعنی نسبت تعداد دندونه های یک چرخ دنده به چرخ دنده دیگه میشه ضریب دنده حالا هر چی قطر این چرخ دنده بیشتر باشه ضریب دنده بیشتره یعنی باید زودتر دنده عوض کنی یعنی زودتر به سرعت مثلا 100 تا میرسی،یعنی چرخ دنده باید دور کمتری بزنه تا تو به زمان دنده کشی برسی
برای همین وقتی توی دناحرکت میکنی زودتر به دور موتور 3 میرسی نسبت به سمند،مثل ماشینهای race که پشت هم دنده میدن چون زودتر به ضریب دنده مورد نظر میرسن
و اما دنا بله نسبت 1:6:8:11 چرخ دنده ها بزرگتر شدن نسبت به سمند
گزارش
پاسخ دادن
15:24  1394/11/25

ساده لوح
8

با سلام. میخواستم تجربه داستان خریدن خودروی خودم را بگم شاید دوستان درس بگیرن. خودروی قبلی بنده پارس مدل 89 بوده. از ظاهرش و مصرف زیادش خسته شده بودم. مقداری هم به خرج افتاده بود که هزینه هاش سنگین شده بود . به فکر تعویضش افتادم. دوستان و نمایندگی ها همه بهم پیشنهاد خرید دنا دادن. اما امان از این دلالها . خدا ازشون نگذره همشون بهم گفتن دنا همون سمنده و پولت رو الکی اضافه نده و به اجبار و نادانی بهم یه سمند انداختن که پولم رو صرفه جویی کنم . چند روز پیش شوهر خالم دنا خریده. من یه دوری تو بزرگراه باهاش زدم و تازه فهمیدم سمند من کجا و شتاب و سرعت و کشش موتور دنا کجا. اونایی که میگن موتور دنا همون سمنده کاملا در اشتباهن. هم گریبکسش بهتره هم موتورش. توش که نشستم و راحتی و زیبایی و امکاناتش رو دیدم 2 دستی زدم تو سرم و تازه فهمیدم برای کمتر پول دادن چه کلاه گشادی سرم رفته و دنا رو نخریدم و سمند خریدم. خدا لعنت دلالها کنه. به خدا مثل ... پشیمونم. به خاطر 12 میلیون یه خودرو بدون آپشن و ساده سوارم. اونایی که میگن دنا همون سمنده تاحالا دنا رو از نزدیک ندیدن. کاش بشه ردش کنم و دنا بخرم.
13:34  1394/11/25
گزارش
پاسخ دادن
اس ۵شهر
0

با ستایش تماس بگیر الان پیش ارمانه تو نمایندگی کرمان موتور عسق میکنن اونا یروزع ماشینتو میگیرن
گزارش
پاسخ دادن
10:08  1399/09/10

مکانیک ایران خودرو
4

پیشنهاد میکنم این کار رو هرچه زودتر انجام بدید دوست عزیز ما 1 ماهه تولید دنا نداریم و همه منتظر قیمت جدید شورای رقابت هستیم
و هر چی هم هست انباشته قبله
قیمتش فک میکنم روی 48.700 فیکس خواهد شد
گزارش
پاسخ دادن
15:28  1394/11/25

علی
7

میشه دقیقا توضیح بدید که موتور دنا با سمند چه فرقی داره ؟ حجم بیشتری داره ؟ نسبت تراکم بیشتری داره ؟ گشتاور بیشتری و بهتری داره ؟ مانیفولد متفاوتی داره ؟ چه چیزش فرق داره که میگین قویتره ؟
گزارش
پاسخ دادن
16:07  1394/11/25

ساده لوح
3

علی جان من نمیدونم چه فرقی کرده ولی هرچی هست من چون سمند دارم و تجربه سواری سمند رو دارم وقتی پشت دنا نشستم شتاب و کشش دنا بیشتر از سمند منه. حالا چه تغییری کرده نمیدونم. شاید گریبکسش فرق کرده که بهتر شده یا قطعات موتوریش اصلی شده. اصل این که کشش و شتاب دنا بهتر از سمنده. این حسیه که من باسواری دنا فهمیدم.
گزارش
پاسخ دادن
22:39  1394/11/25

arian
0

سلام خدمت همه ی دوستان وممنون بابت راهنمایی نظراتتون و توجه به پست من وسوالاتی که پرسیدم دوستان جواب دادن و قتتون رو گرفتم واقعا ممنون جواب میدین
من بی صبرانه منتظر پست های «مکانیک 1025ایرانخودرو» در مورد موتور دنا هستم و من واقعا ممنونم ایشون به نظر من توجه کردن و پاسخ دادن.
در مورد پست «مگان 1600» میخواستم بپرسم یعنی با توجه به تجربه رانندگی ایشون با هردو ماشین سواری دنا با توجه به گیربکس سی وی تی 550 بهتر هستش؟ و دنا سواریش با سمند فرق داره ؟ و موتور هردو با کولر توی سربالایی یا کفی چطور هستش؟
ممنون میشم دوستان جواب بدن واقعا نمیدونم چجور از دوستان تشکر کنم

12:30  1394/11/25
گزارش
پاسخ دادن
مگان 1600
1

آرین جان در کل باید بگم
نمیدونم چرا حست فقط روی موتور هستش؟؟!!!
خیلی چیزای دیگه ماشین داره ولی اگه فقط میخای از تجربه من در داشتن 550 و دنا استفاده کنی بطور کلی جوابتو اینجوری میدم
550 سواری خوب ، شتاب خوب، آپشن کم، سر و صدای زیاد درب ها بعد از 20000
خدمات پس از فروش افتضاح،فروش وحشتناک بد
دنا سواری نسبتا خوب، شتاب نسبتا خوب، سر و صدای اتاق بعد از 40000 کیلومتر که خیلی محسوس نیست من خیلی حساس بودم،خدمات پس از فروش بی نظیر، فروش بسیار راحت،البته این نظر شخصیمه:
550 دیزاین بهتری داره ولی کنسول خیلی زشتی داره
ولی دنا دیزاین جالبی نداره ولی کنسول بی نظیری داره هم کیفیت ساختش هم مولتی پلیرش
در ضمن باید اعتراف کنم با اینکه 2 سال دنا داره فروش میره ولی هنوز تو خیابون یه جور خاصی نگاش میکنن قیافه جذابی داره
ولی اگه واقعا بین این دو تا ماشین موندی و انتخاب سخته برات و اگر ماشین خانواده میخوای و بچه داری دنا بخر پشیمون نمیشی
من تو این 6 ماه پوست دنا رو کندم ببین چیکار کردم که بعد از 6 ماه38000 تا راه رفته بود،تمام جاده های ایران رو باهاش رفتم از گردنه تا چاله آخ نگفت حتی یه بار
گزارش
پاسخ دادن
13:52  1394/11/25

pedram
7

من هیچ کدوم از این ماشینارو ندارم و ماشینم چیزه دیگست ولی وقتی نظرات این جارو خوندم یاده دورانی افتادم که اول ال90 اومده بود و همه بدش رو میگفتن و هی ایراد میزاشتن رو همه جاش ولی بعد از مدتی مردم نظرشون عوض شد و الان با کله میخرن حالا داستان این ماشین و کلا ef7 هم همینه بخاطر گندی که ایران خودرو در سال های تحریم بالا آورده و همش قطعه های داغونه بی کیفیت گذاشته رو این ماشین پس این هم مثل دیگر خودرو های داخل همه چیزش مشکل دار شده و این ربطی به خود موتور نداره و اگه قطعه درستش بیاد شک ندارم از ارزش بالایی نسبت به دیگر موتور ها برخورداره و امیدوارم هر چه زود تر این اتفاق بیفته و این بی کیفیتی خودرو ها حل بشه گرچه تا حدی بهتر شده نسبت به دو سال پیش ولی هنوز همه خودرو ها جای زیادی برای رشد دارن موفق باشید
10:55  1394/11/25
گزارش
پاسخ دادن
مسعود
0

دستشون توهمه کاری هم نمیتونیم بکنیم من صدتا جا زنگ زدم دست آخربا بی ادبی تمام گفتن نمیخوای نخر
گزارش
پاسخ دادن
16:05  1399/09/08

علی
4

کشش ضعیف ef7 ربطی به قطعات و کیفیت نداره . گشتاور دور پایین ef7 برای کشیدن این بدنه کافی نیست و باید باهاش پر گاز و دور بالا رانندگی کنی . روی دنا یا باید یک موتور بزرگتر مثلا یک موتور 2000 یا حداقل 1800 نصب میکردند یا همین ef7 رو با توربو شارژ نصب میکردن وگرنه ef7 معمولی کشش ضعیفی داره روی این بدنه سنگین . اینکه با دور 5500 از سربالایی بالا بری و همش دنده معکوس بدی که نمیشه رانندگی
گزارش
پاسخ دادن
12:10  1394/11/25

مکانیک ایران خودرو
2

باید بگم اولین شخصی هستی که فنی به موتور ef7 نگاه کردی بهت تبریک میگم
گزارش
پاسخ دادن
12:51  1394/11/25

مکانیک ایران خودرو
2

خوب من یه وقت محدود پیدا کردم تا در مورد ef7بیشتر توضیح بدم و افتخار این رو دارم که در بخشR&D قسمت توان گشتاور پایه ای این موتور در طراحیش به ایران خودرو کمک کردم
باید خدمت دوستان بگم که موتور ef7 یه پروژه مشترکی بود بین ما و مرکز تحقیقات FVE یک مرکز تحقیقاتی بنام در دوسلدورف
موتور ef7 کلا پایخ گاز سوز طراحی شده که با بنزین هم کار میکنه اما متاسفانه الان فقط با بنزین تولید میشه
یکی از مزیت هاش اینه که سوپاپ ها بطور هیدرولیکی تنظیم میشه و احتیاج به تنظیم فیلر نداره بابت این مساله پول اضافه به کسی ندین و اصلا اجازه ندین براتون این کا رو بکنن چون از تنظیم بیرون میره
این رو به جرات میگم موتور ef7دمین موتور برتر گازسوز دنیاست (مجله top gearشماره 186 آپریل 2014)
در موتور EF7 تلمبه آب صافي روغن و خنک کن روغن توی يک مجموعه طراحي شده که فقط توسط 4يچ و يک آب بند به موتور متصل مي باشد
واقعا کمبود تعداد کلمات توی این پیج اذیت کنندس
من 100 تا کاراکتر دیده بنویسم تمومه
من یه توضیح دیگه در مورد موتور ef7و بعد درباره عیب هاش و مزیت هاش و چگونگی نگهدارش تا بهترین نتیجه رو بهمون بده
گزارش
پاسخ دادن
13:36  1394/11/25

مکانیک ایران خودرو
3

با سلام مجدد
اول باید چند تا مساله رو بگم برای دوستانی که هی پست میزارن دنا ساید بک زشتی داره یا به دل نمیشینه و از این تعابیر
ببینید دوستان دیزاین یک خودرو برای خریدار کاملا سلیقه ای هست
من به شخصه اصلا از دیزاین خدرو اف جی کروز خوشم نمیاد که یکی از دوستان داشتن ولی بسیار بسیار خودرو خوبی هست،توان بالا،گشتاور نیرومند،موتور v6در عین حال 4 لیتری 260 اسب،4wd،همه چی بینظیره ولی بسیار زشته،درست شبیه جیپای زمان جنگ هست
خوب این دلیلی که من میارم به نظر شما منطقیه؟؟؟
پس در مورد دیزاین یه خودرو نظر ندیم میخوایم اینجا بحث های فنی کنیم
تا جایی که میتونیم به مشکلات برسیم
ببنیم حالا که دنا رو خرید کردین بزارید با حل مشکلات ازش لذت ببرین
کما اینکه خیلی از دوستان کاملا راضی هستن و استفاده میکنن
در ضمن لطفا در مورد ماشین چینی اینجا و تو این پیج ازش دفع نکنین
چون من زندگیم رو روی طراحی و خودرو و مکانیکش گذاشتم و واقعا شنیدن این حرف که یه خودروی 5000 دلاری که با گمرکی 300% در اومده 50 میلیون تومان از دنا بهتره برام ثقیله
شما به اندازه 15 میلیون ماشین خریدی نه 50 میلیون
پس چینی سوارا ل ...
10:01  1394/11/25
گزارش
پاسخ دادن
محمدرضا
2

سلام باتشكر از نظرات ارزنده شما
من دنا ثبت نام كردم ولي با نظراتي كه قبلا گذاشتن وديدم كمي در مورد كيفيت خودرو دو دل شدم از شما خواهشمندم در اين مورد بنده وساير عزيزان را راهنمائي بكنيد . با تشكر
گزارش
پاسخ دادن
12:02  1394/11/25

مکانیک ایران خودرو
4

سلام مجدد به همه دوستان
راستش دوس داشتم از تمام محصولات طبق تجربه و کارکرد آنها با شما صحبت کنم ولی خوب چون اینجا پیج دنا هست من راجع به دنا باهم تبادل اطلاعات میکنیم
اول اینکه بهترین کسی که میتونه در مورد هر خودرو نظر بده کسی هست که داره ازش استفاده میکنه (البته با دید باز)
استانداردسازی مقوله پیچیده ای هست، امکانات میخواد،سرمایه میخواد،تخصص میخواد و تکنولوژی
ببینید دوستان بین مقوله استاندارد بودن و بهینه بودن فاصله زیادی وجود داره این که یک خودرو استاندارد نیست تا اینکه این خودرو بهینه است بسیار فاصله زیادی هست ، اکثر نظرات دوستانی که من میخوندم و واقعا تعجب میکردم این بود که فرق بین این دو مقوله رو کاملا از بین بردن
این که یک خودرو کنسول زیبا تری داره بحث بهینه سازی خودرو و اینکه خودرویی اکسل قویتری داره بحث استاندارد سازیه خودرو
این رو گفتم تا بتونم جز جز برسم به تشریح خودرو دنا
خوب من سعی میکنم از موتور دنا شروع کنم تا برسم به بدنه،اتاق،ترمزها،کنسول،کیت های برقیه دنا و..... و تمامی ایرادات(اگر اتفاق افتاد) و چگونگی رفع آنها
و این کبود جا برای کلمات واقعا کلافم کرده..
09:43  1394/11/25
گزارش
پاسخ دادن
محمد
0

اقایکه مدیر سایپا هستی تو حقوقت از پارو بالا نمیره من کارگر چطور باید 30 میلیون در عرض یک ماه جور کنم با توجه به اینکه جور کردن پول این حلبی که ساختنم با وام و بد بختی جور کردم بابا این قیمت خودرو کوییک رو بیارین پایین بی دینها.
گزارش
پاسخ دادن
10:39  1399/09/08

محمد
0

سلام آقا منم موافقم فقط باید همه جمع بشیم.
گزارش
پاسخ دادن
10:32  1399/09/08

محمد
0

آقایون من تو سایت خبری20و30 اعتراضمو به افزایش بی انصافانه سایپا بابت خودرو کوییک اعلام کردم.شما هم برید تو سایتش اعتراضتونو اعلام کنید.
گزارش
پاسخ دادن
11:01  1399/09/08

کاربر: REZA76176
2

سلام :منتظر ادامه مطالب خصوصا وضعیت موتور هستیم
گزارش
پاسخ دادن
10:15  1394/11/25

جالب
2

یک مطلب جالب : جهت اطلاع شما عرض کنم قیمت پارس elx موتور زانتيا مدل 89 یا 90 تمیز از یک دنای صفر بیشتر هستش . یعنی اينهمه آپشن و داشبورد و تبلیغ برای دنا نتونسته جور موتور ضعیف و بی کیفیت ef7 روبکشه و قیمت پارس elx چهار پنج سال کارکرده از دنای صفر بیشتر هست . دیگه قضاوتش با خودتون که ارزش ef7 چقدر هست !!
09:00  1394/11/25
گزارش
پاسخ دادن
مکانیک ایران خودرو
5

دوست عزیز ضعیف بودن موتور ef7 یعنی چی؟؟؟
شما به چه موتوری میگی موتور ضعیف؟؟؟؟
به موتوری که وقتی میخوای با دوستانت لایی بازی کنی و توی اتوبان رانندگی غیر معقول کنی برات ضعیف به نظر میرسه؟؟؟؟
شما چند بار با ماشین دنا رفتی توی جاده و توی سربالایی کم آورده که انقد با قدرت میگی ef7ضعیفه؟؟
دوست عزیز این حرف شما از دید فنی کاملا بی معنیه
این حرف کوچه بازاریه
مثل اینکه میگفتن ترمزهای خودرو هاوال h2 از کار میوفته
اگر شما دید فنی دارید نظر بزارید با هم تبادل اطلاعات کنیم من کارم باز و بسته کردم موتور ef7 هست
شما باید ببینی یک موتور ef7 چه مزایایی نسبت به موتورهای دیگه و چه معایبی داره
به هر حال لطفا نظرات غیر کارشناسانه خود رو جاهای دیگه ای عنوان کنید
در ضمن شما مثل اینکه از خودرو فقط موتور رو میبینی قیمت دو خودرو به 1000 عامل بستگی داره نه به موتور
این پیج رو با نظرات غیر حرفه ای به حاشیه نکشید دوستان اومدن که اطلاعات سالم و حرفه ای بگیرن تا خودرویی که بدردشون میخوره بخرن شاید کسی سوالی از من بکنه که بگم حتی طرف دنا هم نرو به درد شما نمیخوره
ولی کارشناسانه نه اون میگه و اون م ...
گزارش
پاسخ دادن
10:21  1394/11/25

حامد
0

سلام صبح بخیر.
دوستان من میخواستم نظرتونو بپرسم که آیا دنا بهتره یا پژو پارس ELX یا برلیانس h330 شتاب دنا از هر دو ی اینا پایین تره و همین طور مصرفش هم تقریبا بالاست نسبت به اینا.فقط قیمت برلیانس حدودا هشت یا ده تومن بالا تره.
08:54  1394/11/25
گزارش
پاسخ دادن
علی
1

اگر یک عروسک میخوای برو دنا بخر که فقط آپشن داره ولی از نظر موتوری چنگی به دل نمیرنه . اما اگر میخوای ماشین راه بره واقعا و موتور عالی باشه باید پارس elx بگیری
گزارش
پاسخ دادن
10:32  1394/11/25

محسن
7

دنا داره آبروی از دست رفته ایران خودر رو میخره
22:35  1394/11/24
گزارش
پاسخ دادن
سورن 1800
2

ماشینی که ef7 روش باشه هیچوقت وضعیت جالبی نداشته و نخواهد داشت . چشمت رو باز کن و ببین وضعیت اسفناک ef7 رو در بازار
گزارش
پاسخ دادن
08:47  1394/11/25

علی
3

جناب سورن 1800 دوران لگن های 8 سوپاپ دیگه توکل دنیا تموم شده چشمات را باز کن داره سورن توربو شارژ وارد بازار میشه .این دلیل نمیشه که چون شما گرفتار یه موتور 8 سوپاپ با مصرف 14 لیتر و صدای تراکتور شدی بقیه هم بشن
گزارش
پاسخ دادن
11:46  1394/11/25

محمد
2

موتور 16 سوپاپی که توی کشش سربالایی کم میاره چه فایده داره و همش مجبوری دنده معکوس بدی و دور 5500 بالا بری . موتور ام وی ام 315 هم 16 سوپاپه اما سربالایی اصلا راه نمیره . اصلا شما فرض کن موتور 1800 هیچ سوپاپی نداره و بدون سوپاپ داره کار میکنه فعلا که کشش خیلی بهتری داره نسبت به ef7 و بسیار هم سخت جون تر هست . شما دل به سوپاپ خوش کن وقتی سربالایی ها ماشین فقط با دور 5500 میتونه بالا بره چه فایده داره این ef7 .عیب و ایرادات عجیب و غریبش هم که هیچ جا نمیشه درستش کرد هم به کنار . شما فریب اسب بخار 114 رو خوردید ولی نمیدونید این اسب بخار 114 در دور 6500 هست و اصلا به کار نمیاد
گزارش
پاسخ دادن
12:28  1394/11/25

قلی+
1

محمد جون میبینم که از پیج سمند فرار کردی و اومدی اینجا داری از خودت سخنان گوهربار خارج میکنی راستی فرق اویل پمپ با اویل ماژول را فهمیدی یا نه هنوز ؟ مواظب باش اگه majid ef ردت رابگیره میاد سراغت و دیگه چه صفایی کنیم ما
گزارش
پاسخ دادن
00:24  1394/11/26

سارا
1

شما مگه مکانیک ای اف سونی؟؟؟؟؟؟
خخخخخخخخخخ دست بر دار
گزارش
پاسخ دادن
01:06  1394/11/26

امین
5

با عرض ادب و سلام .لز دوستان عزیزی که دنا سوار نیستن خواهش میکنیم درباره دنا نظر ندن مطمعن باشید هر کی دنا خریده میدونه دنا چجوره.شما برید ودر صفحه ماشین خودتون نظر بدید. دنا رو واقعا قبول دارم چون ماشینای زیادی امتحان کردم اینو با اطمینان میگم
20:12  1394/11/24
گزارش
پاسخ دادن
وحید
1

سلام
من دنا صفر بخرم یا x60 دست دوم؟؟؟
کدوم بهتره؟؟
19:16  1394/11/24
گزارش
پاسخ دادن
پوریا
0

سلام نترس برا منم اومده بود تا 12هم الان رفتم دیدم راست میگن همه تمدید کردن تا 22 نباید تکمیل وجه کنیم میاد پایین
گزارش
پاسخ دادن
23:14  1399/09/07

کاربر: REZA XU7
4

آقا در یک کلام ، برو پیکان بخر ولی بگن چینی نخر.به خدا بدبخت می شی.
گزارش
پاسخ دادن
00:29  1394/11/25

صادق
0

سلام من از فروشنده توی نمایندگی سوال کردم گفت ماشین جالبی نیست اما سورن بهتره اما خودم میگم دنا شیک تره لطفا راهنماییم کنید .
18:40  1394/11/24
گزارش
پاسخ دادن
مکانیک 1025 ایران خودرو
3

سلام به همه دوستای خوب من
من مکانیک ایران خودرو هستم ،رشته تحصیلیم مکانیکه و کارم طراحی
الانم تو قسمت طراحی ایران خودرو هستم و همچنین قسمت مکانیک
باید بگم انقد تو این پیج نظرات خنده دار دیدم که دیگه مجبور شدم دست به کیبورد بشم
اول اینکه دیزاین یه خودرو کاملا سلیقه ای هست کسی نمیتونه بگه دنا زشته یا 550 خوشکله یا تیبا زشته و... این یه چیز نسبی هر کی از یه دیزاین خوشش میاد
الان مساله اینه که شما بابت پولی که پرداخت میکنی خدمات و راحتی و آپشن دریافت میکنی یا نه
وگرنه اگه مثلا قیمت c200 و دنا یکی بود کسی دنا میخرید؟؟؟؟!!!!
قطعا نه پس شما دارین هزینه راحتی، امنیت و خدمات رو میدین وگرنه ممکنه یه ماشین چینی بی نهایت زیبا باشه ولی شما هزینه ای براش نمیکنی چرا؟؟ چون برای شما امنیت،راحتی در اولویت هست
پس لطفا در مورد دیزاین یه ماشین نظر ندین
اما چون تعداد کلمات محدود هست من پستهامو پشت هم میزارم چون داخل یه متن برای یک بار send کردن کفایت نمیکنه در پست بعدی در مورد موتور دنا و کلا چه مشکلاتی داره و یا خواهد پیدا کرد و چه مزیتهایی داره و خواهد داشت
اگر کسی هم سوالی داره میتونه بپرسه ...
17:19  1394/11/24
گزارش
پاسخ دادن
Hasan S3
0

با دعوتنامه
گزارش
پاسخ دادن
07:41  1399/09/06

amir
2

ما بی صبرانه منتطر پست هاتون هستیم
گزارش
پاسخ دادن
21:41  1394/11/24

فرهاد
2

منتظرادامه نظرات شما هستیم
گزارش
پاسخ دادن
22:40  1394/11/24

fj cruse
0

من نمیدونم شما پولتونو از سر راه آوردین؟؟؟
من الان سه ماه یه اف جی کروز گرفتم معرکس
انقد پول بی زبونو حرومه ماشینای ایرانی نکنین تورو خدا
من خیلی راضیم از این ماشین حداقل راجع به اینم تحقیق کنین
15:33  1394/11/24
گزارش
پاسخ دادن
پاسخ
0

شتر در خواب بیند پنبه دانه....
گزارش
پاسخ دادن
14:43  1399/09/05

قیمت
0

عزیزم مثل اینکه در جریان نیستی! دیروز
دستور دادن خودرو باید صادر بشه، پس فکر
واردات تا ۱۰سال آینده رو از ذهن مبارکت
بیرون کن!!!!!
گزارش
پاسخ دادن
18:39  1399/09/05

مهدی
0

شترجان ...قیمت خودرو که افت کرده و افت هم میکنه ولی نه با دروغگویی های امثال شما....مجلس کی تصویب کرد؟ اگه دروغ یه سر سوزن استخوون داشت الان راه گلوت و راههای دیگه ات رو جر داده بود... اونوقت نمی اومدی اینجا استرس وارد کنی به هموطنت
گزارش
پاسخ دادن
20:11  1399/09/05

مازیار
2

الان شما پوز fj cruisero دادی کاملاً مستقیم دیگه،چه دخلی به دنا داره!
گزارش
پاسخ دادن
19:44  1394/11/24

Jeep
0

دوست عزیزی که fj خریدی مبارک باشه ولی آیا fjبا دنا قابل مقایسه هست ؟هر کسی بخواد ماشین بخره اول به جیبش نگاه میکنه .
گزارش
پاسخ دادن
20:00  1394/11/24

مهران
0

داداش همه پولشون نمیرسه fj cruse بخرن!نکنه انتظار داری اونی که به زور پولش میرسه پراید بخره بره fj cruse بخره؟!
گزارش
پاسخ دادن
20:27  1394/11/24

زمانی
0

من دی ماه دنا تحویل ۴۵ روزه خریدم که قراره۱۲ اسفند تحویل بدن آیا مدل ۹۴ میخوره یا۹۵ اگه کسی جوابم میدونه راهنمایی بکنه متاسفانه از نمایندگی جواب دقیقی نگرفتم
11:04  1394/11/24
گزارش
پاسخ دادن
آراس
0

سلام ۹۵ میخوره دوست من مبارکت باشه
گزارش
پاسخ دادن
17:30  1394/11/24

کاربر: a.mohammadi
0

با سلام
من بین دنا و mvm 550موندم خوب 550موتور 2000 روش
از این ور هم آپشن های دنا به نسبت بیشتر از mvm لطفا راهنمایی کنید
10:12  1394/11/24
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: REZA XU7
9

مطمئن باش پراید هزار بار به کل فرغون سازی چین شرف داره چه برسه به دنا و پارس و 206 . دنا هم بدون عیب نیست ولی خیلی از ماشین چینی بهتره.
گزارش
پاسخ دادن
15:50  1394/11/24

فریدون
2

معلومه موتور 2000 از موتور ضعیف ای اف 7 قویتره . دنا همه چی داره به جز موتور خوب
گزارش
پاسخ دادن
16:09  1394/11/24

مکانیک 1025 ایران خودرو
3

دوست عزیز قبلا هم من پست گذاشتم من قسمت طراحی ایران خودرو هستم
شما برای خرید ماشین باید همیشه سه چیز رو مد نظر بگیری
سواری ماشین،خدمات پس از فروش و در نهایت فروش ماشین
شما خدماتی برای 550 نداری و هنگام فروشش هم به مشکل میخوری نه اینکه چون ایران خودرویی هستم این حرفو میزنم من خودم هم مگان دارم ولی به جرات میتونم بگم دنا ماشین بسیار خوبیه
با توجه به اینکه نامه انبوه تولید لوازم یدکیش هم تایید شد و شما هیچ مشکلی از این نظر نداری
ببینید همه جای دنیا هر موتوری یه سری ضعف داره یه سری حسن
موتور ef7تا وقتی 1500 بود بله به شما حق میدم ولی روی 1700 حرفی نیست کمبود های شتابش رو جبران میکنه، البته اینو هم بگم موتور cvt 550 هم موتور بسیار خوبیه ولی چون فاب چک اویل هست و گیریبکسش تایم لانچ داره هم مصرفش خواه نا خواه بسیار بالاست هم استهلاکش ولی انصافا موتور خوبیه
از اون طرف سواری دنا و 550 تقریبا شبیه همه البته یکمی 550 بهتره
ولی خدمات پس از فروشی نداره 550
در ضمن نگاه به 7 دنده بودنش نکن شما ماهیت این موتور برای اینکه فشار بهش نیاد اینه و ربطی به شتاب و قدرتش نداره
نظر منو میخای دنا
گزارش
پاسخ دادن
17:34  1394/11/24

کاربر: REZA XU7
7

منم حرف آقا فریدون را قبول دارم.همه چیز دنا خوبه جز موتورش و همچنین طراحی عقبش
گزارش
پاسخ دادن
18:20  1394/11/24

arian
0

من یه سوال دیگه هم از «نمایندگی 1025ایرانخودرو» دارم میشه یه توضیحی بدین که این فاب چک اویل چیست؟ و تایم لانچ؟
ممنون
گزارش
پاسخ دادن
21:25  1394/11/24

عرشیا
4

سلام دوستان من قصد خرید دنا رو دارم میخواستم بدونم مانیتور دنا به غیر از مولتی مدیا و جی پی اس چه کارای دیگری رو انجام میده؟ آیا به عنوان هشدار دهنده مثل کامپیوتر های سمند هستش که مثلا ماشین مشکلی داشته باشه نشون بده و یا اعلام کنه ؟
ممنون میشم جواب بدید.
20:54  1394/11/23
گزارش
پاسخ دادن
سعید
8

بله تمامی هشدارهای خودرو در مانیتور نمایش داده میشه. حتی زمان تعویض روغن و فیلتر هوا نیز هشدار داده میشه
گزارش
پاسخ دادن
14:29  1394/11/24

arian
1

سلام دوستان من چندتا سوال داشتم ممنون میشم اگر جواب بدید
من الان یه سمند 82 دارم که غیر از روغن و فیلتر خداییش خرج سنگینی برام نداشته حالا میخواستم بدونم به نطر شما کسانی قبلا سمند داشتن الان دنا گرفتن واقعا سواریش فرق داره؟ یا نه چون متاسفانه دور و بر ما کسی دنا نداره که بتونم سوارش بشم و تستش کنم. دناگیربکسش نسبت به سمند فرقی کرده یانه؟ واینکه موتور ef7 دنا واقعا خوبه؟ چون موتور ef7 سمند رو من از هرکی پرسیدم گفتن به درد نمیخوره نخر و روغن ریزی داره و اصلا کشش موتور های پژو رو نداره و فلان.من حقیقت با توجه به شرایط اقساطی و پول پیشی که میگیرن بین دنا و mvm550 cvt موندم ولی یه جورایی دلم به دناست از یه طرفی هم میگم گیربکس و موتور550 قویتره 7دنده کجا و 5دنده کجا؟ خواهش میکنم راهنماییم کنید به خدا دیگه خسته شدم انقدر تحقیق کردم یه موقع هایی با خودم میگم همین سمند خوبه ولی دیگه خسته شدم از سمند ممنون میشم راهنماییم کنید شرمنده انقدر طولانی شد و وقتتون رو گرفتم.
20:50  1394/11/23
گزارش
پاسخ دادن
حسین
5

آقا آرمین مفید و مختصر خدمتت عرض کنم:دنا بخری پشیمون نمیشی
گزارش
پاسخ دادن
22:14  1394/11/23

arian
4

سلام آقا حسین مشکل روغن کم کردن حل شده؟
گزارش
پاسخ دادن
22:52  1394/11/23

علی
5

مردم زیاد حرف میزنن ولی دلیل نمیشه که همه موارد اینطور باشن!
همین موتور ef7 من دارم اولش به منم کلی گفتن روغن ریزی و این حرفا که چرا خریدی و ... ولی من از موقع خرید تا این 3سال روغن ریزی ندیدم.
اینم اضافه که ایران خودرو خوبیش اینه که پشتیبانیه خوب داره، ماشینت خراب شد بزنگ زود میان ولی مدیران خودرو در این حد فعلا نیست...
و البته کلا ماشین هایی که تو ایران مونتاژ میشه چه چینی چه ایرانی شانسیه، یعنی ممکنه خوب و یا بد باشه!
گزارش
پاسخ دادن
23:35  1394/11/23

مگان 1600
0

جناب آرین مگه ماشین به تعداد دنده هاشه؟؟؟
یعنی مـثلا لامبورگینی اون تیدور که 4 تا دنده داره پس آشغاله با این حساب طرف بفروشه بیاد 550 بخره!!!!!!!
علت اینکه 550 ام وی ام 7 دنده هست به خاطر نوع ساخت موتور وی تی آر هست که شتاب رو تقسیم کنه رو گیریبکس
من الان مگان دارم
4 ماه 550 داشتم
6 ماه دنا
و خودم هم کارم مکانیک هست نمایندگی 1025 ایران خودرو
بین این ماشینها خوب من میگم مگان حرف نداره
ولی بین 550 و دنا، میگم دنا ،با این که موتور 550 موتور خوبیه و سر حال تر از دنا هست ،ولی نه اینکه چون 2000 هست، نه ، ساختار کدبیکس دسته دنده 550 بهتر از دنا هست ولی دنا اتاقش بیشتر از 550 به صدا خواهد افتاد ولی خدمات و فروش دنا بسیار بهتر است
در نهایت دوست عزیز برای خرید ماشین همیشه سه چیز رو مد نظر بگیر
سواری، فروش، خدمات پس از فروش...
گزارش
پاسخ دادن
15:05  1394/11/24

مکانیک 1025 ایران خودرو
2

سلام به همه دوستای خوب من
من مکانیک ایران خودرو هستم ،رشته تحصیلیم مکانیکه و کارم طراحی
الانم تو قسمت طراحی ایران خودرو هستم و همچنین قسمت مکانیک
باید بگم انقد تو این پیج نظرات خنده دار دیدم که دیگه مجبور شدم دست به کیبورد بشم
اول اینکه دیزاین یه خودرو کاملا سلیقه ای هست کسی نمیتونه بگه دنا زشته یا 550 خوشکله یا تیبا زشته و... این یه چیز نسبی هر کی از یه دیزاین خوشش میاد
الان مساله اینه که شما بابت پولی که پرداخت میکنی خدمات و راحتی و آپشن دریافت میکنی یا نه
وگرنه اگه مثلا قیمت c200 و دنا یکی بود کسی دنا میخرید؟؟؟؟!!!!
قطعا نه پس شما دارین هزینه راحتی، امنیت و خدمات رو میدین وگرنه ممکنه یه ماشین چینی بی نهایت زیبا باشه ولی شما هزینه ای براش نمیکنی چرا؟؟ چون برای شما امنیت،راحتی در اولویت هست
پس لطفا در مورد دیزاین یه ماشین نظر ندین
اما چون تعداد کلمات محدود هست من پستهامو پشت هم میزارم چون داخل یه متن برای یک بار send کردن کفایت نمیکنه در پست بعدی در مورد موتور دنا و کلا چه مشکلاتی داره و یا خواهد پیدا کرد و چه مزیتهایی داره و خواهد داشت
اگر کسی هم سوالی داره میتونه بپرسه
گزارش
پاسخ دادن
15:28  1394/11/24

arian
0

سلام خدمت همه ی دوستان وممنون بابت راهنمایی نظراتتون و توجه به پست من وسوالاتی که پرسیدم دوستان جواب دادن و قتتون رو گرفتم واقعا ممنون جواب میدین
من بی صبرانه منتظر پست های «مکانیک 1025ایرانخودرو» در مورد موتور دنا هستم و من واقعا ممنونم ایشون به نظر من توجه کردن و پاسخ دادن.
در مورد پست «مگان 1600» میخواستم بپرسم یعنی با توجه به تجربه رانندگی ایشون با هردو ماشین سواری دنا با توجه به گیربکس سی وی تی 550 بهتر هستش؟ و دنا سواریش با سمند فرق داره ؟ و موتور هردو با کولر توی سربالایی یا کفی چطور هستش؟
ممنون میشم دوستان جواب بدن واقعا نمیدونم چجور از دوستان تشکر کنم
گزارش
پاسخ دادن
21:17  1394/11/24

میلاد
9

سلام بر هموطنان دنا سوار.من که دارم با دنا حال میکنم شما چی؟
18:48  1394/11/23
گزارش
پاسخ دادن
محمد رضا
6

قبلا ماشینای زیادی داشتم و امتحان کردم 11 ماهه دنا دارم تا بحال نشده از مسافرت با دنا احساس خستگی کنم.
18:44  1394/11/23
گزارش
پاسخ دادن
كرمان موتور
0

گوه نخور كوني
گزارش
پاسخ دادن
23:54  1399/09/02

ناصر
8

وای بچه ها امروز با دنای دوستم رفتیم جایی سربالایی تندی داشت خدایی کیف کردم برا کشش ای ماشین با چهار نفر سرنشین طوری از گردنه میرفت بالا انگار جاده هموار بود.انشاالله حتما دنا میگیرم تا یک ماه دیگه
18:39  1394/11/23
گزارش
پاسخ دادن
امیر
8

اون هایی که میگن موتور xu7 کشش بهتری نسبت به ef7 داره کاملا جوک میگویند شما اگر به بچه ۴ ساله هم بگید ۱۶ سوپاپ بهتر میره یا ۸ سوپاپ قطعا میگن ۱۶ سوپاپ اما شما که در حسرت دنا هستید نفهمیدید در ضمن فقط دارندگان دنا نظر بگذارند نه کسانی که دستشون به بوق دنا هم نخورده باتشکر.
15:17  1394/11/23
گزارش
پاسخ دادن
پم پم
12

هر وقت یه xu7 تونست به ۱۰ متری ال ۹۰ برسه بیاد از گشتاور حرف بزنه.جالبه ۱۵ اسب بخار بیشتر و نمیببن ....
ولی تو تست که برنامه اسب بخار انجام داد دنا پوز ال ۹۰ و مالوند به خاک رفت.
بهترین ماشین ایرانی هست.
حسرت دنا مونده به دل پارس سوارها که مدتها فخر میفروختن به سمند و ۴۰۵ ....
بزن بغل بابا دنا امد ....
گزارش
پاسخ دادن
15:42  1394/11/23

یه کی
3

یه جور میگه پز انگار خدا ملیون فرقشه با پارس
همش 5 ملیون از پارس tu5 داشبوردجدید گرون تره و پارس tu5 داشبوردجدید حدود 3 ملون از سال داشبوردجدید گرون تره
گزارش
پاسخ دادن
22:57  1394/11/24

ای ال ایکس
1

تست رو ولش کن هر وقت شما تونستی تو عمل به گرد پارس من برسی
بیا از گشتاور و اسب بخار حرف میزنیم
حسرت پارس elx هم مونده به دل دنا سوارا
گزارش
پاسخ دادن
00:21  1395/08/19

mm
0

سلام خوب هستین پدر می خواد ام وی ام 550 دنده اتوماتیک بخره دنده معمولی خو ب هست یا اتو ما تیک
گزارش
پاسخ دادن
13:22  1395/09/01

کاربر: حسین م
1

تازه اگر این گیربکس دنا اصلاح و بهینه میشد اونوقت میدیدن چه قدرتی داره این موتور
گزارش
پاسخ دادن
17:04  1394/11/23

داوود
10

تست شتاب ال ۹۰و دنا رو سرچ کنید ببینید جدیدا اپلود شده.ببینید ال ۹۰ چجوری مغلوب دنا میشه.

این جمله رو سرچ کنید
تست وبررسی دنا اسب بخار
10:13  1394/11/23
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: A SED ALI
3

عالی بووود داداش ایول
گزارش
پاسخ دادن
12:50  1394/11/23

علی
9

سلام
موتور ef7محصول مرکز تحقیقات و ساخت موتور آلمان با نام اختصاری fev و ایران خودرو می باشد که شرکت فوق در ساخت موتور و قطعات آن با زیمنس و بوش همکاری میکنند که اگه در کاپوت دنا رو بدی بالا قطعات بوش و زیمنس قابل ملاحظه است
در جواب دوستی که هی میگه اگه به سایت پیدا کردید میتونی به این لینک مراجعه کنی تا همه چیز دستت بیاد برادر من این موتور ساخت زیمنس یا بوش نیست فقط تامین قطعاتش از اونجاست طراحی fev بزرگترین طراح موتور آلمان و اروپاست
http://www.fev.com/what-we-do/engineering-services/passenger-car-light-commercial-diesel-engines.html
07:30  1394/11/23
گزارش
پاسخ دادن
پارس
13

در عجبم یه دوست نسبتا محترم توی این پیج با چند اسم مختلف میاد کامنت منتقدانه میزاره و به صورت غرض ورضی و از روی نا آگاهانه میخواد دنا رو خراب کنه؟ خدا وکیلی دلیلش چیه ؟هرکسی با یک مدل وظاهر و قدرت یه ماشین حال میکنه. چه دخلی به شما داره؟ احتمالا شما همونی هستی که توی پیج پارس هم به دنا سوارا بی احترامی میکنی و اوج زیبایی و طراحی و موتور رو در پارس میببنی و با 100 تا اسم از پارس تعریف میکنی. به خدا زشته. حالا دنا توی جاده جات گذاشته چرا میای اینجا خالی کنی خودتو ؟توی گردنه کم اوردی ازش دلیل نمیشه بیای اینجا خودت رو راضی کنی. من متاسفم برای شمایی که به جای احترام به عقاید دیگران ، بیایی و به صلیقه و انتخابشون توهین کنی. البته مطمعن باش که با این حرفها چیزی از شتاب و قدرت دنا کم نمیشه. عنبر اآن است که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید. اگه شما اومدی اینجا روی اعصاب دوستان دنا سوار راه بری در عوض دوستان دنا سوار محترم دردنیای واقعیت توی خیابون و جاده و گردنه از خجالتتون در آومدن. بزار با این کامنتا خوش باشی. یه روز بزرگ میشی به این کارات میخندی. درضمن تو ذهنت باشه آخرتی هم هست.
01:20  1394/11/23
گزارش
پاسخ دادن

ارسال نظر
نظـر شمـا بعـد از تاییـد در سایـت قـرار داده می شود. نظرات با محتـوای غیر مرتبـط، نامحترمانه، فارسی با نوشتار انگلیسی، نوشتن شماره تلفن و آدرس و تبلیغ وبسایت های دیگر تایید نخواهنـد شد. خواهشمند است فقط نظرات سازنـده خود در خصـوص تجربه رانندگی، کیفیت خودرو، خدمات پس از فروش را با دیگر کاربران در میان بگذارید.
شما می‌توانید به صورت کاملا رایگان و نامحدود آگهی‌های خرید و فروش خودروی خود را در قسمت آگهی‌ها درج نمایید.
نام    
نظر شما
کارکتر مجاز :
دنبال کردن نظرات فقط برای اعضا امکانپذیر میباشد. برای عضویت اینجا کلیک کنید.
 
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
kmc x5 : با سلام بعد 7 ماه انتظار تحویل گرفتم بعد تحویل بردم برای کارشناسی رنگ گلگیر سمت راست تعویض و رنگ در اومدهمون روز ماشین عودت دادم نمایندگی و زیر بار اخذ خسارت و افت قیمت میرم تا تعویض کنند خواهشا کسی اگه تجربه ای داره که میتونه منو راهنمایی کنه اعلام نظر کنه ممنوم
ناشناس : تاراv4هشت ماهه ثبت نام کردم حدوددوماه گذشته مرحبابه این شرکت بااین قراردادمسخره اش.
ابراهیم : سلام من رنگ ماشینم خاکستری متالیک هستش که بعضیا میگن رنگ جالبی نیست دوستان نظر شما چیه؟
فرید : طبق محاسبه من و با افزایش ۲۱ درصدی قیمت اطلس و پراخت ۲۰۲میلیون اولیه و با توجه به اینکه افزایش قیمت به بقیه پول امون که ۲۱۵قرار بود واریز بشه ما باید ۴۵ میلیون اضافه تر پرداخت کنیم یعنی ۴۶۲ میلیون کل پرداختی امون میشه.
Nima : Nima 0 ■■■سلام.دوستانی که تحویل ۱۲ مهر یا ۱۳ مهر هسن و فاکتور شدن بی زحمت اگه پلاااااک شدید اطلاع بدید...ممنون●●●
J7 خاکستری : سلام من ثبت نامی ۲۲ اردیبهشتم نمایندگی ایلام ماشین ۱۹ شهریور فاکتور شده بعد گذشت سه ماه هنوز پلاک نشده یه چک پاس کردم فکر کنم چک‌دومم باید پاس کنم بیمه ماشین ۲۲ شهریور شروع شده ولی ماشین نیومده هیچی هنوز پلاک نشده فکر کنم برای برج ۱۱ یا ۱۲ ماشین بیاد فکر کنم تنها جی هفت پلاک نشده اون بخشنامه من باشم هرچی زنگ میزنم و میرم نمایندگی هیچی به هیچی آقای مدیر کرمان موتور ر ی دی با این مدیریتت
خدا رو شکر کنید🌹 : من افتخار می‌کنم به صنعت خودرو سازی و تشکر هم می‌کنم ما باید حمایت کنین از خودرو سازی کشورمون تازه خیلی بیشتر از این حرف ها قرار بود بره بالا ولی لطف کردن و ممنونشان هستیم که هوای مارو داشتن الان خیلی از کشور ها درگیر جنگ هست و خیلی کشور ها اصلا خودروی ملی ندارن بعدشم پولی نیست این پول ها ماشالله کیفیت خودروهامون به کوری چشم دشمنامون‌ که چشم ندارن پیشرفتمون رو ببینن هر روز بهتر میشه به به چقدر خوشگله بعدشم یه عده اندکی که دیدم در پیام ها اعلام ناراحتی کردن اولا واقعا اندک هستن دوما صبر پیشه کنید و خیر و مصلحتی در کار هست سوم اگر ناراحتی شما بیش از حد هست ممکن است دچار کم ایمان بودنتون به خدا باشه در آخر هم اگر نمیخواین می‌توانید انصراف بدهید در باز هست متقاضی هم زیاد در آخر میخوام که دست تک تک خادمین ملت رو ببوسم و ایول به خودروسازی کشورم
j4 اردیبهشت مشگی : نمایندگی سلیمانی پور شهر ری ۲۰ آبان شاسی ولی همچنان انتظار پشیمان از خرید
شریفی : میگم ببخشید من تو سامانه شاهین اتومات انتخاب نکردم اما الان تو جزئیات خرید که نگاه کردم زده اطلاعات برگشتی از خودرو ساز شاهین اتومات خدا هزاران بااااار لعنتشون کنه که ایجور به سرمون آوردن آخه ما اگه پول داشتیم از سایپا خاک بر سر چیزی نمیخریدیم
احمدوند t8 شهرری : بنده خیلی از این شرکت راضی هستم خرداد ماه t8 شصت روزه نوشتم تا الان تحویل نگرفتم یک ماه خورده ای هم از بیمه ماشینم میگذرد از خرید پشیمانم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
داوود : درود مرد شریف.درست شد
رانا پلاس آذر ماه : یک احتمال وجود داره که بیان واسه تحویلی های مرداد و شهریور یا حتی مهرماه رو تبدیل بزنن. اینجوری مقدهری از سود دیرکرد رو به عنوان قسمتی از وجه برمیدارن و یک قسمتی رو بگن واریز کنید . و بعد از شما احتمالا از دی یا بهمن شروع کنن به فاکتور کردن رانا پلاس
19 : 100میلیون ماشین گران کرده ای کاش حداقل مانیتور دوربین دنده عقبی یا رینگ اسپرتی بندازه روی این حداقل آدم کمتر بسوزه
امیر از اهواز : شما واست دعوتنامه اومده؟ منم دی هستم چیزی نیومده واسم
30 بان ارتقا مشکی : یعنی داداش فاکتور شدی تو؟
30 ارتقا مشکی : یعنی فاکتوررر شدی داداش؟؟
رانا پلاس آذر ماه : اره به مشکل میخوری
امیر از اهواز : سلام ثبت نام اردیبهشت 170 واریز کردم دعوتنامه برای آذرماهی ها دادن؟ کسی نمیدونه دعوتنامه دی کی میاد؟
خدا رو شکر کنید🌹 : من افتخار می‌کنم به صنعت خودرو سازی و تشکر هم می‌کنم ما باید حمایت کنین از خودرو سازی کشورمون تازه خیلی بیشتر از این حرف ها قرار بود بره بالا ولی لطف کردن و ممنونشان هستیم که هوای مارو داشتن الان خیلی از کشور ها درگیر جنگ هست و خیلی کشور ها اصلا خودروی ملی ندارن بعدشم پولی نیست این پول ها ماشالله کیفیت خودروهامون به کوری چشم دشمنامون‌ که چشم ندارن پیشرفتمون رو ببینن هر روز بهتر میشه به به چقدر خوشگله بعدشم یه عده اندکی که دیدم در پیام ها اعلام ناراحتی کردن اولا واقعا اندک هستن دوما صبر پیشه کنید و خیر و مصلحتی در کار هست سوم اگر ناراحتی شما بیش از حد هست ممکن است دچار کم ایمان بودنتون به خدا باشه در آخر هم اگر نمیخواین می‌توانید انصراف بدهید در باز هست متقاضی هم زیاد در آخر میخوام که دست تک تک خادمین ملت رو ببوسم و ایول به خودروسازی کشورم
19شهریور مشکی : منم نشدم فعلا