استراتژی خودروسازان کره‌ای‌ برای برد در رکود اقتصادی

 

استراتژی خودروسازان کره‌ای‌ برای برد در رکود اقتصادی

 
هیوندای موتور و شرکت تابعه اش کیا موتورز از افول صنعت خودروی روسیه برای افزایش سهم بازارشان استفاده کرده و فشار بر خودروساز روسی آوتوواز را مضاعف کردند.
 
به گزارش ایسنا، خودروسازان کره‌ای در طول رکود اقتصادی روسیه سطح تولیدشان را حفظ کرده اند و قیمتها را پایین نگه داشته اند تا زمانی که فروش دوباره رونق گرفت، موقعیت برتری داشته باشند. رکود اقتصادی روسیه باعث شده فروش خودرو در این کشور از سه میلیون دستگاه در سال در فاصله سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ نیمی کاهش پیدا کند.
 
شرایط سخت آوتوواز که زمانی برترین خودروساز روسیه بود، به این استراتژی کمک کرده است. این خودروساز روسی در مقایسه با سایرین ضربه بدتری خورده و موفق نشد وجهه برند لادا را که از نظر بسیاری از مردم روسی کیفیت کمتری نسبت به خودروهای خارجی دارد بهبود دهد.
 
این بدنامی و چالش قوی از سوی هیوندای و کیا، فشار بر رنوی فرانسه که در سال ۲۰۰۸ با پرداخت یک میلیارد دلار ۲۵ درصد سهم در آوتوواز بدست آورد را تشدید کرده است در حالی که این خودروساز فرانسوی امیدوار بود موفقیتی که با داسیا در رومانی بدست آورد را با لادا در اروپا تکرار کند. ارزش سهام رنو در آوتوواز از آن زمان به میزان ۷۰ درصد کاهش یافته است.
 
هیوندای ۳۴ درصد سهم در کیا موتورز دارد که در اوج بحران مالی آسیایی در سال ۱۹۹۸ بدست آورد در حالیکه رنو اکنون بواسطه اتحاد با نیسان، مالکیت عمده آوتوواز را در اختیار دارد.
 
فروش خودرو در روسیه به دلیل بحران اقتصادی ناشی از قیمتهای پایین نفت و تحریمهای غربی که قدرت خرید مصرف کنندگان را کاهش داد، سال گذشته به میزان ۳۶ درصد کاهش یافت.
 
طبق اعلام گروه صنعتی انجمن شرکتهای اروپایی، اما فروش هیوندای و کیا به ترتیب تنها ۱۰ و ۱۶ درصد کاهش یافت و ارزش سهم آنها از سال ۲۰۱۲ دو برابر شده و به حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است.
 
در مقابل مجموع سهم بازار آوتوواز و رنو-نیسان از سال ۲۰۱۲ حدود ۳۰ درصد مانده است. اُفت فروش آوتوواز که سال گذشته ۳۱ درصد کاهش داشت، رشد رنو-نیسان را خنثی کرده است.
 
سخنگوی هیوندای موتور اعلام کرده این شرکت برای حمایت از منافع و توسعه سهم بازارش، قصد دارد محصولات جدیدی عرضه کرده و تولید محصولاتش در روسیه را افزایش دهد.
 
بر اساس گزارش رویترز، استراتژی خودروسازان کره ای برای استفاده از رکود اقتصادی برای توسعه سهم بازار و بُرد بازار در زمان رونق فروش پیش از این بویژه در آمریکا موثر واقع شده است.
 
هیوندای تنها خودروساز بزرگی بود که فروش در آمریکا را در زمان رکود سال ۲۰۰۹ بازار افزایش داد و زمانی که در سال ۲۰۱۱ فروش بهبود یافت، این خودروساز ۵.۱ درصد سهم از بازار خودروی آمریکا داشت.
 
این خودروسازان کره‌ای با سرمایه‌گذاری در تولید داخلی و اعتباری که برای عرضه خودروهای قیمت مناسب و مطمئن کسب کرده‌اند، اکنون درصددند همین موفقیت را در روسیه تکرار کنند و به کمک کارخانه خودروسازی هیوندای در روسیه که خودروهای پرفروش هیوندای سولاریس و کیا ریو را تولید می‌کند سایر خودروسازان خارجی را کنار زده اند.
 
این کارخانه به خودروسازان کره‌ای کمک کرده برخلاف رقیبانی مانند غول آلمانی فولکس واگن که به قطعات وارداتی گران قیمت متکی هستند خودروهای ارزانتری بفروشند و رقیبانشان را ناچار کنند قیمتها را برای جبران کاهش ارزش روبل افزایش دهند.
 
قیمت کیا ریو که سومین خودروی محبوب روسیه در سال جاری پس از سولاریس و لادا گرانتای آوتوواز است در مقایسه با افزایش ۲۴ درصدی متوسط قیمت خودروهای روسیه از اواخر سال ۲۰۱۴، تنها ۱۱ درصد در سال ۲۰۱۵ افزایش داشت.
 
هیوندای و کیا ممکن است حتی آماده باشند برای حفظ فروش، حاشیه سودشان را کمتر کنند.
 
 
 
 

منبع

ایسنا

 

برچسب : خودرو , استراتژی , خودروسازان , کره‌ , رکود , اقتصاد






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

5 نظر

مصرف کننده
2

سلام.بابا به خدا سزاوار نیست ماشین هفتاد تومنی رو به ملت بدین صدو چهل پنجاه تومن یا ماشینه پنجاه شصت تومنی رو بدین ملت صد تومن
فرض مثال هیوندایی که همچین ماشینی نیست که اینقدر محصولاتش تو ایران گرونه...
مردمم عادت کردن هر ماشینی گرونه میگن خوبه
23:25  1395/04/01
پاسخ دادن
مهدی
0

هرکسی به اندازه تلاشش بدست میاره و البته وجدانش!!!!
که در محصولات کیا و هیوندای بطور کامل دیده میشود!

امیدوارم که پیشرفتشون مایه درس گرفتن بعضیا بشه همزمان با این دو خودروساز شروع به کار کرده اند...حالا بماند من اینجا نمیگم که خجالت نکشن!!!!
21:15  1395/04/01
پاسخ دادن
کاربر: m&z
8

هیوندا و کیا حقشونه که یکی از بهترین جایگاه ها رو در دنیا کسب کنند چون تمام سودی که به دست می آورند رو با تلاش بیشتر صرف تحقیق و توسعه و عرضه مدل های بهتر و با کیفیت تر میکنند. برعکس خودروسازان ما که تا روزی که مشتری باشه به خودشون زحمت نداده و همون جنس رو تا حد ممکن گرون میکنند! سودش هم به جای تحقیق و توسعه شرکت به جیب افراد خاص میره.
15:40  1395/03/31
پاسخ دادن
امیر(سابق)
9

من در کامنتهای قبلی عرض کرده بودم که نظام صنعتی ما کمونیستی هست که شاهد از غیب رسید . این هم نمونه کپی برابر اصل صنعت خودروسازی ایران و روسیه که اگه همینطور پیش بره و یه فکری نکنند به سرنوشت آنها که سقوط و انشاال... ورشکستگی خودروسازهای ایرانی هست میرسند
15:08  1395/03/31
پاسخ دادن
کاربر: MeHdI j
5

به امید روزی که هیوندای و کیا توی خود ایران کارخونه مادر تاسیس کنن و مردم ما از کفتاروهای گرسنه عربی خرید نکنند
14:20  1395/03/31
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
خمیازه : شما همون تارا دستی تبدیل به v1p هستید با نام کاربری جدید؟؟؟
محمد s5 : یه کلیپ دیدم فکر کنم واسه تازیگیا هست دنیا ماشین زیر سایبون پارکینگ کرمان موتور خوابیده چه دردی هست ک تحویل نمیدن خدا میدونه
مصطفی : تحویل دی بودم امروز تحویل گرفتم
محمد s5 : سلام من 17 مهر ثبت نام کردم 2 اردیبهشت تعویل گرفتم از مشهد
۴۰۲ زمستان : دوستان امروز شاهین دستی رو تحویل گرفتم ایشالله برای همه به زودی. تحویل اسفند ۴۰۲ بودم.
ناشناس : پذیرش 23 دیماه یکماه انتظار و منتظر فاکتور شدن هر روز تماس میگیرم با بدترین شکل ممکن جواب میدن امروز تماس گرفتم وزارت صنعت که اونجا هم متصدیش گفت باید از طریق دادگاه اقدام کنی و یا بعد از دریافت دادخواست مطالبه خسارت تاخیر بدی می گفت هیچ سازکاری برای پیگیری وجود نداره انقدر بد جواب داد از ترس اینکه تو نظر سنجی انتهای مکالمه نمره کیفی کم بهش ندم سه دقیقه بعد از پایان تماس قطع نمی‌کرد واقعا جای تأسف داره
سبحان : سلام دوستان تحویل گرفتم ایشالله برای همه.
وحید : شما برو اطلس بگیر جا نمونی
محمد s3 : منم ۱۵ آبان ثبت نام کردم هیچ خبری نیس خدا ازشون نگذره خسته شدیم به خدا
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : کی درد دل مرد میدونه کسی هست به فکر مردم باشه روز اول گفته بودن نداریم هنوز بهتر بود ی فکر بحال خودمون میکردیم نوبت ما که زمستون بود چرا اینقدر مردم اذیت میکنن گذاشتن بعد سال که گرون بهمون بندازن
شیدا پیش فروش خرداد1403 : در جواب حامد. مجبورا فعلا باید صبر کنیم . انشاالله. ممنون
مهدی : سلام من 23 بهمن 402 نقدی آریزو6 ثبت نام کردم برگ سبز و کارت ماشین اومده ولی الان دقیقا 90 روزه هنوز خبری نشده کسی اطلاعی داره معمولا با چقدر تاخیر تحویل میدن
دنا آ پشنال زمستان 402 : من 29 آذر تکمیل وجه کردم موعد تحویل 29اسفند بود 6 اردیبهشت فاکتور شدم بعد از ده روز پلاک شدم 20 اردیبهشت حمل خودرو تیک خورد بعد امروز صدور اسناد خودرو تیک خورد فقط منتظر برسه دست نمایندگی زنگ بزنه ببرم تحویل بگیرم
ساینا مبعث ( حسام سابق ) : (اسفند) تشکر دوست عزیز خدا هر چی تو دلته بهت بده ، انشالله دعوتنامه اسفند بیاد از نگرانی بیرون بیاید
سعیده : سلام دوستان بالاخره ماشینمو تحویل گرفتم ایشالا قسمت همگی 😊 دنا اتومات تحویل 30 بهمن بودم دیرکرد هم 63 تومن شده ک از نمایندگی پرسیدم گفتن حدود چهل روز الی دو ماه دیگ میدن از لحاظ فنی بخوام بگم که سر درنمیارم😁 ولی طراحی داخلیش چیزایی ک خیلی تو ذوق میخورد آفتابگیر سانروفش بود ک خیلی زشته و انگار ی تیکه موکت کهنه چسبوندن بهش . کف پوش های ماشینم آشغاله به تمام معناس چیز دیگه ای هم ک خیلی تو ذوق میخورد دستگیره های در ک ب نظرم متناسب با بقیه اجزا نیس و اون قسمت عنابی رنگی ک کارشده تو در حالا یعنی خواستن حالت اسپرت بهش بدن ک بدترش کردن قبلا 206 داشتم فکر میکردم حالا با دنا رانندگی خیلی سخت باشه اما خیلی ماشین روون و خوش دستی بود
محمد : سلام تو رو خدا اگه کسی میدونه جواب بده میگن مونتاژ مشهد خیلی خوبه حتی تو نمایندگی هم گفتن خیلی خوبه تو رو خدا بگین ببینم چطوره؟
مرشد : منم گفته آقا رضا کارگر را تایید میکنم هدف قیمت بود که حل شد اون قدر دپو دارن پارس که به همه میرسه الان از روزی که قیمت دادن پشت سر هم دارن فراخوان میدن این تموم میشه اون یکی شروع میشه قول میدم به همین روال پیش می‌ره و مثل باد بقیه را فراخوان میدن منم از طریقی از جزییات خبر دارم چوک بندر
علب : دوستان سلام. کوییک جی ایکس ال تحویل آخر تیر کی دعوتنامش میاد دعوت نامه آخر خرداد اومده ؟
درجواب سلام : دوست عزیز شما مثل اینکه دوست داری به دوستان خودرو نرسه حالا بعد متوجه خواهی شد انشاالله