چرا ایران از خودروسازی دست برنمی‌دارد؟

 

چرا ایران از خودروسازی دست برنمی‌دارد؟

رضی میری با اشاره به اینکه ایران هیچ‌گاه در حوزه اتومبیل موفق نبوده، ولی همواره سعی داشته که از قبل انقلاب اتومبیل‌ساز شود، می‌گوید: بعد از گذشت دهه‌ها، همچنان خودرو را به شکل بدی در داخل به صورت مونتاژ تولید می‌کنیم یا اینکه به صورت سی‌کی‌دی از سایر کشورها وارد کرده و به مونتاژ می‌پردازیم و از این کار هم دست‌بردار نیستیم و اقرار هم نمی‌کنیم که ما خودروسازی بلد نیستیم.
به گزارش اقتصادنیوز، رضی میری، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، معتقد است: باید صادرات صنعتی را در تمامی رشته‌هایی که مزیت داریم، به عنوان یک اصل پذیرفته و از تولید کالاهایی که توان رقابتی در بازارهای جهانی ندارند، در کارخانه‌های صنعتی خود جلوگیری کنیم. اگر به این نکته توجه جدی نشود، آنگاه نتیجه انبارهایی خواهد بود که مملو از کالاست و متاسفانه، خریداری ندارد و این دردی است که اکنون صنعت ایران به آن دچار شده است. در حالی که اگر تمرکز اصلی ما روی صادرات صنعتی و استفاده از مزیت‌های تولید صنعتی بود، کشور به شکل فعلی با رکود و بحران مواجه نمی‌شد. 
 
او در بخشی از تحلیلی که در مجله «تجارت فردا» منتشر شده، عنوان می‌کند: هر کشوری باید در جهت رفع مایحتاج خود و تامین آن، برای تولید بخشی از کالاهای صنعتی مورد نیاز در داخل اقدام کرده و بخشی دیگر را از خارج تامین کند. این طور نمی‌شود که یک کشور، همه چیز را وارد کند؛ بلکه باید یکسری از مایحتاج خود را نیز تولید کرده و در داخل کشور مصرف کند؛ البته این تولید هم باید دارای مزیت‌هایی در داخل باشد؛ چراکه اگر برای مایحتاج خود چیزی را تولید کنیم که مقرون به صرفه نباشد یا در تولید آن، به لحاظ دانش فنی و سایر مسائل مزیتی نباشد، کار به درستی پیش نخواهد رفت. همان‌طور که ایران هیچ‌گاه در حوزه اتومبیل موفق نبوده؛ ولی همواره سعی داشته که از قبل انقلاب اتومبیل‌ساز شود؛ در حالی که بعد از گذشت دهه‌ها، همچنان خودرو را به شکل بدی در داخل به صورت مونتاژ تولید می‌کنیم یا اینکه به صورت سی‌کی‌دی از سایر کشورها وارد کرده و به مونتاژ می‌پردازیم و از این کار هم دست‌بردار نیستیم و اقرار هم نمی‌کنیم که ما خودروسازی بلد نیستیم. 
 
رضی میری تأکید می‌کند: این یک نکته منفی در کارنامه تولیدات صنعتی کشور به شمار می‌رود. در عین حال کشوری همچون اتریش، تمام نیازهای خود به خودرو را از طریق واردات تامین می‌کند؛ در حالی که در صنعتی همچون ماشین‌سازی نیز در دنیا برجسته بوده و ید طولایی دارد؛ اما هیچ‌گاه دست به تولید خودرو نزده و تمام مزیت‌ها و تمرکز خود را بر تولید ماشین‌آلات صنعتی متمرکز کرده است. این کشور، از آلمان خودرو وارد می‌کند و در مقابل، صادرات ماشین‌آلات صنعتی خود را به تمام دنیا صورت می‌دهد و ارزآوری خوبی هم دارد که بسیار بیشتر از میزان ارزی است که بابت واردات خودرو می‌پردازد. در حالی که ایران تلاش کرده خود را در هر صنعتی وارد کند و متاسفانه در هیچ صنعتی هم سرآمد نشده است. تجربیات اما نشان داده که ایران می‌توانسته صنایعی را به شکل خوبی داشته باشد و هدایت بخشی از بازارهای دنیا را به دست گیرد. 
 
او یادآوری می‌کند: هم‌اکنون مروری بر کارنامه صنعتی ایران نشانگر این است که آنقدر تنوع صنعتی در ایران زیاد است که در هر کاری دخالت کرده و همه چیز را هم ناقص تولید کرده است، پس بالطبع نتوانسته موفق باشد و صادرات عظیم صنعتی هم در رشته‌هایی خاص و محدود داشته باشد. ولی این روش و استراتژی را انتخاب نکرده است. اکنون اما در دوران جدید اقتصاد ایران باید به این نکته توجه داشت که استراتژی قبلی صنعتی ایران، مشکلی را حل نمی‌کند و به طور قطع، صادرات صنعتی را هم افزایش نخواهد داد. 
 
رضی میری اضافه می‌کند: این را هم نباید فراموش کرد که محدودیت‌های بعد از انقلاب، عاملی برای رشد ایران بوده است و در برخی نقاط و صنایع، آنقدر پیشرفت حاصل شده است که در شرایط آزادی و غیرتحریم، امکان دسترسی به این راحتی به پیشرفت‌های صورت‌گرفته ممکن نبود. اما به هر حال اکنون باید استراتژی خود را مشخص کرده و بر روی صنایعی که مزیت رقابتی داریم و می‌توانیم بخشی از بازارهای صادراتی را فتح کنیم، متمرکز شویم. بنابراین خود محدودیت هم می‌تواند موجب خلاقیت شود و ما این را در ابعاد مختلفی بعد از انقلاب، تجربه کرده‌ایم. اما همه به این نکته هم واقف هستند که در برخی مسائل هم اعم از صنعت و تولید، محدود شده‌ایم؛ بنابراین حال که برجام اجرایی شده و رشد اقتصادی، رشد صنعتی و پیشرفت‌هایی در عرصه‌های مختلف سرمایه‌گذاری برای ایران متصور است، باید ارتباط خود با جهان را بیشتر کرده و از تجربیات کشورهای پیشرفته به بهترین شکل استفاده کنیم. در این میان به‌روزرسانی صنایع باید در دستور کار قرار گیرد و تمرکز بیشتر بر روی صنایعی باشد که ارزش افزوده بالاتری برای کشور خلق می‌کنند. 
 
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران سپس درباره وظیفه دولت برای توسعه صادرات صنعتی اظهار می‌کند: دولت اگر می‌خواهد واقعاً کار خود را سهل کرده و به هدف توسعه صادرات صنعتی و حتی سنتی برسد، اولین قدم این است که قبول کند اقتصاد دولتی این مسیر کنونی را نمی‌تواند طی کند و اقتصاد ما که با دولت فربه شده است، باید تغییر مسیر دهد. بخش خصوصی واقعی باید میدان‌دار شده و کار را به دست گیرد. تا زمانی که اقتصاد ایران دولتی است، انگیزه‌ای وجود ندارد که این اتفاقات رخ دهد. وقتی کارخانه‌ای دست عده‌ای است که حقوق‌بگیر هستند، دلیلی ندارد که فعالیت برای توسعه صادرات و ارزآوری داشته باشد و تلاش کنند که کار را بهتر پیش برند. حتی همین شرکت‌ها مداومتی در تولید و توزیع کالاهای صادراتی در بازارهای هدف خارجی ندارند و همین باعث بدنامی صادرکنندگان ایرانی در بازارهای جهانی می‌شود.
 
 
 
 

منبع

اقتصادنیوز

 

برچسب : خودرو , خودروسازی , عدم موفقیت , مونتاژ , سی کی دی , صادرات , بحران






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

12 نظر

کاربر: محمدرضا از کرج
0

مقصر اصلی ملت ایران هستند
ملت ایران برای خریدن پراید 20 ملیونی صف میکشند در حالی که همه میدونند پراید نه ایمنی داره و نه به این قیمت نجومی می ارزه
ملت ایران کمپین زدند که خرید خودروی صفر ممنوع ولی در عرض یک هفته با وام 25 ملیونی صد و ده هزار خودرویی که زیر بارون و آفتاب و طوفان مونده بود رو خریدند
ملت ایران با ندونم کاریهاشون صنعت مثلا صنعت خودروسازی بلامنازع مونتاژی در جهان رو همیشه زنده نگهداشته اند و خیالتون راحت تا ایرانی و تک تک ایرانیان تفکر و نگرش و دیدگاه و فرهنگش رو اصلاح نکنه عملا چیزی به نام صنعت خودروسازی در ایران نخواهیم داشت
11:17  1395/05/07
پاسخ دادن
سجاد
1

باید یکی بیاد مثل اردوغان تمام مدیران فاسد رو برکنار کنه .آشنا و غریبه هم نشناسه والسلام.
22:35  1395/05/06
پاسخ دادن
بهزاد
0

خوب معلومه باید بگوییم ما صنعتی و پیشرفته هستیم حتی اگر این صنعت در حد خوراندن یک موتور به چند اتاق باشه!
21:03  1395/05/06
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
3

از یه اقتصاد شبه کمونیستی انتظار بیشتر از این نمشه داشت.
سه تا مشکل عمده هم داره. اول این که هیچ کس سر جای خودش نیست. ایم باعث مشکل دوم شده که اصلا هدف و چشم انداز درستی نداریم. مشکل بزرگ و پرخطر دیگه وجود رانتخواری و دزدی در کل سیستم اقتصادیمونه.
فک نکنم بدون هزینه ی سنگین از این بحران ها بتونیم عبور کنیم. من یکی که امیدی به آینده ی اینجا ندارم. مگه معجزه بشه.
رهبر حرفای خوب و معقولانه ای میزنه اما یکی نبوده که ب حرفاش گوش بده. از رده بالاهای سیاسی کشور گرفته تا....
کاش مسئولین ما یک دهم این خارجیا گوش میکردن ببینن رهبر چی میگه.
03:41  1395/04/28
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
0

گوش نمیدن عزیز جان. تا حرف بزنه میگن دیکتاتوره.
خودم تو تلویزیون دیدم صب رهبر یه حرف زد عصر روحانی تو سخنرانیش حرف رهبر رو رد کرد( به صورت غیرمستقیم)
گف به امریکا اعتماد نکنین و این برجام رو با این 9 تا شرط قبول کنید و قدم قدم جلو برید.قبلل از این که شروط اجرا بشن اراک رو سیمان گرفتن.اورانیوم هامون رو دادن رفت.چندین میلیارددلار پولمون رو ب بهانه های مختلف بالاکشیدن.کسی گوش نداد الان هم بعد از 1 سال هیچی دستمون نیست.
رهبر ی حرف زد احمدی نژاد ده روز قهر کرد چپید تو خونه.
رهبر ی حرف زد وزیر فرهنگ دولت خاتمی کم مونده بود بگه که رهبر توهم زده.
و.....
بحثم سر رهبری نیست. سر اینه که توی کشور ما هر کسی ساز خودشو میزنه. با هم مشورت کنن و دعوا و بحث کنن اما وقت اجرا که شد فقط یه حرف رو اجرا کنن. مثل تمام ممالکی که بهشون میگن استکبار جهانی. اینجور هم مردم تکلیفشون مشخص میشه هم کم و زیاد بشه میفهمی یقه کیو باس بچسبی.
17:07  1395/04/28

کاربر: m&z
3

اصولا صنعت در ایران هیچ چشم انداز، هدف و برنامه ریزی ای ندارد و شانسی و بعضا انقلابی وارد یک صنعت می شویم که به دلیل بلندپروازی و توقع پیشرفت کوتاه مدت سریعا با شکست مواجه شده ولی برای جلوگیری از هدر رفت سرمایه گذاری انجام شده و بی کار شدن عده ای تا ابد گند میزنیم به بودجه دولتی.
15:58  1395/04/27
پاسخ دادن
فرزاد
1

تا زمانیکه اجنبی دزد و نامسلمون در خارج از خارج هست اوضاع همینه و عزیزان دلسوز برای حمایت از حلقوم مصرف کننده در عرصه صنعت خودرو و تعادل بازار آن به جای عرق، خون میریزند تا .،؟
به امید ایرانی واحد
16:30  1395/04/26
پاسخ دادن
امیر(سابق)
0

ما قبل از انقلاب یک شرکت خصوصی با امکانات محدود و عدم حمایت دولتی بودیم که به نوبه خود خیلی موفق هم بود. چرا که تقریبا بهترین ماشینهای دنیا را در حال مونتاژ بودیم . ولی الان چرا ناموفق هستیم؟ چون این شرکت دولتی شده و به دلیل سود دهی زیاد و سهم داشتن تمام ارگانها در ایران بجای توجه به کیفیت و ارتقاع ماشین به تعداد فروش افتخار میکنند. وهمین نوع نگاه منفعت طلبانه این صنعت را به گند کشانده. و مسائل دیگه
13:31  1395/04/26
پاسخ دادن
امیر(سابق)
0

ما قبل از انقلاب یک شرکت خصوصی با امکانات محدود و عدم حمایت دولتی بودیم که به نوبه خود خیلی موفق هم بود. چرا که تقریبا بهترین ماشینهای دنیا را در حال مونتاژ بودیم . ولی الان چرا ناموفق هستیم؟ چون این شرکت دولتی شده و به دلیل سود دهی زیاد و سهم داشتن تمام ارگانها در ایران بجای توجه به کیفیت و ارتقاع ماشین به تعداد فروش افتخار میکنند. وهمین نوع نگاه منفعت طلبانه این صنعت را به گند کشانده. و مسائل دیگه
13:31  1395/04/26
پاسخ دادن
حميد
11

كار ما از يه پيك دو پيك گذشته ...
بي تدبيري تا رو سر ايران گرفته چه يه وجب چه بيشتر ...
12:22  1395/04/26
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهسا : دوستان خبری از دعوتنامه آذر ماه ندارید؟؟؟؟؟؟؟؟
ناصر محب نژاد : J4سفید ثبت نام۱۸ اردیبهشت از نمایندگی سلیمانی پور از شهر ری ۶اردیبهشت شاسی ۲۸ارسال مدارک وامروز هم کارت ماشین رافرستادن ماشینو کی تحویل میدن خدا میدونه خسته شدیم
حسین : روزی ۷۵۰ هزار تومان
Mr.p : کسی هست تحویل گرفته باشه از 90 روزه ها
عارف : واقعا مرسی که اسباب شادی ما رو فراهم میکنی😅😅😅😅😅😂😂😂
رضا : امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس چه ارتباطی به وزارت صمت و اَبَر کمپانی سایپا داره؟
محمد : یک ماهه که پول واریز کردیم خدا کنه که به موقع بدن گفتن تحویل اسفندماه
کوروش : دوست گرامی بهمین زودی نتیجه نمیده زمان بره ! سازمان حمایت از مصرف کنندگان به کارشناسی میکنه بعد تخلف محرز واقع شد میفرسته اداره تعزیرات اداره تعزیرات یک اداره زیر نظر قوه قضائیه س هیچ گونه تبعیضی هم قائل نیست رای صادره قابل اجراست .حال دوستان همگی از بازرسی کل کشور که فشار و نظارت بر تخلفات ارگانهای و شرکتهای دولتی است قطعا پیگیری و از ایرانخودرو علت تخلف رو باید در کوتاهترین زمان به سازمان ارائه کند که بازرسی ایرانخودرو را موظف و ملزم به جبران خسارت به خریداران میکند
درانتظار اطلس : سلام مبارک باشه ،سود تاخیر رو براتون حساب کردن ؟؟ چقدر شده
محتشم : درود . دوست گرامی مهران از شما سوال دارم ؟واسه تو فروش فوق العاده بودش یکماه بودش یا 90روز کلا چقدر واریز کردی کلا
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهدی : امیر اگر 170 پیش داده باشی حدودی باید 205 دیگه جور کنی
ساناز : برا منم نیومده شما پرداختی اولتون چند بود؟
مهسا X33 اتومات : سلام دوستان. ایکس 33 اتومات تا چه تاریخی تحویل دادند؟ آیا کسی تاریخ سیستمی شهریور ماه تحویل گرفته؟
رسول : سلام لطفاشماره پذیرش بزارید
امیر ساینا85گانه 90 روزه : من خودم 8مهر هستم هنوز فاکتور نشدم اما امروز خودم تو کانالها دیدم بچه های 24 شهریور فاکتور شدن
تیگو 7 پرمیوم .کرمانشاه : سلام تاریخ قرار داد 20 شهریور تاریخ تایید لیزینگ بانک صادرات 8 مهرماه تاریخ 28 ابان وامم واریز کردن و الان تمام مراحل انجام شده و همه مراحل وضعیت خودرو سبز هست جز تحویل خودرو حتی پلاک هم شده کارت ماشین هم تحویل پست دادن دوستان چقدر زمان میبره خودرو رو تحویل بدن ممنون میشم اطلاع بدین
محمد رصاناصرزاده : سلام در جواب سوال شما باید عرض کنم دیگر حوصله ای نمانده که از این شرکت شیاد ودزدگلایه وشکوه کنیم ومتوجه شدم که پشت این شرکت شیاد افراد رده بالای قوی هستند این شکایت ها وحرفها به جایی نمیرسد
207 tu3 : آخرین روز پرداخت کن که نیمه دوم بهمن فاکتور و مدل 404 بشه
یعقوب : سلام‌دوستان انگار همه موافق گرانی خودرو شدن چون همه به فکر فاکتور شدن و رنگ خودرو ....هستن ؟ یه عده به خاطر همه تلاش میکنن ولی یه عده ی دیگه فقط به فکر خودشان هستن واقعا که
پارسا : باسلام و احترام دیروز آماده برای صدور فاکتور برای من بروز رسانی شد به 1403/0830 تبدیل شد ، بنظرتون چقدر دیگ فاکتور مبشه؟