چرا ایران از خودروسازی دست برنمی‌دارد؟

 

چرا ایران از خودروسازی دست برنمی‌دارد؟

رضی میری با اشاره به اینکه ایران هیچ‌گاه در حوزه اتومبیل موفق نبوده، ولی همواره سعی داشته که از قبل انقلاب اتومبیل‌ساز شود، می‌گوید: بعد از گذشت دهه‌ها، همچنان خودرو را به شکل بدی در داخل به صورت مونتاژ تولید می‌کنیم یا اینکه به صورت سی‌کی‌دی از سایر کشورها وارد کرده و به مونتاژ می‌پردازیم و از این کار هم دست‌بردار نیستیم و اقرار هم نمی‌کنیم که ما خودروسازی بلد نیستیم.
به گزارش اقتصادنیوز، رضی میری، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، معتقد است: باید صادرات صنعتی را در تمامی رشته‌هایی که مزیت داریم، به عنوان یک اصل پذیرفته و از تولید کالاهایی که توان رقابتی در بازارهای جهانی ندارند، در کارخانه‌های صنعتی خود جلوگیری کنیم. اگر به این نکته توجه جدی نشود، آنگاه نتیجه انبارهایی خواهد بود که مملو از کالاست و متاسفانه، خریداری ندارد و این دردی است که اکنون صنعت ایران به آن دچار شده است. در حالی که اگر تمرکز اصلی ما روی صادرات صنعتی و استفاده از مزیت‌های تولید صنعتی بود، کشور به شکل فعلی با رکود و بحران مواجه نمی‌شد. 
 
او در بخشی از تحلیلی که در مجله «تجارت فردا» منتشر شده، عنوان می‌کند: هر کشوری باید در جهت رفع مایحتاج خود و تامین آن، برای تولید بخشی از کالاهای صنعتی مورد نیاز در داخل اقدام کرده و بخشی دیگر را از خارج تامین کند. این طور نمی‌شود که یک کشور، همه چیز را وارد کند؛ بلکه باید یکسری از مایحتاج خود را نیز تولید کرده و در داخل کشور مصرف کند؛ البته این تولید هم باید دارای مزیت‌هایی در داخل باشد؛ چراکه اگر برای مایحتاج خود چیزی را تولید کنیم که مقرون به صرفه نباشد یا در تولید آن، به لحاظ دانش فنی و سایر مسائل مزیتی نباشد، کار به درستی پیش نخواهد رفت. همان‌طور که ایران هیچ‌گاه در حوزه اتومبیل موفق نبوده؛ ولی همواره سعی داشته که از قبل انقلاب اتومبیل‌ساز شود؛ در حالی که بعد از گذشت دهه‌ها، همچنان خودرو را به شکل بدی در داخل به صورت مونتاژ تولید می‌کنیم یا اینکه به صورت سی‌کی‌دی از سایر کشورها وارد کرده و به مونتاژ می‌پردازیم و از این کار هم دست‌بردار نیستیم و اقرار هم نمی‌کنیم که ما خودروسازی بلد نیستیم. 
 
رضی میری تأکید می‌کند: این یک نکته منفی در کارنامه تولیدات صنعتی کشور به شمار می‌رود. در عین حال کشوری همچون اتریش، تمام نیازهای خود به خودرو را از طریق واردات تامین می‌کند؛ در حالی که در صنعتی همچون ماشین‌سازی نیز در دنیا برجسته بوده و ید طولایی دارد؛ اما هیچ‌گاه دست به تولید خودرو نزده و تمام مزیت‌ها و تمرکز خود را بر تولید ماشین‌آلات صنعتی متمرکز کرده است. این کشور، از آلمان خودرو وارد می‌کند و در مقابل، صادرات ماشین‌آلات صنعتی خود را به تمام دنیا صورت می‌دهد و ارزآوری خوبی هم دارد که بسیار بیشتر از میزان ارزی است که بابت واردات خودرو می‌پردازد. در حالی که ایران تلاش کرده خود را در هر صنعتی وارد کند و متاسفانه در هیچ صنعتی هم سرآمد نشده است. تجربیات اما نشان داده که ایران می‌توانسته صنایعی را به شکل خوبی داشته باشد و هدایت بخشی از بازارهای دنیا را به دست گیرد. 
 
او یادآوری می‌کند: هم‌اکنون مروری بر کارنامه صنعتی ایران نشانگر این است که آنقدر تنوع صنعتی در ایران زیاد است که در هر کاری دخالت کرده و همه چیز را هم ناقص تولید کرده است، پس بالطبع نتوانسته موفق باشد و صادرات عظیم صنعتی هم در رشته‌هایی خاص و محدود داشته باشد. ولی این روش و استراتژی را انتخاب نکرده است. اکنون اما در دوران جدید اقتصاد ایران باید به این نکته توجه داشت که استراتژی قبلی صنعتی ایران، مشکلی را حل نمی‌کند و به طور قطع، صادرات صنعتی را هم افزایش نخواهد داد. 
 
رضی میری اضافه می‌کند: این را هم نباید فراموش کرد که محدودیت‌های بعد از انقلاب، عاملی برای رشد ایران بوده است و در برخی نقاط و صنایع، آنقدر پیشرفت حاصل شده است که در شرایط آزادی و غیرتحریم، امکان دسترسی به این راحتی به پیشرفت‌های صورت‌گرفته ممکن نبود. اما به هر حال اکنون باید استراتژی خود را مشخص کرده و بر روی صنایعی که مزیت رقابتی داریم و می‌توانیم بخشی از بازارهای صادراتی را فتح کنیم، متمرکز شویم. بنابراین خود محدودیت هم می‌تواند موجب خلاقیت شود و ما این را در ابعاد مختلفی بعد از انقلاب، تجربه کرده‌ایم. اما همه به این نکته هم واقف هستند که در برخی مسائل هم اعم از صنعت و تولید، محدود شده‌ایم؛ بنابراین حال که برجام اجرایی شده و رشد اقتصادی، رشد صنعتی و پیشرفت‌هایی در عرصه‌های مختلف سرمایه‌گذاری برای ایران متصور است، باید ارتباط خود با جهان را بیشتر کرده و از تجربیات کشورهای پیشرفته به بهترین شکل استفاده کنیم. در این میان به‌روزرسانی صنایع باید در دستور کار قرار گیرد و تمرکز بیشتر بر روی صنایعی باشد که ارزش افزوده بالاتری برای کشور خلق می‌کنند. 
 
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران سپس درباره وظیفه دولت برای توسعه صادرات صنعتی اظهار می‌کند: دولت اگر می‌خواهد واقعاً کار خود را سهل کرده و به هدف توسعه صادرات صنعتی و حتی سنتی برسد، اولین قدم این است که قبول کند اقتصاد دولتی این مسیر کنونی را نمی‌تواند طی کند و اقتصاد ما که با دولت فربه شده است، باید تغییر مسیر دهد. بخش خصوصی واقعی باید میدان‌دار شده و کار را به دست گیرد. تا زمانی که اقتصاد ایران دولتی است، انگیزه‌ای وجود ندارد که این اتفاقات رخ دهد. وقتی کارخانه‌ای دست عده‌ای است که حقوق‌بگیر هستند، دلیلی ندارد که فعالیت برای توسعه صادرات و ارزآوری داشته باشد و تلاش کنند که کار را بهتر پیش برند. حتی همین شرکت‌ها مداومتی در تولید و توزیع کالاهای صادراتی در بازارهای هدف خارجی ندارند و همین باعث بدنامی صادرکنندگان ایرانی در بازارهای جهانی می‌شود.
 
 
 
 

منبع

اقتصادنیوز

 

برچسب : خودرو , خودروسازی , عدم موفقیت , مونتاژ , سی کی دی , صادرات , بحران






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

9 نظر

سجاد
1

باید یکی بیاد مثل اردوغان تمام مدیران فاسد رو برکنار کنه .آشنا و غریبه هم نشناسه والسلام.
22:35  1395/05/06
پاسخ دادن
بهزاد
0

خوب معلومه باید بگوییم ما صنعتی و پیشرفته هستیم حتی اگر این صنعت در حد خوراندن یک موتور به چند اتاق باشه!
21:03  1395/05/06
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
3

از یه اقتصاد شبه کمونیستی انتظار بیشتر از این نمشه داشت.
سه تا مشکل عمده هم داره. اول این که هیچ کس سر جای خودش نیست. ایم باعث مشکل دوم شده که اصلا هدف و چشم انداز درستی نداریم. مشکل بزرگ و پرخطر دیگه وجود رانتخواری و دزدی در کل سیستم اقتصادیمونه.
فک نکنم بدون هزینه ی سنگین از این بحران ها بتونیم عبور کنیم. من یکی که امیدی به آینده ی اینجا ندارم. مگه معجزه بشه.
رهبر حرفای خوب و معقولانه ای میزنه اما یکی نبوده که ب حرفاش گوش بده. از رده بالاهای سیاسی کشور گرفته تا....
کاش مسئولین ما یک دهم این خارجیا گوش میکردن ببینن رهبر چی میگه.
03:41  1395/04/28
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
0

گوش نمیدن عزیز جان. تا حرف بزنه میگن دیکتاتوره.
خودم تو تلویزیون دیدم صب رهبر یه حرف زد عصر روحانی تو سخنرانیش حرف رهبر رو رد کرد( به صورت غیرمستقیم)
گف به امریکا اعتماد نکنین و این برجام رو با این 9 تا شرط قبول کنید و قدم قدم جلو برید.قبلل از این که شروط اجرا بشن اراک رو سیمان گرفتن.اورانیوم هامون رو دادن رفت.چندین میلیارددلار پولمون رو ب بهانه های مختلف بالاکشیدن.کسی گوش نداد الان هم بعد از 1 سال هیچی دستمون نیست.
رهبر ی حرف زد احمدی نژاد ده روز قهر کرد چپید تو خونه.
رهبر ی حرف زد وزیر فرهنگ دولت خاتمی کم مونده بود بگه که رهبر توهم زده.
و.....
بحثم سر رهبری نیست. سر اینه که توی کشور ما هر کسی ساز خودشو میزنه. با هم مشورت کنن و دعوا و بحث کنن اما وقت اجرا که شد فقط یه حرف رو اجرا کنن. مثل تمام ممالکی که بهشون میگن استکبار جهانی. اینجور هم مردم تکلیفشون مشخص میشه هم کم و زیاد بشه میفهمی یقه کیو باس بچسبی.
17:07  1395/04/28

کاربر: m&z
3

اصولا صنعت در ایران هیچ چشم انداز، هدف و برنامه ریزی ای ندارد و شانسی و بعضا انقلابی وارد یک صنعت می شویم که به دلیل بلندپروازی و توقع پیشرفت کوتاه مدت سریعا با شکست مواجه شده ولی برای جلوگیری از هدر رفت سرمایه گذاری انجام شده و بی کار شدن عده ای تا ابد گند میزنیم به بودجه دولتی.
15:58  1395/04/27
پاسخ دادن
فرزاد
1

تا زمانیکه اجنبی دزد و نامسلمون در خارج از خارج هست اوضاع همینه و عزیزان دلسوز برای حمایت از حلقوم مصرف کننده در عرصه صنعت خودرو و تعادل بازار آن به جای عرق، خون میریزند تا .،؟
به امید ایرانی واحد
16:30  1395/04/26
پاسخ دادن
حميد
11

كار ما از يه پيك دو پيك گذشته ...
بي تدبيري تا رو سر ايران گرفته چه يه وجب چه بيشتر ...
12:22  1395/04/26
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 58 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بردیا : سلام به نظرم نقدی بهتره هم افت قیمت کرده هم ماشین دستتون هست من آذر ثبت نام کردم هنوز نگرفتم
طاهاطاها طرح فرسوده : سلام دوستان پیش فروش و فوری فرقی نداره من فوری بودم تحویل ۲۳بهمن تیتانیوم ۲۱اردیبهشت تحویل دادن باتاخیر تقریبا ۳۸تومن .اینجا ایران است شیر تو شیر.یه هفته اس تحویل گرفتم خدا راشکر فعلا همه چی خوبه .
x5 : دوستان مشکل ایکس 5گمرک هست ک اجازه حمل نمیده نمیزاره ترخیص بشه
شاهین g : حتما میاییم بنر هم میاریم .من هماهنگ کردم چندتا خبرنگار هم قراره بیاد
x5 : دوستان مشکل ایکس 5گمرک هست ک اجازه حمل نمیده نمیزاره ترخیص بشه
احمدی : آقا اکبر طبق فرمایش شما، بهرحال افراد کمی سخا رو دیر انجام دادن و احتمالا در این هفته یا هفته اول خرداد فاکتور تکمیل وجه اسفندی ها هم شروع میشه. هرچند مطمئنم با لابی گری و پارتی خیلی از اسفندی ها هم خودرو رو تحویل گرفته اند و چندین نفر رو هم خودم تماس و پیامک داشته ام که تکمیل وجه اسفندی بودن و تحویل گرفتن.
x5 : دوستان مشکل ایکس 5گمرک هست ک اجازه حمل نمیده نمیزاره ترخیص بشه
بهنام جی فور تهران : خالی نبند هر تریلی نهایت 8تا بارگیری می‌تونه بکنه🤣🤣🤣🤣برو بچه مشقاتو بنویس تجربی اول و دوم 🤣
شهاب ایکس5 ابان : سعید بیخیال شو بکش بیرون یه چیزی بهت میگم کی گفته من مهندسم؟ من کارگرم و نون بازومو میخورم عصرا میرم باشگاه میخای بیا اونجا اشنا بشیم خخخخ
مهدی : اخرین تکمیل وجه بهمن ماهی ها همون ۶ بهمن بوده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید تحویل مرداد : من الان تماس گرفتم ایرانخودرو بهم گفتند کسانی که تکمیل وجه کردن اصلا بهشون افزایش قیمت نمی خورد.در مورد تبدیل هم گفتن اصلا اجبار نیست.درضمن هرچی تاخیر داشته باشدجریمه تاخیر رامی دن
فرهاد : نظرات تمام مشتریان گرامی را مرور کردم لطفا کمی صبر بفرمایید همگی به خودروی مورد نطر خود خواهید رسید قطعا پس از دریافت خودروی خود این صبر شیرینی و حلاوتی خواهد داشت در نطر شما عزیزان به یادگار خواهد ماند
محمد : خدا لعنت کنه مدیران سایپا.
سامان : سلام من تیگو 8 خریدم ازشون 6ماه پیش هنوز فاکتور نشده، کی به شما اعلام کرد امروز تا 15 مشخص میشه ؟الان که 15 گذشته
مرتضی : من دیگه شب ها خواب ندارم اعصاب ندارم احساس میکنم تبدیل به آدم روان پریشی شدم دیگه تحمل این همه صبر رو ندارم هر روز صبح که از خواب بیدار میشم به خودم میگم یعنی میشه امروز این خودروی کثافت لعنتی رو بهم بدن تا لااقل اعصابم آروم بشه ای آتیش بگیره این ماشین کوفتی
هیوا : بله عالیه اگه خاستی من خودم وتا دارم یکی ال یه جیال
محسن : بله تحویل 22 اردیبهشت 25 اردیبهشت فاکتور شده
مونا : سفید سقف فلز فروش فوری تحویل 22اردیبعشت 24فاکتور شدم
فرهاد : صبور باشید مشتری گرامی با اندکی صبر به خودروی خود خواهید رسید مبارک باشد انشاالله
رضا 23 مهر : آقا محمد ممنون دمت گرم داداش خدا خیرت بده شما ودوستان زحمت کشیدن رفتن