کارشناسان حوزه خودرو هر کدام نظر متفاوتی درمورد پدیده جدید صنعت خودرو سازی یعنی خودروهای خودروران دارند، بعضی از کارشناسان مخالف این پدیده هستند زیرا به نظر آنها با گسترش این پدیده لذت رانندگی از بین می رود.
برای مثال کارشناسان و مهندسان ارشد کمپانی پورشه در زمره مخالفان قرار می گیرند، اما برخی دیگر موافق این پدیده هستند و دلیل آن نیز کاهش ترافیک و هوای پاکیزه تر می باشد، زیرا وضعیت گازهای گلخانه ای و آلودگی هوا همیشه بر ضد کمپانی های بزرگ خودروسازی عمل کرده و عملکرد آنها را محدود کرده است.
حال به مطالعه یک پژوهش جدید می پردازیم که در مورد مزیت این پدیده ی جدید در لندن تحقیقات گسترده ای انجام داده است.
طبق این پژوهش انجام شده در انگلستان خودروهای خودران می توانند فضای شهری را 15 تا 20 درصد خلوت تر کنند. این تحقیقات ثابت کرده که با افزایش استفاده از خودروهای خودران می توان فضای شهری بیشتر، هوای تمیزتر و حتی شهرهایی سبزتر داشته باشیم.
برای مثال در شهر لندن حدود 6.8 میلیون فضا برای پارک خودروها وجود دارد که 16 درصد مساحت شهر را شامل می شود و می توان این فضاها را به فضای سبز تبدیل کرد.
حتی در شهرهای بزرگتر مانند نیویورک و هنگ کنگ این فضا بیشتر است و به 30 درصد فضای شهر می رسد. فضای پارک خودروها در شهر ملبورن در حدود 2580 و در شهر سیدنی مناسب برای 1712 خودرو است.
با گسترش خودروهای خودران می توان طرحی با نام AV Zone را پیاده سازی کرد که مانند شبکه حمل و نقل عمومی عمل کرده و می توان مسافران را بدون دخالت انسان به مرکز شهر رساند.
این تحقیقات نشان داده که می توان به کمک خودروهای خودران فضای پارکی که خودروهای معمولی به آن نیاز دارند را کاهش داد. این خودروها همچنان می توانند در بهبود جریان ترافیک، کاهش تراکم جاده ها و بهبود کیفیت هوا در شهرهای بزرگ نیز یاری رسان باشند.
طبق این تحقیقات 35 تا 40 درصد ترافیک مرکز شهر لندن بخاطر نبود جای پارک و جستجوی جای پارک بوسیله راننده هاست که خودروهای خودران می توانند این معضل بزرگ را حل کنند.
در انگلستان 72 درصد تصادفات رانندگی بخاطر اشتباهات راننده بوده است که خسارت 6 میلیون پوندی را در یک سال برای دولت انگلستان به ارمغان آورده است. این قبیل تصادفات در انگلستان در سال تقریبا 800 کشته در بر دارد که رقمی چشمگیر است.
با توسعه این قبیل خودروها فضای باز بیشتری برای عابرین پیاده و دوچرخه سواران ایجاد می شود، حتی از این فضای باز اضافه می توان برای مصارف تجاری استفاده کرد و به فضای شهریِ پویاتر رسید.
بر اساس این مطالعه، تنها 7 درصد خانواده های انگلیسی ماشین ندارند و این واقعیتی است که در جامعه پیشرفته امروز خودروی شخصی جزء جدانشدنی زندگی انسان امروزی شده است.
البته این آمار در لندن که شهری شلوغ است فرق می کند و 44 درصد از خانواده های لندنی بدون اتومبیل زندگی خود را سپری می کنند و استفاده از شبکه حمل و نقل عمومی را به صرفه تر می دانند.
مطالعات بیشتر بر روی این موضوع به این نتیجه رسیده که استفاده از خودروهای خودران برای دسترسی افرادی که در حومه شهرها زنگی می کنند به مراکز بهداشتی و بیمارستان ها، مدارس، مراکز اجتماعی و مرکز شهرها بسیار مفید خواهد بود.
این خودروها حتی باعث می شوند همه افراد در هر سنی بتوانند رانندگی کنند و خودروی شخصی داشته باشند.
حتی در بلند مدت و حذف خودروهای فعلی از جاده ها، بزرگراه ها و اتوبان ها هم می توانند باریک تر شده و دیگر نیازی به هزینه های اضافه برای علائم و نشان های راهنمایی و رانندگی نیست.
در حالی که تا عرضه این خودروها به بازار بین 5 تا 25 سال زمان نیاز است، مطالعه بر روی مناطقی که به صورت آزمایشی در حال بررسی این تکنولوزی جدید هستند نشان داده است که این خودروها می توانند به کاهش گازهای گلخانه ای، افزایش ایمنی، ایجاد فضای بیشتر برای مناطق مسکونی، گسترش فضای سبز و ایجاد اشتغال کمک کنند.
باید دید با فراگیر شدن خودروهای خودران می توان به این مزایا دست یافت و آیا این خودروها می توانند جای لذت رانندگی را بگیرند؟