گام‌های لرزان برای پیوستن به WTO

 

گام‌های لرزان برای پیوستن به WTO

 
در حالی فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی دو روز گذشته با صدور بیانیه‌ای از الحاق جمهوری اسلامی ایران به سازمان تجارت جهانی حمایت کرد که به اعتقاد کارشناسان، در صورت پیوستن ایران به این سازمان بسیاری از صنایع کشورمان به‌خصوص صنعت خودرو با آسیب‌های جدی روبه‌رو خواهند شد.
 
آنگونه که کارشناسان می‌گویند، از مهم‌ترین چالش‌هایی که در صورت پیوستن به سازمان تجارت جهانی موقعیت خودروسازان ایرانی را به مخاطره خواهد انداخت، فشار رقابت ناشی از پذیرش الزامات سازمان تجارت جهانی و چالش‌های رقابتی حاصل از ظهور فناوری‌های نوین و تحولات ساختاری در صنعت خودرو جهان است. از آنجا که صنعت خودرو در حال حاضر چنین توانایی ندارد؛ بنابراین در صورت پیوستن به سازمان تجارت جهانی و کاهش تدریجی تعرفه‌ها، صنعت خودرو آسیب جدی را متحمل می‌شود.
 
بر این اساس یکی از مهم‌ترین ملزومات پیوستن به سازمان تجارت جهانی، کاهش تدریجی تعرفه‌ها عنوان می‌شود. با کاهش تعرفه‌ها، بسیاری از تولیدات داخل همچون خودرو در فضای رقابتی قرار خواهند گرفت. در چنین فضایی دولت باید حمایت تعرفه‌ای خود را از بسیاری صنایع همچون خودرو کاهش دهد. از آنجا که خودروسازی در ایران صنعتی نیمه‌دولتی است و بازار خودرو در انحصار دو شرکت بزرگ خودروساز داخلی است؛ بنابراین کاهش تعرفه‌ها و ایجاد شرایط رقابتی به ضرر صنعت خودرو خواهد بود.
 
به این ترتیب در شرایطی بحث پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی جدی شده است و این موضوع یکی از پیش‌نیازهای ورود ایران به اقتصاد جهانی عنوان می‌شود که کارشناسان معتقدند وزارت صنعت و خودروسازان در صورت عملیاتی شدن این موضوع با چالشی جدی مواجه می‌شوند؛ به خصوص اینکه صنعت خودرو ایران آمادگی لازم برای ورود به بازار رقابتی را ندارد؛ بنابراین وزارت صنعت باید با در نظر گرفتن برنامه‌ریزی و استراتژی مشخص در دوره الحاق زمینه‌های لازم را فراهم کند تا آسیب‌هایی که از این طریق به خودروسازی کشور وارد می‌شود به حداقل برسد.
 
 
 
دستیابی به مولفه‌های رقابتی
 
همان‌طور که گفته شد، پیوستن به سازمان تجارت جهانی با هدف تسهیل تجارت بین کشورها و افزایش رقابت‌پذیری صورت می‌گیرد. این در شرایطی است که پیوستن ایران نیازمند یکسری پیش‌زمینه‌ها و پیش‌شرط‌هایی است. یکی از الزامات پیوستن به این سازمان کاهش تعرفه‌ها است که این موضوع نیز در طول دوره الحاق صورت می‌گیرد و باید مطابق با استانداردهای جهانی صورت بگیرد. در این دوره است که خودروسازان ممکن است آسیب را متحمل شوند؛ زیرا با برداشته شدن دیوار تعرفه‌ای، ورود خودروهای خارجی به کشور با قیمتی مناسب تر فضا را به شدت رقابتی می‌کند. در صورتی که صنعت خودرو ایران آمادگی لازم برای بازار رقابتی را نداشته باشد، مسلم است که متضرر خواهد شد.
 
در همین زمینه فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: هرچند دولت قصد پیوستن به سازمان تجارت جهانی را دارد، اما تا سه سال، تغییری در تعرفه واردات خودرو ایجاد نمی‌شود؛ زیرا خودروسازان توانایی ورود به فضای رقابتی را ندارند.
 
وی با اشاره به اینکه در صورت کاهش تعرفه واردات خودرو و ورود خودروهای ارزان، تولید در ایران اقتصادی نخواهد بود، می‌گوید: مسلم است که وزارت صنعت به دلیل حمایت صنعت خودرو در تعیین تعرفه به همه این موضوعات توجه دارد و براین اساس برنامه‌ریزی می‌کند.
 
براین اساس، کارشناسان تاکید دارند، خودروسازان برای به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از پیوستن باید بتوانند خود را برای بازار رقابتی آماده کنند. برای حل این مشکل خودروسازان داخلی باید کیفیت محصولات خود را بسیار بالا ببرند و از طرف دیگر هزینه‌های تولید را کاهش دهند. در این میان بحث تکنولوژی‌های روز به کار رفته در صنعت خودرو جهانی نیز دارای اهمیت اساسی است. درصورتی که خودروسازان به این مهم دست پیدا نکنند، مسلما آسیب جدی خواهند دید. این موضوع در شرایطی اهمیت دارد که هم‌اکنون دولت به‌منظور حمایت از صنعت خودرو تعرفه‌ بالای 40 درصدی را برای واردات خودرو به کشور در نظر گرفته است. با این وجود خودروسازان داخلی تاکنون نتوانسته‌اند به لحاظ کیفیت و قیمت، اقدامات مهمی را انجام دهند. بنابراین در صورت نادیده گرفتن مولفه‌های رقابتی، خودروسازان داخلی توانایی رقابت با محصولات خارجی را نخواهند داشت. در این شرایط اگر قرار است ایران به عضویت دائم سازمان تجارت جهانی دربیاید، خودروسازی به‌عنوان لکوموتیو صنایع کشور باید بتواند شرایط لازم را در این زمینه فراهم کند.
 
بهاره عریانی، پژوهشگر صنعت خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» الحاق ایران به سازمان تجارت جهانی بدون فراهم کردن پیش نیازهای لازم را به ضرر صنعت خودرو می‌داند و می‌گوید: صنعت خودرو باید با فراهم کردن مولفه‌های بازار رقابتی خود را آماده ورود به وضعیت جدید کند. در این میان سه مولفه قیمت، کیفیت و به روز بودن تکنولوژی‌های به کار رفته درون خودرو از اهمیت اساسی برخوردار است. عریانی معتقد است که تجربه خودروسازان طی سال‌های گذشته نشان‌دهنده آن است که آنها در بحث قیمت، کیفیت ومحصولات به روز نمی‌توانند با همتایان خارجی خود به رقابت بپردازند که این موضوع در زمان الحاق اثر جدی بر وضعیت خودروسازان خواهد داشت و آنها باید خود را برای این زمینه‌ها آماده کنند.
 
به رغم آنکه برداشته شدن دیوار تعرفه ای موجب آسیب پذیری صنعت خودرو عنوان می‌شود اما برخی از کارشناسان این موضوع را زمینه توسعه صنعت خودرو می‌دانند. به اعتقاد این دسته، خودروسازی کشور در زمان الحاق قطعا با افت جدی مواجه خواهد شد که این موضوع شک بسیاری را به ساختار صنعت خودرو وارد می‌کند، اما بعد از گذشت چند سال چون خودروسازان در فضای رقابتی قرار می‌گیرند؛ بنابراین می‌توانند به توسعه خود بپردازند که این موضوع را در نمونه ترکیه نیز شاهد بوده‌ایم.
 
در همین زمینه حسن کریمی سنجری، کارشناس خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید، در ابتدای امر الحاق، مشکلات بسیاری دامن صنعت خودرو را خواهد گرفت بنابراین خودروسازی ایران باید به لحاظ ساختاری آمادگی لازم را برای فضای بدون تعرفه داشته باشد.
 
وی با اشاره به اینکه در زمان الحاق قطعا شوک بزرگی به صنعت خودرو وارد می‌شود که موجب افت آن خواهد شد، عنوان می‌کند، در صورتی که خودروسازان برنامه مشخص و مدونی برای این الحاق داشته باشند پس از چند سال وارد روزهای اوج می‌شوند؛ بنابراین هر چند عضویت ایران در این سازمان فشارهایی را به صنعت خودرو وارد می‌کند، اما مثبت تلقی می‌شود زیرا در مسیر توسعه قرار می‌گیریم.
 
با این وجود کارشناسان الزام رسیدن به این توسعه را تغییر ساختار صنعت خودرو آن هم با زمان‌بندی مشخص می‌دانند. آن‌گونه که به‌نظر می‌رسد دولت باید تصدیگری خود بر صنعت خودرو را پایان دهد زیرا تغییر ساختار مالکیت موجب چابک‌سازی صنعت خودرو کشور خواهد شد. از سوی دیگر، شرکت‌های خودروساز بعد از پیوستن ایران به این سازمان می‌توانند با کاهش قیمت ، وضعیت بهتری را در بازار کسب کنند. این امر می‌تواند با کاهش هزینه‌های سربار و نیروی انسانی ناکارآمد صورت بپذیرد. همچنین کاهش هزینه‌های قطعات و مواد اولیه توسط زنجیره تامین و کنترل تورم توسط دولت نیز، تاثیر معنی داری در کاهش استراتژیک هزینه‌های شرکت‌های خودروساز و افزایش سهم بازار آنها خواهد داشت.
 
بهاره عریانی با بیان اینکه پیش از الحاق باید اصلاحات ساختاری در صنعت خودرو صورت بگیرد، می‌گوید: مسوولان باید به مرور تعرفه‌ها را کم کنند و براساس قرارداد جوینت ونچر انتقال فناوری را در صنعت خودرو عملی کنند و تغییر ساختار مالکیت از دولتی به خصوصی را دنبال کنند. اگر این پیش‌نیازها صورت گرفت، الحاق با موفقیت انجام می‌شود، اما بدون فراهم کردن این مقدمات نتیجه خوبی در انتظار صنعت خودرو نیست.
 
 
 
تاثیر حضور شرکای خارجی
 
در این میان برخی از کارشناسان معتقدند که پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی بحث مشارکت خودروسازان ایران با شرکای خارجی را تسهیل می‌کند؛ زیرا امکان تجارت دو طرفه را به صنعت خودرو خواهد داد. این موضوع زمانی حائز اهمیت است که یکی از الزامات در نظر گرفته شده در قراردادهای خودرویی، بحث صادرات 30 درصدی محصولات است. براین اساس حسن کریمی سنجری عنوان می‌کند : از آنجا که در قراردادها با طرف خارجی قرار است یک بخشی از تولیدات به بازارهای هدف صادر شود برای اینکه این امکان میسر شود باید عضو WTO باشیم تا بتوانیم خودروهای تولیدی را با قیمت مناسب و بدون تعرفه به بازارهای هدف صادر کنیم.
 
 
 
اعلام آمادگی برای دوره بسترسازی
 
کشورها قبل از پیوستن به سازمان تجارت جهانی دوره‌ای را تحت عنوان الحاق یا بسترسازی را دنبال می‌کنند که در این مدت به آنها فرصت داده می‌شود تا زیرساخت‌های لازم خود ‌را فراهم کنند. طول مدت دوره الحاق معمولا 5 تا 7 سال است که بنا به گفته کارشناسان مدت زمان بسیار مناسبی است که دولت با برنامه‌ریزی، زمینه‌های لازم برای ورود به اقتصاد جهانی را فراهم کند. در این دوره، علاوه‌بر انجام اقداماتی مانند کاهش تدریجی تعرفه‌ها، آزادسازی نرخ ارز و پرداخت مستقیم یارانه به مصرف‌کنندگان نیز صورت می‌گیرد. بنابراین در حال حاضر چون ایران هنوز وارد مرحله الحاق نشده باید برنامه مقاوم‌سازی برای دوره الحاق را در نظر بگیرد. بیوک علیمرادلو، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: ورود هر کشوری به سازمان تجارت جهانی در سال‌های اول فشار بسیاری را به تولید و مردم وارد می‌کند و این موضوعی اجتناب‌ناپذیر است، اما در صورت دارا بودن برنامه دولت می‌تواند میزان آسیب را کاهش دهد.
 
علیمرادلو معتقد است که پیوستن به این سازمان قطعا زمانبر است، بنابراین باید زمینه‌های لازم برای الحاق در نظر گرفته شود، برای عضویت در سازمان تجارت جهانی باید استراتژی صنعتی و تجاری دارا باشیم زیرا بدون برنامه نمی‌توانیم قدمی به جلو برداریم. وی با بیان اینکه ورود بی‌برنامه و بدون فراهم کردن مقدمات لازم و کافی، به سازمان تجارت جهانی اثرات زیانباری را متوجه صنعت خودرو کشور خواهد کرد، می‌گوید: باید قبل از الحاق صنایع کشور را توانمند کرد. در این میان چون صنعت خودرو دارای اهمیت بسیاری در اقتصاد کشور است؛ بنابراین خودروسازان باید آماده رقابت با همتایان خارجی خود به صورت جدی شوند که این موضوع نیازمند استراتژی مشخص است.
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , wto , صنعت خودرو , واردات خودرو , صادرات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

محمد
4

سلام
سی سال هست که صنعت ما مخصوصا صنعت خودرو سازی قرار بوده خودش را به سطح و کیفیت جهانی برسونه ، ولی به خاطر سود هنگفت و کلانی که مافیای خودرو از طریق این صنعت دریافت می کنه با فشار و نفوذی که در مقامات بالا دارن هیچوقت این اجازه را نخواهد داد که صنعت خودرویی ما به تجارت جهانی بپیونده و تا زمانی که این حمایتهای دولتی باشه و این مافیای خودرو ، 7 سال که چه عرض کنم اگر 70 سال دیگه هم به اینها همین فرصت و همین حمایتها را بدیم باز هم همین آش است و همین کاسه ، بایستی از همین الان حمایتها و تعرفه ها کم بشه تا اینها واقعا خطر را احساس کنن و به فکر بهبود کیفیت و پیشرفت در صنعت خودرو بیافتن .
11:11  1395/05/13
پاسخ دادن
اریا بهمن
8

واقعا برای من جای تعجب داره.چرا باید 70 الی 80 میلیون ادم مظلوم و 1 میلیونو 648 هزارو 195 متر مربع از زیباترین کشورهای دنیا با دارا بودن با ارزشترین منابع خدادادی بخاطر دو سه تا کارخانه زیانده منابع طبیعی کشور به سمت نابودی بره.پدران ما طی این چند هزار سال این کشور رو صحیح و سالم به ما سپردن وما هم وظیفه داریم این کشور رو به فرزندانمان با سلامت کامل تحویل بدیم.در ضمن اگر در این چهل سال گذشته سالی 1 در صد از تعرفه ها کم میشد جای هیچ بهانه ای نبود.هر زمانیکه حرف از wot میشه اقایون یادشون میاد که واردات خودرو با تعرفه 120 تا250 درصدی همراهه.
00:43  1395/05/13
پاسخ دادن
کاربر: تیباران
4

مشکل ما با پیوستن به تجارت جهانی بیشتر سیاسی است تا فنی. اینم مانند برجام هم مخالفان داخلی دارد و هم مشکل تراشی کشورهای خارجی.یک نمونه سیاسی کاری داخلی اش این بود که دولت خاتمی دنبال این کار بود ولی با تغییر دولت،یهویی زیر همه چیز زدند و فقط دنبال هسته ای بودند.الانم دولت تدبیر و امید به دنبال راه اندازی دوباره فرایند عضویت مان است.
23:53  1395/05/12
پاسخ دادن
رامتین
13

به درک که صنعت خودرو آسیب ببینه. انشالله کلا برچیده بشه و راحت شیم. کارکنانی هم که دارن در صنعت خودرو کار میکنند به جایی دیگه منتقل بشند. لازم بود به دوستان عرض میکنم کجا.
16:17  1395/05/12
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هیراد : آقا یوسف نه دیگه، همه که منتظر پیامک نبودن، یه عده عدم تخصیص خوردن ،احتمال زیاد این عده میتونن ماشین جدید انتخاب کنن
شاهین : ایا کسی میدونه یکشنبه واسه بهمن ماه ۴۰۲ یا نه یعنی احتمال داره بگن بجای چانگان ۵۵ خودروی دیگه ای انتخاب کنید
S5ccc : این همه لایک؟؟؟؟؟؟؟؟؟ من فقط دارم می گم بعد از اینکه به امید خدا ماشین گرفتید چکار کنید. چون خودم شش ماه تو این گروه بودم. واقعاااا. تقصیر ندارن . از ماست که بر ماست. خدانگهدار یاد اون حرف بنده خدا افتادم که می گفت تاخر هست خروارها هست
بهرام : چرا سهند از اطلس گرون‌تره؟ تو بازار هم همینطوری خواهد بود؛ آخه زه اطلس بیشتره و کراسه اطلس خیلی بهتره، دورش محافظ‌های سیاه هم داره
نعمت : سلام لطفا یه راهنمایی کنید من پیامک پیش فروش سهند s دریافت کردم و واریز کردم، ولی من چشمم اطلس رو گرفته، دوستان چطوری اطلس ریختن من فقط سهند رو برای انتخاب داشتم؟ بعضی ها ساینا هم برای انتخاب داشتن اونم فروش فوری؛ قیمت اون چند بود؟ از راهنماییتون متشکرم 🙏
سعید8 : خب دوستان، یکشنبه قراره سامانه فقط برای ثبت نام کنندگان دوره های قبلی باز بشه. دوره های قبلی هم که فقط 2 دوره بوده. انشاالله افرادی که دور دوم عدم تخصیص خوردن هم ممکنه شانس مجدد داشته باشن
عادل : دوست عزیز (تارا تیتانیوم) ماشینم تارا اتومات v2 رنگ سفید فروش فوری تحویل دی ماه
بی همتا : سایپا مگه اونایی که براشون شاهین درآمد و نوبت بهار خوردن دارین ماشینو تحویل میدین مگر ماهم همون موقع ثبت نام نکردیم برای ماهم پیامکتکمیل وجه دنده ای می‌فرستادند اگر تکمیل وجه نمیشد حق با سایپابود ولی اتومات فرستادن قیمت زیاد چرا اینقد بی اعدالتی اونا شامل هیچ افزایش قیمتی نشن ماها که زمستان ۴۰۳ خورده هم میخوای ماشین جایگزین پیشنهاد میدی هم میخوای شامل افزایش قیمت هم بشه این نهایت بی اعدالتیه
بی همتا : سایپا مگه اونایی که براشون شاهین درآمد و نوبت بهار خوردن مگر ماهم همون موقع ثبت نام نکردیم چرا اینقد بی اعدالتی اونا شامل هیچ افزایش قیمتی نشن ماها که زمستان ۴۰۳ خورده هم میخوای ماشین جایگزین پیشنهاد میدی هم میخوای شامل افزایش قیمت هم بشه این نهایت بی اعدالتیه
یوسف : بنظر میاد برای ثبت نامی های ۴۰۱ باشه. بهمن ۴۰۲ که خودرو رو انتخاب کردیم و منتظر پیامک هستیم، انشالله این هفته تکلیفمون روشن بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سعید تیگو7 : سلام بعد از تخصیص و فاکتور وام واریز میشه
دوگانه بهمن : بله 51 تومن پایین آمد
امید : یعنی الان شما منبع موثق هستید؟شما از کجا اطلاع دارید که میگید تا 10روز دیگه همه اش اوکی میشه مجوز خروج میدن؟
علی‌ازایلام : درجواب‌ولا‌دند‌ه‌ای‌خوبه
دی : به ما چه برایت پیام نیامده
. : دوستان قیمت تمام شده سورن چنده ؟؟؟
دوگانه مشکی : خیلی ممنون از توضیحاتتون
علی دوگانه : شما کدوم شهر بودید که از زمان تحویل حضوری تا تحویل در نمایندگی 12روز طول کشید میشه خواهشا جواب ردید
محسن : سلام دوستان وقت بخیر . وام بانک گردشگری چند روز بعد از تایید پرونده لیزینگ واریز میشه ؟
دوگانه آبی کبود طرح دوم یکپارچه تحویل 30 دی بخشنامه 4614 : پیام شماره1. نتیجه بررسی مقدماتی سورن پلاس دوگانه کد 55510 بعد 220 کیلومتر ماشین تو کیلومتر 4 بهم تحویل داده شد و فاقد مانیتور و کروز کنترل و رینگ آلومینیومی هست دریچه گاز سیمی و برند ECU هم به دلیل قرار گرفتن تو محفظه زیر شیشه جلو کنار مخزن ترمز قابل شناسایی نبود اما رو موتور برچسب زده شده دوگانه ef7 زیمنس. شیشه پشت و دو شیشه عقب دودی فابریک کارخونه هستند. کیفیت قطعات داخلی ماشین در حد یک ماشین اقتصادی ایران‌خودرو هست و انتظار بیشتری نداشته باشید. کیفیت مونتاژ برای افراد دقیق کمی آزاردهنده هست اما میشه اون ها رو نادیده گرفت و هنوز از قطعات داخل ماشین صدای نویز هنگام گاز دادن ناشی از برخورد قطعات پلاستیکی مثل داشبورد با بدنه و ... که تو اکثر ماشین های صفر بود، شنیده نمیشه.