چاله خدمات پس از فروش چینی ها برای مشتریان

 

چاله خدمات پس از فروش چینی ها برای مشتریان

 
بدنه ارزان، قطعات گران؛خدمات پس از فروش، مانعی پیش پای خرید برخی چینی ها
چینی ها در سال های اخیر توانسته اند سهم خوبی از بازار خودروی ایران را به خود اختصاص دهند، دلیل عمده این اتفاق هم ارزان بودن محصولات چینی است، اما این محصولات ارزان از دور دل می برند و از نزدیک قیمت قطعات یدکی شان، ضربان قلب مصرف کنندگان شان را بالا می برند. تحریم های بین المللی علیه ایران، به نفع هرکه نبود، برای چینی ها سود بسیار داشت.
 
چاله خدمات پس از فروش چینی ها برای مشتریان
 
این سود به ویژه در صنعت خودرو برای آنها چندین برابر شد و در نهایت با بالا گرفتن تحریم ها، این چرخ تولید چینی سازان در ایران بود که در بازار یکه تازی کرد و محصولاتی که حتی در خود چین هم خریدار زیادی نداشت به دلیل قیمت مناسب و آپشن های کپی شده بیش از خودروهای ساخت داخل، راهی بازار ایران شدند.
 
گرچه اگر منصفانه نگاه کنیم همه این محصولات هم بد نبودند، اما بخشی از این محصولات فقط قیمت ارزانی داشتند و در عوض در خدمات پس از فروش از خجالت مشتریان ایرانی درآمدند.
 
قیمت بالای خدمات پس از فروش نسبت به قیمت خودروهای چینی، چالشی است که صدای مصرف کنندگان این خودروها را درآورده است. مثلا فرناز نوبری که دو سال است خودروی ام وی ام 110 دارد می گوید: «قیمت لوازم یدکی این خودرو بسیار گران است. مثلا قیمت آیینه این خودرو در نمایندگی های خدمات پس از فروش شرکت مدیران خودرو، 180 هزار تومان است. درحالی که در بازار همان آیینه با همان برند و کارایی 70 هزار تومان هم پیدا می شود. »
 
همچنین کلانتری یکی دیگر از دارندگان این خودرو، در گفت وگو با «فرصت امروز» در این باره اظهار می کند: «سپر رنگ شده 206 که خودروی قبلی من بود، در نهایت 180 هزارتومان بود اما قیمت سپر خودروی کنونی ام با اینکه 14 میلیون از نظر قیمتی از 206 ارزان تر است، 320 هزار تومان تمام می شود. »
 
این گرانی تا این حد است که یکی از نمایندگان خدمات پس از فروش یکی از خودروسازان چینی می گوید قیمت برخی از فاکتورها به قدری زیاد است که مشتری حاضر نیست خودروی خود را تحویل بگیرد و برخی خودروها چندین ماه در نمایندگی ها باقی می مانند. اما دلیل این گرانی چیست؟ آیا چینی ها سود کم شده خود از قیمت خودرو را روی لوازم یدکی جبران می کنند؟
 
کاظمی، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی می گوید: «اصولا قطعاتی که توسط خود شرکت های خودروساز تولید می شوند، گران تر هستند، زیرا با کیفیت بالاتری تولید می شوند اما نمونه مشابه آنها که توسط شرکت های دیگر تولید شده اند، در بازار ارزان تر هستند. »
 
آرش محبی نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازان، در گفت وگو با «فرصت امروز» در پاسخ به این پرسش اظهار می کند: «این فرضیه درست است، وقتی خودرویی وارد کشور می شود، تا 10 سال وارانتی را شامل می شود که باید قطعات مصرفی آن تأمین شود، بنابراین ما در بحث قطعات یدکی وابسته به خارجی ها می شویم.
 
قسمت زیادی از این قطعات اصولا قاچاق می شوند و بخشی هم که از مبادی رسمی وارد می شوند، سود سرشاری را نصیب واردکننده می کند، درحالی که قطعات چینی کیفیت لازم را ندارند و تعداد مراجعه خودروهای چینی نیز به تعمیرگاه ها بیشتر است. این مشکل همه خودرو های ارزان قیمت چینی است. »
 
علاوه بر گران بودن لوازم یدکی، موضوع دیگر موجود نبودن برخی قطعات این خودروها در بازار و حتی نمایندگی هاست. مثلا کافی است شما بخواهید لاستیک خودروی ام وی ام 110 خود را تعویض کنید، آنگاه متوجه می شوید این لاستیک اصلا در بازار وجود ندارد و ناچارید که لاستیک پراید را که 5 سانتی متر از لاستیک استاندارد این خودرو بزرگ تر است خریداری کنید.
 
نکته بعدی گران تر بودن لوازم یدکی طرف راست خودرو نسبت به طرف چپ است، پدیده عجیبی که فقط در خودروسازان چینی یافت می شود، دلیل این گرانی هم این است که اصولا در تصادفات سمت شاگرد خودرو است که آسیب می بیند. درجه بندی مراکز خدمات پس از فروش که مشتری باید اختلاف قیمت آن را پرداخت کند، نکته دیگری است. مثلا شما اگر به نمایندگی خدمات پس از فروش رتبه یک مراجعه کنید، باید هزینه بیشتری نسبت به خدمات یکسانی که در نمایندگی خدمات پس از فروش رتبه 2 دریافت می کنید، بپردازید.
 
همه این موارد دست به دست هم داده تا چاله ای به نام خدمات پس از فروش برای مشتریان خودروهای چینی کنده شود، چاله ای که مشتریان با خودروهای چینی ارزان خود درون آن خواهند افتاد.
 
 
 
 

 

برچسب : خودرو , خودرو چینی , خدمات پس از فروش خودرو , قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حسین : خطاب به شاهین اتومات کرمانشاه برادر تو هر یک ماه یکبار دقیقا همین پیام (نه یک کلمه کمتر نه یک کلمه بیشتر)میفرستی تو گروه.. هدفت چیه از این کار؟ جهت یاداوری دوستان میگم حتی چند نفر ازاعضای گروه شاکی شدن که چطوری فهمیدی ماشینی ک دوروز هست تحویل گرفتی اشغاله و بدرد نمیخوره.
شاهین جی ال : سلام تازگی کسی جی ال تحویل دادن اگه هس لطفا تکمیل وجه کی بوده
یاسین : ما دیروز پلاک شد ولی چراغ تحویل روشن نشده تحویل رو هم حضوری زدیم
mina : پاسخ ب آقای میرزایی موعد تحویل خودروی ما آبان 1403 بوده و الان تیر1404 !!!! انقدر وقیح و طلبکارانه جواب میدن! پس چرا بیمه نشده؟
تبدیلی s3 : من هم دقیقا همین رو میگم صحبت شما ماشینهای دیگه هست، الان باید برای sr3 مجوز پلاک بگیرن ماشینهای دیگه که از قبل مجوز داشتن متاسفانه مشکل ما sr3 ها یکی دوتا نیست، هر مرحله یک مشکل جدیدتری برامون پیش میاد
رضا : منم الان تماس گرفتم گفت تا ۴ اسفند فاکتور شده و روند فاکتور شدن ادامه داره ، تا ۵ اسفند گفت خیلی زمان نمیبره نوبت شما بشه دیگه نمیدونم چقدر درست گفته باشه
میرزایی SR3 : سلام . من فکر میکنم این ماه هم نمیتونیم تحویل بگیریم دیروز نمایندگی گفت مجوز پلاک از پلیس راهور هنوز گرفته نشده و خیلی راحت میگفت از موعد تحویل تون تازه گذشته باید صبر کنید.انگار یکسال انتظار برای کرمان خودرو خیلی عادی هست.
tak-X5 : سلام وقت بخیر قیمت بازار X5 سفید دربازار چند خرید و فروش میشه
mina : تبدیلی s3 خیر ماشینهای دیگه ک حدود یکهفته ده روز بعداز ما فاکتور شدن، بیمه شدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : قالپاق بوده یا آلومینیومی
تیگو 8 : مجوز رو از کجا استعلام گرفتی ؟
کوییک آر اس : خداروشکر که شما ها فاکتور شدید ممنونم که اعلام میکنید چون ماهم امیدوار میشیم ما تکمیل وجه 20اردیبهشت هستیم تحویل خرداد
احسان : در کل حت یماشین سواری هم ک میخرید حتما برید دفتر پیشخوان و از فروشنده بخوایید که کل بدهی ها رو تسویه کنه چون الان دیگه مالیات شهرداری و...یه پراید شده سالی2میلیون حالا نیسان که دیگه بحثش جداست،نیسان هم مالیات شهرداری داره هم مالیات مشاغل
هومن پانا : سلام دوستان جهت اطلاع 31تیر پیش فروش رنگ تیتانیوم فاکتور شده..حواله یاب استوری کرده بود 👍
اریزو6 : سلام وقت بخیر کسی اریزو6 تحویل گرفته ؟ موعد تحویلم 1404/2/20 فقط کارت ماشین اومده
بلاخره فاکتور شدم : سلام دوستان RS طرح عادی ثبت نام 10 دی پذیرش 11 دی تکمیل وجه 1 اردیبهشت سخا همون روز، تحویل هفته چهارم اردیبهشت امروز فاکتور شدم ان شاالله هر چه زودتر قسمت همه ی عزیزان
محمود دنا 6دنده 31مرداد : 3و4ماه😕😐
RS : بله منم الان فاکتور شدم ممنون از شما 🙏
علی : لطفا شکایت خودتون و ثبت کنید تا فرجی بشه در تحویلhttps://www.iribnews.ir/00N6ch