چاله خدمات پس از فروش چینی ها برای مشتریان

 

چاله خدمات پس از فروش چینی ها برای مشتریان

 
بدنه ارزان، قطعات گران؛خدمات پس از فروش، مانعی پیش پای خرید برخی چینی ها
چینی ها در سال های اخیر توانسته اند سهم خوبی از بازار خودروی ایران را به خود اختصاص دهند، دلیل عمده این اتفاق هم ارزان بودن محصولات چینی است، اما این محصولات ارزان از دور دل می برند و از نزدیک قیمت قطعات یدکی شان، ضربان قلب مصرف کنندگان شان را بالا می برند. تحریم های بین المللی علیه ایران، به نفع هرکه نبود، برای چینی ها سود بسیار داشت.
 
چاله خدمات پس از فروش چینی ها برای مشتریان
 
این سود به ویژه در صنعت خودرو برای آنها چندین برابر شد و در نهایت با بالا گرفتن تحریم ها، این چرخ تولید چینی سازان در ایران بود که در بازار یکه تازی کرد و محصولاتی که حتی در خود چین هم خریدار زیادی نداشت به دلیل قیمت مناسب و آپشن های کپی شده بیش از خودروهای ساخت داخل، راهی بازار ایران شدند.
 
گرچه اگر منصفانه نگاه کنیم همه این محصولات هم بد نبودند، اما بخشی از این محصولات فقط قیمت ارزانی داشتند و در عوض در خدمات پس از فروش از خجالت مشتریان ایرانی درآمدند.
 
قیمت بالای خدمات پس از فروش نسبت به قیمت خودروهای چینی، چالشی است که صدای مصرف کنندگان این خودروها را درآورده است. مثلا فرناز نوبری که دو سال است خودروی ام وی ام 110 دارد می گوید: «قیمت لوازم یدکی این خودرو بسیار گران است. مثلا قیمت آیینه این خودرو در نمایندگی های خدمات پس از فروش شرکت مدیران خودرو، 180 هزار تومان است. درحالی که در بازار همان آیینه با همان برند و کارایی 70 هزار تومان هم پیدا می شود. »
 
همچنین کلانتری یکی دیگر از دارندگان این خودرو، در گفت وگو با «فرصت امروز» در این باره اظهار می کند: «سپر رنگ شده 206 که خودروی قبلی من بود، در نهایت 180 هزارتومان بود اما قیمت سپر خودروی کنونی ام با اینکه 14 میلیون از نظر قیمتی از 206 ارزان تر است، 320 هزار تومان تمام می شود. »
 
این گرانی تا این حد است که یکی از نمایندگان خدمات پس از فروش یکی از خودروسازان چینی می گوید قیمت برخی از فاکتورها به قدری زیاد است که مشتری حاضر نیست خودروی خود را تحویل بگیرد و برخی خودروها چندین ماه در نمایندگی ها باقی می مانند. اما دلیل این گرانی چیست؟ آیا چینی ها سود کم شده خود از قیمت خودرو را روی لوازم یدکی جبران می کنند؟
 
کاظمی، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی می گوید: «اصولا قطعاتی که توسط خود شرکت های خودروساز تولید می شوند، گران تر هستند، زیرا با کیفیت بالاتری تولید می شوند اما نمونه مشابه آنها که توسط شرکت های دیگر تولید شده اند، در بازار ارزان تر هستند. »
 
آرش محبی نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازان، در گفت وگو با «فرصت امروز» در پاسخ به این پرسش اظهار می کند: «این فرضیه درست است، وقتی خودرویی وارد کشور می شود، تا 10 سال وارانتی را شامل می شود که باید قطعات مصرفی آن تأمین شود، بنابراین ما در بحث قطعات یدکی وابسته به خارجی ها می شویم.
 
قسمت زیادی از این قطعات اصولا قاچاق می شوند و بخشی هم که از مبادی رسمی وارد می شوند، سود سرشاری را نصیب واردکننده می کند، درحالی که قطعات چینی کیفیت لازم را ندارند و تعداد مراجعه خودروهای چینی نیز به تعمیرگاه ها بیشتر است. این مشکل همه خودرو های ارزان قیمت چینی است. »
 
علاوه بر گران بودن لوازم یدکی، موضوع دیگر موجود نبودن برخی قطعات این خودروها در بازار و حتی نمایندگی هاست. مثلا کافی است شما بخواهید لاستیک خودروی ام وی ام 110 خود را تعویض کنید، آنگاه متوجه می شوید این لاستیک اصلا در بازار وجود ندارد و ناچارید که لاستیک پراید را که 5 سانتی متر از لاستیک استاندارد این خودرو بزرگ تر است خریداری کنید.
 
نکته بعدی گران تر بودن لوازم یدکی طرف راست خودرو نسبت به طرف چپ است، پدیده عجیبی که فقط در خودروسازان چینی یافت می شود، دلیل این گرانی هم این است که اصولا در تصادفات سمت شاگرد خودرو است که آسیب می بیند. درجه بندی مراکز خدمات پس از فروش که مشتری باید اختلاف قیمت آن را پرداخت کند، نکته دیگری است. مثلا شما اگر به نمایندگی خدمات پس از فروش رتبه یک مراجعه کنید، باید هزینه بیشتری نسبت به خدمات یکسانی که در نمایندگی خدمات پس از فروش رتبه 2 دریافت می کنید، بپردازید.
 
همه این موارد دست به دست هم داده تا چاله ای به نام خدمات پس از فروش برای مشتریان خودروهای چینی کنده شود، چاله ای که مشتریان با خودروهای چینی ارزان خود درون آن خواهند افتاد.
 
 
 
 

 

برچسب : خودرو , خودرو چینی , خدمات پس از فروش خودرو , قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کیومرث
0

چینی بد است مگر اینکه ایرانخودرو و سایپا تولید کنند!!!
ای کاش به جای استفاده از هر وسیله ای برای تخریب رقیب به فکر استفاده از تمام امکانات و توان برای افزایش کیفیت تولید بودید.
09:21  1395/05/13
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا دستی : سلام لطفا ردیف قرارداد رو کامل بنویسید مت ۱۴۸۰۱۲... هستم هنوز خبری نیست
J4 سفید تهران : درود بر مردم صبور و ناچار ایران خودرو j4 سفید تاریخ قرارداد ۳ تیر شاسی ۲۷ آبان بیمه ۱۰ آذر پلاک ۲۰ آذر منتظر مراحل بعدم
ابی : سلام پیش پرداخت شاهین برا مهر و ابان و اذر مگه هنوز بازه؟؟؟ کسی اطلاع داره؟؟؟ چون من تا پولم جور شد برا مهر و ابان و اذر مونده بود و خواستم برا مهر واریز کنم کلا از تو سایت برداشتن شاهینو برام تاریخ ۲۱یکم ای تو روحت سایپا چطور برا بقیه فرصت پرداخت داده برا من نداد کلا از موقه ای که پیامکش برام اومد تا پول جور کردم ۶ روزم نشد
فرهاد : حمید رضا خان این حرفا چیه حسادت چیه شما لطف دارید انشاالله هفته آینده تکلیف شما هم روشن میشه
تارا۶ دنده پلاس : سلام تارا دستی سفید تحویل ۱۳ مهر .فاکتور۱۴ آذر. پلاک ۲۲ آذر غروب
مهدی : کیا براشون هنوز پیامک نیومده لایک کنید ببینم چند نفریم ممنون
اطلسg : بابا بیاید ی کاری بکنیم این ماشین بده نیس
تارادستی پیش فروش ۳۰دی : سلام دوستان عزیزم کسی اطلاع داره تارادستی پيش فروش تاچه تاریخی فاکتورشده ممنون میشم اطلاع رسانی کنید
شاهین زمستان : به نظرتون تا آخر ماه پیامک میاد؟ یا بریم ایرانخودر ثبت نام کنیم؟
شاهین زمستان : بچه‌ها یه جا خوندم برای اعتراض شاهین زمستان تا الان ۴۶ نفر حمایت کردن،لطفا شماهم حمایت کنید انشالله امید به خدا شاید کسی صدایمون شنیدو پیگری کنن،باتشکر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
وحید : سلام دوستان عزیز ممنون میشم منو راهنمایی کنید . طریقه درخواست تحویل حضوری چطوره؟
سورن جدید : سلام من تحویل 27 اذر هنوز فاکتور نشده باید منتظر باشم یا به ای ان خودرو زنگ بزنم راهنمای لطفا
سورن پلاس : سلام وقت بخیر ببخشید من هم تحویل یک دی هستم ولی فاکتور نشده
امیر : آ جمشید پیش فروش یا فوق‌العاده؟
امیر : آ غلام پیش فروش یا فوق‌العاده؟
جمشید : فروش فوق العاده
جواب : سلام آقا یوسف دوگانه ها یا موتور جدید ها؟
مهدی : با بیمه 403500تومان من هم دقیقا شرایط شما رو داشتم
عرفان : سلام 207 ارتقا سفید 21 شهریور تکمیل وجه تهران 18 آذر فاکتور شد 22 آذر پلاک شد
میثم : سلام من تحویل 30 بهمن هستم یعنی امکان دارد زود تر از موعد تحویل بدن یعنی تو دیماه؟