چاله خدمات پس از فروش چینی ها برای مشتریان

 

چاله خدمات پس از فروش چینی ها برای مشتریان

 
بدنه ارزان، قطعات گران؛خدمات پس از فروش، مانعی پیش پای خرید برخی چینی ها
چینی ها در سال های اخیر توانسته اند سهم خوبی از بازار خودروی ایران را به خود اختصاص دهند، دلیل عمده این اتفاق هم ارزان بودن محصولات چینی است، اما این محصولات ارزان از دور دل می برند و از نزدیک قیمت قطعات یدکی شان، ضربان قلب مصرف کنندگان شان را بالا می برند. تحریم های بین المللی علیه ایران، به نفع هرکه نبود، برای چینی ها سود بسیار داشت.
 
چاله خدمات پس از فروش چینی ها برای مشتریان
 
این سود به ویژه در صنعت خودرو برای آنها چندین برابر شد و در نهایت با بالا گرفتن تحریم ها، این چرخ تولید چینی سازان در ایران بود که در بازار یکه تازی کرد و محصولاتی که حتی در خود چین هم خریدار زیادی نداشت به دلیل قیمت مناسب و آپشن های کپی شده بیش از خودروهای ساخت داخل، راهی بازار ایران شدند.
 
گرچه اگر منصفانه نگاه کنیم همه این محصولات هم بد نبودند، اما بخشی از این محصولات فقط قیمت ارزانی داشتند و در عوض در خدمات پس از فروش از خجالت مشتریان ایرانی درآمدند.
 
قیمت بالای خدمات پس از فروش نسبت به قیمت خودروهای چینی، چالشی است که صدای مصرف کنندگان این خودروها را درآورده است. مثلا فرناز نوبری که دو سال است خودروی ام وی ام 110 دارد می گوید: «قیمت لوازم یدکی این خودرو بسیار گران است. مثلا قیمت آیینه این خودرو در نمایندگی های خدمات پس از فروش شرکت مدیران خودرو، 180 هزار تومان است. درحالی که در بازار همان آیینه با همان برند و کارایی 70 هزار تومان هم پیدا می شود. »
 
همچنین کلانتری یکی دیگر از دارندگان این خودرو، در گفت وگو با «فرصت امروز» در این باره اظهار می کند: «سپر رنگ شده 206 که خودروی قبلی من بود، در نهایت 180 هزارتومان بود اما قیمت سپر خودروی کنونی ام با اینکه 14 میلیون از نظر قیمتی از 206 ارزان تر است، 320 هزار تومان تمام می شود. »
 
این گرانی تا این حد است که یکی از نمایندگان خدمات پس از فروش یکی از خودروسازان چینی می گوید قیمت برخی از فاکتورها به قدری زیاد است که مشتری حاضر نیست خودروی خود را تحویل بگیرد و برخی خودروها چندین ماه در نمایندگی ها باقی می مانند. اما دلیل این گرانی چیست؟ آیا چینی ها سود کم شده خود از قیمت خودرو را روی لوازم یدکی جبران می کنند؟
 
کاظمی، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی می گوید: «اصولا قطعاتی که توسط خود شرکت های خودروساز تولید می شوند، گران تر هستند، زیرا با کیفیت بالاتری تولید می شوند اما نمونه مشابه آنها که توسط شرکت های دیگر تولید شده اند، در بازار ارزان تر هستند. »
 
آرش محبی نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن قطعه سازان، در گفت وگو با «فرصت امروز» در پاسخ به این پرسش اظهار می کند: «این فرضیه درست است، وقتی خودرویی وارد کشور می شود، تا 10 سال وارانتی را شامل می شود که باید قطعات مصرفی آن تأمین شود، بنابراین ما در بحث قطعات یدکی وابسته به خارجی ها می شویم.
 
قسمت زیادی از این قطعات اصولا قاچاق می شوند و بخشی هم که از مبادی رسمی وارد می شوند، سود سرشاری را نصیب واردکننده می کند، درحالی که قطعات چینی کیفیت لازم را ندارند و تعداد مراجعه خودروهای چینی نیز به تعمیرگاه ها بیشتر است. این مشکل همه خودرو های ارزان قیمت چینی است. »
 
علاوه بر گران بودن لوازم یدکی، موضوع دیگر موجود نبودن برخی قطعات این خودروها در بازار و حتی نمایندگی هاست. مثلا کافی است شما بخواهید لاستیک خودروی ام وی ام 110 خود را تعویض کنید، آنگاه متوجه می شوید این لاستیک اصلا در بازار وجود ندارد و ناچارید که لاستیک پراید را که 5 سانتی متر از لاستیک استاندارد این خودرو بزرگ تر است خریداری کنید.
 
نکته بعدی گران تر بودن لوازم یدکی طرف راست خودرو نسبت به طرف چپ است، پدیده عجیبی که فقط در خودروسازان چینی یافت می شود، دلیل این گرانی هم این است که اصولا در تصادفات سمت شاگرد خودرو است که آسیب می بیند. درجه بندی مراکز خدمات پس از فروش که مشتری باید اختلاف قیمت آن را پرداخت کند، نکته دیگری است. مثلا شما اگر به نمایندگی خدمات پس از فروش رتبه یک مراجعه کنید، باید هزینه بیشتری نسبت به خدمات یکسانی که در نمایندگی خدمات پس از فروش رتبه 2 دریافت می کنید، بپردازید.
 
همه این موارد دست به دست هم داده تا چاله ای به نام خدمات پس از فروش برای مشتریان خودروهای چینی کنده شود، چاله ای که مشتریان با خودروهای چینی ارزان خود درون آن خواهند افتاد.
 
 
 
 

 

برچسب : خودرو , خودرو چینی , خدمات پس از فروش خودرو , قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی مدبر : علی 22مرداد تکمیل وجه کردی فاکتور شد دست بردار من 25خردادم هنوز تف هم کف دستم ننداختن بعدش حمید رضا از کی به کی شکایت کنیم سایپا از خود دولت جوابمو نو نمی‌دن بازداشتم میشیم
شاهین GL : خودتون بیاد اون ابشن فعال میکردین که حدود ی تومن اختلاف قیمت دارع
Amir : دوسال پول رو گرفتن و ماشین تحویل نمیدن هر بار هم زنگ میزنیم میگن صبور باشین کلا از اسفند سال گذشته تا الان تحویل ندادن 7 ماه میشه تاخیر ولی اینا 2 ماه حساب میکنن تازه میخوان بدون ساندروف بدن
ناشناس : واسه من هم امروز پیامک دعوتنامه تکمیل وجه اومد چند روز مهلت داره برای پرداخت شاهین جی ال
حمیدرضا : سلام من امروز امور مشتریان سایپا رفتم دو تا ماشین دارم واریز ماشین شاهین g من 29 آذر بوده و یکی شاهین پلاس 12اردیبهشت انگار اونا از ما طلبکارن گفت هیچ کدوم رو بهت نمیدن مشکل سانروف داریم از صف جی میخانه بفرستمون صف جی ال به گفته خودش هم حداقل 1ماه طول می‌کشه جی ال رو بدن که بعید می‌دونم فقط باید از طریق مراجع قضایی شکایت کرد
J7 دو‌مرحله‌ای : J7دو مرحله ای‌کسی هست که تکمیل وجه کرده باشه ببینیم چقدر سود مشارکت تعلق گرفته
شاهین برباد رفته : ای چه وضعشه 4 ماهه هنوز خرداد فاکتور نکرده اینطوری باشه تا نوبت برسه به ما ی سال گذشته
شاهین 1405 : اقا تجمع کنیم قبل اینکه جنک شه دستمون بره تو پوست گردو
شاهین : منم فکر میکنم تحویل اسفند تموم شده چون نیستن...البته ما هم تحویل اسفند هستیم اردیبهشت بهمون تحمیل شده..شماره پذیرش بزارید ببینیم تا چه شماره ای جلو رفته..
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیر : خدا لعنتشون کنه دقیقا همین بلارو هم سر ما آوردن! بعد از واریز پیش پرداخت و گذشت چند هفته به ما گفتن که اقساط نداریم! و پرسیدم که شما به اسم اقساط با ما قرار داد بستین و خیلی راحت گفت نمیدیم اگه نمیخواید پولتونو دو ماه دیگه پس میدیم. روز بعدش به چندتا نمایندگی دیگه و همون نمایندگی به عنوان مشتری تماس گرفتم و مرسیدم شرایط اقساط هست و گفتن بله هیچ مشکلی نیست بیاید ثبت نام کنید اقساط هم داریم. تهش متوجه شدم این روش جدید کلاهبرادریشون هست و پول مردم رو مفت میگیرن و باهاش کار میکنن و چند ماه بعد بهشون پس میدن. از ماشین هم هیچ خبری نیست!
24 فوق : مال ما که با گذشت از 10 روز از فاکتور هنوز هیچ خبری نیست فاکتور نمیکرد بهتر بود حداقل نمیخواست هی هر ساعت چک کنی ببینی پلاک چی شد
افشار : چقدر ریختی ساعت چند بود
hamed : دوستانی ک 207 تیوفایو پلاس فاکتور شدین کسی بوده پلاک شده باشه؟
کلهر : اسد نیا ،جریان اون پیامه اومد برات چی شد،پرسیدی
ساینا اس فوق العاده : دوستان کسی هست از فوق العاده 27 که فاکتور نشده باشه ؟این مثبتو بزنه
hamed : توی تایم کاری اوکی میشه
محمد : من 207 پانا فولادی طرح فرسوده تحویل 11 مرداد داشتم تو قرارداد شده tu5p ولی نه برام تکمیل وجهی اومده نه از سود تاخیرم کم کردن توی قسمت زمان فاکتور هم نوشته کلاس خودرو فاقد صف فاکتور میباشد الان دقیقا باید چیکار کنیم؟
سعید : سلام اونایی که موعد مهر هستن تفاوت موتور پلاس مبلغ 6 میلیون فعال شده برن پرداخت کنن
اطلس جی فقط : منم تبدیل نمی‌زنم هرچی دیرتربدن بایدازاونورجریمه تاخیرشم بدن ما اگ می خواستیم تبدیل بزنیم خیلی زودتر ازاین حرفا تبدیل زده بودیم ن ب قول دوستمون بعد7ماه