فرجام خوش چینی‌ها پس‌از برجام

 

فرجام خوش چینی‌ها پس‌از برجام

 
بازار خودرو ایران در شرایطی دوران پسابرجام خود را سپری می‌کند که با وجود گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر تضعیف شرکت‌های چینی (پس از اجرای برجام)، آنها همچنان در این بازار حضور داشته و حتی سهم شان را نیز افزایش داده‌اند.
 
اگر به دوران قبل از توافق هسته‌ای و اجرای برجام برگردیم، غالب پیش‌بینی‌ها و اظهارنظر کارشناسان و دست‌اندرکاران صنعت خودرو بر تضعیف و حتی حذف تدریجی خودروسازان چینی در ایران تاکید داشت، با این حال چشم‌بادامی‌ها معادلات را بر هم زدند تا کماکان در بازار ایران حضور داشته باشند. در باب اینکه چینی‌ها چطور توانستند تولید و فروش در بازار ایران را توسعه دهند، دلایل مختلفی از سوی کارشناسان مطرح می‌شود که در این بین، چهار فاکتور را می‌توان به‌عنوان علل اصلی این ماجرا مطرح کرد. «رکود کیفی خودروسازان داخلی»، «ارتقای کیفی و تنوع محصول سریع چینی‌ها»، «قیمت و آپشن‌های مناسب خودروهای چینی» و «عدم‌حضور خودروهای دارای قیمت مناسب در کشور، پس از برجام»، چهار دلیل اصلی به‌شمار می‌روند که ضامن تداوم و حتی توسعه حضور خودروسازان چینی در صنعت و بازار خودرو کشور شده‌اند.
 
پیش از آنکه به واکاوی این دلایل چهارگانه بپردازیم، ابتدا نگاهی می‌اندازیم به نحوه حضور خودروسازان چینی در ایران. به باور بسیاری از کارشناسان، آنچه سبب شد چینی‌ها رو به بازار ایران آورده و با تمام افت و خیزها، بمانند و رقابت کنند، خلأ‌های موجود در این بازار بود. روزگاری که خودروسازان چینی راهی ایران شدند، تنوع بسیار کمی در سبد محصولات خودروسازان داخلی به چشم می‌آمد و آنها توانستند با استفاده از این کمبود، بخشی از مشتریان را جذب خود کنند. با این حال اما رفته رفته ایرادات کیفی برخی خودروها عیان و این موضوع سبب دلسردی مشتریان شد، تا جایی که تداوم حضور آنها در بازار داخل به خطر افتاد. قیمت نسبتا پایین و آپشن‌های جذاب (در مقایسه با خودروهای داخلی) دو فاکتور مهمی بود که توانست مشتریان ایرانی را جذب خودروهای چینی کند، با این حال، مشکلات کیفی به تدریج رابطه ایرانی‌ها با این خودروها را سرد کرد تا چشم‌بادامی‌ها احساس خطر کنند. این «احساس خطر» زمانی بیشتر شد که چینی‌ها فهمیدند بازار خودرو ایران در پساتحریم، میزبان بزرگان خودروسازی جهان خواهد بود؛ بنابراین در آن دوران، آنها باید سخت تر از گذشته کار کرده و سطح کیفی محصولات شان را افزایش دهند. در واقع آنچه سبب شد گمانه‌زنی‌ها به سمت تضعیف چینی‌ها در پسابرجام، سوق پیدا کند، اظهاراتی بود که در مورد خودروسازان خارجی و حضور آنها در بازار کشور، مطرح شد.به هر حال وقتی نام خودروسازانی مانند رنو، فولکس واگن، پژو و فیات برای آمدن به ایران مطرح شد، طبیعی بود کارشناسان و افکار عمومی گمان به ضعف چشم‌بادامی‌ها ببرند و حتی خود آنها (چینی‌ها) نیز برای رقابت با بزرگان دنیا (در ایران) به تکاپو بیفتند. هرچه هست، با وجود گذشت بیش از یک سال از امضای برجام، خودروسازان چینی نه تنها تضعیف نشدند، بلکه توانستند روندی رو به رشد داشته و طبق آخرین آمار، سهم بازار خود را که روزگاری زیر هفت درصد بود، به بیش از 5/ 11 درصد برسانند. حالا هم آن طور که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، این سهم با توجه به شرایط موجود و همان دلایل چهارگانه‌ای که در ادامه به واکاوی آنها خواهیم پرداخت، قابلیت بیشتر شدن نیز دارد.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , خودرو چینی , بازار خودرو , برجام , پسابرجام , واردات خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

آریا بهمن
3

شرکت اتوموبیل سازی BYD, بزرگترین کمپانی خودرو سازی برقی در دنیاست. دولت ایران با همکاری گسترده با این شرکت، مونتاژ و ساخت و آموزش در داخل، هم میتونه به کشورهای ساخت اتوموبیل برقی بپیونده و هم میتوان با اختصاص دادن تاکسیها پر مصرف به این اتومبیل ها معضل آلودگی هوا و.... را تا حدودی برطرف کرد.
23:45  1395/05/13
گزارش
پاسخ دادن
یاسین
0

سلام.نمیدونم چرا از میون این همه ماشین و شرکت چینی چرا اینقدر با MVMلج دارین
20:02  1395/05/13
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 : نمیشه حضوری بریم بم تحویل بگیریم
تارا سفید فرسود۲۷ آبان : فرسوده یه طرح چرت و مزخرفه
محمد جواد : تازه دیروز پلاک شد برای من
تارا دستی : سلام ما پلاک شدیم کارت طلایی ام فعال شده
جی ۷ تیر تحویل دی : سلام دوستان ، با اینکه این یک ماه خیلی پر استرس و پرفشار بود که افزایش قیمت ندن و فکر و روحمون گرفته و مشغول بود فارغ از هر اتفاقی که بیوفته الهی شکر که ۶ ماه انتظار به سر رسید و به امید خدا قبل عید ماشینامونو تحویل میگیریم این روزا هم‌میگذره
اهورا : لعنت به جد اباد مسولین سایپا. از اون وقت میگفتن شاهین جی تولید نداریم برید تبدیل بزنید. خوب همه تبدیل زدن میگن فعلا شاهین جی ال تولید نمیشه کمبود قطعه داریم. فقط 500 تا شاهین جی اخر هفته میدن تحویل
شاهین gl : با این شرایطی که مسول فروش گفته 50 هزار تا تعهد شاهین دارند و 16 هزار تا تکمیل وجه کردند با توجه به تولید شاهین سالی حدود 32 هزار تا میشه بخواهیم حساب کنیم با توجه به اینکه 3 ماه تا آخر سال مونده نصف تکمیل وجه کردن که حدود 8 هزار تا میشه تا شب عید تحویل میدن 8 هزار تای باقی مونده بهار 405 از تعداد 34 هزار تای تکمیل وجه نشده 24 هزار تا تا پایان 405 وحدود 8 هزار تای آن میره برا سال 406
مرداد : آقا در واقع ۲ الی ۳ ماهه مونده تو مرداد
امیرعلی x5 : سلام دوستان امروز نمایندگی پرسیدم گفتن ماشین شما تو پارکنیگ بم 15ام ماشین هست ، یعنی چی کی تحویل میدن من اقساطی تیر بودم و پلاک شده هفته قبل
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا تک : دعوتنامه دی اومد تا 14 آذر هم مهلت داشت
محسن : سلام دوستان زنگ زدم سایپا گفت که دارن برج پنجسا فاکتور میکنن به خیریت اینجور پیش میره من فک کنم برا عید تحویلم میدن ماشین تکمیل وجه2مهر
قباد : تک سوزها از دیروز شروع کردن به پلاک کردن
قباد : من که میپرسم تو بازار کسی نمیفروشه زیر 1300 واقعا . اریسان که شده 900 تومان نیسان باید 1500 بالاتر بشه
قباد : شک نکنید فقط یک ماه شرکت سایت ثبت نام را ببندد نیسان میشه 1500
مسعود : سلام ببخشید ردیف قرارداد تون میگید؟
حمید : خیر فاکتور نشده
احمد رضا : صددرصد الان زیر 1300 که اصلا نیست
14بهمن : برا بهمن ماهی ها هیچکدوم فاکتور نشده فعلا موندن رو دی
کریم : سلام ما دعوتنامه آذر بودیم همون آذر هم پیامک اومد تکمیل وجه کردیم به مبلغ 248750.پیش فروش بودیم حواله مرداد.