خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
فرجام خوش چینیها پساز برجام
1395/05/13
17:00
فرجام خوش چینیها پساز برجام
بازار خودرو ایران در شرایطی دوران پسابرجام خود را سپری میکند که با وجود گمانهزنیهایی مبنی بر تضعیف شرکتهای چینی (پس از اجرای برجام)، آنها همچنان در این بازار حضور داشته و حتی سهم شان را نیز افزایش دادهاند.
اگر به دوران قبل از توافق هستهای و اجرای برجام برگردیم، غالب پیشبینیها و اظهارنظر کارشناسان و دستاندرکاران صنعت خودرو بر تضعیف و حتی حذف تدریجی خودروسازان چینی در ایران تاکید داشت، با این حال چشمبادامیها معادلات را بر هم زدند تا کماکان در بازار ایران حضور داشته باشند. در باب اینکه چینیها چطور توانستند تولید و فروش در بازار ایران را توسعه دهند، دلایل مختلفی از سوی کارشناسان مطرح میشود که در این بین، چهار فاکتور را میتوان بهعنوان علل اصلی این ماجرا مطرح کرد. «رکود کیفی خودروسازان داخلی»، «ارتقای کیفی و تنوع محصول سریع چینیها»، «قیمت و آپشنهای مناسب خودروهای چینی» و «عدمحضور خودروهای دارای قیمت مناسب در کشور، پس از برجام»، چهار دلیل اصلی بهشمار میروند که ضامن تداوم و حتی توسعه حضور خودروسازان چینی در صنعت و بازار خودرو کشور شدهاند.
پیش از آنکه به واکاوی این دلایل چهارگانه بپردازیم، ابتدا نگاهی میاندازیم به نحوه حضور خودروسازان چینی در ایران. به باور بسیاری از کارشناسان، آنچه سبب شد چینیها رو به بازار ایران آورده و با تمام افت و خیزها، بمانند و رقابت کنند، خلأهای موجود در این بازار بود. روزگاری که خودروسازان چینی راهی ایران شدند، تنوع بسیار کمی در سبد محصولات خودروسازان داخلی به چشم میآمد و آنها توانستند با استفاده از این کمبود، بخشی از مشتریان را جذب خود کنند. با این حال اما رفته رفته ایرادات کیفی برخی خودروها عیان و این موضوع سبب دلسردی مشتریان شد، تا جایی که تداوم حضور آنها در بازار داخل به خطر افتاد. قیمت نسبتا پایین و آپشنهای جذاب (در مقایسه با خودروهای داخلی) دو فاکتور مهمی بود که توانست مشتریان ایرانی را جذب خودروهای چینی کند، با این حال، مشکلات کیفی به تدریج رابطه ایرانیها با این خودروها را سرد کرد تا چشمبادامیها احساس خطر کنند. این «احساس خطر» زمانی بیشتر شد که چینیها فهمیدند بازار خودرو ایران در پساتحریم، میزبان بزرگان خودروسازی جهان خواهد بود؛ بنابراین در آن دوران، آنها باید سخت تر از گذشته کار کرده و سطح کیفی محصولات شان را افزایش دهند. در واقع آنچه سبب شد گمانهزنیها به سمت تضعیف چینیها در پسابرجام، سوق پیدا کند، اظهاراتی بود که در مورد خودروسازان خارجی و حضور آنها در بازار کشور، مطرح شد.به هر حال وقتی نام خودروسازانی مانند رنو، فولکس واگن، پژو و فیات برای آمدن به ایران مطرح شد، طبیعی بود کارشناسان و افکار عمومی گمان به ضعف چشمبادامیها ببرند و حتی خود آنها (چینیها) نیز برای رقابت با بزرگان دنیا (در ایران) به تکاپو بیفتند. هرچه هست، با وجود گذشت بیش از یک سال از امضای برجام، خودروسازان چینی نه تنها تضعیف نشدند، بلکه توانستند روندی رو به رشد داشته و طبق آخرین آمار، سهم بازار خود را که روزگاری زیر هفت درصد بود، به بیش از 5/ 11 درصد برسانند. حالا هم آن طور که کارشناسان پیشبینی میکنند، این سهم با توجه به شرایط موجود و همان دلایل چهارگانهای که در ادامه به واکاوی آنها خواهیم پرداخت، قابلیت بیشتر شدن نیز دارد.
منبع
دنیای اقتصاد
برچسب :
خودرو
,
خودرو چینی
,
بازار خودرو
,
برجام
,
پسابرجام
,
واردات خودرو
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
2 نظر
آریا بهمن
3
شرکت اتوموبیل سازی BYD, بزرگترین کمپانی خودرو سازی برقی در دنیاست. دولت ایران با همکاری گسترده با این شرکت، مونتاژ و ساخت و آموزش در داخل، هم میتونه به کشورهای ساخت اتوموبیل برقی بپیونده و هم میتوان با اختصاص دادن تاکسیها پر مصرف به این اتومبیل ها معضل آلودگی هوا و.... را تا حدودی برطرف کرد.
23:45 1395/05/13
گزارش
پاسخ دادن
یاسین
0
سلام.نمیدونم چرا از میون این همه ماشین و شرکت چینی چرا اینقدر با MVMلج دارین
20:02 1395/05/13
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
شاهین اتومات 12 مهر 1402
18 نظر
سوم بهمن
11 نظر
صابری 1
3 نظر
اطلاعات خودرو
S.207.پانا
81 نظر
سورن 31 تیر پیش فروش
29 نظر
اخبار سایپا(خبر موثق)
18 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مشخصات کامل فنی و رفاهی خودرو شاهین سایپا
مهدی
: ببخشید تکمیل وجه کی هستین
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
فربد
: تارا دستی تیتانیوم تحویل 3 شهریور هنوز کسی مونده فاکتور نشده باشه؟
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
شاهین g
: تبدیل نزن
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
قلی نیا
: روحش شاد سواد نداشت ولی آباد میکرد آبادانی بلد بود ولی الان از همش از یزید شنیدیم ولی از اینا دیدیم
شرایط فروش شاهین G پس از مدتها اعلام شد [آذر 1403]
حمیدرضا
: هیچ کی نمیتونه بازداشت کنه ما طلبکار هستیم امروز من با دو نفرشان تا حد درگیری بحثم شد بی ادب و پر رو هستن
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
t8
: اردیبهشت
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
سلگی
: سلام دوستان منم 13آذر تکمیل وجه کردم فروش فوق العاده برا شاهین جی بنظرتون تبدیل بزنم یا خیر
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
محمد تارا v4
: امروز زنگ زدم نمایندگی شماره 2 ایرانخودرو گفتم تحویل من سی و یک شهریور بوده هنکز تحویل ندادین گفت تا چهل پنج روز دیگه ام تحویل نمیدن
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
شاهین
: سلام به همه بنده ۲۷ اردیبهشت تبدیل زدم ۳۱ مرداد فاکتور شدم ۱۰ شهریور تحویل گرفتم اصلا ارزش ۲۷ ماه انتظار نداشت داخلش کامل پلاستیک بی کیفیت موم کشی خیلی بد سواری خشک و کوبنده صفر تا صد ۱۴ ثانیه دوربین دید عقب تو آفتاب چیزی نشون نمیده رنگ ماشین ی جوری دون دون هست موتور همه نوع صدای میده غیر صدای ماشین دو تا آدم ۶۰ کیلوی عقب سوار بشن نزدیک سرعت گیر باید پیاده بشن ماشین رد بشه وگر نه زیر بندی نابوده مسخرمون کردن ۳ سال
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
تیتانیوم دستی آذر طرح عادی
: الان از شما تو چه مرحله ای گیر کرده؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا LX
سعید
: اونا مال کلاس سقف شیشه ای 6 دنده که فرمان برقی...تو قراردادها نوشته شده سقف فلز فرمان هیدرولیک
سایپا اطلس جی
جواد
: مشکل سانروف دارن، من خودم قطعه ساز هستم و از کارشناس 3 تا مگاموتور پرسیدم گفتن تامین کننده سانروف به دلیل مطالبات معوقه به خط قطعه نمیده
MVM 550 اتومات
آریزو 6 پرو
: سلام ، دوستان کسی از دفتر مرکزی یا جایی که اطلاعات دقیق داشته باشه پیگیری نکرده ؟ واقعا تا کی قراره طول بکشه تحویل این گوه ! اگه چیزی میدونید بگید لطفا . ارزش پولمون نابود شد 😑
سایپا کوییک
Reza Rs
: سلام دوستانی 20 تیر ب بالا هستن و هنوز فاکتور نشدن کوییک Rs لایک کنن ببینیم چند نفرن
ساینا
اسقاطی اردیبهشت
: خوب بید
نیسان دیزل
نیسان
: نوکرتم برو ناموسا
ساینا
اسقاطی اردیبهشت
: زنگ بزن سایپا کاشان آنقدر زنگ بزن تا جواب بدن فکر کنم ساعت دوازده این طورا جواب میدم چون طی روز تو مجموعه هستن دارن ماشین تحویل میدن
نیسان دیزل
سبحان
: سلام من نوراباد لرستانم الان ساعت 10 شبه 3 تا نیسان صفر با 3 تا کویک با ماشین بر نمایندگی رفتن داخل نمایندگی فردا صبح بزنم ب نمایندگی هرچی گفت بهتون میگم
رانا LX
من
: سعید داداش خیلی اقایی ممنون از اطلاع رسانیت
سایپا اطلس جی
اطلس بهمن
: فاکتور شدی؟