خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
فرجام خوش چینیها پساز برجام
1395/05/13
17:00
فرجام خوش چینیها پساز برجام
بازار خودرو ایران در شرایطی دوران پسابرجام خود را سپری میکند که با وجود گمانهزنیهایی مبنی بر تضعیف شرکتهای چینی (پس از اجرای برجام)، آنها همچنان در این بازار حضور داشته و حتی سهم شان را نیز افزایش دادهاند.
اگر به دوران قبل از توافق هستهای و اجرای برجام برگردیم، غالب پیشبینیها و اظهارنظر کارشناسان و دستاندرکاران صنعت خودرو بر تضعیف و حتی حذف تدریجی خودروسازان چینی در ایران تاکید داشت، با این حال چشمبادامیها معادلات را بر هم زدند تا کماکان در بازار ایران حضور داشته باشند. در باب اینکه چینیها چطور توانستند تولید و فروش در بازار ایران را توسعه دهند، دلایل مختلفی از سوی کارشناسان مطرح میشود که در این بین، چهار فاکتور را میتوان بهعنوان علل اصلی این ماجرا مطرح کرد. «رکود کیفی خودروسازان داخلی»، «ارتقای کیفی و تنوع محصول سریع چینیها»، «قیمت و آپشنهای مناسب خودروهای چینی» و «عدمحضور خودروهای دارای قیمت مناسب در کشور، پس از برجام»، چهار دلیل اصلی بهشمار میروند که ضامن تداوم و حتی توسعه حضور خودروسازان چینی در صنعت و بازار خودرو کشور شدهاند.
پیش از آنکه به واکاوی این دلایل چهارگانه بپردازیم، ابتدا نگاهی میاندازیم به نحوه حضور خودروسازان چینی در ایران. به باور بسیاری از کارشناسان، آنچه سبب شد چینیها رو به بازار ایران آورده و با تمام افت و خیزها، بمانند و رقابت کنند، خلأهای موجود در این بازار بود. روزگاری که خودروسازان چینی راهی ایران شدند، تنوع بسیار کمی در سبد محصولات خودروسازان داخلی به چشم میآمد و آنها توانستند با استفاده از این کمبود، بخشی از مشتریان را جذب خود کنند. با این حال اما رفته رفته ایرادات کیفی برخی خودروها عیان و این موضوع سبب دلسردی مشتریان شد، تا جایی که تداوم حضور آنها در بازار داخل به خطر افتاد. قیمت نسبتا پایین و آپشنهای جذاب (در مقایسه با خودروهای داخلی) دو فاکتور مهمی بود که توانست مشتریان ایرانی را جذب خودروهای چینی کند، با این حال، مشکلات کیفی به تدریج رابطه ایرانیها با این خودروها را سرد کرد تا چشمبادامیها احساس خطر کنند. این «احساس خطر» زمانی بیشتر شد که چینیها فهمیدند بازار خودرو ایران در پساتحریم، میزبان بزرگان خودروسازی جهان خواهد بود؛ بنابراین در آن دوران، آنها باید سخت تر از گذشته کار کرده و سطح کیفی محصولات شان را افزایش دهند. در واقع آنچه سبب شد گمانهزنیها به سمت تضعیف چینیها در پسابرجام، سوق پیدا کند، اظهاراتی بود که در مورد خودروسازان خارجی و حضور آنها در بازار کشور، مطرح شد.به هر حال وقتی نام خودروسازانی مانند رنو، فولکس واگن، پژو و فیات برای آمدن به ایران مطرح شد، طبیعی بود کارشناسان و افکار عمومی گمان به ضعف چشمبادامیها ببرند و حتی خود آنها (چینیها) نیز برای رقابت با بزرگان دنیا (در ایران) به تکاپو بیفتند. هرچه هست، با وجود گذشت بیش از یک سال از امضای برجام، خودروسازان چینی نه تنها تضعیف نشدند، بلکه توانستند روندی رو به رشد داشته و طبق آخرین آمار، سهم بازار خود را که روزگاری زیر هفت درصد بود، به بیش از 5/ 11 درصد برسانند. حالا هم آن طور که کارشناسان پیشبینی میکنند، این سهم با توجه به شرایط موجود و همان دلایل چهارگانهای که در ادامه به واکاوی آنها خواهیم پرداخت، قابلیت بیشتر شدن نیز دارد.
منبع
دنیای اقتصاد
برچسب :
خودرو
,
خودرو چینی
,
بازار خودرو
,
برجام
,
پسابرجام
,
واردات خودرو
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
2 نظر
آریا بهمن
3
شرکت اتوموبیل سازی BYD, بزرگترین کمپانی خودرو سازی برقی در دنیاست. دولت ایران با همکاری گسترده با این شرکت، مونتاژ و ساخت و آموزش در داخل، هم میتونه به کشورهای ساخت اتوموبیل برقی بپیونده و هم میتوان با اختصاص دادن تاکسیها پر مصرف به این اتومبیل ها معضل آلودگی هوا و.... را تا حدودی برطرف کرد.
23:45 1395/05/13
گزارش
پاسخ دادن
یاسین
0
سلام.نمیدونم چرا از میون این همه ماشین و شرکت چینی چرا اینقدر با MVMلج دارین
20:02 1395/05/13
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن
20 نظر
شاهین اتومات هفته ۴ اسفند ۴۰۳ ، ۲۹۰ واریز
6 نظر
محمد-::::::::
4 نظر
اطلاعات خودرو
تحویل ۳۱ تیر ، همچنان منتظر
96 نظر
S.207.پانا
32 نظر
خلیل یاری
27 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
شاهین 403
: شر و ور تحویل ما نده این سایپا بیشرف همه ماشین هاشو به دلال فروخته پاشو برو تهرانسر پر شاهینه. کد ملی هایی که برای دلال ها بوده و با پلاک های شهرستان همرو تحویلشون دادن . اصلا ماشین نداره سایپا خط تولید بخوره تو سرش
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
ایگل سفید
: سلام خرید اقساطی بودین دیگه درسته؟
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
کاشفی
: کی ام سی a5اشغالترین ماشینه اصلا بدرد نمیخوره هرکی داره سریع بفروشه
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
Hi
: میش بفرمایید کی ماشین پلاک شده و رفته توی مرحله ارسال مدارک ؟
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
هلیا
: دلم بیشتر از خودم برای عمو سهراب میسوزه. چه ملت بدبخت و نجیبی داریم.
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
تارا دستی 1ماهه
: سلام دوستان به نظر من وبا توجه به تجربه های قبلی ایران خودرو را تو بازی دیگه فک نکنم با زودتر از یک ماه تاخیر ماشینمونو بده مطمئن باشید تحویل 30مرداد بودم.
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
سعید
: سهراب جان،دلبندم،داره میگه :انشالله ماههای پیش رو ،یعنی وقت چله زمستون.تقصیر خودته،رفتی نیسان رو فروختی که شاهین پلاس سوار بشی.صبر کن عمو جان.
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
سهراب لره
: عمو جان ،مو سختمه .ای حرفهای قشنگ و بالاشهری هم نمیفهوم.به زبون لری خومون بگو ای ماشین مو کی میدی؟
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
ارزو مرداد
: شاهین تیر ماه سلام بی زحمت شماره پذیرش تونو مینویسید؟🙏🌹
بررسی خودرو جدید شاهین پلاس اتوماتیک
عبدی
: جاااااااااااااااااان ؟....عمو سرمون گیچ رفت!.....این انشاء به چه درد من میخوره؟فاکتور چی شد؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا LX
رانا7تیر
: هیچ خبری نیس؟
ساینا
سلیم
: برو به احراز سکونت جدید توی سخا ثبت کن و بعد برگه رو ببر نمایندگی. ثبت کنه برات
ساینا
حمید
: شماره دیگه ای ندارید ازشون؟؟؟ چرا اینجوری سایپای خراب شده؟؟؟ دم ایرانخودرو گرم حداقل جواب میدن
پژو 207i دستی
شیما
: سلام راه ارتباط شماره تماس با ایران خودرو چطوره بعد چه داخلی لطفا اگه کسی میدونه کامل بفرمائین
ساینا
ساینا
: من امروز صبح زنگ زدم یکی دوبار اول زنگ نخورد ولی بعدش جواب دادن
دنا 1.7
رستا 31 خرداد رینگ فولادی سفید
: اره نمیشه رفت دیگه من شهرستان اومدم خطم اصلا انتن نمیده دیگه نمیتکنم ببینم البتع فاکتور هم نمیشم میدونم😔
دنا 1.7
ایوب تحویل مهر
: دوستان ظاهرا کاستومر رو دیگه با رمز کردن.ای تف
دنا 1.7
دناپلاس 1404مهر
: https://customer.ikco.ir/login
ساینا
حمید
: سلام دوستان لطفا محبت کنید جواب منو بدید شماره 096550 چرا بوق نمیخوره؟ با هر موبایلی زنگ میزنیم بدون اینکه بوق بخوره قطع میشه!!!! شماره دبکه ای ندارید سایپا جواب بده؟؟؟
دنا 1.7
دنا پلاس سفید 31خردادرینگ فولادی
: سلام از دیشب نمیتونم برم قسمت کاستومر سایتش عوض شده انگار برا شما اینجوری شده