خانه
قیمت خودرو
لیزینگ خودرو
اجاره خودرو
اطلاعات خودرو
سواری
شرکت های داخلی :
آسان موتور
اطلس خودرو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرشیا خودرو
دیارخودرو
رامک خودرو
سایپا
ستاره ایران
کرمان خودرو
کرمان موتور
گروه بهمن
مدیران خودرو
شرکت های بیشتر
شرکت های خارجی :
ام جی
آئودی
بی ام و
پژو
تویوتا
دوج
رنو
شورولت
کیا
لکسوس
لیفان
مرسدس بنز
نیسان
هیوندای
شرکت های بیشتر
کامیون
آریا دیزل
آمیکو
ایران خودرو دیزل
بهمن دیزل
خودرو کویر (BMC)
خودروسازان دیزلی آذربایجان
رایان دیزل ایران
زامیاد
سایپا دیزل
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
کاریزان خودرو(KAVIAN)
ماموت دیزل
CAT
اسکانیا
ایویکو
بنز
داف
رنو
مان
ولوو
یو دی
وانت
ایران خودرو
ایرتویا
بهمن خودرو
دیار خودرو
زامیاد
سایپا
ایسوزو
تویوتا
جی ام سی
دوج
رام
سوزوکی
شورولت
فورد
فولکس
کادیلاک
نیسان
هوندا
موتور
ایران دوچرخ
تک تاز موتور
تلاش
آپریلیا
بی ام و
دوکاتی
سوزوکی
کاوازاکی
هارلی دیویدسون
هوندا
یاماها
اتوبوس
ایران خودرو دیزل
رانیران
زامیاد
سپهر دیزل کاوه (Hyundai)
عقاب افشان
اسکانیا
بنز
فورد
مان
میتسوبیشی
هایر
آگهی خودرو
سواری
کامیون
وانت
موتور
اتوبوس
خدمات خودرو
نمایندگی مجاز
آرتاتاک موتور
آریا دیزل
آرین موتور پویا
آسان موتور
اطلس خودرو
آمیکو
ایران خودرو
ایرتویا
پارس خودرو
پرستوی آبی
پرشیا خودرو
جیلران موتور
دیار خودرو
رامک خودرو
سایپا
سایپا دیزل
ستاره ایران
کرمان خودرو
گروه بهمن
گریت وال (ولیکس)
مدیا موتور
مدیران خودرو
معین موتور
جایگاه سوخت
CNG
اخبار خودرو
لیزینگ
قیمت و لیزینگ
داخلی
مسابقات داخلی
فنآوری
سوپر ماشین
کانسپت
کلاسیک
کلیپ تبلیغاتی
موتورسیکلت
عمومی
رسمی
تیونینگ
اتومبیلرانی
مسابقه هفته
سایت
آگهی
مقالات خودرو
فنی
بررسی و مقایسه
پادکست
خودروی سنگین
موتورسیکلت
سوپر ماشین
کلاسیک
خودروهای سبز
خودروهای آینده
فنآوری
اپلیکیشن
اتومبیلرانی
عمومی
مصور
برترینها
مسیریابی
اخبار خودرو
:
داخلی
:
فرجام خوش چینیها پساز برجام
1395/05/13
17:00
فرجام خوش چینیها پساز برجام
بازار خودرو ایران در شرایطی دوران پسابرجام خود را سپری میکند که با وجود گمانهزنیهایی مبنی بر تضعیف شرکتهای چینی (پس از اجرای برجام)، آنها همچنان در این بازار حضور داشته و حتی سهم شان را نیز افزایش دادهاند.
اگر به دوران قبل از توافق هستهای و اجرای برجام برگردیم، غالب پیشبینیها و اظهارنظر کارشناسان و دستاندرکاران صنعت خودرو بر تضعیف و حتی حذف تدریجی خودروسازان چینی در ایران تاکید داشت، با این حال چشمبادامیها معادلات را بر هم زدند تا کماکان در بازار ایران حضور داشته باشند. در باب اینکه چینیها چطور توانستند تولید و فروش در بازار ایران را توسعه دهند، دلایل مختلفی از سوی کارشناسان مطرح میشود که در این بین، چهار فاکتور را میتوان بهعنوان علل اصلی این ماجرا مطرح کرد. «رکود کیفی خودروسازان داخلی»، «ارتقای کیفی و تنوع محصول سریع چینیها»، «قیمت و آپشنهای مناسب خودروهای چینی» و «عدمحضور خودروهای دارای قیمت مناسب در کشور، پس از برجام»، چهار دلیل اصلی بهشمار میروند که ضامن تداوم و حتی توسعه حضور خودروسازان چینی در صنعت و بازار خودرو کشور شدهاند.
پیش از آنکه به واکاوی این دلایل چهارگانه بپردازیم، ابتدا نگاهی میاندازیم به نحوه حضور خودروسازان چینی در ایران. به باور بسیاری از کارشناسان، آنچه سبب شد چینیها رو به بازار ایران آورده و با تمام افت و خیزها، بمانند و رقابت کنند، خلأهای موجود در این بازار بود. روزگاری که خودروسازان چینی راهی ایران شدند، تنوع بسیار کمی در سبد محصولات خودروسازان داخلی به چشم میآمد و آنها توانستند با استفاده از این کمبود، بخشی از مشتریان را جذب خود کنند. با این حال اما رفته رفته ایرادات کیفی برخی خودروها عیان و این موضوع سبب دلسردی مشتریان شد، تا جایی که تداوم حضور آنها در بازار داخل به خطر افتاد. قیمت نسبتا پایین و آپشنهای جذاب (در مقایسه با خودروهای داخلی) دو فاکتور مهمی بود که توانست مشتریان ایرانی را جذب خودروهای چینی کند، با این حال، مشکلات کیفی به تدریج رابطه ایرانیها با این خودروها را سرد کرد تا چشمبادامیها احساس خطر کنند. این «احساس خطر» زمانی بیشتر شد که چینیها فهمیدند بازار خودرو ایران در پساتحریم، میزبان بزرگان خودروسازی جهان خواهد بود؛ بنابراین در آن دوران، آنها باید سخت تر از گذشته کار کرده و سطح کیفی محصولات شان را افزایش دهند. در واقع آنچه سبب شد گمانهزنیها به سمت تضعیف چینیها در پسابرجام، سوق پیدا کند، اظهاراتی بود که در مورد خودروسازان خارجی و حضور آنها در بازار کشور، مطرح شد.به هر حال وقتی نام خودروسازانی مانند رنو، فولکس واگن، پژو و فیات برای آمدن به ایران مطرح شد، طبیعی بود کارشناسان و افکار عمومی گمان به ضعف چشمبادامیها ببرند و حتی خود آنها (چینیها) نیز برای رقابت با بزرگان دنیا (در ایران) به تکاپو بیفتند. هرچه هست، با وجود گذشت بیش از یک سال از امضای برجام، خودروسازان چینی نه تنها تضعیف نشدند، بلکه توانستند روندی رو به رشد داشته و طبق آخرین آمار، سهم بازار خود را که روزگاری زیر هفت درصد بود، به بیش از 5/ 11 درصد برسانند. حالا هم آن طور که کارشناسان پیشبینی میکنند، این سهم با توجه به شرایط موجود و همان دلایل چهارگانهای که در ادامه به واکاوی آنها خواهیم پرداخت، قابلیت بیشتر شدن نیز دارد.
منبع
دنیای اقتصاد
برچسب :
خودرو
,
خودرو چینی
,
بازار خودرو
,
برجام
,
پسابرجام
,
واردات خودرو
مرتب سازی :
محبوبترین
تاریخ صعودی
تاریخ نزولی
نظرات کاربردی
همه نظرات
2 نظر
آریا بهمن
3
شرکت اتوموبیل سازی BYD, بزرگترین کمپانی خودرو سازی برقی در دنیاست. دولت ایران با همکاری گسترده با این شرکت، مونتاژ و ساخت و آموزش در داخل، هم میتونه به کشورهای ساخت اتوموبیل برقی بپیونده و هم میتوان با اختصاص دادن تاکسیها پر مصرف به این اتومبیل ها معضل آلودگی هوا و.... را تا حدودی برطرف کرد.
23:45 1395/05/13
گزارش
پاسخ دادن
یاسین
0
سلام.نمیدونم چرا از میون این همه ماشین و شرکت چینی چرا اینقدر با MVMلج دارین
20:02 1395/05/13
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1
ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام
پاسخ به :
نظر شما
نظر شما با موفقیت ارسال شد.
مقالات برتر
هفته
|
ماه
|
سال
پربحث ترین خودروی
هفته
|
ماه
|
سال
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن
20 نظر
شاهین اتومات هفته ۴ اسفند ۴۰۳ ، ۲۹۰ واریز
6 نظر
محمد-::::::::
4 نظر
اطلاعات خودرو
تحویل ۳۱ تیر ، همچنان منتظر
96 نظر
S.207.پانا
32 نظر
خلیل یاری
28 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
رضا
: تارادستی 3مردادتکمیل وجه تحویل یک شهریور،هنوزفاکتورنشده دوستان اگه کسی فاکتورشدخبربده
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
مشتری سابق
: فکر کردی بقیه خیلی خوبن؟ همشون مثل همن
آغاز پیش فروش خودرو سهند برای اولین بار (اسفند 1402)
بهمن
: معلوم هس چخبره، آخرش دیماه تموم نشد؟ هیچکس زنگی نزده؟
شرایط فروش شاهین G پس از مدتها اعلام شد [آذر 1403]
صمد🔴🔴
: خیلی بیشرف هستن ۹ماه پول گرفتن کی بشه بر گورشونو گم کنن بیشرفا
آغاز پیش فروش خودرو سهند برای اولین بار (اسفند 1402)
بهمن
: چی میگی
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
بیژن x5
: بهمن ماه سال گذشته رنگ مشکی
مشخصات و قیمت ایران خودرو تارا پروژه K132
تارا اتومات
: اتومات یا دستی؟
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
وحید
: معلومه دنا اتومات سوار نشدی ببینی شتاب چیه
آب پاکی روی دست متقاضیان شاهین دنده ای
خانم افشار
: منم اوایل دی واریزی اولیم بودم افتادم تحویل مرداد.۱۸خرداد تبدیل اومد قبول کردم و تکمیل وجه کردم فعلا خبری نیس
وضعیت خودروی مشتریان کرمان خودرو
ایگل سفید
: امروز دقیقا بعداز یکماه که تاریخ تحویل بوده تازه شاسی شده دوستان چندروز بعدش تحویل میدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن ELX EF7
سورن
: ماشین من از 21بارگیری شده ولی خبری از ماشین نیست
سایپا کوییک
محمد
: پیش فروش دی ماه بودم تکمیل وجه دوم 12 خرداد
سایپا کوییک
محمد
: اخر تیر
سایپا کوییک
مرتضی
: جی ایکس ال من نمیگم شما خدایی نکرده دروغ دارین میگی حدود دو ماه من اینجا خبرها را دارم میخونم یک ماهه دارند قطره چکونی فاکتور میکنند از 15 اردیبهشت تا الان 5 روز رفته جلو یعنی در هفته یک روز میره جلو یعنی من که 12 خرداد هستم حساب کن کی نوبتم میشه
ساینا
29 مرداد
: بی شر ف اتفاقا تو هستی که پدر درستی بالاسرت نبوده که چشمت انقد تنگه نمیتونی درک و فهمی از شرایط اونا داشته باشی .به ماد رت سلام ویژه برسون بگو جلوگیری بهتر از درمان💦
ساینا
ساینا دوگانه مرداد
: هنوز منتظریم
سورن ELX EF7
سورن4تیر
: واسه منکه همش پیامک میومد.هم زنگ میزدن واسه بیمه اینا
رانا LX
غلامعلی
: چرا سه شنبه گفته بودن تا25مرداد
سایپا کوییک
اس
: اس چی پس؟
دنا 1.7
تحویل 31 تیر
: هنوز فاکتور نشدم پیش فروش تکمیل وجه 20 اردیبهشت ارسال پرونده 23اردیبهشت داخل دعوت نامه نوشته تحویل ماشین 90روز پس از تکمیل وجه وارسال پرونده الان 93 روز گذشته هنوز فاکتور نشده کد 908