تفسیری واحد از حقوق مصرف‌کنندگان

 

تفسیری واحد از حقوق مصرف‌کنندگان

 
طی یک دهه گذشته چندین مقررات و دستورالعمل‌ برای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو در بخش فروش و خدمات پس از فروش از سوی مجلس و دولت تدوین و اجرا شده است، این در شرایطی است که در مقررات مذکور به‌دلیل عدم شفافیت و به‌دنبال آن تفاسیر مختلفی که از این مقررات می‌شد حقوق مصرف‌کنندگان به‌طور تمام و کمال ایفا نمی‌شد.
 
به این ترتیب هر چند به ظاهر مقرراتی برای حقوق مصرف‌کنندگان خودرو در نظر گرفته شده بود، اما مشتریان همیشه گلایه‌مند از خدمات فروش و پس از فروش خودروسازان بودند. این گلایه‌مندی در حالی هنوز هم پابرجاست که در آیین‌نامه جدید قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو مصوب سال 86 بسیاری از واژگان به نفع مشتری بازتعریف شده است. آیین‌نامه مذکور در اواخر فروردین ماه سال جاری از سوی هیات دولت تصویب و توسط سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان به خودروسازان ابلاغ شده است. در این زمینه سید محمود نوابی معاون وزیر صنعت روز گذشته در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به اینکه در آیین‌نامه اجرایی «احصای حقوق مصرف‌کنندگان خودرو » دیگر جایی برای تفسیر تولید‌کنندگان وجود ندارد تصریح کرده است که برخی از واژگان به علت عدم تعریف در آیین‌نامه قبلی قابل‌تفسیر و حتی موجب رد خواسته مشتری توسط عرضه‌کنندگان و کارشناسان بود که در آیین‌نامه جاری اصلاح شد. وی در این زمینه به مواردی از قبیل خدمات فنی استاندارد، خدمات سیار، خودرو، نرخ خدمات و قطعات، عیب ایمنی، قطعه و ماده مصرفی اشاره و عنوان کرده که در آیین‌نامه جدید تمامی شبهاتی که در مورد حقوق مصرف‌کننده وجود داشته برطرف شده است.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , خودرو سازان داخلی , ایران خودرو , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اکبر از اردبیل : سلام و وقت بخیر خدمت همه عزیزان گروه امیدوارم همه عزیزان هر چی زودتر خودروی خودشونو تحویل بگیرند . به سلامتی استفاده کنند. بنده امروز پلاک خودرو نصب شده و پیامک تحویل حضوری هم اومد اما ترجیح خودم تحویل از نمایندگی هست با توجه به مسافت و تعطیلی آخر هفته و ترافیک شدید که دور از انتظار نیست.
جک s3 به sr3 : یک ماه کاری در نظر بگیرن پس هنوز دو ماه دیگه هم الافیم!
جک s3 به sr3 : دوستان برای سخا تمدید بشه ک باز برای همین نمونیم من رفتم تمدید کردم
صدرا a5 سفید : دوستانی که آ5 سفید شهریور403 ثبت نامی بودن اونایی که اقساطی بودن کسی هست شاسی شده باشه؟ تماس گرفتم گفتن یک سری ها شاسی شدن منتهی نگفتن پرداخت یکجاها بوده یا اقساط ها؟
جک s3 به sr3 : دوستان برای سخا تمدید بشه ک باز برای همین نمونیم من رفتم تمدید کردم
سهند بهمن : یعنی این مملکت یکی نیست بلند بشه بگه این درد غصه مردم را یا فقط به فکر جیب اختلاس خودشون هستند
سهند بهمن : تف بهتون با این کاراتون، لعنت بهتون خب لاشیا شما اگر قطعه ندارید بیخود میکنید ثبت نام میذارید، تف به شرف نداشتتون
سهند بهمن : مگه افزایش قیمت دوباره شامل ما ک چندین ماهه گذشته از موعد تحویل هم میشه
درسا : من تکمیل وجه 12 اسفندم ، امروز زنگ زدم نمایندگی شهرمون ، گفت امکان داره تا چند ماه دیگه هم تحویل سی وی تی طول بکشه ، گفت قطعه کم دارن ، کلا کسی پاسخگو نیست ، این چه مسخره بازیه، معلوم نیست جنگ ادامه داشته باشه یا نه ، ماشینمون رو هواست ، هیچ جا هم نیست که بریم شکایت کنیم . خدا فقط به داد ما برسه
درسا : من تکمیل وجه 12 اسفندم ، امروز زنگ زدم نمایندگی شهرمون ، گفت امکان داره تا چند ماه دیگه هم تحویل سی وی تی طول بکشه ، گفت قطعه کم دارن ، کلا کسی پاسخگو نیست ، این چه مسخره بازیه، معلوم نیست جنگ ادامه داشته باشه یا نه ، ماشینمون رو هواست ، هیچ جا هم نیست که بریم شکایت کنیم . خدا فقط به داد ما برسه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207پانا : سلام دوست عزیز شما واریزی اول و دوم درچه تاریخ واریزوج انجام دادین
فوق العاده تکمیل وجه 11 بهمن : چرا کوئیک؟؟؟ حداقل شاهین بدن بهمون 😂
فروش فوق العاده : میشه فروش فوق العاده ساینا اس به کوییک تبدیل کنیم؟
ساینا اس بهمن : اصلا هیچ فروش فوق العاده بهمن چه 6چه7فاکتور نشده دروغ میگن بنده دوستم 6هست خودمم 10بهمن هنوز فاکتور نشده 6 چطور 7شده
مجی RS اصفهان : آقا زنگ زدن فایده نداره من این چند روز چند بار زنگ زدم یه دفه گفتن مشکل قطعه دارن .یه دفه گفتن تا 27اردیبهشت اولویت هست فاکتور میشن.هر دفه یه چرندی تحویل دادن .خدا خودش درست کنه
فوق العاده تکمیل وجه 11 بهمن : با سامانه 111 تماس گرفتم میگه به ما ربطی نداره....شرکت سایپا شرکت خصوصیه و برید تو سایت خود شرکت شکایت ثبت کنید 😂😂😂 وایی رسما دیوونه خونه س....😂😂 حالا به کی بگیم مشکل رو 😐😐😐🤪🤦♂️🤦♂️🤦♂️
امیر دل : سلام دوستان تا این نیسان به قیمت 1تومن نرسه اون نیسان جدید رو نمیارن تو بازار مطمئن باشید تا اخر امسال نیسان تک میشه 1تومن بماند به یادگار حواستون به ماشینتون باشه مفت از دست ندین
207 فولادی : دوستان تحویل 18 خرداد کسی فاکتور شده؟
سعید : دوستان منتظر فاکتور کردن نباشید چون دارن ساینا های دوگانه که 15روز پیش تبدیل زدن به تک فاکتور میکنن
مهدی : صدا و سیما خودش الان نیازمند یاری هست یکی باید مشکلات اونو حل کنه