خودروسازان دیگر نمی‌توانند خریداران خودرو را دور بزنند

 

خودروسازان دیگر نمی‌توانند خریداران خودرو را دور بزنند

 
معاون وزیر صنعت با تشریح اصلاحات انجام‌شده در آیین نامه اجرایی "احصاء حقوق مصرف‌کنندگان خودرو" گفت: دیگر جایی برای تفسیر تولیدکنندگان وجود ندارد.
به نقل از تسنیم، سید محمود نوابی  اظهار کرد: در تدوین آیین‌نامه جاری به استاندارد ملی شیوه ارائه خدمات پس از فروش با شماره 19117 توجه  شده است.
وی افزود: برخی از واژگان به علت عدم تعریف در آیین‌نامه قبلی قابل تفسیر و حتی موجب رد خواسته مشتری توسط عرضه‌کنندگان و کارشناسان بود که در آیین‌نامه  جاری  اصلاح شد و در این زمینه به مواردی از قبیل خدمات فنی استاندارد، خدمات سیار، خودرو، نرخ خدمات و قطعات، عیب ایمنی، قطعه و ماده مصرفی می‌توان اشاره کرد.
نوابی ‫اصلی‌ترین و مهم‌ترین تغییرات و اصلاحات آیین‌نامه جاری را مربوط به خدمات فروش خودرو عنوان کرد و گفت: اضافه شدن ضوابط و روش‌های مختلف فروش ازجمله فروش فوری، پیش‌فروش، مشارکت در تولید و تولید سفارشی (تیراژ محدود)، شرایط قیمت، تعیین حداکثر زمان تحویل خودرو، تعیین حداقل سود مشارکت، تعیین حداقل سود انصراف، تعیین جبران خسارت تأخیر در تحویل در روش‌های مختلف فروش، تعیین مبلغ قابل دریافت در قراردادهای پیش‌فروش (حداکثر معادل پنجاه‌درصد قیمت فروش نقدی)، مشخص نمودن نحوه محاسبه و شرایط پرداخت سود مشارکت، سود انصراف و خسارت تأخیر، از تغییرات مهم ایجادشده است که عدم آن منجر به تنظیم قراردادهای یک طرفه از سوی برخی از عرضه‌کنندگان شده بود.
معاون وزیر صنعت با اشاره به دیگر اصلاحات انجام‌شده در آیین‌نامه اخیر، اظهار کرد: اخذ مجوز پیش‌فروش توسط عرضه‌کنندگان از وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حصول اطمینان از ایفای تعهدات الزامی  است.
وی تاکید کرد: از دیگر موارد می‌توان به سامان دادن قراردادهای فروش عرضه کنندگان با گنجاندن ماده‌ای مبنی بر الزام عرضه‌کنندگان به درج مشخصات خودرو از قبیل نشان تجاری (مارک)، نوع (مدل)، تیپ و رنگ اشاره کرد.
نوابی گفت: شرایط موضوع قرارداد مانند قیمت فروش، نرخ سود مشارکت، تاریخ تحویل خودرو (با تعیین ماه و هفته تحویل)، تعیین خسارت تأخیر در تحویل، فهرست متعلقات الزامی همراه خودرو از قبیل رادیو پخش، چرخ زاپاس، جک، آچار چرخ،   کف پوش متحرک، مثلث خطر و تجهیزات درخواستی (آپشن) در قراردادهای فروش و ارائه یک نسخه از اصل قرارداد به مصرف‌کننده نیز مترقی شده است.
نوابی در مورد اهم اصلاحات انجام‌شده مربوط به خدمات پس از فروش در آیین‌نامه تصریح کرد: عرضه‌کننده موظف است در زمان تحویل، خودرو درخواستی مشتری را در حضور وی کنترل نموده و پس از حصول اطمینان از عدم وجود عیب، خودرو را به مشتری تحویل نماید.
وی افزود: عرضه‌کننده باید در دوره تضمین (ضمانت)، هزینه‌های بارگیری و حمل خودروهای در راه مانده و غیرقابل تعمیر به نزدیک‌ترین نمایندگی مجاز را (به استثناء موارد تصادفی که ناشی از عیوب سایر قطعات و مجموعه‌های خودرو نباشد) تقبل نماید.
نوابی گفت: درنهایت عرضه‌کننده موظف است رأساً یا از طریق شبکه نمایندگی مجاز خود تحت هر شرایطی به پذیرش کلیه خودروهایی که به دلیل وجود عیب قطعات ایمنی، قادر به تردد نیستند اقدام کند.
وی در خصوص سایر موارد مطرح‌شده در این آیین‌نامه، گفت: در بخش دیگری از این آیین‌نامه مشخص‌شده است که رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان بر اساس دستورالعمل نحوه رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان خودرو صورت خواهد پذیرفت.
معاون نعمت زاده یاد آورشد: براساس تاکید وصراحت آیین نامه موضوع شکایت مصرف کنندگان در زمینه خودرو از طریق سازمان صنعت ، معدن و تجارت استانها در سراسر کشور برای  رفاه مصرف کننده و اجتناب از بورکراسی زاید ثبت و مورد رسیدگی قرار می گیرد.
وی خاطر نشان کرد که ثبت این شکایات در هیئت حل اختلاف رایگان است.
پرداخت خسارت خواب خودرو در دوره وارانتی
رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در خصوص نحوه پرداخت خسارت خواب خودرو گفت: در آیین نامه قبلی پرداخت خسارت خواب خودرو فقط شامل مالکان خودروهای دارای گارانتی بود که پس از دو روز از زمان پذیرش محاسبه می‌شد در حالی که در آیین‌نامه جاری خسارت خواب خودرو شامل مشتریان در دوره تعهد یا وارانتی نیز می‌شود که این زمان در دوره وارانتی 7 روز یا زمان استاندارد تعمیرات است.
وی افزود: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان صنعت و معدن و تجارت استان‌ها از طریق سامانه 124  و به‌صورت مستقیم  آماده دریافت شکایات هستند و برحسب وظیفه  قانونی مراتب را پیگیری و نتیجه را به شاکی ابلاغ می‌کنند.
 
 
 
 

منبع

تسنیم

 

برچسب : خودرو , خودرو سازان ایرانی , گارانتی خودرو , خدمات پس از فروش خودرو , کیفیت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

احمد
6

هرچی باشه مهم نیست ما با این تبلیغات گول نمیخوریم تا قیمت خودرو ها خارجی آزاد نشه یا کیفیت خودروی ایرانی دقیقا با خارجی برابری نکنه خودرو نمیخریم در ضمن توان خرید مردم هم باید بره بالا مثل جاهای دیگه دنیا تو کانادا با هزار دلار همون لحضه تیوتا کمری و انواع دیگر تیوتا رو تحویل میدن با اقساط چند ساله و هر قصدش هفته ای 100 دلاره که میشه ماهی 400 دلار که برا خودشون خیلی راحته پرداخت اقساطش تازه بدون بهره هم هست و دقیقا قیمت خوده ماشین رو از آدم میگیرن نه 2 برابر از هر چند سال با پرداخت یه پول اضافه کوچیک میتونید خودروتون رو تحویل بدید و مدل جدیدش رو بگیرید مخصوصا اگر تصادف نداشته باشید مفت در میاد
17:46  1395/05/18
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سعیده : منم مثل شمام ن فاکتور نشدم
احمد x5 : دقیقا حرفتون درسته
علی : تا امروز ایرانخودرو تعطیل بود از فردا شروع بکار میکنه از فردا فاکتور شدنها مجددا شروع میشه
سهند دی ماه 1 : من ۶ ام اردیبهشت ماه تکمیل وجه شدم ولی فاکتور نشدم
KMC مشتری : من کلا گروه های مختلف کرمان موتور رو بررسی کردم ،طبق تحقیق من مشتری های کرمان موتور دو دسته اند ،یک دسته که به صورت نقدی یا چکی با قیمت مصوب خرید کردند که عمدتا 60 روزه و 90 روزه اند و بندرت 30 روزه،و دسته دوم کسانی هستند که از نمایندگی ها حواله نقدی خریدند با قیمت بالاتر از قیمت مصوب و عمدتا 20 روزه و 30 روزه. دسته اول دچار تاخیر و گرفتاری های فراوانند و به همشون بیشتر بهانه حمل و بهانه های مختلف رو میارن و سر میدوونن! اما دسته دوم تمام کاراشون روتین انجام میشه،تیر ثبت نام کرده الان سوار ماشینشه! بنظر یه لابی یا باند هستند که هدفشون فروش با قیمت بالاتره، تا دسته اول جمع نشند و از بازرسی و دادستانی کمک نگیرند وضع به همین منوال پیش خواهد رفت.
ا.س : دنا پلاس سفید۱۴۰۴ خریدم رنگ بدنه ش داره زردمیشه انگارداره خودبخودرنگ میسوزه کاپوت وگلگیر میتونید راهنمایی کنید
آرمان X5 : فکر کنم فقط قصدت اینه که ما رو دق بدی که 6 ماهه پول نقد دادیم و هنوز هیچی به هیچی 😀
پلاس : آقای شقایق .اگر کمکی از دست ما برمیآد،بگو.شاید بتوانیم کمکت کنیم.ناراحتی ات از چیه؟
هلیا : آقای شقایق یا هر اسم دیگه.دچار اختلال شدید پریشان حالی هستی،اصلا تقصیر نداری،بیمار مثل شما داشتیم.انشالله خدا شفا بده.اشکال نداره،اگر آروم میشی،هر چند وقت بیا اینجا خودت رو خالی کن،برو.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوئیک جی ایکس ال تحویل خزداد : تکمیل وجه 20 اردیبهشت ، منتظر فاکتور
صادق : سلام منم1404/05/07 ثبت نام کردم هنوز پذیرش نشدم رفتم نمایندگی گفتن رفتن تعطیلات تابستانی
دنا 6دنده 20 بهمن : سلام دوستان به جای نوشتن دنا 6دنده 31تیر یا 31 مردادیا.... این روش بهتر نیس بنویسیم واریز وجه اولمون رو بنویسم اولویت فاکتور با واریز وجه اوله
دنا تیر : پولشو گرفته دیگه باید فاکتور کنه
محمدماین : با شما برای تحویل تماس خواهند گرفت عزیز
رانا پلاس تحویل13 مرداد : سلام امروز از جلوی یکی از نمایندگی های ایران خودرو مشهد رد میشدم دیدم دارن رانا پلاس سفید تحویل میدن از مالک پرسیدم تحویل کی بوده گفت 19 خرداد
سجاد : تا برج 3 تازه فاکتورشده
شادمهر : نمی رفتن
شادمهر : یاد قدیم افتادم سنوگرافی نمی رفتم آخر سری بهت کویک ندن
مهدی : 6 اردیبهشت تکمیل وجه کردی؟