خودروسازان دیگر نمی‌توانند خریداران خودرو را دور بزنند

 

خودروسازان دیگر نمی‌توانند خریداران خودرو را دور بزنند

 
معاون وزیر صنعت با تشریح اصلاحات انجام‌شده در آیین نامه اجرایی "احصاء حقوق مصرف‌کنندگان خودرو" گفت: دیگر جایی برای تفسیر تولیدکنندگان وجود ندارد.
به نقل از تسنیم، سید محمود نوابی  اظهار کرد: در تدوین آیین‌نامه جاری به استاندارد ملی شیوه ارائه خدمات پس از فروش با شماره 19117 توجه  شده است.
وی افزود: برخی از واژگان به علت عدم تعریف در آیین‌نامه قبلی قابل تفسیر و حتی موجب رد خواسته مشتری توسط عرضه‌کنندگان و کارشناسان بود که در آیین‌نامه  جاری  اصلاح شد و در این زمینه به مواردی از قبیل خدمات فنی استاندارد، خدمات سیار، خودرو، نرخ خدمات و قطعات، عیب ایمنی، قطعه و ماده مصرفی می‌توان اشاره کرد.
نوابی ‫اصلی‌ترین و مهم‌ترین تغییرات و اصلاحات آیین‌نامه جاری را مربوط به خدمات فروش خودرو عنوان کرد و گفت: اضافه شدن ضوابط و روش‌های مختلف فروش ازجمله فروش فوری، پیش‌فروش، مشارکت در تولید و تولید سفارشی (تیراژ محدود)، شرایط قیمت، تعیین حداکثر زمان تحویل خودرو، تعیین حداقل سود مشارکت، تعیین حداقل سود انصراف، تعیین جبران خسارت تأخیر در تحویل در روش‌های مختلف فروش، تعیین مبلغ قابل دریافت در قراردادهای پیش‌فروش (حداکثر معادل پنجاه‌درصد قیمت فروش نقدی)، مشخص نمودن نحوه محاسبه و شرایط پرداخت سود مشارکت، سود انصراف و خسارت تأخیر، از تغییرات مهم ایجادشده است که عدم آن منجر به تنظیم قراردادهای یک طرفه از سوی برخی از عرضه‌کنندگان شده بود.
معاون وزیر صنعت با اشاره به دیگر اصلاحات انجام‌شده در آیین‌نامه اخیر، اظهار کرد: اخذ مجوز پیش‌فروش توسط عرضه‌کنندگان از وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حصول اطمینان از ایفای تعهدات الزامی  است.
وی تاکید کرد: از دیگر موارد می‌توان به سامان دادن قراردادهای فروش عرضه کنندگان با گنجاندن ماده‌ای مبنی بر الزام عرضه‌کنندگان به درج مشخصات خودرو از قبیل نشان تجاری (مارک)، نوع (مدل)، تیپ و رنگ اشاره کرد.
نوابی گفت: شرایط موضوع قرارداد مانند قیمت فروش، نرخ سود مشارکت، تاریخ تحویل خودرو (با تعیین ماه و هفته تحویل)، تعیین خسارت تأخیر در تحویل، فهرست متعلقات الزامی همراه خودرو از قبیل رادیو پخش، چرخ زاپاس، جک، آچار چرخ،   کف پوش متحرک، مثلث خطر و تجهیزات درخواستی (آپشن) در قراردادهای فروش و ارائه یک نسخه از اصل قرارداد به مصرف‌کننده نیز مترقی شده است.
نوابی در مورد اهم اصلاحات انجام‌شده مربوط به خدمات پس از فروش در آیین‌نامه تصریح کرد: عرضه‌کننده موظف است در زمان تحویل، خودرو درخواستی مشتری را در حضور وی کنترل نموده و پس از حصول اطمینان از عدم وجود عیب، خودرو را به مشتری تحویل نماید.
وی افزود: عرضه‌کننده باید در دوره تضمین (ضمانت)، هزینه‌های بارگیری و حمل خودروهای در راه مانده و غیرقابل تعمیر به نزدیک‌ترین نمایندگی مجاز را (به استثناء موارد تصادفی که ناشی از عیوب سایر قطعات و مجموعه‌های خودرو نباشد) تقبل نماید.
نوابی گفت: درنهایت عرضه‌کننده موظف است رأساً یا از طریق شبکه نمایندگی مجاز خود تحت هر شرایطی به پذیرش کلیه خودروهایی که به دلیل وجود عیب قطعات ایمنی، قادر به تردد نیستند اقدام کند.
وی در خصوص سایر موارد مطرح‌شده در این آیین‌نامه، گفت: در بخش دیگری از این آیین‌نامه مشخص‌شده است که رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان بر اساس دستورالعمل نحوه رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان خودرو صورت خواهد پذیرفت.
معاون نعمت زاده یاد آورشد: براساس تاکید وصراحت آیین نامه موضوع شکایت مصرف کنندگان در زمینه خودرو از طریق سازمان صنعت ، معدن و تجارت استانها در سراسر کشور برای  رفاه مصرف کننده و اجتناب از بورکراسی زاید ثبت و مورد رسیدگی قرار می گیرد.
وی خاطر نشان کرد که ثبت این شکایات در هیئت حل اختلاف رایگان است.
پرداخت خسارت خواب خودرو در دوره وارانتی
رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در خصوص نحوه پرداخت خسارت خواب خودرو گفت: در آیین نامه قبلی پرداخت خسارت خواب خودرو فقط شامل مالکان خودروهای دارای گارانتی بود که پس از دو روز از زمان پذیرش محاسبه می‌شد در حالی که در آیین‌نامه جاری خسارت خواب خودرو شامل مشتریان در دوره تعهد یا وارانتی نیز می‌شود که این زمان در دوره وارانتی 7 روز یا زمان استاندارد تعمیرات است.
وی افزود: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سازمان صنعت و معدن و تجارت استان‌ها از طریق سامانه 124  و به‌صورت مستقیم  آماده دریافت شکایات هستند و برحسب وظیفه  قانونی مراتب را پیگیری و نتیجه را به شاکی ابلاغ می‌کنند.
 
 
 
 

منبع

تسنیم

 

برچسب : خودرو , خودرو سازان ایرانی , گارانتی خودرو , خدمات پس از فروش خودرو , کیفیت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

احمد
6

هرچی باشه مهم نیست ما با این تبلیغات گول نمیخوریم تا قیمت خودرو ها خارجی آزاد نشه یا کیفیت خودروی ایرانی دقیقا با خارجی برابری نکنه خودرو نمیخریم در ضمن توان خرید مردم هم باید بره بالا مثل جاهای دیگه دنیا تو کانادا با هزار دلار همون لحضه تیوتا کمری و انواع دیگر تیوتا رو تحویل میدن با اقساط چند ساله و هر قصدش هفته ای 100 دلاره که میشه ماهی 400 دلار که برا خودشون خیلی راحته پرداخت اقساطش تازه بدون بهره هم هست و دقیقا قیمت خوده ماشین رو از آدم میگیرن نه 2 برابر از هر چند سال با پرداخت یه پول اضافه کوچیک میتونید خودروتون رو تحویل بدید و مدل جدیدش رو بگیرید مخصوصا اگر تصادف نداشته باشید مفت در میاد
17:46  1395/05/18
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 58 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بردیا : سلام به نظرم نقدی بهتره هم افت قیمت کرده هم ماشین دستتون هست من آذر ثبت نام کردم هنوز نگرفتم
طاهاطاها طرح فرسوده : سلام دوستان پیش فروش و فوری فرقی نداره من فوری بودم تحویل ۲۳بهمن تیتانیوم ۲۱اردیبهشت تحویل دادن باتاخیر تقریبا ۳۸تومن .اینجا ایران است شیر تو شیر.یه هفته اس تحویل گرفتم خدا راشکر فعلا همه چی خوبه .
x5 : دوستان مشکل ایکس 5گمرک هست ک اجازه حمل نمیده نمیزاره ترخیص بشه
شاهین g : حتما میاییم بنر هم میاریم .من هماهنگ کردم چندتا خبرنگار هم قراره بیاد
x5 : دوستان مشکل ایکس 5گمرک هست ک اجازه حمل نمیده نمیزاره ترخیص بشه
احمدی : آقا اکبر طبق فرمایش شما، بهرحال افراد کمی سخا رو دیر انجام دادن و احتمالا در این هفته یا هفته اول خرداد فاکتور تکمیل وجه اسفندی ها هم شروع میشه. هرچند مطمئنم با لابی گری و پارتی خیلی از اسفندی ها هم خودرو رو تحویل گرفته اند و چندین نفر رو هم خودم تماس و پیامک داشته ام که تکمیل وجه اسفندی بودن و تحویل گرفتن.
x5 : دوستان مشکل ایکس 5گمرک هست ک اجازه حمل نمیده نمیزاره ترخیص بشه
بهنام جی فور تهران : خالی نبند هر تریلی نهایت 8تا بارگیری می‌تونه بکنه🤣🤣🤣🤣برو بچه مشقاتو بنویس تجربی اول و دوم 🤣
شهاب ایکس5 ابان : سعید بیخیال شو بکش بیرون یه چیزی بهت میگم کی گفته من مهندسم؟ من کارگرم و نون بازومو میخورم عصرا میرم باشگاه میخای بیا اونجا اشنا بشیم خخخخ
مهدی : اخرین تکمیل وجه بهمن ماهی ها همون ۶ بهمن بوده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید تحویل مرداد : من الان تماس گرفتم ایرانخودرو بهم گفتند کسانی که تکمیل وجه کردن اصلا بهشون افزایش قیمت نمی خورد.در مورد تبدیل هم گفتن اصلا اجبار نیست.درضمن هرچی تاخیر داشته باشدجریمه تاخیر رامی دن
فرهاد : نظرات تمام مشتریان گرامی را مرور کردم لطفا کمی صبر بفرمایید همگی به خودروی مورد نطر خود خواهید رسید قطعا پس از دریافت خودروی خود این صبر شیرینی و حلاوتی خواهد داشت در نطر شما عزیزان به یادگار خواهد ماند
محمد : خدا لعنت کنه مدیران سایپا.
سامان : سلام من تیگو 8 خریدم ازشون 6ماه پیش هنوز فاکتور نشده، کی به شما اعلام کرد امروز تا 15 مشخص میشه ؟الان که 15 گذشته
مرتضی : من دیگه شب ها خواب ندارم اعصاب ندارم احساس میکنم تبدیل به آدم روان پریشی شدم دیگه تحمل این همه صبر رو ندارم هر روز صبح که از خواب بیدار میشم به خودم میگم یعنی میشه امروز این خودروی کثافت لعنتی رو بهم بدن تا لااقل اعصابم آروم بشه ای آتیش بگیره این ماشین کوفتی
هیوا : بله عالیه اگه خاستی من خودم وتا دارم یکی ال یه جیال
محسن : بله تحویل 22 اردیبهشت 25 اردیبهشت فاکتور شده
مونا : سفید سقف فلز فروش فوری تحویل 22اردیبعشت 24فاکتور شدم
فرهاد : صبور باشید مشتری گرامی با اندکی صبر به خودروی خود خواهید رسید مبارک باشد انشاالله
رضا 23 مهر : آقا محمد ممنون دمت گرم داداش خدا خیرت بده شما ودوستان زحمت کشیدن رفتن