هیچ کس از پژوی 26ساله و پراید 23ساله راضی نیست

 

هیچ کس از پژوی 26ساله و پراید 23ساله راضی نیست

 
خودروسازان وطنی هنوز به دنبال تغییر چراغ‌ها یا کنسول داخلی برندهای مونتاژ شده هستند
در شرایطی که خودروسازان بزرگ دنیا هر روز در طراحی و نوآوری، به دنبال نفوذ بیشتر در بازارهای جهانی و حفظ مشتری‌های خود هستند، صنعتی با 53 سال پیشینه در ایران برای خروج هر محصول مونتاژی‌اش هم سال‌ها درجا می‌زند.
خاطره وطن‌خواه: اگر برای پیکان 37 سال زمان صرف شد تا خط تولیدش ازایران خودرو جمع شود، توسعه و فناوری خودروسازی در دنیا به سرعت امروز نبود؛ از سویی شرایط داخلی اقتصاد ایران به دلیل تحمل 8 سال جنگ، فرصتی برای بازسازی صنعت خودروسازی نداده بود. امروزاما شرایط فرق کرده، هر فصل از سال در یک گوشه دنیا نمایشگاهی برای ارایه جدیدترین مدل های خودرو برگزار می شود که جای خودروساز ایرانی همیشه خالی است.
بعد از پیکان 37 ساله که با مشقت فراوان خط تولیدش جمع شد،خیلی وقت است که نوبت از پژو 405 و پراید رد شده است. 26 سال عمر کمی برای تولید یک خودرو نیست. سالهاست که اثری از پژو 405 در کشور طراح و سازنده اش نیست،اما اینجا با قوت هرچه تمام تر تولید می شود.در هر آرشیوهای خبری و هر موتور جستجوگری که واژه "خروج پژو یا پراید" را وارد کنید، زمان های مختلفی برای خروج این دو محصول از خط تولید ارایه می کنند،اما هیچ کدام از زمانهایی که وعده داده شده، عملی نشده است.
 
اگرچه تولیدکننده های این دو خودرو می گویند،خروج این دو خودرو به آسانی امکان ندارد و پشت هر خودرو زنجیره ای وسیع از قطعه سازان ایستاده است،اما در مقابل بسیاری ازمردم و دارندگان این دو محصول هم می گویند:« صدای اعتراض شان به قیمت و کیفیت این خودروها شنیده نمی شود و انگار اعتراض ها هیچ تاثیری ندارد...ماجرای آتش گرفتن پژو 405 هنوز از خاطر مردم نرفته که خودروساز نه تنها فراخوان نداد،بلکه توضیحی هم نداد....در دنیایی که برندها حکومت می کنند و مدیران برندها تمام اهتمام خود را برای راضی نگه داشتن مشتری های خود به کار می برند،اینجا خودروساز زور می گوید و مشتری حق اعتراض ندارد.»
 
از خروج پیکان تا آرزوی خروج پراید
 
26 اردیبهشت‌ماه سال 84  اسحاق جهانگیری وزیر وقت صنایع و معادن،بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت و معصومه ابتکار رییس سازمان محیط  زیست با امضای توافق نامه ای رسما خط تولید پیکان را متوقف کردند.شاید وقتی اسحاق جهانگیری بر روی کاپوت نمادین آخرین پیکان می نوشت:« «پیکان ارابه‌ای بود که بر دوش صنعت شکل گرفت و امروز به موزه می‌رود تا نظاره‌گر اعتلای صنعت باشد.» امیدوار بود که بعدها صنعت خودروسازی سهم بیشتری از تولید ناخالص داخلی بگیرد و محصولات خودروسازان از مرزهای ایران فراتر برود.رویایی که حالا بعد از 11 سال نه تنها محقق نشده،بلکه خیلی ها آرزو می کنند که خیلی زود این اتفاق برای پژو و پراید هم بیفتد.
 
خروج پیکان محصول یک همکاری سه جانبه بین دو وزارتخانه و یک سازمان بود.یک ضلع این همکاری معصومه ابتکار رییس سازمان محیط زیست قرارداشت که در پایان پیکان نوشته بود: «پیکان نمادی از عصر نوین تحولات سبز در صنایع کشور و نشانه‌ای از عزم ملی برای حفاظت از محیط زیست است.» و البته بدون حمایت بیژن زنگنه وزیر نفت وقت امکان پذیر نبود.از محل منابع سازمان بهینه سازی مصرف سوخت تسهیلاتی را در اختیار ایران خودرو قرارگرفت که سبب شد،خروج پیکان با درسرکمتری انجام شود.
 
آن روزها می گفتند،پژو و پراید خودروهای بعدی است که قرار است جایگرین خودروهای جدید شوند.البته آن روزها برای تحقق این  وعده ها، 5 سال و 7 سال بود.اما با تغییر دولت،خودروهایی که قرار بود از خط تولید خارج شوند، نه تنها باقی ماندند بلکه قیمت و کیفیت شان هم پایین آمد.
 
یک اراده جدی دیگر
 
عمر پراید و پژو که در هر خیابان شهر نیمی از خودروهای در تردد را تشکیل می دهند،دو رقمی شده ولی خبری از خروج آنها از خط تولید خودروسازان نیست.سال گذشته کمپین "نه به خرید خودرو" راه افتاد، اما با برخورد محکم وزیر صنعت،معدن و تجارت روبروشد که عنوان می کرد،در شرایط کنونی این امکان وجود ندارد.
 
امیدها به توافق برجام بود که نتیجه آن بر مذاکرات خودروسازان با شرکای خارجی و البته جذب سرمایه گذاری خارجی مثبت باشد،اگرچه این اتفاق افتاد اما نتیجه آن را هنوز مردم ندیده اند.خودروسازان هر روز وعده می دهند که قرار است مدل های جدیدی تولید کنند که با استانداردهای روز دنیا برابری کند،ولی  هیچ کدامشان نمی گویند تکلیف این خودروهای پیر چه خواهد شد.
 
بی تردید اگر بناست تصمیمی اساسی برای تعیین تکلیف این دو خودرو گرفته شود،این تصمیم در توان دو خودروساز نیست. حتما لازم است مثلثی که پیکان را از چرخه تولید خارج کرد،دوباره کنار هم قرار بگیرد تا اعتماد مردم بازگردد و مردم راضی شوند. البته راهبری این خروج، تنها از عهده اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور برمی آید که صنعتگران به او اعتماد دارند و مردم هم ابتکارعمل او را برای خروج پیکان از خط تولید فراموش نکرده اند.
 
 
 
 

منبع

خبرآنلاین

 

برچسب : خودرو , پژو , پراید , ایران خودرو , سایپا , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

4 نظر

بهرامی
0

خیلی زودتر باید تولیدشون متوقف میشد
09:03  1395/05/26
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
4

چقدر هندونه زدید زیر بغل جهانگیری و زنگنه. البته همیشه تعریف و تمجید بهتر جواب داده.
من نمیدونم این برجام مگه چیه که اینقدر بهش دل خوش کردنن.گمونم همون کاغذ پاره هایی که دولت قبل ب تحریما میگفت الان شده این برجام ما.
اگر دولت از عرصه ی اقتصاد کنار بره(که دیر یا زود این اتفاق میفته) خصوصی سازی با فراهم کردن بسترهای حمایتی درست و ایجاد رقابت سالم شکل بگیره(نه رانت خواری و آقازاده پروری) دیگه نمیخواد نگران خارج شدن یا نشدن این ماشین های قدیمی باشیم.
05:09  1395/05/26
پاسخ دادن
کاربر: علیرضا عباسی
3

اولا: پژو ۴۰۵ یک خودروی خانوادگی در کلاس سدانهای بزرگ است که برای اولین بار توسط شرکت فرانسوی پژو ارائه شد. پژو ۴۰۵ در سال ۱۹۸۸ مقام خودروی برگزیدهٔ اروپا را از آن خود کرده‌بود. این خودرو بعد از پراید پرفروش‌ترین خودرو در ایران به‌شمار می‌آید.
ثانیا: از سال ۱۳۶۹ مونتاژ و تولید انواع اتومبیل سواری پژو (ازجمله پژو ۴۰۵ جی ال، پژو ۴۰۵ جی ال ایکس ۱۵۸۰ و ۲۰۰۰ سی‌سی و پژو ۴۰۵ جی ال ایکس اتوماتیک ۲۰۰۰ سی سی) در خطوط تولید ایران خودرو به انجام رسیده‌است. ساخت داخلیِ قطعات این محصول از سال ۱۳۷۳ در دستور کار شرکت ساپکو قرار گرفت. تا پایان سال ۱۳۷۷ کل اقلام حذف‌شده از مجموعه قطعات وارداتی که حاصل تلاش صنعتگران ایرانی است و معادل ۷۷٪ بوده و با درنظر گرفتن اقلامی که جهت حذف از مجموعه قطعات وارداتی به پژو فرانسه اعلام شده‌است، میزان ساخت قطعات داخل این خودرو به ۸۹٪ بالغ خواهد گردید
اطلاعات ویکی پدیایی بود ولی بنظرم سن ماشین رو خیلی جوون در نظر گرفتن!!! مصرف این ماشینها تو کشورهای دیگه جهان سوم هم بسر اومده
16:53  1395/05/25
پاسخ دادن
اریا
16

مطمئن باشید همینطور ک پیکان خارج شد اینها هم خارج میشن مثه تولید اریسان و کارا و روا و رواب ... :)))
15:09  1395/05/25
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
B : سلام تحویل۱۵ مهر کسی خبر داره کی فاکتور میشه
سلام جناب خوب هستین قربان : چه خبر خانواده خوبن سلامتی والده محترم خانم بچه ها راستی چکار کردین وام جور شد؟ اقساطی که سنگین نیست؟ حالا مدارکش میفرستم واست ممنون میشم رفتید مدارک منم تحویل بدین شاید تا قبل از عید نوبت ما هم شد با نیت خیرتون منم خبر سلامتی چی بگم والا همش گرفتار تعمیرات و بازسازی خونم هرچی پس انداز بود خرج کردم واسه نوسازی خونه حالا اگه بشه تا قبل از عید تموم بشه زنده باشی سلام برسونید تشریف بیارید خوشحال میشیم شبتون بخیر خدانگهدار
T8امیر : سلام ۱۵ آبان پلاک شد مدارک ماشینم رسید دستم ولی خدشه تحویل ندادن نمایندی رستمی شیراز
محیا : سلام چطورشما۲ابان شاسی شدید و الان تحویل گرفتید ومن ۲۳مهر پلاک شدم هنو تو مرحله ی حمل هست ؟تی۸مشکی ثبت نام ۲۵خرداد
X5 اردیبهشت : با سلام ثبت نام اردیبهشت هنوز تو تکمیل وجه مونده من نمیدونم چه فرقی هست که بعضیها میگم ما تحویل هم گرفنیم
حسین... : بازهم یک شیرین کاری بی مزه از مزدوران وجیره خوران سایپا! پس شما آشغالهای مواجب بگیر سایپا که سالی چند بار ماشینهای متفاوت از شرکتتون میگیرین بعداز فروش لباسای خودتون و خانوادتون چی چی تون را خرج تهیه پیش پرداخت ماشینتون میکنید؟
مهسا : دوستان خبری از دعوتنامه آذر ماه ندارید؟؟؟؟؟؟؟؟
ناصر محب نژاد : J4سفید ثبت نام۱۸ اردیبهشت از نمایندگی سلیمانی پور از شهر ری ۶اردیبهشت شاسی ۲۸ارسال مدارک وامروز هم کارت ماشین رافرستادن ماشینو کی تحویل میدن خدا میدونه خسته شدیم
حسین : روزی ۷۵۰ هزار تومان
Mr.p : کسی هست تحویل گرفته باشه از 90 روزه ها
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا : منم تحویل 4بهمن بودم الان شدم 30 بهمن . امروز هم دعوتنامه تکمیل وجه اومد واسم
یاسین : سلام پیام واریز براتون اومد چقدر بوده
سورن دوگانه : سلام ، فاکتور شدم ولی پلاک نشده چند روز طول میکشه پلاک بشه؟
محمد رحیمی : سلام بعد از فاکتور چند روز طول می کشه پلاک شه
قاسم رشیدی : من لیفان 620 1600خریدم بیشتر از 200کیلو بار میزنم داخلش عقب ماشین رو زمین می‌خوابه دلیلش چیه
نیما : سلام برداران وحواله داران عزیزیه تجمع بذاریم سازمان استاندارد که بهانه ایرانخودروتمام بشه مطمئنم ربطی به سازمان استاندارد نداره فقط ما بایدازطرف سازمان استاندارد پیگیری یاتماس بگیریم
حمید x33 cross : پاسخ به مهساfx من تایید لیزینگ 7 تیر تحویلی 17 شهریور مدارکم مشکلی نداره پس چرا وام منو نمیریزه بانک سگ مال شمارو ریخته عجب گیری افتادیم
X33 cvt : سلام دوستان ، کسایی که x33 cvt تاریخ قراردادشون بین اردیبهشت تا خرداد بوده تحویل گرفتن؟ من تقریبا تاریخهای ثبت نامهارو بررسی کردم و از خرداد تا مرداد ثبت نام ایکس33 نبوده . میخوام ببینم اونایی که قبل خرداد ثبت نام کردن تحویل گرفتن؟ میخوام ببینم کی نوبت میرسه به ثبت نامی های بعد مرداد . من تاریخ قراردادم 6شهریور1403 هست و تحویل سیستمی 18دی و همه مدارک هم اومده
ساینا استاندارد 85 گانه ارومیه : 90روز عادی
ساینا استاندارد 85 گانه ارومیه : دوستان میدونید بعد 24 شهریور و مهرماه چه تاریخ هایی واریزی داشتیم؟