اما و اگرهای داخلی‌سازی خودروهای خارجی

 

اما و اگرهای داخلی‌سازی خودروهای خارجی

 
 یک کارشناس صنعت خودرو گفت: «زمانی که قطعه‌ساز و خودروساز روی ساخت داخل سرمایه‌گذاری می‌کنند، آن هم در شرایطی که نمی‌دانند عاقبت آن خودرو در بازار چه خواهد بود، در صورت بروز مشکل، زیان‌های زیادی را متحمل خواهند شد.»
 
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در حالی که قرار بود طبق شرط وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروهای خارجی با ساخت داخل 40 درصدی در ایران به تولید برسند، معاون این وزارتخانه عنوان کرده آماده نبودن قطعه‌سازان، اجازه تحقق این الزام را در بدو تولید نمی‌دهد.
 
آن‌طور که امیرحسین قناتی گفته، قطعه‌‌سازان آمادگی لازم برای داخلی‌‌سازی 40 درصدی قطعات خودروهای تولید مشترک را ندارند و بنابراین خودروسازان با کسب مجوز از وزارت صنعت، کار را با 20 درصد ساخت داخل آغاز خواهند کرد.
 
فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در واکنش به این موضوع در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین اظهار داشت: «داستان داخلی‌سازی 40 درصد خودروهای خارجی، از ابتدا هم قابل پیش‌بینی بود که در بازه زمانی که مدنظر وزارتخانه است، محقق نمی‌شود.»
 
وی با بیان این‌که متاسفانه این تصمیم کارشناسی نبوده است، افزود: «البته حداقل در مورد پژو زیرساخت‌ها وجود دارد، اما با این وجود هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند. در مورد سایر برندها این زیرساخت‌ها که اصلا وجود ندارد. برای مثال، در مورد هیوندای، فولکس‌واگن و... شروع با 40 درصد ساخت داخل کمی کار سختی است. از سوی دیگر، ریسک سرمایه‌گذاری را هم بالا می‌برد.»
 
این کارشناس صنعت خودرو عنوان کرد: «زمانی که قطعه‌ساز و خودروساز روی ساخت داخل سرمایه‌گذاری می‌کنند، آن هم در شرایطی که نمی‌دانند عاقبت آن خودرو در بازار چه خواهد بود، در صورت بروز مشکل، زیان‌های زیادی را متحمل خواهد شد و حتی این موضوع باعث ورشکستگی قطعه‌سازان می‌شود.»
 
زاوه متذکر شد: «در مجموع می‌توان گفت الزام 40 درصد ساخت داخل، قانون و آیین‌نامه درستی نبوده است. منتها فراتر از آن، خیلی بد است که ما آیین‌نامه می‌گذاریم، اجبار می‌کنیم، فشار می‌آوریم و تبلیغ می‌کنیم، ولی اصلا توانایی‌های خودمان را نمی‌شناسیم و نمی‌دانیم سیستم ما توانایی شروع با 40 درصد ساخت داخل را ندارد.»
 
وی با بیان این‌که متاسفانه این موضوع در تمام تصمیم‌گیری‌ها دیده می‌شود، ادامه داد: «عینا در مورد شرط صادرات 30 درصدی هم این قضیه تکرار خواهد شد و این شرط هم محقق نمی‌شود، زیرا زیرساخت‌های آن وجود ندارد.»
 
این کارشناس صنعت خودرو با ذکر مثالی، گفت: «در حال حاضر در خصوص محصولات پژو این‌قدر بازار بین‌المللی باز و آزاد و خالی وجود ندارد که پژو بخواهد از هر کدام از محصولات خود، 30 درصد آن را ببرد در دنیا بفروشد.»
 
زاوه تاکید کرد: «به نظر من این قانون باید یک بازنگری شود و میزان تعرفه CKD با ساخت داخل متناسب شود و بالانس ارزی نیز لحاظ شود. در مورد صادرات نیز باید بالانس ارزی لحاظ شود.»
 
وی گفت: «منتها باز هم در مجموع این هزینه بالا را باید مشتری پرداخت کند، ولی به‌هرصورت آنچه که می‌توان گفت، این است که این سازوکار متاسفانه کارشناسی شده و بررسی شده نبوده است.»
 
این کارشناس صنعت خودرو افزود: «اگر قرار باشد تمام محصولاتی که ایران می‌آید، 80 درصد ساخت داخل در یک بازه زمانی 2ساله باشد، بحث تامین منابع مالی برای سرمایه‌گذاری را نیز باید لحاظ کنیم. متاسفانه این موضوع هم دیده نشده است.»
 
زاوه تصریح کرد: «در حال حاضر این شرکت‌ها اکثرا دچار بحران مالی هستند و توانایی سرمایه‌گذاری از محل آورده‌های خود را ندارند و این کمک را یا شبکه بانکی باید به آنها کند یا خودروساز. خودروسازان که خودشان دچار بحران هستند و نمی‌توانند این کمک را داشته باشند. یعنی در واقع از لحاظ مالی، توانایی لازم را ندارند.»
 
وی خاطرنشان کرد: «در نتیجه، باز هم در مورد نحوه تامین مالی 40 درصد ساخت داخل برنامه‌ریزی نشده است.»
 
 
 
 

منبع

خبرآنلاین

 

برچسب : خودرو , تولید خودرو , بازار خودرو , پژو , رنو , سیتروئن , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

امیر(سابق)
3

ای بابا ای بابا. اون موقع که میگفتند که ما بالای 90درصد در تولید داخلی به خودکفایی رسیدیم بعد از تحریم و به بهانه تحریم قیمت ماشین 3برابر شد و نزدیک به ورشکستگی دست به دامن چین شدن و هرچی آشغال تو چین بود به خورد ما مردم دادند. الان که 20درصد داخلی سازی میشه خداد به داد مسئولین دروغگو و ما مردم برسه
21:48  1395/06/28
گزارش
پاسخ دادن
فرزاد
3

صنعت خودروسازی ایران از خیلی وقت پیش به فوت و فنا رفته ولی دلسوختگان میهن نمیتونن دل از پول بیت المال بکنند و میترسن که این چرک کف دست یه جا بمونه و بوگندو بشه، پس بهتره از این جیب؟ به اون جیب؟ در حرکت باشه! پس،
اونا رو از دعای خیر بی نصیب نذاریم
16:40  1395/06/28
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سهند : دوستان زنگ زدم خراب شده اونجور که معلومه بعد تاسوعا عاشورا فاکتورها شروع میشه لعنت به هرچی بی وجدانه
محمد حسین : ۴ ماه تکمیل وجه اطلس کردیم خبری از ماشین نیست ما باید حق خودمون رو از کجا بگیریم چرا کسی پاسخ گو نیست قوه قضائیه چرا ورود نمیکنه
Jacj4 : سلام الان پرسیدم از دوستان ماه بهمن رو دارن فاکتور میکنم. ثبت نامی 21,بهمن بوده
طاهر : خدا لعنت کنه بنیان گذار خودرو سازهای ایرانی رو
شاهین جی : توروخدا اینجوری تو دلمون را خالی نکنید توکل بر خدا انشاالله خیلی زود از هممون را تحویل میدن
داریوش : من ۲ اردیبهشت م هنوز هیچی امروز زنگ زدم شرکت گفتن هیچی معلوم نیس گفتن تا ۲۲ اسفند فاکتور شده طلبکار هم بودن و درخواست داشتن صبور باشیم عجب اشتباهی کردم این ماشینو ثبت نام کردم به کی شکایت کنیم نمی دونم
مداح : والا اون طور که از کامنتا معلومه هیچکس ماشین تحویلنگرفته ؟؟؟؟؟یعنی چی؟؟؟؟
بردیا شاهین پلاس اردیبهشت : شما حواله خرید کردی پیامک واسه کسی که ثبت نام کرده می‌ره نه شما باید اینو بری نمایندگی بپرسی چطوریه
داریوش : یه چیزی گفتن شما باور نکن تا بوده سایپا و اون یکی خودرو ساز همین بوده
شهریور A5 مشکی : جناب آقای علیرضا x5 از راهنمایی ارزشمند جناب عالی بسیار سپاسگزارم. طبق راهنمایی شما با پرداخت 100000 تومان درخواست کارت سوخت را با موفقیت ثبت کردم. باز هم ممنون.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
عدالت : کارزار تأخیر در فاکتور کوییک سایپا امضا کنید
شهریور : سلام دعوت نامه شهریور ماه صادر شد با مبلغ 496 آیا واریز کنیم افزایش قیمت قانونی هست مردادی ها چکار کردن
راسخ : خدا عذابی الیم به این لعنتی های مال مردم خور بدهد که اینجوری مردم رو اسیر کردن بعد از 8سال ! یکیشون میاد میگه بفروشین به من که شدم ناجی جیب خودم بعد 8 سال ! مبادا شکایت کنید! یکیشون میگه بشتابید طرح کوییک رو آغاز کردن ! یکیشون میگه ملت شکایت نکنید که ما به دردسر نیوفتیم ! خدا ازتون نگذره که شدین کاسب درد مردم . من هم طرح شکایت را آغاز کردم .
دوستان اتو : 😭😭😭😭😭😭😭
اطلس آذر اصفهان : ادامه..اونجارا روسرش خراب میکنیم..چطوره اگه یه وقت یکی بخواد بهمون زور بگه.گلوشا میبریم..ولی هزاران برابر بدترشا سایپا سرمون در آورده..هیچ کاریش نداریم..جای تعجب داره...
محمد دنا آپشنال مشکی آبنوس : سلام من دنا آپشنال تحویل 4تیر هستم فروش فوری هنوز فاکتور نشده ولی سود دیر کرد هر روز داره برام حساب میشه روزی 950 هزار تومان
محمد دنا آپشنال مشکی آبنوس : سلام خواهش میکنم فقط در مورد ماشین مورد نظر خود صحبت کنید اگر میخواد پیش بره کسی میخواد حرف چرند بزنه خودش دختر بکنه یا خودش پسر بکنه گزارش میکنم که طرف مسدود کنن که نتونه پیام بفرسه با تشکر
صادقی : سلام 207 پانا مشکی قالپاق تحویل 18 خرداد تا الان 14300 تاخیر خورده هرچی ژنگم میزنم میگن معلوم نیست کی تحویل بدن
حامد : 26 خرداد باید میدادن الان 10 تیر هنوز فاکتور نشده
سورن پلاس 5 تیر : سلام دوستان به نظر شما تحویلی 5تیر کی فاکتور میشن