همه چیز در پشت پرده واردات خودرو

 

همه چیز در پشت پرده واردات خودرو

 
اوایل دهه 80 بود که فریاد موفقیت خودروسازان ایرانی در تولید خودروهای ملی، گوش فلک را کر کرده بود و خبرهای توانمندی عظیم صنعت خودرو در تولید محصولات شاخص و رقابتی مدام در رسانه ها مطرح می شد.
 
در چنین شرایطی، پس از سال ها ممنوعیت واردات خودرو، مسئولین تصمیم به آزاد سازی ورود خودروهای خارجی گرفتند تا بلکه صنعت خودروسازی به تدریج از انحصار ایران خودرو و سایپا خارج شود.
 
در ابتدا قرار بود تا سالانه شاهد کاهش 5 درصدی تعرفه واردات خودرو باشیم و تعرفه 100 درصدی اولیه، با کاهش تدریجی، به ابزار فشاری برای رقابتی شدن بازار خودرو منجر شود.
 
اما در عمل اینگونه نشد و لابی قدرتمند صنعت خودروسازی از کاهش پلکانی تعرفه واردات جلوگیری کرد. در این شرایط البته خودروسازانی چون ب ام و، هیوندایی، مرسدس بنز، کیا و تویوتا در بازار ایران حضوری رسمی را تجربه می کردند و سعی داشتند تا خدماتی در خور نام برند های خود را به مشتریان ایرانی ارائه کنند.
 
پشت پرده واردات خودرو و عدم تمایل خودروسازان خارجی برای حضور رسمی در بازار ایران
 
اما این شرایط نسبتا مطلوب، دیری نپایید و پس از اعمال تحریم های بین المللی، خودروسازان خارجی یکی پس از دیگری شرکای ایرانی خود را تنها گذاشتند و به حضور رسمی در بازار خودرو ایران خاتمه دادند.
 
در این وضعیت تازه، افراد متفرقه و شرکت های بی تجربه برای دور زدن تحریم ها به سراغ کشورهای ثالث رفتند و خودروهایی را بدون ارائه گارانتی به کشور آوردند.
 
از آن زمان تاکنون شرکت هایی که نقش نمایندگی غیر رسمی را بازی می کردند با اخذ هزینه های اضافه، خودروها را با گارانتی منحصر به خود ارائه می کنند و تجار غیر رسمی و متفرقه نیز با ارائه خودروهای فاقد گارانتی (با قیمتی کمتر از شرکت ها) در بازار حضوری فعال دارند.
 
شرایط به این منوال تا سال 93 ادامه داشت و حجم گسترده ای خودروهای وارد شده به کشورمان بدون ارائه هیچ گونه خدماتی توسط بخش غیر شرکتی (متفرقه) بازار را به تصرف خود در آورده بودند.
 
پشت پرده واردات خودرو و عدم تمایل خودروسازان خارجی برای حضور رسمی در بازار ایران
 
اما سال گذشته وزارت صنعت در اقدامی پیچیده تصمیم گرفت تا واردات را منوط به ارائه گارانتی کند و حتی افراد متفرقه را نیز وادار کند تا با پرداخت رقمی معادل 3% قیمت خودرو، گارانتی را از شرکت های به ظاهر نمایندی خریداری کرده و بر روی خودروهای خود ارائه دهند.
 
این تصمیم جالب در اجرا با مشکل مواجه شد، چرا که بسیاری شرکت ها دریافت 3% قیمت خودرو را برای ارائه خدمات گارانتی در طول 5 سال کافی نمی دانند و از سوی دیگر تمایل چندانی نیز نسبت به ارائه خدمات به خودروهای متفرقه ندارند.
 
بحث های تکنیکی فراوانی در این خصوص مطرح است که در این مقال نمی گنجد اما برای مثال کافیست بدانید که برخی خودروهای وارداتی اساسا صفر کیلومتر نیستند و یا به آپشن های تقلبی و غیر استاندارد مجهزند و هزینه گارانتی بیشتر و دردسر مضاعفی را به شرکت خدمات دهنده تحمیل می کنند.
 
پشت پرده واردات خودرو و عدم تمایل خودروسازان خارجی برای حضور رسمی در بازار ایران
 
هنوز چاره ای برای برون رفت از این وضعیت اندیشیده نشده است اما آنچه که از آمار و ارقام بر می آید، کاهش قابل توجه واردات خودرو در سال 94 نسبت به سال 93 است که البته از رکود بازار و سخت تر شدن شرایط مربوط به گارانتی ناشی شده است.
 
از سوی دیگر به نظر می رسد که علیرغم اجرایی شدن برجام و رفع تحریم ها، خودروسازان بین المللی علاقه چندانی برای ورود رسمی به بازار خودرو کشورمان ندارند.
 
در واقع خدمات رسانی به خودروهای عرضه شده در بازار ایران به دلیل شرایط نامطلوب سوخت، کیفیت ضعیف جاده ها و پراکندگی جغرافیایی شهرهای بزرگ کشور، سخت و پیچیده است و هزینه و مسئولیت فراوانی را به شرکت مادر تحمیل می کند.
 
پشت پرده واردات خودرو و عدم تمایل خودروسازان خارجی برای حضور رسمی در بازار ایران
 
در حال حاضر بدون اینکه کوچکترین مسئولیت و هزینه ای متوجه شرکت های اصلی باشد، خودروهای هیوندای، کیا و تویوتا سهم عمده بازار خودرو های وارداتی را در اختیار دارند و سود شرکت مادر حتی بدون کوچکترین حمایت و گارانتی رسمی، از طریق فروش این خودروها تامین می شود.
 
حتی ب ام و نیز که سهم عمده ای در بازار خودروهای لوکس در اختیار دارد نیز، کما بیش چنین رویه ای در پیش گرفته است و علیرغم مذاکرات بسیار تاکنون از بازگشت رسمی به ایران خودداری کرده است.
 
بنابراین واردات خودرو با شرایط فعلی نه تنها به ابزاری برای اعمال فشار و رقابتی شدن بازار خودرو کشور منجر نشده، بلکه خریداران خودروهای وارداتی نیز علیرغم پرداخت دو برابر بهای بیشتر نسبت به نرخ های بین المللی، حتی خدماتی نزدیک به سطح رایج در سایر کشورها را دریافت نمی کنند.
 
پشت پرده واردات خودرو و عدم تمایل خودروسازان خارجی برای حضور رسمی در بازار ایران
 
تاکنون راهکاری برای باز شدن این گره کور توسط مسئولین پیشنهاد نشده است اما برخی خودروسازان نظیر رنو و مرسدس بنز، پس از اجرای برجام، بر حجم فعالیت رسمی خود در ایران افزوده اند و در صدد ارائه خدمات مطلوب به مشتریان هستند.
 
امید است، سایر خودروسازان نیز با پیروی از چنین الگویی به بازار ایران روی خوش نشان دهند تا بلکه مشتریان این خودروها بتوانند پس از سال ها وقفه، طعم خدمات شایسته و مناسب را بچشند.
 
 
 
 

منبع

دیجیاتو

برچسب : خودرو , واردات خودرو , تولید خودرو , هیوندای , کیا , تویوتا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

کاربر: m&z
7

معمولا درصدی از قیمت یک خودروی صفر در همه کشورهای دنیا مربوط به خدمات پس از فروش و گارانتی خودرو میباشد که اتفاقا آسیایی ها همچون تویوتا و هیوندا در این زمینه پیشرو هستند. ولی بازم به دلیل قوانین پت و مت مانند و احمقانه کشور ما، علاوه بر اینکه مصرف کننده 2 برابر اون هزینه گارانتی رو پرداخت میکنه (یک بار خرید ماشین و یک بار هم پرداخت تعرفه) ولی بازهم باید یه 3درصد از قیمت کل (که باز هم 2 برابر شده است) پرداخت کند و نهایتا هیچ خدماتی هم دریافت نکند!!!!!
داعش رحم و مروتش بیشتر از آقایونه
15:16  1395/07/03
پاسخ دادن
همشهری
8

دلیل عدم تمایل خودروسازهای خارجی شک تردید آنها به ثبات سیاسی در آینده هست. مثلا اگه احمدی نژاد باید دوباره رییس جمهور بشه کل زحماتشون به باد میره
10:15  1395/07/02
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 57 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Meysam : سلام آقا مسعود ماشین و گرفتی بی زحمت اینجارو فراموش نکن ببین ماهی چقدر بهت تاخیر میدن بهمون بگو ممنون🙏
سعید : آقای مهندس شهاب ایکس ۵ جواب منه میشه بدین
میلاد : دسته دنده تارا چرا اینقدر زشت و اینقدر سفته. مدل قبلیا بهتر بود.
آیدین سالاری : آقا شهاب شما خودتو ناراحت نکن به اعصابت مسلط باش
علی : تجمع بزرگ حوله داران شاهین اطلس کوییک ساینا شنبه ۳ خرداد ساعت ۱۱ صبح جلوی شرکت جاده مخصوص ‌ حضور حداکثری الزامیست ! لطفا برای انعکاس بیشتر با چاپ بنر های اعتراضی حضور پیدا کنید ‌ ‌ تحت هیچ شرایطی تجمع رو لغو نکنید به شایعه پراکنی هایی که راجب فاکتور شدن میکنن گوش ندید اینا فقط برای جلوگیری از تجمع اینکارارو میکنن
علی : تجمع بزرگ حوله داران شاهین اطلس کوییک ساینا شنبه ۳ خرداد ساعت ۱۱ صبح جلوی شرکت جاده مخصوص ‌ حضور حداکثری الزامیست ! لطفا برای انعکاس بیشتر با چاپ بنر های اعتراضی حضور پیدا کنید ‌ ‌ تحت هیچ شرایطی تجمع رو لغو نکنید به شایعه پراکنی هایی که راجب فاکتور شدن میکنن گوش ندید اینا فقط برای جلوگیری از تجمع اینکارارو میکنن
راننده اسکانیا : دوستان خریدار ماشین این چه وضعشه من کامیون دار تعداد مجاز ماشینی که متنم ببرم رو بار ۱۰ تاس بعد اینا بخاطر تاخیر تحویل دارن فشار میارن تعداد مجاز بیشتر بار میزنن الان ۱۳ تا بار زدن دیروز تو جاده لاستیک باربر ترکید کی جواب گو است فقط خدا رحم کرد خودرو ها طوریشون نشد دوست من یک کامیون برد به دلیل تعداد غیر مجاز یک دستگاه x5 نزدیک بود بیفته من و همکاران دیگر بار نمی‌برم شما که دستتان میرسد کاری کنید اگر نگران خودرو هاتان هستید با تشکر.
,شاهین زمستان : احتمالا از هفته آینده پیامک های تبدیل به Gl برای مرداد ماهیا ارسال بشه
الناز : سلام دوستان.من گول خوردم تا حالا هیچ انتخابی نکردم فکر کردم پیشنهادیه....کسی بوده مثل من بوده باشه جدیدا براش پیام شاهین رفته باشه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تارا : دوستان تارا دستی سفید ۳۰اسفند که واریز دومشون ۱۲اسفند بوده کسی امروز فاکتور نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسین : دمت گرم داش دوباره هم هماهنگ کنی
محمد 19مهر : هیچی گفتن از فردا یا پس فردا شروع به فاکتور میکنن دوباره خط تولید راه افتاده قطعه هم کم و بیش رسیده داریم ماشین های ناقص و تکمیل میکنیم تا تحویل بدیم این دفعه دیگه حرف از کمبود قطعه نبود
Mohammad-fx : دوستان آیا از مجوز خروج fx اطلاعی دارین؟
محمد 19مهر : مگه میشه اون بنده خدا خانمی که امروز اومده بود رنگ مشکی تکمیل وجه 16مهر بود پس چجوری ایشون فاکتور نشده ولی 26مهر فاکتور شده؟
اطلس جی : خداخیرت بده اگ فاکتورنشیم هفته دیگ منم ازشهرستان میام فایده نداره
مهدی : دوست عزیز ثبت نامتون کی بوده و اینکه مدل 1404 تحویل میگیرید ؟
دی : برای دعوتنامه تکمیل وجه دی ماه دوباره کوییک s تا اخرماه فعال شد
علی : تجمع بزرگ حوله داران شاهین اطلس کوییک ساینا شنبه 3 خرداد ساعت 11 صبح جلوی شرکت جاده مخصوص ‌ حضور حداکثری الزامیست ! لطفا برای انعکاس بیشتر با چاپ بنر های اعتراضی حضور پیدا کنید ‌ ‌ تحت هیچ شرایطی تجمع رو لغو نکنید به شایعه پراکنی هایی که راجب فاکتور شدن میکنن گوش ندید اینا فقط برای جلوگیری از تجمع اینکارارو میکنن
علی : تجمع بزرگ حوله داران شاهین اطلس کوییک ساینا شنبه 3 خرداد ساعت 11 صبح جلوی شرکت جاده مخصوص ‌ حضور حداکثری الزامیست ! لطفا برای انعکاس بیشتر با چاپ بنر های اعتراضی حضور پیدا کنید ‌ ‌ تحت هیچ شرایطی تجمع رو لغو نکنید به شایعه پراکنی هایی که راجب فاکتور شدن میکنن گوش ندید اینا فقط برای جلوگیری از تجمع اینکارارو میکنن
علی : تجمع بزرگ حوله داران شاهین اطلس کوییک ساینا شنبه 3 خرداد ساعت 11 صبح جلوی شرکت جاده مخصوص ‌ حضور حداکثری الزامیست ! لطفا برای انعکاس بیشتر با چاپ بنر های اعتراضی حضور پیدا کنید ‌ ‌ تحت هیچ شرایطی تجمع رو لغو نکنید به شایعه پراکنی هایی که راجب فاکتور شدن میکنن گوش ندید اینا فقط برای جلوگیری از تجمع اینکارارو میکنن