همه چیز در پشت پرده واردات خودرو

 

همه چیز در پشت پرده واردات خودرو

 
اوایل دهه 80 بود که فریاد موفقیت خودروسازان ایرانی در تولید خودروهای ملی، گوش فلک را کر کرده بود و خبرهای توانمندی عظیم صنعت خودرو در تولید محصولات شاخص و رقابتی مدام در رسانه ها مطرح می شد.
 
در چنین شرایطی، پس از سال ها ممنوعیت واردات خودرو، مسئولین تصمیم به آزاد سازی ورود خودروهای خارجی گرفتند تا بلکه صنعت خودروسازی به تدریج از انحصار ایران خودرو و سایپا خارج شود.
 
در ابتدا قرار بود تا سالانه شاهد کاهش 5 درصدی تعرفه واردات خودرو باشیم و تعرفه 100 درصدی اولیه، با کاهش تدریجی، به ابزار فشاری برای رقابتی شدن بازار خودرو منجر شود.
 
اما در عمل اینگونه نشد و لابی قدرتمند صنعت خودروسازی از کاهش پلکانی تعرفه واردات جلوگیری کرد. در این شرایط البته خودروسازانی چون ب ام و، هیوندایی، مرسدس بنز، کیا و تویوتا در بازار ایران حضوری رسمی را تجربه می کردند و سعی داشتند تا خدماتی در خور نام برند های خود را به مشتریان ایرانی ارائه کنند.
 
پشت پرده واردات خودرو و عدم تمایل خودروسازان خارجی برای حضور رسمی در بازار ایران
 
اما این شرایط نسبتا مطلوب، دیری نپایید و پس از اعمال تحریم های بین المللی، خودروسازان خارجی یکی پس از دیگری شرکای ایرانی خود را تنها گذاشتند و به حضور رسمی در بازار خودرو ایران خاتمه دادند.
 
در این وضعیت تازه، افراد متفرقه و شرکت های بی تجربه برای دور زدن تحریم ها به سراغ کشورهای ثالث رفتند و خودروهایی را بدون ارائه گارانتی به کشور آوردند.
 
از آن زمان تاکنون شرکت هایی که نقش نمایندگی غیر رسمی را بازی می کردند با اخذ هزینه های اضافه، خودروها را با گارانتی منحصر به خود ارائه می کنند و تجار غیر رسمی و متفرقه نیز با ارائه خودروهای فاقد گارانتی (با قیمتی کمتر از شرکت ها) در بازار حضوری فعال دارند.
 
شرایط به این منوال تا سال 93 ادامه داشت و حجم گسترده ای خودروهای وارد شده به کشورمان بدون ارائه هیچ گونه خدماتی توسط بخش غیر شرکتی (متفرقه) بازار را به تصرف خود در آورده بودند.
 
پشت پرده واردات خودرو و عدم تمایل خودروسازان خارجی برای حضور رسمی در بازار ایران
 
اما سال گذشته وزارت صنعت در اقدامی پیچیده تصمیم گرفت تا واردات را منوط به ارائه گارانتی کند و حتی افراد متفرقه را نیز وادار کند تا با پرداخت رقمی معادل 3% قیمت خودرو، گارانتی را از شرکت های به ظاهر نمایندی خریداری کرده و بر روی خودروهای خود ارائه دهند.
 
این تصمیم جالب در اجرا با مشکل مواجه شد، چرا که بسیاری شرکت ها دریافت 3% قیمت خودرو را برای ارائه خدمات گارانتی در طول 5 سال کافی نمی دانند و از سوی دیگر تمایل چندانی نیز نسبت به ارائه خدمات به خودروهای متفرقه ندارند.
 
بحث های تکنیکی فراوانی در این خصوص مطرح است که در این مقال نمی گنجد اما برای مثال کافیست بدانید که برخی خودروهای وارداتی اساسا صفر کیلومتر نیستند و یا به آپشن های تقلبی و غیر استاندارد مجهزند و هزینه گارانتی بیشتر و دردسر مضاعفی را به شرکت خدمات دهنده تحمیل می کنند.
 
پشت پرده واردات خودرو و عدم تمایل خودروسازان خارجی برای حضور رسمی در بازار ایران
 
هنوز چاره ای برای برون رفت از این وضعیت اندیشیده نشده است اما آنچه که از آمار و ارقام بر می آید، کاهش قابل توجه واردات خودرو در سال 94 نسبت به سال 93 است که البته از رکود بازار و سخت تر شدن شرایط مربوط به گارانتی ناشی شده است.
 
از سوی دیگر به نظر می رسد که علیرغم اجرایی شدن برجام و رفع تحریم ها، خودروسازان بین المللی علاقه چندانی برای ورود رسمی به بازار خودرو کشورمان ندارند.
 
در واقع خدمات رسانی به خودروهای عرضه شده در بازار ایران به دلیل شرایط نامطلوب سوخت، کیفیت ضعیف جاده ها و پراکندگی جغرافیایی شهرهای بزرگ کشور، سخت و پیچیده است و هزینه و مسئولیت فراوانی را به شرکت مادر تحمیل می کند.
 
پشت پرده واردات خودرو و عدم تمایل خودروسازان خارجی برای حضور رسمی در بازار ایران
 
در حال حاضر بدون اینکه کوچکترین مسئولیت و هزینه ای متوجه شرکت های اصلی باشد، خودروهای هیوندای، کیا و تویوتا سهم عمده بازار خودرو های وارداتی را در اختیار دارند و سود شرکت مادر حتی بدون کوچکترین حمایت و گارانتی رسمی، از طریق فروش این خودروها تامین می شود.
 
حتی ب ام و نیز که سهم عمده ای در بازار خودروهای لوکس در اختیار دارد نیز، کما بیش چنین رویه ای در پیش گرفته است و علیرغم مذاکرات بسیار تاکنون از بازگشت رسمی به ایران خودداری کرده است.
 
بنابراین واردات خودرو با شرایط فعلی نه تنها به ابزاری برای اعمال فشار و رقابتی شدن بازار خودرو کشور منجر نشده، بلکه خریداران خودروهای وارداتی نیز علیرغم پرداخت دو برابر بهای بیشتر نسبت به نرخ های بین المللی، حتی خدماتی نزدیک به سطح رایج در سایر کشورها را دریافت نمی کنند.
 
پشت پرده واردات خودرو و عدم تمایل خودروسازان خارجی برای حضور رسمی در بازار ایران
 
تاکنون راهکاری برای باز شدن این گره کور توسط مسئولین پیشنهاد نشده است اما برخی خودروسازان نظیر رنو و مرسدس بنز، پس از اجرای برجام، بر حجم فعالیت رسمی خود در ایران افزوده اند و در صدد ارائه خدمات مطلوب به مشتریان هستند.
 
امید است، سایر خودروسازان نیز با پیروی از چنین الگویی به بازار ایران روی خوش نشان دهند تا بلکه مشتریان این خودروها بتوانند پس از سال ها وقفه، طعم خدمات شایسته و مناسب را بچشند.
 
 
 
 

منبع

دیجیاتو

برچسب : خودرو , واردات خودرو , تولید خودرو , هیوندای , کیا , تویوتا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

کاربر: m&z
7

معمولا درصدی از قیمت یک خودروی صفر در همه کشورهای دنیا مربوط به خدمات پس از فروش و گارانتی خودرو میباشد که اتفاقا آسیایی ها همچون تویوتا و هیوندا در این زمینه پیشرو هستند. ولی بازم به دلیل قوانین پت و مت مانند و احمقانه کشور ما، علاوه بر اینکه مصرف کننده 2 برابر اون هزینه گارانتی رو پرداخت میکنه (یک بار خرید ماشین و یک بار هم پرداخت تعرفه) ولی بازهم باید یه 3درصد از قیمت کل (که باز هم 2 برابر شده است) پرداخت کند و نهایتا هیچ خدماتی هم دریافت نکند!!!!!
داعش رحم و مروتش بیشتر از آقایونه
15:16  1395/07/03
گزارش
پاسخ دادن
همشهری
8

دلیل عدم تمایل خودروسازهای خارجی شک تردید آنها به ثبات سیاسی در آینده هست. مثلا اگه احمدی نژاد باید دوباره رییس جمهور بشه کل زحماتشون به باد میره
10:15  1395/07/02
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مملی شاهین جی : حالا شده 1403/9/14کامل پول گرفتن ۵۹۶میلیون گرفتن ....... صبح زنگ زدم کارشناس بیشرفا میگن ۱۳ آذر فاکتور شده دروغ میگن بیشرفا خاک برسرتون چکار میکنن این بیشرفا باید اعدام کنند
مملی شاهین جی : حالا شده 1403/9/14کامل پول گرفتن ۵۹۶میلیون گرفتن ....... صبح زنگ زدم کارشناس بیشرفا میگن ۱۳ آذر فاکتور شده دروغ میگن بیشرفا خاک برسرتون چکار میکنن این بیشرفا باید اعدام کنند
مملی شاهین جی : حالا شده 1403/9/14کامل پول گرفتن ۵۹۶میلیون گرفتن ....... صبح زنگ زدم کارشناس بیشرفا میگن ۱۳ آذر فاکتور شده دروغ میگن بیشرفا خاک برسرتون چکار میکنن این بیشرفا باید اعدام کنند
علی دی ۴۰۳ : من مشکی ام امروز شاسی شد
مهدی x5 : مبارکه سپاس که اطلاع رسانی کردید
مهدی x5 : سلام امروز تماس گرفتم کارخانه و نمایندگی گفتند گه ثبت نام های دیماه 1403 انهایی که رنگ سفید وخاکستری انتخاب کردن همه درند شاسی یا بعضی از انها شاسی شدن ئلی انهایی که رنگ مشکی انتخاب کردن هنوز خبری از شاسی شدن نیست در مرحله بعد شاسی می شوند حالا مرحله بعد چقدر طول می کشد چیزی اعلام نکردن من خودم 5 دیماه 1403 رنگ مشکی ثبت نام کردم این چند روز دوباره پیگیر هستم خبری شد اطلاع می دهم شما هم دوستان خبر جدید دستتون امده اطلاع رسانی بفرمایید.
X3 : پلاک دست شما نمی آید . فقط کارت خودرو حدود یک ماه بعد رسید و حدود دو ماه برگ سبز رسید .فعلا که اردیبهشت باید خودرو را بدهند تا حالا بنده که مازندران هستم خودرو را نگرفتم می گویند در نوبت حمل است .یک حرف غیر منطقی.
حسینی x5 دی ماه : سلام من کرجم‌رنگ مشکی هنوز خبری نیست بهمن اقساطی انگار بودند الان دیدم دی ماه یکنفر اعلام ک رد شاسی شده
X5 سفید بهمن : سلام، من هم همینطور.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اصغر : نه شهریور امتحان نهایی سایپاس مرداد نیمامده با امتحان تجدیدیها میاد
مهلا : تاریخ تحویل تون کی هستش؟
مصطفی : هر یکشنبه تاریخش بروزش میشه تاریخ قبلی19بود یکشنبه بود الانم یکشنبه هستش عزیز دل
مرتضی rs واریز 28 اردیبهشت : من الان تماس گرفتم سایپا، کارشناس بازم گفت تا 27 اردیبهشت فاکتور شده، چطور بعضی از دوستان 28 اردیبهشتن فاکتور شدن؟
محمد 13تیر تبدیل : برای من بیمه نامه صادر نشده اصلا و صادر اسناد میچرخه 15 مرداد فاکتور شده بود..
ارسلان : پژو207تبدیلی موعد تحویل14تیر امروز به دستم رسید دلاتون بسوزه😂😂😂😂😂
سورن : زنگ بزنید شکایت کنید ،من چند بار شکایت کردم آخرین باری ک زنگ زدم گفت مهر فاکتور میشه دوباره رو شکایتم پیگیری زدم فرداش فاکتور شد،تحویل6تیر بود.
Ebih : سلام دوستان کسی میدونه مدت زمان تاخیر تحویل ایران خودرو معمولا چقدره؟ سورن پلاس فروش فوری اول مرداد تحویل بوده آخر مرداده هنوز فاکتور نشده چندرغازجریمه تاخیر میدن خیالشون راحته حالا خودشون بخان جریمه بگیرن از مردم بالاترین نرخ سود بانکی رو از مردم بیچاره میگیرن
ممد : باز امروز مجدد برای بار دهم تاریخ آماده برای صدور فاکتور بروز شد خب لعنتی ها فاکتور کنید این ارابه های مرگو بریم پی زندگیمون بخدا مث سگ پشیمونم از ثبت نام الان نه راه پس دارم نه راه پیش روم نمیشه جواب دخترمو بدم از بس میگه ماشینمون رو کی میدن خدا ازتون نگذره
مجتبی GXL : پذیرش 22 آبان 403 هستم تکمیل وجه 17 خرداد 404 تا کنون فاکتور نشده ام . با یکی از دوستام که داخل سایپا کار می کنه تماس گرفتم گفت فقط تا 17 اردیبهشت فاکتور شده اونم به صورت محدود . حرفش این بود شاید تا پایان سال تحویلی ها طول بکشه