همه چیز در پشت پرده واردات خودرو

 

همه چیز در پشت پرده واردات خودرو

 
اوایل دهه 80 بود که فریاد موفقیت خودروسازان ایرانی در تولید خودروهای ملی، گوش فلک را کر کرده بود و خبرهای توانمندی عظیم صنعت خودرو در تولید محصولات شاخص و رقابتی مدام در رسانه ها مطرح می شد.
 
در چنین شرایطی، پس از سال ها ممنوعیت واردات خودرو، مسئولین تصمیم به آزاد سازی ورود خودروهای خارجی گرفتند تا بلکه صنعت خودروسازی به تدریج از انحصار ایران خودرو و سایپا خارج شود.
 
در ابتدا قرار بود تا سالانه شاهد کاهش 5 درصدی تعرفه واردات خودرو باشیم و تعرفه 100 درصدی اولیه، با کاهش تدریجی، به ابزار فشاری برای رقابتی شدن بازار خودرو منجر شود.
 
اما در عمل اینگونه نشد و لابی قدرتمند صنعت خودروسازی از کاهش پلکانی تعرفه واردات جلوگیری کرد. در این شرایط البته خودروسازانی چون ب ام و، هیوندایی، مرسدس بنز، کیا و تویوتا در بازار ایران حضوری رسمی را تجربه می کردند و سعی داشتند تا خدماتی در خور نام برند های خود را به مشتریان ایرانی ارائه کنند.
 
پشت پرده واردات خودرو و عدم تمایل خودروسازان خارجی برای حضور رسمی در بازار ایران
 
اما این شرایط نسبتا مطلوب، دیری نپایید و پس از اعمال تحریم های بین المللی، خودروسازان خارجی یکی پس از دیگری شرکای ایرانی خود را تنها گذاشتند و به حضور رسمی در بازار خودرو ایران خاتمه دادند.
 
در این وضعیت تازه، افراد متفرقه و شرکت های بی تجربه برای دور زدن تحریم ها به سراغ کشورهای ثالث رفتند و خودروهایی را بدون ارائه گارانتی به کشور آوردند.
 
از آن زمان تاکنون شرکت هایی که نقش نمایندگی غیر رسمی را بازی می کردند با اخذ هزینه های اضافه، خودروها را با گارانتی منحصر به خود ارائه می کنند و تجار غیر رسمی و متفرقه نیز با ارائه خودروهای فاقد گارانتی (با قیمتی کمتر از شرکت ها) در بازار حضوری فعال دارند.
 
شرایط به این منوال تا سال 93 ادامه داشت و حجم گسترده ای خودروهای وارد شده به کشورمان بدون ارائه هیچ گونه خدماتی توسط بخش غیر شرکتی (متفرقه) بازار را به تصرف خود در آورده بودند.
 
پشت پرده واردات خودرو و عدم تمایل خودروسازان خارجی برای حضور رسمی در بازار ایران
 
اما سال گذشته وزارت صنعت در اقدامی پیچیده تصمیم گرفت تا واردات را منوط به ارائه گارانتی کند و حتی افراد متفرقه را نیز وادار کند تا با پرداخت رقمی معادل 3% قیمت خودرو، گارانتی را از شرکت های به ظاهر نمایندی خریداری کرده و بر روی خودروهای خود ارائه دهند.
 
این تصمیم جالب در اجرا با مشکل مواجه شد، چرا که بسیاری شرکت ها دریافت 3% قیمت خودرو را برای ارائه خدمات گارانتی در طول 5 سال کافی نمی دانند و از سوی دیگر تمایل چندانی نیز نسبت به ارائه خدمات به خودروهای متفرقه ندارند.
 
بحث های تکنیکی فراوانی در این خصوص مطرح است که در این مقال نمی گنجد اما برای مثال کافیست بدانید که برخی خودروهای وارداتی اساسا صفر کیلومتر نیستند و یا به آپشن های تقلبی و غیر استاندارد مجهزند و هزینه گارانتی بیشتر و دردسر مضاعفی را به شرکت خدمات دهنده تحمیل می کنند.
 
پشت پرده واردات خودرو و عدم تمایل خودروسازان خارجی برای حضور رسمی در بازار ایران
 
هنوز چاره ای برای برون رفت از این وضعیت اندیشیده نشده است اما آنچه که از آمار و ارقام بر می آید، کاهش قابل توجه واردات خودرو در سال 94 نسبت به سال 93 است که البته از رکود بازار و سخت تر شدن شرایط مربوط به گارانتی ناشی شده است.
 
از سوی دیگر به نظر می رسد که علیرغم اجرایی شدن برجام و رفع تحریم ها، خودروسازان بین المللی علاقه چندانی برای ورود رسمی به بازار خودرو کشورمان ندارند.
 
در واقع خدمات رسانی به خودروهای عرضه شده در بازار ایران به دلیل شرایط نامطلوب سوخت، کیفیت ضعیف جاده ها و پراکندگی جغرافیایی شهرهای بزرگ کشور، سخت و پیچیده است و هزینه و مسئولیت فراوانی را به شرکت مادر تحمیل می کند.
 
پشت پرده واردات خودرو و عدم تمایل خودروسازان خارجی برای حضور رسمی در بازار ایران
 
در حال حاضر بدون اینکه کوچکترین مسئولیت و هزینه ای متوجه شرکت های اصلی باشد، خودروهای هیوندای، کیا و تویوتا سهم عمده بازار خودرو های وارداتی را در اختیار دارند و سود شرکت مادر حتی بدون کوچکترین حمایت و گارانتی رسمی، از طریق فروش این خودروها تامین می شود.
 
حتی ب ام و نیز که سهم عمده ای در بازار خودروهای لوکس در اختیار دارد نیز، کما بیش چنین رویه ای در پیش گرفته است و علیرغم مذاکرات بسیار تاکنون از بازگشت رسمی به ایران خودداری کرده است.
 
بنابراین واردات خودرو با شرایط فعلی نه تنها به ابزاری برای اعمال فشار و رقابتی شدن بازار خودرو کشور منجر نشده، بلکه خریداران خودروهای وارداتی نیز علیرغم پرداخت دو برابر بهای بیشتر نسبت به نرخ های بین المللی، حتی خدماتی نزدیک به سطح رایج در سایر کشورها را دریافت نمی کنند.
 
پشت پرده واردات خودرو و عدم تمایل خودروسازان خارجی برای حضور رسمی در بازار ایران
 
تاکنون راهکاری برای باز شدن این گره کور توسط مسئولین پیشنهاد نشده است اما برخی خودروسازان نظیر رنو و مرسدس بنز، پس از اجرای برجام، بر حجم فعالیت رسمی خود در ایران افزوده اند و در صدد ارائه خدمات مطلوب به مشتریان هستند.
 
امید است، سایر خودروسازان نیز با پیروی از چنین الگویی به بازار ایران روی خوش نشان دهند تا بلکه مشتریان این خودروها بتوانند پس از سال ها وقفه، طعم خدمات شایسته و مناسب را بچشند.
 
 
 
 

منبع

دیجیاتو

برچسب : خودرو , واردات خودرو , تولید خودرو , هیوندای , کیا , تویوتا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

کاربر: m&z
7

معمولا درصدی از قیمت یک خودروی صفر در همه کشورهای دنیا مربوط به خدمات پس از فروش و گارانتی خودرو میباشد که اتفاقا آسیایی ها همچون تویوتا و هیوندا در این زمینه پیشرو هستند. ولی بازم به دلیل قوانین پت و مت مانند و احمقانه کشور ما، علاوه بر اینکه مصرف کننده 2 برابر اون هزینه گارانتی رو پرداخت میکنه (یک بار خرید ماشین و یک بار هم پرداخت تعرفه) ولی بازهم باید یه 3درصد از قیمت کل (که باز هم 2 برابر شده است) پرداخت کند و نهایتا هیچ خدماتی هم دریافت نکند!!!!!
داعش رحم و مروتش بیشتر از آقایونه
15:16  1395/07/03
گزارش
پاسخ دادن
همشهری
8

دلیل عدم تمایل خودروسازهای خارجی شک تردید آنها به ثبات سیاسی در آینده هست. مثلا اگه احمدی نژاد باید دوباره رییس جمهور بشه کل زحماتشون به باد میره
10:15  1395/07/02
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سهند دی ماه : سهند متوقف شد و کلا از رده خارج شده زنگ زدم گفت اونایی که هم فاکتور نشدن طی دوسال آینده فاکتور میشن و سود تاخیر محاسبه نمیشه
سهند دی ماه : سایپا جوابگو نیست و سهند کلا از رده خارج شد اونایی که پول دادن طی یکسال کاری بهشون برگشت داده میشه لعنت هم الضالمین
زهرا شاهین جی : دوستان من اصلا متوجه نمیشم ینی شماها اذر ماه 1403 تکمیل وجه کردید و موعد تحویلتون اون موقع بوده و هنوز تحویل ندادن؟ مگه میشه خه
تارا اتومات 30 روزه : تعزیرات کفته قیمت باید برگرده به 20 خرداد و قیمت جدید خلاف هستش. حالا 10 در صد یا بیشتر
نیما : دوستان ظاهرا تا آشوب نشه ابن ماشین هارو تحویل نمیدن. خودشون عین خیالشون نیست که هزارتا مشکل سر همین بی ماشینی به وجود میاد تف به شرفتون انقدر بیخیالید
سیا X5 مشکی بهمن ۴۰۳ اقساط : بنده هم مثل شما چک اول امروز پاس شد ولی خبری از شاسی شدن نیست
سیا X5 مشکی بهمن ۴۰۳ اقساط : به سلامتی و دل خوش علی آقا ممنون از اطلاع رسانی شما
سهند دی ماه 1 : سهند متوقف شد و کلا از رده خارج شده زنگ زدم گفت اونایی که هم فاکتور نشدن طی دوسال آینده فاکتور میشن و سود تاخیر محاسبه نمیشه
شاهین : حمید عزیز،جسارت نمیکنم،در صداقت شما شکی نیست.اما من الان با اپراتور سایپا تماس گرفتم،متن شما را دقیقا برایش خواندم،گفتم:همکار شما به یکی از دوستان ،همچین اظهاراتی داشته،تایید میفرمایید؟با قاطعیت گفت :خیر! از دوستتان بپرسید شماره کارشناس چند بوده تا ما پیگیری کنیم.ما بهیچوجه به مشتری نمیگیم:از فاکتور خبری نیست و تا پایان شهریور اصلا امید نداشته باشید!....صحبتش بنظر منطقی میآمد....نمیدانم حرف کی را باور کنم!؟
سایپای دزد : من الان تماس گرفتم،فرمودند g تو تاریخ ۱۲ مونده من که بعد ۹ ماه خسته شدم.با یه مشت دزد روبرو هستیم که تاریخ به خودش ندیده من که تبدیل رو زدم انشا.. که بشه و رها شیم از شر این شیطان بزرگتر از شیطان قبلی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 : تو کاستومر قسمت اخرین موعد در حال تحویل نوشته (کلاس خودرو فاقد صف فاکتور می باشد) کسی میدونه یعنی چی؟
کوئیک جی ایکس ال تحویل خزداد : من هم تکمیل وجه 20 اردیبهشت هستم فاکتور نشدم
پناه : سلام دوستان از من یه مرحله برگشت به عقب قبلا رو فاکتور شده میچرخید الان روی آمادگی صدور فاکتور .کسی دلیلشو میدونه؟
هادی : اونایی که امروز فاکتور شدن زیادم خوشحال نباشن. شاید به خاطر فشارهایی که این چند روزه روشون بوده مجبور شدن این مرحله رو برای خیلیا روشن کنن. این که چند روز بعد از فاکتور تحویل بدن مهمه. ببینیم چی میشه.
هادیgxrl : تاریخ تحویل کی بودین
سورن : خودشون هم نمیدونن دارن چیکار میکنن،من الان زنگ زدم گفت از شیراز رفته تهران از تهران بارگیری میشه،نمیدونم راست گفت یا یه چیزی رو هوا پروند.
هادیgxrl : دوستان امروز GXRL کسی خبری نداره
شبنم کوییک s : من چهارم خردادتکمیل وجه کردم هنوز تحویل ندادن 😏
علی : سلام مهم میست من دوستم207داره تحویل30مهر اونم به روز شده واسه همه میزنن
رانا 31 تیر : سلام امروز کسی فاکتور شده؟