برنامه خودرروساز ایرانی برای واردات خودرو

 

برنامه خودرروساز ایرانی برای واردات خودرو

 
خودروسازان بزرگ کشور ظاهرا قصد دارند علاوه‌بر تولید، بخشی از محصولات شرکای جدیدشان را وارد کنند.
 
بر این اساس، ایران خودرو با پژو و سایپا نیز با سیتروئن، قرارداد همکاری مشترک به امضا رسانده‌اند و طبق آن قرار است چند محصول از این دو شرکت فرانسوی، در ایران خودرو و سایپا به تولید برسد. خودروهایی که برای تولید در ایران هدفگذاری شده‌اند، قیمتی زیر 100 میلیون تومان دارند و خودروسازان داخلی تیراژ نسبتا مناسبی برای آنها در نظر گرفته‌اند. این در حالی است که در بین محصولات منتخب برای بازار کشور، خودروهایی با قیمت بین 150 تا 200 میلیون تومان نیز به چشم می‌آیند و غول‌های جاده‌مخصوص برنامه‌ای برای تولید آنها ندارند. به‌عبارت بهتر، به‌نظر می‌رسد ایران خودرو و سایپا قصد دارند محصولات گران قیمت شرکای فرانسوی خود را از طریق واردات روانه بازار کشور کنند.
 
هرچند رسما اعلام نشده که نحوه توافق احتمالی خودروسازان ایرانی با پژو و سیتروئن بر سر واردات محصولات آنها، به چه شکل بوده، با این حال به‌نظر می‌رسد ایران خودرو و سایپا به‌دنبال واردات انحصاری این خودروها هستند. در واقع دو خودروساز بزرگ کشور به واسطه قراردادی که با پژو و سیتروئن بسته‌اند، واردات محصولات لوکس آنها را نیز حق خود دانسته و به‌دنبال گرفتن امتیاز انحصاری این فعالیت از فرانسوی‌ها هستند.
 
با این حساب، اگر همه چیز طبق نظر و برنامه غول‌های جاده مخصوص پیش برود، آنها به نوعی وارد فاز بازرگانی نیز شده و به شرط حرکت در مسیری صحیح، درآمد مناسبی از این ناحیه کسب خواهند کرد. این در حالی است که تجربه‌های قبلی نشان می‌دهد خودروسازان داخلی هیچ وقت بازرگانان خوبی نبوده و در بیشتر مواردی که وارد فاز واردات شده‌اند، نه‌تنها موفق عمل نکرده‌اند، بلکه ضرر و زیان گریبان شان را گرفته است. به‌عنوان مثال ایران خودرو چند سال پیش اقدام به واردات یکی از محصولات لوکس پژو به نام «407» کرد و در حالی که تبلیغات زیادی برای فروش آن انجام داده بود، در نهایت با شکست در این پروژه مواجه شد.
 
این اتفاق در مورد سایپا و پارس خودرو نیز رخ داد، چه آنکه آنها نیز نتوانستند خاطرات خوبی از فعالیت بازرگانی شان به جا بگذارند. سایپایی‌ها در دوره‌ای به واردات سیتروئن C5 روی آوردند، اما نتوانستند فروش موفقی داشته باشند و در حال حاضر این محصول بسیار اندک در خیابان‌ها و جاده‌های کشور به چشم می‌آید. همچنین پارس خودرو نیز که روزگاری نیسان‌مورانو را وارد می‌کرد، در نهایت مغلوب واردکنندگان متفرقه شد و توفیقی در فروش این شاسی‌بلند ژاپنی به دست نیاورد. در آن دوران، اختلاف قیمتی بالای 10 میلیون تومان میان مورانوهای پارس خودرو و مدل‌های وارداتی متفرقه، وجود داشت که سبب شد بیشتر مشتریان، این محصول را از عرضه‌کنندگانی جز پارس خودرو خریداری کنند.
 
چالش‌های بازرگانی خودروسازان
 
اما چرا خودروسازان داخلی بازرگانان خوبی نیستند و نمی‌توانند از حوزه واردات، درآمدزایی مناسبی داشته باشند؟اگر مروری کوتاه بر علل شکست پروژه‌های وارداتی خودروسازان کشور بیندازیم، متوجه می‌شویم تقریبا همه آنها با دو چالش اصلی روبه‌رو بوده‌اند؛ اول، قیمت‌گذاری بالا و دوم، نداشتن یا ضعف در تاسیس شبکه مستقل فروش.به اعتقاد کارشناسان، هر چند با توجه به شرایط فعلی کسب‌و‌کار در کشور و همچنین موارد قید‌شده در اساسنامه خودروسازان، آنها مجاز به واردات خودرو هستند، با این حال اگر قرار باشد با همان فرمان گذشته حرکت کنند، این بار نیز موفقیتی در این حوزه نخواهند داشت.
 
در این مورد، حسن کریمی سنجری کارشناس خودرو کشور می‌گوید: تجربه‌های قبلی نمی‌تواند ملاکی برای شکست دوباره واردات ازسوی خودروسازان باشد، چه آنکه اگر تولید‌کنندگان در مسیری صحیح حرکت کنند، موفق به کسب سود از این حوزه خواهند شد.وی تاکید می‌کند: اگر به‌صورت ساختاری به موضوع واردات ازسوی خودروسازان نگاه کنیم، آنها نباید وارد چنین فازی شوند، چه آنکه در دنیا نیز این موضوع مرسوم نیست.وی با بیان اینکه خارج از مباحث ساختاری، خودروسازان می‌توانند اقدام به واردات کنند، می‌افزاید: در حال حاضر، فضای نامناسب کسب‌و‌کار و ضعف در قوانین اقتصادی و تجاری، شرایط سختی را به خودروسازان داخلی تحمیل کرده؛ بنابراین حق آنهاست که بخشی از هزینه‌های خود را به واسطه واردات، پوشش بدهند.
 
این کارشناس تاکید می‌کند: شرایط فعلی اقتصادی کشور، چاره‌ای جز روی آوردن خودروسازان به روش‌های فرعی برای کسب درآمد، نگذاشته و یکی از این فرعی‌ها، واردات خودرو به خصوص محصولات مربوط به شرکای خارجی شان است. کریمی البته این را هم می‌گوید که جذابیت واردات نباید از انگیزه خودروسازان برای رفتن به سمت طراحی‌های جدید و تولید محصولات با کیفیت کم کند. اظهارات کریمی در شرایطی است که فربد زاوه دیگر کارشناس خودرو کشور معتقد است خودروسازان داخلی اگرچه حق واردات دارند، اما واردکنندگان خوبی نیستند.
 
وی با بیان اینکه جذاب نبودن شبکه فروش، یکی از دلایل اصلی ناکام بودن خودروسازان در حوزه واردات محصول است، می‌گوید: مشتریان خودروهای وارداتی متفاوت از مشتریان محصولات داخلی هستند؛ بنابراین نمی‌توان با شبکه فروش سنتی خودروسازان، آنها را جذب کرد.این کارشناس می‌افزاید: این چالش در مورد خدمات پس از فروش نیز صدق می‌کند، بنابراین اگر خودروسازان می‌خواهند بازرگانان موفقی باشند، یکی از راه‌های اصلی موفقیت، مستقل کردن شبکه فروش و خدمات محصولات وارداتی است.زاوه اما از «قیمت‌گذاری» نیز به‌عنوان دیگر چالش واردات ازسوی خودروسازان یاد کرده و تاکید می‌کند: شرکت‌های خودروساز باید هزینه و درآمد ناشی از واردات را در شبکه‌ای مستقل و مخصوص به آن، دنبال کرده و با در نظر گرفتن قیمت‌هایی مناسب (به شرط کسب سود متعارف)، مشتریان را جذب محصولات وارداتی شان کنند.
 
 
 
 

منبع

خبر آنلاین

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو , پژو , سیتروئن






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

مسعود:ا
1

امروز صبح سراسر بنگاههای اصفهان پژوپارس 5میلیون تومان اومده پاییین ماملتی هستیم که آمریکارا به زانو دراوردیم اونوقت ازپس دوتاشرکت بنجل ساز󾌸󾌸󾌸󾌸سایپاوایران خودرو نمیتونیم بربیایم یعنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟داخل هرگروه وبرنامه که هستی مردومردونه کپی کن ماشین نخر برادرمن فعلا نخر تا ارزون بشه خداشاهده همینطور روزشمار داره ازقیمت ماشین میفته 󾌱󾌱󾌱󾌱󾌱󾌱چراباید یه پراید آشغال روبخریم 20میلیون که هیچگونه تضمین جانی برای سرنشین نداره󾌹󾌹󾌹󾌹󾌹 نخرید دوستان به یاری خدا باهمت ماها همه قیمتها شکسته میشه فقط کافیه 2ماه صبرکنی وماشین نخریم لطفا کپی کن تابیش ازاین سایپا ماها رو اسکول حساب نکنه..
02:50  1395/07/27
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
عارف : قابل توجه عزیزانی که غیرت داشتن و میخواستن برا گرفتن حق بحفشون تو تجمع دوشنبه شرکت کنن. بعلت سمپاشی مخالفین تجمع و مرد میدان نبودن طبل های توخالی، تجمع دوشنبه، متأسفانه کنسل شده است. توجه داشته باشید تجمع شاهین زمستان کنسل شده است. ما موندیم و سایپا، تا ببینیم چی قراره پیش بیاد
پوریا : والا من ۲۳ اردیبهشت نوشتم هنوز تحویل ندادن چطوری شما زودتر گرفتی
اطلس مرداد تکمیل : والا من ۳ تا ماشین دارم تو پارکینگم از خدامه ماشینو دیر بدن پول تاخیر بگیرم حالشو ببرم
J7مرداد مشکی : سلام j7 ثبت نام مرداد ماه امروز پیامک اومد واسم که شاسی شده ولی داخل سایت فقط قسمت فاکتور زرد شده
خدا : تکمیل وجه ۱۴ شهریور کسی هست اینجا فاکتور شده براش واقعاً ؟؟؟ آخه توی گروه ایتا اخبار خودرو زده فاکتور شده این تاریخ رنگ نقره ای مش
اطلس : اصلا اشتباه نکن من هر دو رو سوار شدم الان هم اطلس دارم اصلا قابل قیاس نیستند هم قدرت و هم آپشن اگه بیشتر داشتی بزار روش tu5 بگیر که اون از اطلس سر تره البته توی قدرت و بازدهی نه آپشن
اشکان : کادیلاک بهترین برند در دنیا هست و بهترین برند هم خواهد موند این ماشین نظیری نداره به خصوص با شاهکار جدید این کمپانی مرسدس بنز انگشت به دهن مونده ماشین کادیلاک اسکلید 2024 بهترین شاسی بلند دنیا
سایپا بی پدر : انشالا خدا همه شونو به خاک سیاه بشونه
J4مشکی گیلان : جهت اطلاع به عموم مردم خیای از کامنتای من تایید نشده ولی خلاصه بگم بنده ثب نامی ۳۱ خرداد هستم. اصلا شاسیییییی نشده حالا چه برسه به تحویل . دیگ خود دانید دوره فروش تموم شد کاربرای فیک . نمایندگی ها . شرکتا میان برای عذرخواهی و زبون درازی . تمام. شاسی نشده مردم. تمام 📢📢📢📢📢📢📢
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید : سلام ببخشید موعد تحویل واسه من زده بودن 7مهر ولی هنوز فاکتور نشده؟کسی تو این تاریخ ماشینش فاکتور شده؟
ساینا : مگه 16 درصد سود نیست؟ میشه 27 میلیون که!
بشیری : سلام از دوستانی که وام بانک تجارت داشتن میخواستم بدونم چند روز طول میکشه واریز بشه تایید من 9.5 بود والی وام هنوز واریز نشد
رانا : تحویلی 29 مهر 20ام پلاک شد، الان رو گزینه تحویل به نمایندگی میچرخه گیلان هستم
رانا پلاس تبدیلی : سلام من تحویل 27 شهریور بودم از یزد امروز زد ارسال خودرو
مجید ایکس 22 : شیلنگ اب رو روزی ده دقیقه بگیر روش.البته ماشین سرش به سمت غرب باشه بهتره.اروپایی اب بندی میشه
مجید ایکس 22 : واسه چی میخای؟اگه وایه تخفیف بیمه هست که ف قی نداره همون پلاک باشه یا نه
امید : ازمن کارمزدتسهیلات هم کم شده ولی وام پرداخت نشده بانک گرشگری
پنج دنده : منم 21 آبانم احتمالا فردا پس فردا فاکتور میشه
یاسوج : سورن موتور جدید فروش فوق العاده طرح اخیر اینطور که مشخصه تا 3 دی فاکتور شدن درسته؟؟؟؟؟؟؟