سوناتا پریمیوم 2016 در برابر اپتیما GT 2016

 

سوناتا پریمیوم 2016 در برابر اپتیما GT 2016

 
معمولا در رقابت‌های نفس‌گیری که برسر فروش محصولات مختلف در یک منطقه خاص حاکم است، درکنار تفاوت‌های فاحش بین شرکت‌های رقیب، یکسری شباهت‌ها و نقاط مشترک ریز در محصولات و خط‌ مشی این کمپانی‌ها دیده می‌شود. این موارد تشابه درصورتی که دو شرکت در زیر چتر یک کمپانی بزرگتر قرار داشته باشد طبیعتا بسیار بیشتر می شود.
 
نمونه جالبی از این مساله را می‌توانید در رقابت بین کیا و هیوندای ببینید. به این صورت که بین محصولات این دو خودروساز بزرگ درعین تفاوت‌های متمایز کننده، می‌توانید تعدادی از المان‌های مشابه را ببینید.
 
مقایسه پیش‌رویتان بر مبنای این تفاوت‌ها و درعین حال شباهت‌هاست و می‌خواهیم در این نوشتار به تقابل کیا اپتیما GT و هیوندای سوناتا پریمیوم بپردازیم.
 
سوناتا پریمیوم 2016 در برابر اپتیما GT 2016
 
معرفی
 
امروزه هرچند در بازار داخل کره، کیا به‌شکلی کاملا مقتدرانه هیوندای را با نسبت فروش سه به یک از میدان بدر می‌کند اما در بازارهای جهانی رقابت این دو خودروساز نه‌تنها از لحاظ فروش بلکه از لحاظ سیاست حضور در مارکت‌ کلاس‌های مختلف نیز بسیار بهم نزدیک است.
 
البته باید این را هم در نظر بگیرید که تعدادی از این خط مشی‌ها و نزدیکی‌ها به ارتباطات و پیوند زیرپوستی این دوکمپانی برمی‌گردد.
 
سوناتا پریمیوم 2016 در برابر اپتیما GT 2016
 
در کلاس سدان‌های سایز متوسط که دو خودرو مورد مقایسه ما در آن قرار می‌گیرند نیز، این حرکتِ هم راستای کیا و هیوندای بطور کلی دیده می‌شود.
 
قیمت دو خودرو تنها 2 هزار دلار اختلاف دارد به‌شکلی که کیا اپتیما جی‌تی 44 هزار دلار و سوناتا پریمیوم 42 هزار دلار در بازار استرالیا قیمت خورده است.
 
مشخصات فنی
 
سوناتا پریمیوم 2016 در برابر اپتیما GT 2016
 
پیشرانه‌های این دوقلوهای همسان، کاملا یکسان است و هردو از یک نیروگاه بنزینی چهارسیلندر به حجم 2 لیتر درکنار بهره‌گیری از توربوشارژر سود می‌برند. پیشرانه مورد بحث در 6 هزار دور دقیقه، 241 اسب‌بخار نیرو را در کنار گشتاور 350 نیوتن‌متری در دوری بین 1400 تا 4000 RPM به گیربکس 6 سرعته و اتوماتیکی انتقال می‌دهد.
 
البته در بازار ایران این خودروها با موتور متفاوت 2.4 لیتری با قدرت 188 اسب بخار عرضه می شوند.
 
سوناتا پریمیوم 2016 در برابر اپتیما GT 2016
 
باتوجه به اینکه پیشرانه‌ و سیستم انتقال قدرت دو خودرو، همانند هم است و هردو گزینه دیفرانسیل جلو هستند؛  پس قائدتا نباید در بخش مصرف سوخت تفاوت خاصی داشته باشند اما با این وجود، توفیری کوچک اما قابل اندازه گیری بین اعداد و ارقام مصرفشان وجود دارد.
 
این تفاوت به این صورت است؛ اپتیما جی‌تی در هر صد کیلومتر 8.5 لیتر و سوناتا پریمیوم 9.2 لیتر بنزین‌ را در سیکل ترکیبی می‌سوزانند. در خصوص این اختلاف باید این نکته را هم در نظر بگیرید که وزن دو مورد مقایسه نیز تقریبا یکسان هستند و تفاوتشان در حد 5 کیلوگرم است. 5 کلیویی که بنظر می‌رسد برای کیا با 1650 کیلوگرم اندکی اضافه وزن محسوب می‌شود!
 
سوناتا پریمیوم 2016 در برابر اپتیما GT 2016
 
تجربه رانندگی
 
با وجود پیشرانه‌های یکسان، حس‌وحال رانندگی با این دو خودرو اندکی تفاوت دارد.
 
سوناتا و اپتیما هر دو عطش خوبی برای سرعت و شتاب دارند اما انگار که سوناتا ظاهرا می‌خواهد اندکی خود را اسپرت‌تر نشان دهد هرچند که در عمل اپتیما خوی اسپرتی‌تری را به راننده منتقل می کند.
 
این مساله را می‌توان از تفاوت صدای تولیدی پیشرانه در فشارهای مختلف از داخل و بیرون خودروها مقایسه کرد. جایی که صدای بیشتری به داخل کابین سوناتا راه می یابد.
 
اما همانطور که گفتیم در عمل اپتیما درعین حفظ حس راحتی، علاقه کمتری برای افزایش دنده‌ها دارد.
 
درکنار این موضوع گیربکس هیوندای سوناتا نیز در سرپایینی‌‌ها خیلی زود سعی می‌کند دنده‌ها را کاهش دهد.
 
سوناتا پریمیوم 2016 در برابر اپتیما GT 2016
 
با وجود نقاط یکسان و مشابه بسیار، کاملا مشخص است که هر کمپانی تلاش کرده تا به قشر خاصی از خریداران را هدف قرار دهند.
 
به‌عنوان مثال اپتیما نسبت سوناتا تعلیق خشک‌تر و هوشیارتری دارد اما با این وجود در هنگام مواجه با ناهمواری‌های مسیر راننده را آزار نمی‌دهد و حس راحتی را آنطور که پیش‌تر نیز اشاره شد از یاد نبرده است.
 
سیستم فرمان اپتیما سنگینی و واکنش‌های معقولی دارد و حس اطمینان خوبی را هنگام سواری به شما می‌دهد. البته گاها هنگام حرکت در مسیر مستقیم فرمان اندکی لرزش پیدا می‌کند و اگر رهایش کنید اندکی از خط بینابینی خارج می‌شود.
 
سوناتا پریمیوم 2016 در برابر اپتیما GT 2016
 
از لحاظ چسبندگی برخلاف انتظارمان سوناتا اندکی بهتر عمل می‌کند که بخش قابل توجهی از آن را می‌توانیم به استفاده از تایرهای چسبنده‌تر میشلن پایلوت اسپرت مرتبط بدانیم.
 
با این‌همه 5 کیلوگرم سنگینی اپتیما و درعین حال نویز بیشتر موجود در داخل کابین سوناتا برایمان عجیب که در آخر کاشف به عمل آمد که این 5 کیلوگرم می‌تواند به‌دلیل استفاده کیا از مواد مرغوب‌تر در داخل کابین و خصوصا عایق‌های صوتی باشد که سوناتا یا از آن برخوردار نیست یا حداقل عملکردی ضعیف‌تر را در این بخش دارد.
 
سوناتا پریمیوم 2016 در برابر اپتیما GT 2016
 
در زمان آزمایش هرچه که بیشتر پیش‌ می‌رفت انتخاب یک برنده نهایی برایمان سخت‌تر می‌شد اما درعین حال احساس نزدیکی بیشتری را با اپتیما داشتیم و در آخر هم به‌نتیجه رسیدیم که کیا در این مقایسه می‌تواند در جایگاهی بالاتر از هیوندای بایستد.
 
این به هیچ‌وجه به معنای ضعیف بودن سوناتا پریمیوم نبود و نیست. این خودرو یک سدان عالی است که از لحاظ تجهیزات چیزی کم ندارد و لیست تنظیمات و آپشن‌های پیش فرضش بلند است.
 
خصوصا که در بحث اندازه‌ کابین شاید به اندازه سدان‌های سایز بزرگ  (یک رده بالاتر) به شما فضا بدهد.
 
سوناتا پریمیوم 2016 در برابر اپتیما GT 2016
 
در بخش‌های مختلف هر خودرو حس‌وحال و آن خط مشی خود را دارد؛ راحتی برای سوناتا و خوی اسپرتی برای کیا!
 
حتی در کابین خودروها، اپتیما از جلوه‌ای‌ جوان‌پسندانه‌تر سود می‌برد. طرح‌های فلزی، درکنار خط دوخت‌های قرمز رنگ در اپتیما در شکل‌گیری این حس نقش داشته است.
 
حتی غربیلک‌های فرمان هم این خط مشی را نیز برخود یدک می‌کشند. سوناتا سعی کرده تا احساس فضایی جدی ‌تر را در عین راحتی به شما بدهد هرچند که از لحاظ کیفیت و وضعیت کلی کابین در جایگاهی پایین‌تر از کیا قرار می‌گیرد.
 
سوناتا پریمیوم 2016 در برابر اپتیما GT 2016
 
در بخش ذیلِ سیستم ناوبری، سوناتا به شما از وضعیت سیستم‌هوای دوگانه خود را بصورت دیجیتالی به راننده اطلاع می‌دهد.
 
در این قسمتِ خاص، سوناتا قطعا بهتر عملکرده چرا که بطور کلی شیوه تسلط راننده بر روی گرم و سردکردن هوای داخل و همچنین گرم و سردکن صندلی بسیار بهتر وضعیت داخل اپتیما و کنترلگرهای آن است.
 
سوناتا برای مسافران عقب سیستم روشنایی را درکنار آینه‌ها در آفتاب‌گیرها و همچنین سیستم پخش استریو با چندین بلندگوی خوب قرار داده است. کیا البته دو اسپیکر و درکنار یک ساب‌ووفر، گرم کن صندلی، پدال تعویض دنده از پشت‌فرمان را به مسافران اعطا می‌کند.
 
سوناتا پریمیوم 2016 در برابر اپتیما GT 2016
 
ارتفاع خودرو برای اپتیما قاعدتا کمتر از سوناتاست و بطور کلی برجستگی‌هایش نشان از خوی خشن‌ترش دارد با این وجود انتخاب برتری در بخش زیبایی قطعا مساله‌ای سلیقه‌ای است و به عهده شماست.
 
تجهیزات رفاهی
 
درکنار نکاتی که در بالا ذکر کردیم، یکسری از تجهزیات در هردو گزینه دیده می‌شوند.
 
در این میان می‌توان به تنظیمات الکترونیکی برای صندلی‌ها مجهز به حافظ، افزایش ارتفاع نور بصورت خودکار، نمایشگر 8 اینچی لمسی برای سیستم ناوبری، امکان یکپارچه سازی خودرو با تلفن‌همراه از طریق بلوتوث، دوربین دید عقب، ترمز الکتریکی ویژه پارک کردن خودرو، چراغ‌های LED، سانروف، ریم‌های آلیاژی 18 اینچی درکنار تریم چرمی برای داخل را می‌توان اشاره کرد.
 
سوناتا پریمیوم 2016 در برابر اپتیما GT 2016
 
در بحث ایمنی سوناتا از 5 امتیاز تست‌های تصادف، نتایجی درخشان را با وجود 6 کیسه هوا برای سرنشینان جلو، بخش‌های کناری و… ثبت کرده است.
 
هرچند که اپتیما نیز باوجود اینکه هنوز امتحانش را نداده اما از همان 6 کیسه هوای سوناتا را درکنار کروز کنترل راداری، سیستم تشخیص نقطه کور، اخطار انحراف از مسیر و ترافیک عقب، هشدار پیش از برخورد درکنار ترمز خودکار، بهره می‌برد.
 
هیوندای سوناتا پریمیوم را هنگام خرید با 5 سال گارانتی (بدون تعیین مسافت/کارکرد) تحویل خواهید گرفت که در اینجا از کیا با هفت سال گارانتی اندکی عقب می‌افتد.
 
سوناتا پریمیوم 2016 در برابر اپتیما GT 2016
 
هر دو خودرو از سازوکار قیمت مقطوع خدمات پس‌از فروش برخوردارند (که برای اپتیما هفت ساله، اما برای سوناتا مادام العمر است).
 
درعین حال هیوندای هزینه کمتری برای حفظ و نگهداری از سوناتای پریمیومش را بر روی دستتان می‌گذارد. خصوصا که با خرید سوناتا در هر دوره خدمات پس از فروش کمتر از 200 دلار صرفه جویی می‌شود.
 
سوناتا پریمیوم 2016 در برابر اپتیما GT 2016
 
راستی اگر شما بخواهید بین این دو گزینه یکی را به پارکینگ خانه خود ببرید؛ کدام را انتخاب می‌کنید؛ سوناتای راحت و جدی یا اپتیمای اسپرت و هوشیار؟
 
 
 
 

منبع

دیجیاتو

برچسب : خودرو , سوناتا , اپتیما , اطلس خودرو , آسان موتور , واردات خودرو , بازار خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

6 نظر

حامد
0

MG6 و تلیسمان یه سر و گردن از این اسباب بازی های کره ای بالاترن..
15:05  1395/08/01
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
7

در این سگمنت بهترین انتخاب برای لذت بردن از رانندگی مزدا 6 ه.
راحت ترین گزینه کمری و آکورد هستن. ب خاطر دوام و قابلیت اطمینانشون از بقیه رقبا در امریکا با اختلاف زیادی پرفروش ترن.
در اروپا کفه ترازو ب سمت فولکس پاسات و فورد موندئو(فیوژن) سنیگنی میکنه.
----------------
هرچند انتخابم نیست اما بین سوناتا و اپتیما، اپتیما رو بیشتر میپسندم.
17:46  1395/07/30
پاسخ دادن
کاربر: raven
1

معلومه هیوندای سوناتا من از کیا خیلی بیشتر دوستش دارم خیلی ماشین نرمیه
23:46  1395/07/29
پاسخ دادن
رامتین
5

بیشک کیا گزینه بهتری هست. کیا در بازار آمریکا بیشتر میفروشه!!! گرچه بجای اینها باید صبر کرد تا سال 2018 و تویوتا کمری که نسل جدیدش با موتور توربو 240 اسبی تولید و وارد ایران نیز میشه را گرفت. قیافه این کمری بسیار نسبت به کمری فعلی تغییر کرده! خودرویی که راحت 20سال برای آدم کار میکنه.
12:11  1395/07/30

کاربر: raven
2

آ قا رامتین شما کاملا درست می گید ولی من از نظر قیافه و سواری سوناتا را بیشتر می پسندم
18:15  1395/07/30

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هیراد : آقا یوسف نه دیگه، همه که منتظر پیامک نبودن، یه عده عدم تخصیص خوردن ،احتمال زیاد این عده میتونن ماشین جدید انتخاب کنن
شاهین : ایا کسی میدونه یکشنبه واسه بهمن ماه ۴۰۲ یا نه یعنی احتمال داره بگن بجای چانگان ۵۵ خودروی دیگه ای انتخاب کنید
S5ccc : این همه لایک؟؟؟؟؟؟؟؟؟ من فقط دارم می گم بعد از اینکه به امید خدا ماشین گرفتید چکار کنید. چون خودم شش ماه تو این گروه بودم. واقعاااا. تقصیر ندارن . از ماست که بر ماست. خدانگهدار یاد اون حرف بنده خدا افتادم که می گفت تاخر هست خروارها هست
بهرام : چرا سهند از اطلس گرون‌تره؟ تو بازار هم همینطوری خواهد بود؛ آخه زه اطلس بیشتره و کراسه اطلس خیلی بهتره، دورش محافظ‌های سیاه هم داره
نعمت : سلام لطفا یه راهنمایی کنید من پیامک پیش فروش سهند s دریافت کردم و واریز کردم، ولی من چشمم اطلس رو گرفته، دوستان چطوری اطلس ریختن من فقط سهند رو برای انتخاب داشتم؟ بعضی ها ساینا هم برای انتخاب داشتن اونم فروش فوری؛ قیمت اون چند بود؟ از راهنماییتون متشکرم 🙏
سعید8 : خب دوستان، یکشنبه قراره سامانه فقط برای ثبت نام کنندگان دوره های قبلی باز بشه. دوره های قبلی هم که فقط 2 دوره بوده. انشاالله افرادی که دور دوم عدم تخصیص خوردن هم ممکنه شانس مجدد داشته باشن
عادل : دوست عزیز (تارا تیتانیوم) ماشینم تارا اتومات v2 رنگ سفید فروش فوری تحویل دی ماه
بی همتا : سایپا مگه اونایی که براشون شاهین درآمد و نوبت بهار خوردن دارین ماشینو تحویل میدین مگر ماهم همون موقع ثبت نام نکردیم برای ماهم پیامکتکمیل وجه دنده ای می‌فرستادند اگر تکمیل وجه نمیشد حق با سایپابود ولی اتومات فرستادن قیمت زیاد چرا اینقد بی اعدالتی اونا شامل هیچ افزایش قیمتی نشن ماها که زمستان ۴۰۳ خورده هم میخوای ماشین جایگزین پیشنهاد میدی هم میخوای شامل افزایش قیمت هم بشه این نهایت بی اعدالتیه
بی همتا : سایپا مگه اونایی که براشون شاهین درآمد و نوبت بهار خوردن مگر ماهم همون موقع ثبت نام نکردیم چرا اینقد بی اعدالتی اونا شامل هیچ افزایش قیمتی نشن ماها که زمستان ۴۰۳ خورده هم میخوای ماشین جایگزین پیشنهاد میدی هم میخوای شامل افزایش قیمت هم بشه این نهایت بی اعدالتیه
یوسف : بنظر میاد برای ثبت نامی های ۴۰۱ باشه. بهمن ۴۰۲ که خودرو رو انتخاب کردیم و منتظر پیامک هستیم، انشالله این هفته تکلیفمون روشن بشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمدمهدی : خداقوت اقاپرهام قراره چه خبرایی بدی؟
حسین : سلام و ارادت خدمت دوستان ،دعوتنامه تکمیل وجه تیر ماه صادر نشده کسی خبر داده کی صادر میشه؟
وحید : یعنی یکماه زودتر فاکتور شدید؟ چه رنگی بودی شما؟
وحید : یعنی دو ماه بعد از واریز پول فاکتور شدی؟ یکماه زودتر؟ چه رنگی بودی داداش؟من نوبت بهار بودم، اسفند دعوتنامه اومد، پیش فروش ، مرداد رو زدم، به نظرت دعوتنامه ی من کی میاد؟ممکنه خرداد بیاد؟
ساینا پرداخت کامل 24 دی،شمال : سلام به همگی فروش 90 روزه کسی فاکتور نشده
سعید تیگو7 : سلام بعد از تخصیص و فاکتور وام واریز میشه
دوگانه بهمن : بله 51 تومن پایین آمد
امید : یعنی الان شما منبع موثق هستید؟شما از کجا اطلاع دارید که میگید تا 10روز دیگه همه اش اوکی میشه مجوز خروج میدن؟
علی‌ازایلام : درجواب‌ولا‌دند‌ه‌ای‌خوبه
دی : به ما چه برایت پیام نیامده