با 140 میلیون تومان; اپتیما بهتر است یا سوناتا؟

 

اپتیما یا سوناتا

 
سدان‌های متوسط خانوادگی را می‌توان به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین کلاس‌ها در بین طبقه‌بندی خودروها قلمداد کرد. استهلاک پایین این کلاس در کنار ارائه امکانات فنی و ایمنی ایده‌آل را می‌توان یکی از نکات بارز در فروش بیشتر و در نتیجه پر‌طرفدار بودن این کلاس دانست. حال اگر یک خودرو بیشتر از رقبای خود از این نکات سود ببرد، می‌تواند نظر بیشتری را نسبت به دیگر رقبا به خود جلب کند.
 
درحال‌حاضر در بازه قیمتی حدود 200 میلیون تومان، گزینه‌های زیادی برای خرید وجود دارد. در حال‌حاضر از مدعیان اصلی این گروه می‌توان به DS5 LS ، پژو 508 GT Line و رنو تلیسمان اشاره کرد اما‌ از عمر این گزینه‌ها یک سال نیز نگذشته است اما در همین سگمنت، سدان‌های کره‌ای جذابی وجود دارند که حدود یک دهه است  در بازار ایران حضور رقابتی جدی دارند و به شدت نیز مورد استقبال مشتریان قرار گرفته‌اند. کیا اپتیما و هیوندای سوناتا، 2 رقیب سرسخت کره‌ای هستند که در مدل‌های سال‌های مختلفشان از زمانی که با پیشرانه 6 سیلندر و با حجم بالا به بازار ایران وارد می‌شدند تا امروز که با پیشرانه 4 سیلندر و با حجم 2.4 لیتر در بازار حضور دارند، سعی کرده‌اند تا در دید مشتری، هر یک جذاب‌تر و قوی‌تر از دیگری ظاهر شوند. این مسئله باعث شده تا این خودروها در بازار دست‌دوم نیز همچنان اعتبار خودشان را حفظ کنند و محبوب باشند. در این راستا مقایسه‌ای را ترتیب دادیم تا با بررسی فنی کیا اپتیما و هیوندای سوناتا 2014 که هر دو آنها حدود 60 هزار کیلومتر کار کرده‌اند، بتوانیم درک بهتری برای انتخاب از میان این دو رقیب در بازار دست‌دوم پیدا کنیم.
 
 
طراحی و امکانات
 
کیا اپتیما
 
هیوندای سوناتا
 
نمای ظاهری هردو خودرو از نظر زبان طراحی به نسبت نسل قبلشان تغییرات فراوانی داشته‌اند. اتاق YF از یک طراحی جسورانه و پر زرق و برق برخوردار است که در نگاه اول به دل می‌نشید، جلو پنجره بزرگ با روکش کروم، چراغ‌های بزرگ و کشیده جلو و عقب، رینگ‌های آلومینیومی 18 اینچی اسپرت و آینه‌‌های برقی مجهز به راهنما از تغییرات بنیادی طراحی خارجی سوناتا به حساب می‌آیند. در نمای داخلی نیز تغییرات بسیاری صورت گرفته‌ که می‌توان به طرح جدید غربیلک فرمان، جلو داشبورد جدید و صندلی‌های با‌کیفیت‌تر که به گرمکن دوحالته برای ردیف جلو مجهز شده‌اند، اشاره کرد.
 
به واسطه فاصله محوری 2795 و ارتفاع 1470 میلی‌متری این خودرو در مجموع یک فضای بزرگ را برای سرنشینان به خصوص در ردیف عقب فراهم می‌کند. همچنین وجود دریچه کولر مجزا برای ردیف عقب نیز باعث افزایش آسایش و راحتی سرنشینان در مسیرهای طولانی می‌شود. در آنسو رینگ اپتیما نیز با ظاهری متفاوت‌تر از نسل قبلش قرار دارد که در بخش بیرونی فیس‌لیفت خوبی شده است. جلو پنجره موسوم به پوزه ببر، چراغ‌های کشیده مجهز به LED، چراغ‌های عقب با یک شکستگی جذاب، خط کمر بسیار قوی، سقف پانورامیک با سانروف بزرگ، رینگ‌های آلومینیومی 18 اینچی اسپرت، آینه‌های برقی مجهز به راهنما، از نکات بارز این تغییرات تلقی می‌شوند که در نگاه اول به سرعت به‌چشم می‌آیند. در نمای داخلی فرمت جدید غربیلک فرمان،‌ جلو داشبورد جدید، صندلی‌های تمام چرم با گرمکن دوحالته برای سرنشینان جلو، کنسول مرکزی و آمپرهای جدید از نکات محسوس به‌شمار می‌روند. در عقب خودرو نیز به لطف ارتفاع مناسب سقف و همین‌طور طول 2805میلی‌متری خودرو، سرنشینان بلندقد نیز می‌توانند از راحتی ملموسی بهره ببرند. در اپتیما نیز مانند سوناتا دریچه‌های هوای عقب وجود دارد تا سرنشینان عقب نیز از هوای مطلوب استفاده کافی را ببرند.
 
از نظر امکانات رفاهی، هردو خودرو تقریبا موارد مشابهی را دارا هستند، مانیتور لمسی مجهز به سیستم ناوبری با قابلیت پشتیبانی از AUX ،‌Bluetooth و USB که در سوناتا به عنوان دوربین دید عقب نیز کاربرد دارد، دیده می‌شود. حافظه صندلی در دوحالت برای هر دو خودرو در نظر گرفته شده است که کلیدهای تنظیمات آن ‌روی درب راننده و در کنار دستگیره قرار دارد. در اپتیما متاسفانه شما در مانیتور وسط صرفا می‌توانید از امکانات صوتی بهره ببرید و در زمانی که گیربکس را در حالت R قرار می‌دهید، برای اطلاع از وضعیت پشت باید به گوشه آینه چشم بدوزید که به علت نور زیاد و کوچک‌بودن تصویر شما وضوح کافی را برای سود بردن از این آپشن در اختیار نخواهید داشت. شیفترهای پشت فرمان که جنبه اسپرت‌بودن را به شما القا می‌کند، در هر دو خودرو وجود دارد و حتی بدون قرار دادن دسته دنده در حالت M، می‌توان از طریق آنها دنده‌ را تعویض کرد.
 
فرمان چرمی، سیستم تهویه مطبوع دوگانه با دریچه مجزا برای سرنشینان عقب، صفحه کیلومتر سوپر‌ویژن، اتولایت، کروز کنترل هوشمند و سیستم استارت و ورود بدون کلید از جمله آپشن‌های مشترک در هر دو خودرو هستند. در بحث مسائل ایمنی نیز هردو خودرو به سیستم کنترل پایداری هوشمند (ESP) مجهز هستند که کنترل خودرو را در مسیرهای نامتعارف برای راننده آسان می‌کند. تنظیم حالت رانندگی از اسپرت به اقتصادی نیز به شدت در کاهش دورگیری پیشرانه و به موازات آن کاهش مصرف سوخت تاثیر دارد اما در سوناتا شما برای خاموش و روشن‌کردن آن برای اولین‌بار نیاز به صرف زمان زیادی برای پیدا‌کردن دکمه آن خواهید داشت،‌ اما در مقابل کلید فعال و غیر‌فعال‌سازی در اپتیما به آسانی و ‌روی پایه فرمان در اختیار شما قرار دارد. سوناتا به 6 کیسه هوا در 10 نقطه مجهز است که شامل ایربگ‌های جلو و جانبی و پرده‌ای می‌شود، این در حالی است که اپتیما به 7 ایربگ مجهز است و علاوه بر موارد بالا، برای زانو نیز کیسه‌هوا در نظر گرفته شده است. وجود سیستم ABS و EBD نیز جزئی از موارد همیشگی در خودروهای امروزی است.
 
 
مشخصات فنی
 
نسل قدیم اپتیما و سوناتا که در ایران محبوب بودند، از پیشرانه‌های 6 سیلندر حجیم استفاده می‌کردند اما در اوایل دهه 90 که قانون محدودیت واردات حجم‌موتور در گمرک کشور اعمال شد، خودروهای نام برده در نسل جدید با پیشرانه کم‌حجم و 4‌سیلندر به بازار وارد می‌شوند. سوناتا با یک پیشرانه 2.4 لیتری تنفس طبیعی می‌تواند 176 اسب بخار قدرت و233 نیوتن‌متر گشتاور را حد فاصل 4000-6000 دور بر دقیقه در اختیار راننده قرار دهد که این قدرت و گشتاور از طریق یک گیربکس 6‌سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. کیا اپتیما نیز با بهره‌گیری از پیشرانه 2.4 لیتری تنفس طبیعی، 172 اسب بخارقدرت را در دور 6000 و 222 نیوتن‌متر گشتاور را در دور 4000 تولید کرده و با استفاده از گیربکس 6 سرعته اتوماتیک تیپ‌ترونیک آن را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.
 
از نظر قدرت و شتاب، هر دو خودرو با اختلاف اندکی در یک محدوده قرار دارند، البته در بررسی‌های انجام شده، زمان و مکان لازم برای برگزاری تست درگ وجود نداشت و همچنین عموما برای یک بررسی بلندمدت نیز این تست خیلی معقول نیست اما با توجه به حس رانندگی که هر خودرو در مسیرهای مختلف به راننده منتقل می‌کنند، حدس این مسئله که در تست درگ تقریبا همپای یکدیگر حرکت کنند، خیلی دور از ذهن نیست. اپتیما 66 کیلوگرم از سوناتا سبک‌تر است در عوض 4 اسب بخار از سوناتا کمتر نیرو تولید می‌کند. با وجود این تفاسیر می‌توان در نظر داشت در تست درگ بین این دو خودرو سبک‌وزن بودن اپتیما باعث شود 4 اسب بخار کمتر در این خودرو دیده نشود و فاصله اندکی بین اپتیما و سوناتا ایجاد شود. از نظر نرمی و راحتی برای راننده و سرنشینان، تقریبا سوناتا سواری نرم‌تری به نسبت اپتیما دارد که دور از ذهن نیز نیست. علت آن نیز روح اسپرت‌تر اپتیما نسبت به سوناتاست که با عث بروز این اختلاف خواهد شد.
 
 
نگاه به خودروها با دید بلندمدت‌
 
هیوندای سوناتا و کیا اپتیما
 
زمانی که بحث در مورد خرید یک خودرو کارکرده به‌میان می‌آید، بعد از سلامت بدنه و دست‌نخورده‌بودن پیشرانه که عموما قبل از خرید توسط خریدار کنترل می‌شود، خیلی از افراد جنبه‌های دیگری نیز‌ ‌چون کیفیت ساخت قطعات، میزان استهلاک خودرو در بازه زمانی طی شده، میزان افزایش مصرف سوخت، قیمت قطعات تعمیری و تعویضی و قیمت سرویس‌ها را نیز مورد توجه قرار می‌دهند. نظر به اینکه شرکت کیاموتورز در واقع یک زیرمجموعه از برند هیوندای محسوب می‌شود، کیفیت ساخت قطعات و تجهیزات هر دو شرکت بسیار به‌یکدیگر نزدیک است. کیفیت چرم صندلی‌ها با کارکرد حدود 60 هزار کیلومتر همچنان قابل قبول است و علائم پوسیدگی و رنگ‌رفتگی روی آن خیلی مشهود نیست. داشبورد و اتاق با توجه کیفیت آسفالت‌های موجود و دست‌اندازهای خیابان‌های تهران هنوز به سروصدا نیفتاده‌اند و همچنان کیفیت اولیه خود را حفظ کرده‌اند.
 
دورگیری پیشرانه با نمونه صفرکیلومتر اندکی تفاوت دارد اما به‌حدی نیست که برای یک خریدار در بازار دسته دوم محسوس باشد. تنها نکته‌ای که شاید بتوان در هر دو خودرو به آن خرده گرفت، کیفیت نسبتا بد چرم روی فرمان است که در هر دو خودرو به یک اندازه مستهلک شده و مالکان را به استفاده از روفرمانی سوق می‌دهد. باتوجه به میزان کارکرد خودروها رگلاژ در‌ها و همینطور ترمز پارک پدالی همچنان به خوبی عمل می‌کنند. سیستم تعلیق نیز که معمولا در اکثر خودروها بعد از کارکرد طولانی به سروصدا می‌افتند، در این خودروها خیلی تفاوت محسوسی با نمونه صفر‌کیلومتر نداشته است، البته در دست‌اندازهای بزرگ و چاله‌های نسبتا عمیق، نوسانات را به خوبی کنترل نمی‌کنند که البته با توجه به ارتفاع پایین هردو خودرو از زمین نمی‌توان انتظاری فراتر از آن داشت. در کل باید گفت که هیوندای سوناتا و کیا اپتیما، هر دو خودروهای کم‌استهلاک و سخت‌جانی هستند، هرچند ممکن است به اندازه تویوتا و یا رنو ‌بی‌آزار نباشند اما در مقایسه با نمونه‌های آلمانی به شدت مقرون‌به‌صرفه و در قبال هزینه‌هایی که متحمل می‌شوید، سواری ایده‌آلی را به شما ارائه می‌دهند.
 
هیوندای سوناتا و کیا اپتیما
 
 
تحلیل بازار‌
 
هیوندای سوناتا مدل 2014 درحال‌حاضر در بازار دست‌دوم و در بازه کارکرد 40 تا 80  هزار‌کیلومتر، قیمتی در حدود 130 تا 150 میلیون تومان دارد که به نسبت کارکرد و میزان تصادف می‌تواند کمی پایین‌تر و یا بالاتر از این بازه نیز قرار بگیرد. از طرف دیگر، کیا اپتیما 2014  با همان بازه کارکرد می‌تواند از 135 تا 150 میلیون تومان قیمت داشته باشد. با توجه به قیمت اصلی هر دو خودرو که در حدود 170 میلیون تومان بود، می‌توان به این جمع‌بندی رسید که در حدود 3 سال این خودروها به طور میانگین 30 میلیون تومان کاهش قیمت داشته‌اند و اگر روند نزولی با همین شیب ادامه پیدا کند، احتمالا سالانه چیزی در حدود 15 درصد کاهش قیمت خواهد داشت که می‌تواند برای خریداران آینده‌ خبر خوب و برای مالکان حال‌حاضر خبر بدی باشد.
 
اما با تمام این اوصاف بایدگفت که با توجه به حضور شرکت‌های آسان موتور(نماینده رسمی هیوندای در ایران) و اطلس خودرو ( نماینده رسمی کیاموتورز در ایران)، تامین قطعات و لوازم یدکی بسیار راحت است و نمایندگی‌ شرکت به‌سادگی به این خودروها خدمات ارائه می‌کنند. هرچند که گارانتی خودروها بعد از 60هزار کیلومتر به اتمام می‌رسد اما شرکت تا 10 سال پس از توقف تولید یا واردات هر خودرویی، موظف است تا خدمات مربوطه را ارائه کند. بنابراین اگر یک خانواده بزرگ هستید و برای سفرهای طولانی به دنبال یک خودرو دست دوم در بازه قیمتی حدود 140 میلیون تومان هستید که علاوه‌بر زیبایی، جنبه‌های اسپرت نیز داشته باشد، می‌توانید بر اساس سلیقه خود به سمت کیا اپتیما یا هیوندای سوناتا بروید.
 
مقایسه هیوندای سوناتا و کیا اپتیما
 
 

منبع

عصرخودرو


 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , بررسی , مقایسه , سوناتا , اپتیما






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

کاربر: نوید جهرمی
7

توی این رنج قیمت تویوتا آریون بهترین انتخابه.
20:13  1396/08/07
پاسخ دادن
آریا
0

من هم سوناتا داشتم هم اپتیما . نظر شخصیم اینه که سوناتا بهتره
11:31  1396/08/07
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مهسا : دوستان خبری از دعوتنامه آذر ماه ندارید؟؟؟؟؟؟؟؟
ناصر محب نژاد : J4سفید ثبت نام۱۸ اردیبهشت از نمایندگی سلیمانی پور از شهر ری ۶اردیبهشت شاسی ۲۸ارسال مدارک وامروز هم کارت ماشین رافرستادن ماشینو کی تحویل میدن خدا میدونه خسته شدیم
حسین : روزی ۷۵۰ هزار تومان
Mr.p : کسی هست تحویل گرفته باشه از 90 روزه ها
عارف : واقعا مرسی که اسباب شادی ما رو فراهم میکنی😅😅😅😅😅😂😂😂
رضا : امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس چه ارتباطی به وزارت صمت و اَبَر کمپانی سایپا داره؟
محمد : یک ماهه که پول واریز کردیم خدا کنه که به موقع بدن گفتن تحویل اسفندماه
کوروش : دوست گرامی بهمین زودی نتیجه نمیده زمان بره ! سازمان حمایت از مصرف کنندگان به کارشناسی میکنه بعد تخلف محرز واقع شد میفرسته اداره تعزیرات اداره تعزیرات یک اداره زیر نظر قوه قضائیه س هیچ گونه تبعیضی هم قائل نیست رای صادره قابل اجراست .حال دوستان همگی از بازرسی کل کشور که فشار و نظارت بر تخلفات ارگانهای و شرکتهای دولتی است قطعا پیگیری و از ایرانخودرو علت تخلف رو باید در کوتاهترین زمان به سازمان ارائه کند که بازرسی ایرانخودرو را موظف و ملزم به جبران خسارت به خریداران میکند
درانتظار اطلس : سلام مبارک باشه ،سود تاخیر رو براتون حساب کردن ؟؟ چقدر شده
محتشم : درود . دوست گرامی مهران از شما سوال دارم ؟واسه تو فروش فوق العاده بودش یکماه بودش یا 90روز کلا چقدر واریز کردی کلا
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهسا X33 اتومات : سلام دوستان. ایکس 33 اتومات تا چه تاریخی تحویل دادند؟ آیا کسی تاریخ سیستمی شهریور ماه تحویل گرفته؟
رسول : سلام لطفاشماره پذیرش بزارید
امیر ساینا85گانه 90 روزه : من خودم 8مهر هستم هنوز فاکتور نشدم اما امروز خودم تو کانالها دیدم بچه های 24 شهریور فاکتور شدن
تیگو 7 پرمیوم .کرمانشاه : سلام تاریخ قرار داد 20 شهریور تاریخ تایید لیزینگ بانک صادرات 8 مهرماه تاریخ 28 ابان وامم واریز کردن و الان تمام مراحل انجام شده و همه مراحل وضعیت خودرو سبز هست جز تحویل خودرو حتی پلاک هم شده کارت ماشین هم تحویل پست دادن دوستان چقدر زمان میبره خودرو رو تحویل بدن ممنون میشم اطلاع بدین
محمد رصاناصرزاده : سلام در جواب سوال شما باید عرض کنم دیگر حوصله ای نمانده که از این شرکت شیاد ودزدگلایه وشکوه کنیم ومتوجه شدم که پشت این شرکت شیاد افراد رده بالای قوی هستند این شکایت ها وحرفها به جایی نمیرسد
207 tu3 : آخرین روز پرداخت کن که نیمه دوم بهمن فاکتور و مدل 404 بشه
یعقوب : سلام‌دوستان انگار همه موافق گرانی خودرو شدن چون همه به فکر فاکتور شدن و رنگ خودرو ....هستن ؟ یه عده به خاطر همه تلاش میکنن ولی یه عده ی دیگه فقط به فکر خودشان هستن واقعا که
پارسا : باسلام و احترام دیروز آماده برای صدور فاکتور برای من بروز رسانی شد به 1403/0830 تبدیل شد ، بنظرتون چقدر دیگ فاکتور مبشه؟
یعقوب : کسی نیست تو کمپینگ گرانی خودرو اعتراض به حقی به خاطر قشر ضعیف جامعه و سو‌ استفاده از ضعف مردم داشته باشه ؟
سحر : چه تاریخی پذیرش شدید