در تمام خودروها نیروی موتور یا به چرخ های عقب، یا به چرخ های جلو و یا به هر چهار چرخ منتقل می شود. در اتومبیل هایی که نیرو به دو چرخ عقب یا دو چرخ جلو منتقل می شود 2WD و در خودروهایی که نیرو به هر چهار چرخ منتقل می شود 4WD یا همان دو دیفرانسیل می گویند و در دو نوع موقت و دائم هستند که در نوع موقت، راننده بسته به موقعیت، توسط اهرم یا دکمه مخصوص وضعیت آن را مشخص می کند که نیرو به دو چرخ منتقل شود یا چهار چرخ.
به دودیفرانسیل هایی که به طور الکترونیکی نیروی وارد بر چهار چرخ را کنترل می کنند، AWD می گویند. همان طور که گفته شد در خودروهای 2WD نیرو یا به چرخ های عقب منتقل می شود یا به چرخ های جلو که به اصطلاح به آن ها دیفرانسیل عقب (RWD) و دیفرانسیل جلو (FWD) می گویند. اکثر خودروهای هاچ بک و سدان های کوچک و جمع و جور دیفرانسیل جلو می باشند و خودروهای اسپرت و سوپرخودروها دیفرانسیل عقب هستند که این موضوع به وضوح در خودروهای دهه هفتاد و هشتاد میلادی نمایان است.
اما از سیستم 4WD یا همان دو دیفرانسیل اغلب در خودروهای شاسی بلند و آف رود استفاده می گردد و پیش تر با 4X4 مشخص می شد که البته در دهه های گذشته به نوعی سمبل غرور و افتخار کارخانه سازنده نیز بود! هر کدام از این سیستم ها مزایای خاص خود را دارند که به شرح آن ها می پردازیم:
مزایای 4WD
بزرگ ترین مزیت یک خودروی دو دیفرانسیل، افزایش چسبندگی و کشش اتومبیل در جاده های لغزنده است که بر روی برف ، یخ و یا گل و شل، احتمال گیر کردن و از حرکت ایستادن یک خودروی 4WD به مراتب کم تر از خودوی 2WD است مگر اینکه هر چهار چرخ با هم گیر کنند و از حرکت بایستند که این امر بسیار کم اتفاق می افتد، هم چنین سیستم 4WD در مسیرهای صعب العبور بسیار به کمک راننده آمده و در حالی که ممکن است فقط یک یا دو چرخ اتومبیل با سطح زمین تماس داشته باشد، کمک شایانی به عبور از مسیرهای ناهموار می کند. ناگفته نماند که در برخی از سوپرخودروهای امروزی از سیستم چهارچرخ متحرک خودکار در جهت ایجاد کشش و چسبندگی بیش تر به سطح جاده استفاده می گردد.
مزایای 2WD
از این سیستم نیز در خودروهای هاچ بک، سدان ها و در کل خودروهای شهری و برخی از شاسی بلند هایی که به هدف آف رود ساخته نشده اند، استفاده می شود که به صورت دیفرانسیل عقب یا دیفرانسیل جلو هستند. مزیت سیستم 2WD این است که هزینه طراحی،ساخت و نگهداری بسیار پایین تری نسبت به 4WD دارند به طوری که برای یک شاسی بلند دو دیفرانسیل باید چندین هزار دلار بیش تر نسبت به همان خودرو با سیستم 2WD بپردازید. هم چنین اتومبیل های 2WD به لطف وزن کم تر نسبت به انواع 4WD، دارای مصرف سوخت پایین تری هستند.
در نهایت باید گفت اگر واقعاً علاقمند به گشت و گذار در دامن طبیعت هستید و صرفاً به مسیرها و جاده های استاندارد و آسفالت قانع نیستید، اتومبیل 4WD برای شما انتخاب مناسبی است ولی اگر بیش تر در سطح شهر تردد دارید و مسیر بین محل کار تا منزل را هر روز می پیمایید، پس هزینه اضافی بر دوش خود تحمیل نکنید و با یک خودروی 2WD نیاز روزمره خود را تامین کنید. امیدواریم تا فرهنگ صحیح استفاده و نگهداری از خودرو در کشور ما نیز جا بی افتد تا هر شخص بسته به نیاز واقعی خود اقدام به خرید اتومبیل کند و صرفاً زیبایی ظاهری و یا به اصطلاح "کلاس" خودرو را معیار انتخاب خود قرار ندهد!