چینی‌ها سوپاپ اطمینان خودروسازی ایران؟

 

چینی‌ها سوپاپ اطمینان خودروسازی ایران؟

 
با حضور خودروسازان اروپایی در ایران، گویا وزارت صنعت، معدن و تجارت دیگر میلی به گسترش فعالیت شرکت‌های چینی در بازار خودرو کشور نداشته و حالا این پرسش مطرح می‌شود که آیا راندن چینی‌ها به صلاح صنعت و بازار خودرو کشور است؟
 
 
 
شاهد مثال این بی‌میلی وزارت صنعت را می‌توان در ماجرای واگذاری «سایت بن‌رو» به وضوح دید، چه آنکه مسوولان وزارتخانه اجازه ندادند این سایت به چینی‌ها واگذار شود. بن‌رو یکی از زیرمجموعه‌های سایپا به حساب می‌آید که این شرکت قصد داشت آن را به شریک چینی‌اش (چانگان) واگذار کند، اما ناگهان وزارت صنعت از راه رسید و مانع این کار شد.
 
دقیقا در روزهایی که سایپا و چانگان مشغول چانه‌زنی بر سر بن‌رو بودند، وزارت صنعت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با رنوی فرانسه به توافق رسیده و اعلام شد این سایت (بن‌رو) به رنو واگذار شده است. این موضوع نشان می‌دهد مسوولان وزارت صنعت حالا که پای خودروسازان مطرح به ایران باز شده، می‌خواهند تا حد امکان فعالیت چینی‌ها را محدود کنند. این در شرایطی است که خودروسازان چینی در دوران تحریم و رفتن شرکت‌های بزرگ از ایران، به‌نوعی نقش سوپاپ اطمینان را برای بازار خودرو کشور ایفا کرده و توانستند سهم مناسبی از بازار را به دست بگیرند. در حال حاضر نیز آمارها نشان می‌دهند خودروهای چینی سهم قابل‌توجهی در بازار ایران دارند و هم‌اکنون نیز شاهد فعالیت گسترده خودروسازان بخش خصوصی کشور با چشم‌بادامی‌ها هستیم.
 
در این شرایط، دو سناریو در مورد حضور خودروسازان چینی در ایران مطرح است؛ اول اینکه حضور خودروسازان چینی در کشور محدود و به حداقل برسد و دوم اینکه چینی‌ها همچنان به گسترش فعالیت‌های خود ادامه داده و به‌عنوان یک رقیب، با سایر خودروسازان حاضر در کشور رقابت کنند.در این بین اگر قرار به اجرای سناریوی دوم باشد، این موضوع به‌نوعی باید به تایید مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت برسد و چینی‌ها و شرکای ایرانی شان، این وزارتخانه را بابت اجرای سناریوی موردنظر قانع کنند. به‌عبارت بهتر، اجرایی شدن سناریوی موردنظر زمانی خواهد بود که مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت قانع شوند که خودروسازان چینی همچنان می‌توانند نقش سوپاپ اطمینان را برای خودروسازی و بازار ایران ایفا کنند. تجربه قبلی تحریم‌ها و رفتن خودروسازان بزرگ از ایران، می‌تواند استدلال مناسبی برای قانع کردن وزارت صنعت بابت محدود نکردن خودروسازان چینی باشد، چه آنکه اگر به هر دلیلی شرکت‌های بزرگ دوباره ساز رفتن کوک کنند، می‌توان باز هم روی چینی‌ها با همه نقاط ضعف شان حساب باز کرد.
 
نکته دیگر اینجا است که خودروسازان چینی با سرعت زیادی در حال توسعه و پیشرفت بوده و با بزرگان خودروسازی جهان نشست و برخاست می‌کنند و پیش بینی می‌شود در سال‌های آینده، علاوه‌بر کمیت، در حوزه کیفیت و تکنولوژی نیز حرف برای گفتن داشته باشند. به‌عبارت بهتر، شراکت با چینی‌ها می‌تواند در آینده پلی باشد به‌سوی تکنولوژی روز دنیا، هرچند از نظر وزارت صنعت، این پل باید به سمت اروپایی‌ها و خودروسازان بزرگ آسیا (کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها) باشد. در این مورد، فربد زاوه کارشناس خودرو کشور می‌گوید: خودروسازان چینی به سرعت در حال پیشرفت هستند و قطعا 10 تا 15 سال دیگر، شرایط بسیار بهتری در کیفیت و سطح تکنولوژی خواهند داشت. وی با بیان اینکه دو نکته مثبت در مورد خودروسازان چینی وجود دارد، می‌افزاید: نکته اول اینجاست که چینی‌ها با خودروسازان بزرگ دنیا مشغول شراکت هستند؛ بنابراین رفته‌رفته با تکنولوژی روز دنیا آشنا شده و این موضوع تاثیر بسیار مثبتی روی روند کیفی محصولات آنها داشته و خواهد داشت. نکته دوم نیز به بازار چین برمی‌گردد، چه آنکه رقابتی بودن آن اجازه نمی‌دهد خودروسازان چینی غفلت کرده و سطح کمی و کیفی محصولات خود را بالا نبرند. به گفته زاوه، خودروسازان چینی حکم چند سال پیش شرکت‌های کره‌ای را دارند، چه آنکه آن زمان نیز کمتر کسی روی آنها (کره‌ای‌ها) در خودروسازی حساب می‌کرد، اما هم‌اکنون امثال هیوندایی و کیا اوضاع مناسبی در صنعت خودرو جهان دارند.
 
اما به سراغ سناریوی اول برویم که این روزها احتمال رخ دادنش بیش از اولی است. پایه و اساس این سناریو را مسوولان وزارت صنعت روی خودروسازان و خودروهای چینی تشکیل می‌دهد، چه آنکه اقدامات این وزارتخانه نشان می‌دهد چندان میلی به گسترش فعالیت این چشم بادامی‌ها ندارد. در واقع فرصتی که توافق هسته‌ای و برجام در اختیار خودروسازی ایران قرار داده و پای شرکت‌های معتبر را به کشور باز کرده است، وزارت صنعت را بر آن داشته تا با محدود کردن چینی‌ها، جای بیشتری برای خودروسازان دلخواهش باز کند. جدای از اینکه دخالت وزارت صنعت در امور خودروسازان، موضوعی قابل‌بحث و بررسی است، به‌نظر می‌رسد این وزارتخانه در راستای ارتقای سطح کیفی و تکنولوژی محصولات خودروسازی کشور، در پی محدود کردن چینی‌ها و فضا دادن به خودروسازان معتبرتر است.
 
در واقع مسوولان وزارت صنعت با اعتقاد به اینکه مشارکت با شرکت‌های معتبر اروپایی و آسیایی، خروجی کیفی و فنی بهتری نسبت به مشارکت با چینی‌ها دارد، به‌دنبال پیاده کردن سناریوی موردنظر هستند.در این مورد زاوه اما با بیان اینکه بازار باید برای بودن یا نبودن خودروهای چینی تصمیم بگیرد، می‌گوید: بدون شک با توجه به ورود خودروسازان اروپایی، فعالیت خودروسازان چینی به‌تدریج محدود خواهد شد، اما نمی‌توان آنها را از بازار کشور حذف کرد.وی می‌افزاید: چینی‌ها مدت‌ها است که فهمیده‌اند بازار خودرو ایران در حال رقابتی شدن است؛ بنابراین رفتار خود را تاحدودی تغییر داده‌اند، چون می‌خواهند در بازار بمانند و رقابت کنند. به گفته این کارشناس، محدود شدن چینی‌ها سبب می‌شود آنها در حوزه‌های قیمتی و کیفی و همچنین خدمات پس از فروش، بهتر از گذشته عمل کنند تا توانایی رقابت با رقبای خود در بازار ایران را داشته باشند.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو , خودرو چینی , بازار خودرو , جک , جیلی , لیفان , ام وی ام , برلیانس , چری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

خسرو
0

تا حالا که چینی ها از امکانات و تجربیات خودروسازان داخلی برای ارائه محصولات استفاده میکردند حالا اگه خیلی مرد هستن خودشان بیان سرمایه گذاری و کارخانه مستقل برای مونتاژ محصولاتشان ایجاد کنند
هم به ایجاد اشتغال کشور کمک میشه هم جماعت عشق ماشین چینی از نگرانی بیرون میان
17:40  1395/08/09
پاسخ دادن
واقع بين
3

نميشه شما در يك مكان تعداد زيادي رمال و فالگير و كف بين و دكتر علفي ... جمع كني بعد انتظار داشته باشي پزشكان متخصص و اساتيد دانشگاه و داروسازاني كه دعوت كردي به اين جمع بپيوندند مجبوري محترمانه اون جماعت قبلي را يك جوري دست به سر ردشون كني برن!
10:30  1395/08/09
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
0

هر کدوم سود بیشتری داشته باشن، فرقی نداره چینی باشه یا اروپایی یا ....
08:26  1395/08/09
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مشکی x5 دوم اردیبهشت : مگه دست کرمان موتوره! مدل ماشین دست پلیس راهور هست که هر سال یه تصمیم میگیره از بهمن بعضی مواقع اسفند بعضی مواقع تا ۲۹ اسفند مدل سال قبل رو میده
حمیدرضا : تو گروه یه تلفن آقای فراغت هست و بردارید بهش زنگ بزنید و مشورت یا سوالی کنید این بنده خدا هم جوابگوس و هم مسوول تحویل خودروهاس
طاها : سلام.تحویل تارادستی منوزده ۳۰اسفندنصف پولش روهم دادمه به نظرتون امسال تحویل میدن یانه ؟؟گفتن که اول دی پیامک واریزی بقیه اش میا د
احمد : جناب آقای پرپین چی سلام امکان داره سوال بفرمایید دعوت نامه کسانی که مهر ۴۰۲ مبلغ ۲۹۰ میلیون برای شاهین اتومات نوبت اسفند ۴۰۳ واریز کردن کی ارسال میشه ؟ تشکر از پاسخ
تارا دستی 15مهر : آیا امروز کسی فاکتور نشده؟!
دعوتنامه پاییز : دوستان دعوتنامه اذر این هفته میاد و شامل هیچ افزایش قیمت نمیباشد خداروشکر که متوجه حق اذز ماهی ها شدند که اعمال افزایش قیمت نکردند واقعا سایپا ممنون که نمیزاری حق اذر ماهی ها پای مال شود چون افزایش قیمت اول اذر تصویب شد دیگه برا همین واقعا حق اذر ماهی ها نبود خدایا مرسی
تکمیل وجه 28 مهر : منم هنوز فاکتور نشده و منتظر...
دعوتنامه پاییز : حواله‌های موعد آذرماه: این حواله‌ها نیز از افزایش قیمت معاف هستند و با همان قیمت‌های قبلی نهایی خواهند شد. حواله‌های پیش‌فروش زمستان ایران‌خودرو: بر اساس مصوبه شورای رقابت، افزایش قیمت تنها به واریزی دوم این حواله‌ها تعلق می‌گیرد و مبلغ اولیه پرداخت‌شده تغییری نمی‌کند. حواله‌های سایپا: طبق مصوبه، به دلیل تعلق سود شرکت به این حواله‌ها، افزایش قیمت به کل مبلغ خودرو اعمال می‌شود. حواله‌های موعد دی، بهمن و اسفندماه: این حواله‌ها به طور کامل مشمول افزایش قیمت جدید هستند و پرداخت بر اساس نرخ‌های به‌روزشده انجام خواهد شد. حواله‌هایی که هنوز واریزی نداشته‌اند: برای این دسته از متقاضیان، پیامک و فراخوان پرداخت با نرخ‌های جدید ارسال خواهد شد.
شاهین G دنده ای : شاهین G دنده ای تا چه تاریخی فاکتور شده ؟؟؟ دوستانی که ماشین شون فاکتور شده شماره پذیرش تون چنده؟؟
زهرا : واریزی ۸مرداد ،چهار عدد آخر پذیرشم ۱۷۲۳
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
راناپلاستیک‌ : واقعا‌بااین‌‌نشون‌ندادن‌نظرات‌‌حال‌ادمو‌بهم‌میزنین،خدا‌ازشما‌نگذره‌بااین‌کاراتون
بالک : من ندونستم هیدرولیک دریچه برقی هستش 647 ریختم حساب هیچ خبری هم نیست 24 روز میشه واسه بعضی زود میاد
شهرام : سلام دوستان کسی میدونه دنا بورسی تکمیل وجه شده 21 آبان کی فاکتور میشه؟
ساینا : امید جان ما الان 1ماهه از فاکتور گذشته و این مشکل رو داریم هنوز هم پلاک نشده. نمایندگی هم نمیدونه کی درست میشه میگه نامه فرستادیم پلیس راهور
اتو مهر تیتانیوم : نظرات شما همیشه درست بوده،تشکر از یاد آوری که الکی دل خوش نباشیم
امیر تیگو 7 : بیشتر از یک ماه
Alireza : سلام دوستان دعوتنامه ساینا s دیماه برا کسی ارسال شده؟
Alireza : سلام دوستان دعوتنامه ساینا s دیماه برا کسی ارسال شده؟
سید : کوئیکgx برای سایپا هستش و gxrبرای پارس خودرو
حسام : اقا بهزاد شما دوم ساعت 5عصر به بعد واریز کردی؟؟؟دیگه نهایت بایستی فردا تا ظهر فاکتور بشی