چینی‌ها سوپاپ اطمینان خودروسازی ایران؟

 

چینی‌ها سوپاپ اطمینان خودروسازی ایران؟

 
با حضور خودروسازان اروپایی در ایران، گویا وزارت صنعت، معدن و تجارت دیگر میلی به گسترش فعالیت شرکت‌های چینی در بازار خودرو کشور نداشته و حالا این پرسش مطرح می‌شود که آیا راندن چینی‌ها به صلاح صنعت و بازار خودرو کشور است؟
 
 
 
شاهد مثال این بی‌میلی وزارت صنعت را می‌توان در ماجرای واگذاری «سایت بن‌رو» به وضوح دید، چه آنکه مسوولان وزارتخانه اجازه ندادند این سایت به چینی‌ها واگذار شود. بن‌رو یکی از زیرمجموعه‌های سایپا به حساب می‌آید که این شرکت قصد داشت آن را به شریک چینی‌اش (چانگان) واگذار کند، اما ناگهان وزارت صنعت از راه رسید و مانع این کار شد.
 
دقیقا در روزهایی که سایپا و چانگان مشغول چانه‌زنی بر سر بن‌رو بودند، وزارت صنعت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با رنوی فرانسه به توافق رسیده و اعلام شد این سایت (بن‌رو) به رنو واگذار شده است. این موضوع نشان می‌دهد مسوولان وزارت صنعت حالا که پای خودروسازان مطرح به ایران باز شده، می‌خواهند تا حد امکان فعالیت چینی‌ها را محدود کنند. این در شرایطی است که خودروسازان چینی در دوران تحریم و رفتن شرکت‌های بزرگ از ایران، به‌نوعی نقش سوپاپ اطمینان را برای بازار خودرو کشور ایفا کرده و توانستند سهم مناسبی از بازار را به دست بگیرند. در حال حاضر نیز آمارها نشان می‌دهند خودروهای چینی سهم قابل‌توجهی در بازار ایران دارند و هم‌اکنون نیز شاهد فعالیت گسترده خودروسازان بخش خصوصی کشور با چشم‌بادامی‌ها هستیم.
 
در این شرایط، دو سناریو در مورد حضور خودروسازان چینی در ایران مطرح است؛ اول اینکه حضور خودروسازان چینی در کشور محدود و به حداقل برسد و دوم اینکه چینی‌ها همچنان به گسترش فعالیت‌های خود ادامه داده و به‌عنوان یک رقیب، با سایر خودروسازان حاضر در کشور رقابت کنند.در این بین اگر قرار به اجرای سناریوی دوم باشد، این موضوع به‌نوعی باید به تایید مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت برسد و چینی‌ها و شرکای ایرانی شان، این وزارتخانه را بابت اجرای سناریوی موردنظر قانع کنند. به‌عبارت بهتر، اجرایی شدن سناریوی موردنظر زمانی خواهد بود که مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت قانع شوند که خودروسازان چینی همچنان می‌توانند نقش سوپاپ اطمینان را برای خودروسازی و بازار ایران ایفا کنند. تجربه قبلی تحریم‌ها و رفتن خودروسازان بزرگ از ایران، می‌تواند استدلال مناسبی برای قانع کردن وزارت صنعت بابت محدود نکردن خودروسازان چینی باشد، چه آنکه اگر به هر دلیلی شرکت‌های بزرگ دوباره ساز رفتن کوک کنند، می‌توان باز هم روی چینی‌ها با همه نقاط ضعف شان حساب باز کرد.
 
نکته دیگر اینجا است که خودروسازان چینی با سرعت زیادی در حال توسعه و پیشرفت بوده و با بزرگان خودروسازی جهان نشست و برخاست می‌کنند و پیش بینی می‌شود در سال‌های آینده، علاوه‌بر کمیت، در حوزه کیفیت و تکنولوژی نیز حرف برای گفتن داشته باشند. به‌عبارت بهتر، شراکت با چینی‌ها می‌تواند در آینده پلی باشد به‌سوی تکنولوژی روز دنیا، هرچند از نظر وزارت صنعت، این پل باید به سمت اروپایی‌ها و خودروسازان بزرگ آسیا (کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها) باشد. در این مورد، فربد زاوه کارشناس خودرو کشور می‌گوید: خودروسازان چینی به سرعت در حال پیشرفت هستند و قطعا 10 تا 15 سال دیگر، شرایط بسیار بهتری در کیفیت و سطح تکنولوژی خواهند داشت. وی با بیان اینکه دو نکته مثبت در مورد خودروسازان چینی وجود دارد، می‌افزاید: نکته اول اینجاست که چینی‌ها با خودروسازان بزرگ دنیا مشغول شراکت هستند؛ بنابراین رفته‌رفته با تکنولوژی روز دنیا آشنا شده و این موضوع تاثیر بسیار مثبتی روی روند کیفی محصولات آنها داشته و خواهد داشت. نکته دوم نیز به بازار چین برمی‌گردد، چه آنکه رقابتی بودن آن اجازه نمی‌دهد خودروسازان چینی غفلت کرده و سطح کمی و کیفی محصولات خود را بالا نبرند. به گفته زاوه، خودروسازان چینی حکم چند سال پیش شرکت‌های کره‌ای را دارند، چه آنکه آن زمان نیز کمتر کسی روی آنها (کره‌ای‌ها) در خودروسازی حساب می‌کرد، اما هم‌اکنون امثال هیوندایی و کیا اوضاع مناسبی در صنعت خودرو جهان دارند.
 
اما به سراغ سناریوی اول برویم که این روزها احتمال رخ دادنش بیش از اولی است. پایه و اساس این سناریو را مسوولان وزارت صنعت روی خودروسازان و خودروهای چینی تشکیل می‌دهد، چه آنکه اقدامات این وزارتخانه نشان می‌دهد چندان میلی به گسترش فعالیت این چشم بادامی‌ها ندارد. در واقع فرصتی که توافق هسته‌ای و برجام در اختیار خودروسازی ایران قرار داده و پای شرکت‌های معتبر را به کشور باز کرده است، وزارت صنعت را بر آن داشته تا با محدود کردن چینی‌ها، جای بیشتری برای خودروسازان دلخواهش باز کند. جدای از اینکه دخالت وزارت صنعت در امور خودروسازان، موضوعی قابل‌بحث و بررسی است، به‌نظر می‌رسد این وزارتخانه در راستای ارتقای سطح کیفی و تکنولوژی محصولات خودروسازی کشور، در پی محدود کردن چینی‌ها و فضا دادن به خودروسازان معتبرتر است.
 
در واقع مسوولان وزارت صنعت با اعتقاد به اینکه مشارکت با شرکت‌های معتبر اروپایی و آسیایی، خروجی کیفی و فنی بهتری نسبت به مشارکت با چینی‌ها دارد، به‌دنبال پیاده کردن سناریوی موردنظر هستند.در این مورد زاوه اما با بیان اینکه بازار باید برای بودن یا نبودن خودروهای چینی تصمیم بگیرد، می‌گوید: بدون شک با توجه به ورود خودروسازان اروپایی، فعالیت خودروسازان چینی به‌تدریج محدود خواهد شد، اما نمی‌توان آنها را از بازار کشور حذف کرد.وی می‌افزاید: چینی‌ها مدت‌ها است که فهمیده‌اند بازار خودرو ایران در حال رقابتی شدن است؛ بنابراین رفتار خود را تاحدودی تغییر داده‌اند، چون می‌خواهند در بازار بمانند و رقابت کنند. به گفته این کارشناس، محدود شدن چینی‌ها سبب می‌شود آنها در حوزه‌های قیمتی و کیفی و همچنین خدمات پس از فروش، بهتر از گذشته عمل کنند تا توانایی رقابت با رقبای خود در بازار ایران را داشته باشند.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , واردات خودرو , خودرو چینی , بازار خودرو , جک , جیلی , لیفان , ام وی ام , برلیانس , چری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

واقع بين
3

نميشه شما در يك مكان تعداد زيادي رمال و فالگير و كف بين و دكتر علفي ... جمع كني بعد انتظار داشته باشي پزشكان متخصص و اساتيد دانشگاه و داروسازاني كه دعوت كردي به اين جمع بپيوندند مجبوري محترمانه اون جماعت قبلي را يك جوري دست به سر ردشون كني برن!
10:30  1395/08/09
پاسخ دادن
کاربر: نوید جهرمی
0

هر کدوم سود بیشتری داشته باشن، فرقی نداره چینی باشه یا اروپایی یا ....
08:26  1395/08/09
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
B : سلام تحویل۱۵ مهر کسی خبر داره کی فاکتور میشه
سلام جناب خوب هستین قربان : چه خبر خانواده خوبن سلامتی والده محترم خانم بچه ها راستی چکار کردین وام جور شد؟ اقساطی که سنگین نیست؟ حالا مدارکش میفرستم واست ممنون میشم رفتید مدارک منم تحویل بدین شاید تا قبل از عید نوبت ما هم شد با نیت خیرتون منم خبر سلامتی چی بگم والا همش گرفتار تعمیرات و بازسازی خونم هرچی پس انداز بود خرج کردم واسه نوسازی خونه حالا اگه بشه تا قبل از عید تموم بشه زنده باشی سلام برسونید تشریف بیارید خوشحال میشیم شبتون بخیر خدانگهدار
T8امیر : سلام ۱۵ آبان پلاک شد مدارک ماشینم رسید دستم ولی خدشه تحویل ندادن نمایندی رستمی شیراز
محیا : سلام چطورشما۲ابان شاسی شدید و الان تحویل گرفتید ومن ۲۳مهر پلاک شدم هنو تو مرحله ی حمل هست ؟تی۸مشکی ثبت نام ۲۵خرداد
X5 اردیبهشت : با سلام ثبت نام اردیبهشت هنوز تو تکمیل وجه مونده من نمیدونم چه فرقی هست که بعضیها میگم ما تحویل هم گرفنیم
حسین... : بازهم یک شیرین کاری بی مزه از مزدوران وجیره خوران سایپا! پس شما آشغالهای مواجب بگیر سایپا که سالی چند بار ماشینهای متفاوت از شرکتتون میگیرین بعداز فروش لباسای خودتون و خانوادتون چی چی تون را خرج تهیه پیش پرداخت ماشینتون میکنید؟
مهسا : دوستان خبری از دعوتنامه آذر ماه ندارید؟؟؟؟؟؟؟؟
ناصر محب نژاد : J4سفید ثبت نام۱۸ اردیبهشت از نمایندگی سلیمانی پور از شهر ری ۶اردیبهشت شاسی ۲۸ارسال مدارک وامروز هم کارت ماشین رافرستادن ماشینو کی تحویل میدن خدا میدونه خسته شدیم
حسین : روزی ۷۵۰ هزار تومان
Mr.p : کسی هست تحویل گرفته باشه از 90 روزه ها
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا : منم تحویل 4بهمن بودم الان شدم 30 بهمن . امروز هم دعوتنامه تکمیل وجه اومد واسم
یاسین : سلام پیام واریز براتون اومد چقدر بوده
سورن دوگانه : سلام ، فاکتور شدم ولی پلاک نشده چند روز طول میکشه پلاک بشه؟
محمد رحیمی : سلام بعد از فاکتور چند روز طول می کشه پلاک شه
قاسم رشیدی : من لیفان 620 1600خریدم بیشتر از 200کیلو بار میزنم داخلش عقب ماشین رو زمین می‌خوابه دلیلش چیه
نیما : سلام برداران وحواله داران عزیزیه تجمع بذاریم سازمان استاندارد که بهانه ایرانخودروتمام بشه مطمئنم ربطی به سازمان استاندارد نداره فقط ما بایدازطرف سازمان استاندارد پیگیری یاتماس بگیریم
حمید x33 cross : پاسخ به مهساfx من تایید لیزینگ 7 تیر تحویلی 17 شهریور مدارکم مشکلی نداره پس چرا وام منو نمیریزه بانک سگ مال شمارو ریخته عجب گیری افتادیم
X33 cvt : سلام دوستان ، کسایی که x33 cvt تاریخ قراردادشون بین اردیبهشت تا خرداد بوده تحویل گرفتن؟ من تقریبا تاریخهای ثبت نامهارو بررسی کردم و از خرداد تا مرداد ثبت نام ایکس33 نبوده . میخوام ببینم اونایی که قبل خرداد ثبت نام کردن تحویل گرفتن؟ میخوام ببینم کی نوبت میرسه به ثبت نامی های بعد مرداد . من تاریخ قراردادم 6شهریور1403 هست و تحویل سیستمی 18دی و همه مدارک هم اومده
ساینا استاندارد 85 گانه ارومیه : 90روز عادی
ساینا استاندارد 85 گانه ارومیه : دوستان میدونید بعد 24 شهریور و مهرماه چه تاریخ هایی واریزی داشتیم؟