کیفیت خودرو فدای داخلی‌سازی آن نشود!

 

کیفیت خودرو فدای داخلی‌سازی آن نشود!

 
تجربه داخلی‌سازی برخی خودروها در گذشته نشان داده که این کار کاهش کیفیت این محصولات را به دنبال دارد، این اتفاق نباید دوباره تکرار شود.
 
به گزارش ایسنا، داخلی‌سازی خودروها از سیاست‌های اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حفظ و افزایش اشتغال در کشور است، در این میان اما در مواردی دیده شده که داخلی‌سازی، کاهش کیفیت خودروهای تولیدی را به دنبال داشته است.
 
در واقع در مواردی قطعه‌سازان داخلی نخواسته یا نتوانسته‌اند قطعات خودروهای مونتاژی در کشور را در سطح کیفی مطابق با نمونه خارجی و اصلی آن تولید کنند.
 
کارشناسان این موضوع را مدنظر قرار داده و معتقدند اگر چه سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر داخلی‌سازی خودروهای جدیدی که در آینده تولید خواهند شد، سیاست درستی است، اما به موازات این کار حفظ کیفیت خودروها نیز مهم است.
 
در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که داخلی‌سازی خودروهای خارجی نباید به قیمت متضرر شدن مصرف‌کنندگان تمام شود.
 
حسن کریمی سنجری اظهار می‌کند: اگر داخلی‌سازی قطعات خودروهای جدید در ساختار فعلی صنعت قطعه‌سازی ایران که بهره‌وری آن پایین و قیمت تمام شده تولیدات آن بالاست، صورت گیرد، قطعا به ضرر مصرف‌کنندگان خواهد بود.
 
وی با بیان اینکه داخلی‌سازی قطعات خودروهای تولیدی در ایران نباید به هر قیمتی صورت گیرد، تصریح می‌کند: در ساختار فعلی صنعت قطعه‌سازی به دلیل پایین بودن بهره‌وری تولید، داخلی‌سازی منجر به افزایش قیمت تمام شده و کاهش کیفیت خودروهای خارجی تولیدی در ایران خواهد شد در این صورت بهتر است خودروها در ایران مونتاژ شده و از داخلی‌سازی آن‌ها خودداری شود.
 
رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نیز می‌گوید که حفظ حقوق مصرف‌کنندگان از نظر کیفیت خودروهای جدید مقدم بر داخلی‌سازی این محصولات است، بنابراین داخلی‌سازی نباید منجر به کاهش کیفیت خودروها شود.
 
محمد جعفری خاطرنشان می‌کند: متاسفانه خطوط تولید برخی قطعه‌سازان داخلی قدیمی است بنابراین برای حفظ کیفیت قطعات در فرایند داخلی‌سازی باید نسبت به انتقال تکنولوژی و به‌روزرسانی خطوط تولید این شرکت‌ها اقدام شود.
 
وی تاکید می‌کند: اگر مصرف‌کنندگان بخواهند بین خودروی داخلی‌سازی شده بی‌کیفیت و خودروی با کیفیت مونتاژی انتخاب کنند قطعا خودروی مونتاژی را انتخاب خواهند کرد بنابراین این واقعیت باید مدنظر خودروسازان قرار گیرد.
 
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز می‌گوید: داخلی‌سازی خودروهای جدید نباید به سرنوشت داخلی‌سازی خودروهایی چون پژو ۴۰۵ و پراید دچار شود که به دلیل سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته برای داخلی‌سازی کامل این خودروها بیش از دو دهه است که آنها را تولید می‌کنیم.
 
شهرام آزادی خاطرنشان می‌کند: در قراردادهای جدید خودرویی با خودروسازان خارجی نباید بر داخلی‌سازی کامل خودروها تاکید کنیم، زیرا سرمایه‌گذاری برای داخلی‌سازی کامل باعث می‌شود نتوانیم خودروهای جدید را در موعد مناسب بازنشسته و از خط تولید خارج کنیم.
 
به گفته وی، داخلی‌سازی کامل خودروهای جدید زمان‌بر بوده و باعث می‌شود عمر خودروی تولیدی به ۱۵ تا ۲۰ سال افزایش یابد، این در حالی است که حداکثر هر پنج سال یک بار باید مدل خودروهای جدید تولیدی در ایران به طور کامل تغییر کند.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , رنو , پژو , سیتروئن , تولید خودرو , سایپا , ایران خودرو , پژو 308 , پژو2008 , رنو کویید






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
9

(کیفیت خودرو فدای داخلی‌سازی آن نشود!) این چه حرفیه که میزنید؟ بچه شدین؟ اگه تونستین یک مثال فقط یک مثال از پایین آمدن کیفیت ماشینهای داخلی بزنید. آقای وزیر هم که همین موضوع را در زمان کمپین گفت تا اونهایی که شک داشتن شکشان برطرف شود. این حرفها را دیگه نزنید یه موقع خارجیها میشنوند و باور میکنند. اعتراض مردم و آمار پلیس از کشته شدن مردم تو جادها که بیش از 50درصد کیفیت پایین ماشینها ارائه میشه هم فتوشاپه و بدخواهان نظام دارن بهش دامن میزنند. ههههههه
13:47  1395/08/10
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اتومات cvt اسفند : سلام منم الان نگاه کردم برای من همینطور نوشته. توی پیگیری وضعیت خودرو قبلن نوشته بود وضعیت: آماده تخصیص. الان نوشته شده وضعیت: تعهد شده. یک مرحله برگشته عقب دوستان لطفا اطلاع رسانی کنید دلیلش چیه؟؟ چیشده؟؟
شاهین g : هفت ماه تاخیر بعداز تکمیل وجه یا بعداز اون 90روز که قراربوده تحویل بدن؟
شاهین سی وی تی : امروز نمایندگی گفت که تا 5 اسفند فاکتور شده فعلا همچنان انتظار خدا لعنتت کنه مدیران سایپا
داود : بچه ها اونا که رفتن تجمع همشون فاکتور شدن آماده شید برا21تیر هر کی میخواد ماشینش فاکتوربشه بسم الله
ثنا : شاهین جی هفته چهارم مرداد بودی شما ؟شهریور دعوتنامه تبدیلی به جی ال کی میاد؟
Reza : به احتمال زیاد میخواد فاکتور شه یا فاکتور شده ، بخاطر بروزرسانی سیستم هاشونه
داود : بچه ها اونا که رفتن تجمع همشون فاکتور شدن آماده شید برا21تیر هر کی میخواد ماشینش فاکتور بشه یاعلی
شاهینcvt_mojtaba : میدونید یک پله که به عقب برمیگرده به چه منظور هست؟
مسعود : سلام فقط خواستم خبر بدم که امروز چندتا از بچه های تکمیل ۲۳ اسفند فاکتور شدن الحمدلله بنده خودم ۲ اردیبهشت تکمیل کردم و همچنان منتظرم
بهزاد ۲۲ اسفند : جناب من ۴تیر فاکتور شدم یعنی ۲هفته پیش همه ی اینا که گفتی درست ولی دیگه تو دل بقیه رو خالی نکن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس بهمن : ممنون که مبلغ واریزی را گفتید شکرخدا افزایش نزدن به ما ازاین خدایی خبرا ،چندروز برای واریز وقت هست
دنا 6دنده : کجا زنگ زدین؟شماره اش رو میذارید؟
Gxr تحویل اسفند 1403 : تبدیلی از اطلس یا .... نبودید؟ پس چرا نمایندگی میگهgxr تا اوایل اسفند فقط فاکتور شده و بعد از اون دیگه فاکتور نشده؟
رضا : داداش هنوزبهمن فاکتورنشده.
س : من 7 بهمنم فروش فوری خدالعنتشون کنه کجا فاکتور شده
امیر : دعوتنامه تکمیل وجه بهمن ماه اومده به مبلغ 252870000 برای تمام رنگ ها
خدا لعنتشون کنه : امروز سایت دیوار یه آگهی فروش gxr سفید مشکی دیدم که اواخر اردیبهشت تحویل گرفته بود . گفت فروش فوق العاده بودم و باید سه ماهه تحویل می دادند یعنی اوایل اسفند ولی با تاخیر اواخر اردیبهشت تحویل داده بودند تازه اینکه فوق العاده بوده دیگه تکلیف مایی که عادی بودیم معلوم نیست چیه؟ 12 اسفند تکمیل وجه کردم و هنوز در حال تخصیص
gxrl مرداد ماه : دوستان gxrl رینگ فولادی تا چه ماهی فاکتور شده؟
دنا 31 خرداد : کل زندگیمو فروختم خدا لعنتشون کن
تیگو 8 ie : با احترام این آخرین پیامم هست، تحویل سیستمی 31 اردیبهشت 17 خرداد مجوز، 17 مرداد بارگیری، نمایندگی تهران 777، دوستان تنها پیشنهاد من اینه یا برید نمایندگی رو بهم بریزید حق تون رو با فریاد بگید، یا خود خوری نکنید توجه نکنید درد از بین میره