کیفیت خودرو فدای داخلی‌سازی آن نشود!

 

کیفیت خودرو فدای داخلی‌سازی آن نشود!

 
تجربه داخلی‌سازی برخی خودروها در گذشته نشان داده که این کار کاهش کیفیت این محصولات را به دنبال دارد، این اتفاق نباید دوباره تکرار شود.
 
به گزارش ایسنا، داخلی‌سازی خودروها از سیاست‌های اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حفظ و افزایش اشتغال در کشور است، در این میان اما در مواردی دیده شده که داخلی‌سازی، کاهش کیفیت خودروهای تولیدی را به دنبال داشته است.
 
در واقع در مواردی قطعه‌سازان داخلی نخواسته یا نتوانسته‌اند قطعات خودروهای مونتاژی در کشور را در سطح کیفی مطابق با نمونه خارجی و اصلی آن تولید کنند.
 
کارشناسان این موضوع را مدنظر قرار داده و معتقدند اگر چه سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر داخلی‌سازی خودروهای جدیدی که در آینده تولید خواهند شد، سیاست درستی است، اما به موازات این کار حفظ کیفیت خودروها نیز مهم است.
 
در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که داخلی‌سازی خودروهای خارجی نباید به قیمت متضرر شدن مصرف‌کنندگان تمام شود.
 
حسن کریمی سنجری اظهار می‌کند: اگر داخلی‌سازی قطعات خودروهای جدید در ساختار فعلی صنعت قطعه‌سازی ایران که بهره‌وری آن پایین و قیمت تمام شده تولیدات آن بالاست، صورت گیرد، قطعا به ضرر مصرف‌کنندگان خواهد بود.
 
وی با بیان اینکه داخلی‌سازی قطعات خودروهای تولیدی در ایران نباید به هر قیمتی صورت گیرد، تصریح می‌کند: در ساختار فعلی صنعت قطعه‌سازی به دلیل پایین بودن بهره‌وری تولید، داخلی‌سازی منجر به افزایش قیمت تمام شده و کاهش کیفیت خودروهای خارجی تولیدی در ایران خواهد شد در این صورت بهتر است خودروها در ایران مونتاژ شده و از داخلی‌سازی آن‌ها خودداری شود.
 
رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نیز می‌گوید که حفظ حقوق مصرف‌کنندگان از نظر کیفیت خودروهای جدید مقدم بر داخلی‌سازی این محصولات است، بنابراین داخلی‌سازی نباید منجر به کاهش کیفیت خودروها شود.
 
محمد جعفری خاطرنشان می‌کند: متاسفانه خطوط تولید برخی قطعه‌سازان داخلی قدیمی است بنابراین برای حفظ کیفیت قطعات در فرایند داخلی‌سازی باید نسبت به انتقال تکنولوژی و به‌روزرسانی خطوط تولید این شرکت‌ها اقدام شود.
 
وی تاکید می‌کند: اگر مصرف‌کنندگان بخواهند بین خودروی داخلی‌سازی شده بی‌کیفیت و خودروی با کیفیت مونتاژی انتخاب کنند قطعا خودروی مونتاژی را انتخاب خواهند کرد بنابراین این واقعیت باید مدنظر خودروسازان قرار گیرد.
 
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز می‌گوید: داخلی‌سازی خودروهای جدید نباید به سرنوشت داخلی‌سازی خودروهایی چون پژو ۴۰۵ و پراید دچار شود که به دلیل سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته برای داخلی‌سازی کامل این خودروها بیش از دو دهه است که آنها را تولید می‌کنیم.
 
شهرام آزادی خاطرنشان می‌کند: در قراردادهای جدید خودرویی با خودروسازان خارجی نباید بر داخلی‌سازی کامل خودروها تاکید کنیم، زیرا سرمایه‌گذاری برای داخلی‌سازی کامل باعث می‌شود نتوانیم خودروهای جدید را در موعد مناسب بازنشسته و از خط تولید خارج کنیم.
 
به گفته وی، داخلی‌سازی کامل خودروهای جدید زمان‌بر بوده و باعث می‌شود عمر خودروی تولیدی به ۱۵ تا ۲۰ سال افزایش یابد، این در حالی است که حداکثر هر پنج سال یک بار باید مدل خودروهای جدید تولیدی در ایران به طور کامل تغییر کند.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , رنو , پژو , سیتروئن , تولید خودرو , سایپا , ایران خودرو , پژو 308 , پژو2008 , رنو کویید






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
9

(کیفیت خودرو فدای داخلی‌سازی آن نشود!) این چه حرفیه که میزنید؟ بچه شدین؟ اگه تونستین یک مثال فقط یک مثال از پایین آمدن کیفیت ماشینهای داخلی بزنید. آقای وزیر هم که همین موضوع را در زمان کمپین گفت تا اونهایی که شک داشتن شکشان برطرف شود. این حرفها را دیگه نزنید یه موقع خارجیها میشنوند و باور میکنند. اعتراض مردم و آمار پلیس از کشته شدن مردم تو جادها که بیش از 50درصد کیفیت پایین ماشینها ارائه میشه هم فتوشاپه و بدخواهان نظام دارن بهش دامن میزنند. ههههههه
13:47  1395/08/10
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سعید : مملکت بی صاحب دیدن هر کار بخوان دارن میکنند وقتی کارشون گیره پای مردم میارن وسط اما وقتی مردم به مشکل میخورن کسی جوابگو نیست
سعید : تو کشور های دیگه خودرو درست میکنند با 300یا400اسب بخار بعد التماس میکنند کسی خرید نمیکنه بعد سایپا موتور پراید 90تایی رو تربو میزاره صدا تراکتور میده بعد مردم رو 7ماهه اسکول کرده .
سعید : تو کشور های دیگه خودرو درست میکنند با 300یا400اسب بخار بعد التماس میکنند کسی خرید نمیکنه بعد سایپا موتور پراید 90تایی رو تربو میزاره صدا تراکتور میده بعد مردم رو 7ماهه اسکول کرده .
محمدی v1pتیتانیوم : سلام در جواب خانم زهرا 16 تیر فاکتور و 18 تیر پلاک شده
سعید : مملکت بی صاحب دیدن هر کار بخوان دارن میکنند وقتی کارشون گیره پای مردم میارن وسط اما وقتی مردم به مشکل میخورن کسی جوابگو نیست
بهروز : پس چرا شاهین پلاس رو تولید میکنن اگر مشکل ساندروف دارن؟
X5 : داداش نخندون مارو من دی ثبت نام کردم هنوز فاکنور نشده
شاهین : ای خدا موندم تو بلاتکلیفی اینچه کاری بود کردم
شاهین6 اردیبهشت : شاهین جی اینجا نیست عمو
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فوری : برای شما ام سایت سایپا باز نمیشه عایا؟
فوق العاده تکمیل وجه 11 بهمن : عجب 😅😂😂😂👍👍
واریزی 9 فروردین1404 : از کارشناسان های ایرانخودرو نمایندگی ها بهتر آمار میدن چون آمار ورودی ها را نمایندگی ها دارن و دقل بازی هم نمیکنن
پلویز : دوستان بیاید شنبه من لخت مادرزاد میشم در شرکت بعد شماهم پشت سرم هم لخت شید شرکت ناچار شه فاکتور کنه میگیم شیط شدیم دیگه😂😂
پلویز : داداش اون پرونده برات تشکیل دادن که چرا مزاحمت ایجاد کردی به اپراتور زنگ زدی تو سایپا مشتری حق ندارد از وضعیت خودروش مطلعه شه تو الان آسایش پرسنل و بهم زدی نکن برادر
فوق العاده تکمیل وجه 11 بهمن : پیدا کردم قربون دستت.الآن اونجام و سوالمو هم اونجا مطرح کردم
فوق العاده بهمن 6بهمن : هر جوری می نویسم تایید نمیشه
محمد 16 خرداد : نه فعلا.شما تخصیص پلاک نشدید؟ آخه وقتی فاکتور کردن دیگه تبدیل گذاشتنشون چیه!
شیدا : مبلغ جریمه تاخیر برات چقدر میاورد؟
فوق العاده تکمیل وجه 11 بهمن : اسم گروه یا کا نا ل