کیفیت خودرو فدای داخلی‌سازی آن نشود!

 

کیفیت خودرو فدای داخلی‌سازی آن نشود!

 
تجربه داخلی‌سازی برخی خودروها در گذشته نشان داده که این کار کاهش کیفیت این محصولات را به دنبال دارد، این اتفاق نباید دوباره تکرار شود.
 
به گزارش ایسنا، داخلی‌سازی خودروها از سیاست‌های اصلی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حفظ و افزایش اشتغال در کشور است، در این میان اما در مواردی دیده شده که داخلی‌سازی، کاهش کیفیت خودروهای تولیدی را به دنبال داشته است.
 
در واقع در مواردی قطعه‌سازان داخلی نخواسته یا نتوانسته‌اند قطعات خودروهای مونتاژی در کشور را در سطح کیفی مطابق با نمونه خارجی و اصلی آن تولید کنند.
 
کارشناسان این موضوع را مدنظر قرار داده و معتقدند اگر چه سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر داخلی‌سازی خودروهای جدیدی که در آینده تولید خواهند شد، سیاست درستی است، اما به موازات این کار حفظ کیفیت خودروها نیز مهم است.
 
در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که داخلی‌سازی خودروهای خارجی نباید به قیمت متضرر شدن مصرف‌کنندگان تمام شود.
 
حسن کریمی سنجری اظهار می‌کند: اگر داخلی‌سازی قطعات خودروهای جدید در ساختار فعلی صنعت قطعه‌سازی ایران که بهره‌وری آن پایین و قیمت تمام شده تولیدات آن بالاست، صورت گیرد، قطعا به ضرر مصرف‌کنندگان خواهد بود.
 
وی با بیان اینکه داخلی‌سازی قطعات خودروهای تولیدی در ایران نباید به هر قیمتی صورت گیرد، تصریح می‌کند: در ساختار فعلی صنعت قطعه‌سازی به دلیل پایین بودن بهره‌وری تولید، داخلی‌سازی منجر به افزایش قیمت تمام شده و کاهش کیفیت خودروهای خارجی تولیدی در ایران خواهد شد در این صورت بهتر است خودروها در ایران مونتاژ شده و از داخلی‌سازی آن‌ها خودداری شود.
 
رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان نیز می‌گوید که حفظ حقوق مصرف‌کنندگان از نظر کیفیت خودروهای جدید مقدم بر داخلی‌سازی این محصولات است، بنابراین داخلی‌سازی نباید منجر به کاهش کیفیت خودروها شود.
 
محمد جعفری خاطرنشان می‌کند: متاسفانه خطوط تولید برخی قطعه‌سازان داخلی قدیمی است بنابراین برای حفظ کیفیت قطعات در فرایند داخلی‌سازی باید نسبت به انتقال تکنولوژی و به‌روزرسانی خطوط تولید این شرکت‌ها اقدام شود.
 
وی تاکید می‌کند: اگر مصرف‌کنندگان بخواهند بین خودروی داخلی‌سازی شده بی‌کیفیت و خودروی با کیفیت مونتاژی انتخاب کنند قطعا خودروی مونتاژی را انتخاب خواهند کرد بنابراین این واقعیت باید مدنظر خودروسازان قرار گیرد.
 
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز می‌گوید: داخلی‌سازی خودروهای جدید نباید به سرنوشت داخلی‌سازی خودروهایی چون پژو ۴۰۵ و پراید دچار شود که به دلیل سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته برای داخلی‌سازی کامل این خودروها بیش از دو دهه است که آنها را تولید می‌کنیم.
 
شهرام آزادی خاطرنشان می‌کند: در قراردادهای جدید خودرویی با خودروسازان خارجی نباید بر داخلی‌سازی کامل خودروها تاکید کنیم، زیرا سرمایه‌گذاری برای داخلی‌سازی کامل باعث می‌شود نتوانیم خودروهای جدید را در موعد مناسب بازنشسته و از خط تولید خارج کنیم.
 
به گفته وی، داخلی‌سازی کامل خودروهای جدید زمان‌بر بوده و باعث می‌شود عمر خودروی تولیدی به ۱۵ تا ۲۰ سال افزایش یابد، این در حالی است که حداکثر هر پنج سال یک بار باید مدل خودروهای جدید تولیدی در ایران به طور کامل تغییر کند.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , رنو , پژو , سیتروئن , تولید خودرو , سایپا , ایران خودرو , پژو 308 , پژو2008 , رنو کویید






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

کاربر: m&z
0

جوک خوبی بود. مثل سایپا مطمئن یا تعمیرگاه تو را میخواند خخخخخخخ
11:38  1395/08/17
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
9

(کیفیت خودرو فدای داخلی‌سازی آن نشود!) این چه حرفیه که میزنید؟ بچه شدین؟ اگه تونستین یک مثال فقط یک مثال از پایین آمدن کیفیت ماشینهای داخلی بزنید. آقای وزیر هم که همین موضوع را در زمان کمپین گفت تا اونهایی که شک داشتن شکشان برطرف شود. این حرفها را دیگه نزنید یه موقع خارجیها میشنوند و باور میکنند. اعتراض مردم و آمار پلیس از کشته شدن مردم تو جادها که بیش از 50درصد کیفیت پایین ماشینها ارائه میشه هم فتوشاپه و بدخواهان نظام دارن بهش دامن میزنند. ههههههه
13:47  1395/08/10
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
گلچین : برا منم اینجوریه‌تحویل ۱۶ خرداد هستم.
شاهین : من امروز تماس گرفتم. کارشناس گفت که سایپا توی سیستم فروش فوری ها رو دو دسته کرده. یه دسته اونایی هستن که تا 18 دی پرداختی داشتن. و یه گروه هم بعد از اون. اونایی که بعد از 18 دی بودن رو به عنوان "پذیرش 25 دی ماه" اسم گذاشتن. طبق گفته کارشناس، 18 دی ماهی ها همه فاکتور شدن و اونایی که 25 دی ماهی هستن از هفته بعد شروع میشه فاکتور شدن شون
اطلس : بعد از پرداخت دعوتنامه ،باید برگه سخا را ببرید نمایندگی.
خودرو برقی : دوستان به نظرتون ثبتنام خودرهای برقی که گذاشتن ارزش ثبتنام دارن؟؟ آخه تو ایران هیچ ایستگاه برقی ندارم مخصوصا تو جاده ها
حامد : بله درسته ثبت نام بهمن قیمت قعطی بود
mhd S3 : منظور من تا تاریخ 9 آبان بود دوستان تهران و نیشابور اگر اشتباه نکنم گفتن ما تحویل گرفتیم شما که تاریخ ثبت نامت 15 آبان هست
علی : من زور به باسنم نمیاد من حواله خریدم سرموقع تحویلم‌ میدهند بعد اینو گفتم تو که این حرف زدی میگم می‌دونستی چرا الان میگی فلان و فلان
J4 : من واریز پول ۱ اردیبهشت تاریخ شاسی ۱۲ اردیبهشت ارسال مدارک ۱۹ اردیبهشت همه ی مدارکم رسیده،رنگ مشکی ماشین فعلا خبری نیست
جواب شما : ایکس ۵ ثبت نام ٣ بهمن در جواب دوستمون فقط مابه تفاوت بیمه رو پرداخت کردم و فاکتور دیروز صادر شد و الان روی مرحله بیمه گیر کرده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سجاد 30 دی : عزیزم من تحویل دی هستم هنوز فاکتور نشدم شما چجور میخای اسفند فاکتور بشه
علی : سلام دوستان تکمیل وجه 20 دی امروز بالاخره فاکتور شد
اریزو 6 رشت : دوستان کسی هست که از موعد تحویل سیستمیش گذشته باشه ولی ماشین تحویل نگرفته؟
سامان : ی جوری میگه 207 دارم،ساینا به رینگش نمی ارزه انکار بنز سواره،کلا فرقشون نهایتا سی درصد باشه
فوری : از اواسط خرداد میاد صبر کن فعلا
دوگانه بهمن دزفول : دوستان بهمنی دوگانه ثبت نامی نمایندگی ساعی دزفول نیک بزنند ببینیم چند نفریم
207 : یک سوال تو کاستومر نوشته ردیف قرداد شما درشرایط تبدیل قرداد قرارگرفته،یک دکمه سبز تبدیل زده،واسه کسی اومده ،،تبدیل به چیه؟ ؟
مهدی کاظمی : بهمن ماه کسی فاکتور شده
دوگانه دی ماه : خدا لعنتشون کنه. دوگانه دی بودم. دو هفته نیست ماشین رو گرفتم. توی شهر چرخ ماشین امروز در رفت. بدون اینکه تصادفی بشه یا سرعتم بالا باشه.
سیامک : سلام .ساندرو اتوماتیک چند میخرین