پایان قیمت‌گذاری دستوری در پساتحریم؟

 

پایان قیمت‌گذاری دستوری در پساتحریم؟

 
قیمت‌گذاری دستوری خودرو در حالی در پساتحریم به خط پایان خود نزدیک می‌شود که علاوه‌بر منتقدان، رئیس شورای رقابت نیز بر تغییر مسیر این شورا از قیمت‌گذاری به سمت احیای شرایط رقابتی آن هم با حمایت دولت اذعان دارد.
 
به‌طوری‌که روز گذشته در همین زمینه جلسه‌ای در شورای رقابت با دستور رابطه قیمت‌گذاری با اخلال در رقابت تشکیل شد. موضوعی که طی سال‌های گذشته با انتقادهای زیادی از سوی مخالفان شورا مواجه بوده است و بر این اساس آنها بارها تاکید کرده‌اند که ورود شورای رقابت به بازار خودرو و قیمت‌گذاری مخل بازار رقابتی است. این مخالفان همچنین ورود شورا به قیمت‌گذاری را ضدرقابت دانسته‌ و معتقدند که شورا هنوز به وظیفه ذاتی خود که ایجاد رقابت در صنعت خودرو است، عمل نکرده است. اینکه گفته می‌شود شورا تنها وظیفه قیمت‌گذاری دارد نمی‌تواند استدلال محکمی در راستای توجیه حضور این شورا در صنعت خودرو باشد؛ چراکه این اظهارنظر می‌تواند به‌نوعی به دخالت مستقیم شورا در امور خودروسازان تعبیر شود. بر این اساس منتقدان بارها تاکید داشته‌اند که مبنای دخالت شورای رقابت به‌عنوان نهادی فراقوه‌ای در قیمت‌گذاری اشتباه است و شورای یاد شده باید در مسیر رقابتی کردن بازار گام بردارد.
 
با این حال، شورای رقابت همواره اصلی‌ترین دلیل خود برای حضور در بازار خودرو و ارائه دستورالعمل قیمت‌گذاری را وجود انحصار در بازار خودروهای داخلی دانسته است. هرچند منتقدان در رد انحصاری نبودن صنعت خودرو نیز موضوعات متعددی را مطرح می‌کنند، اما شورای رقابت همواره بر این امر که بازار خودروهای داخلی در ایران انحصاری است، تاکید دارد. بر این اساس در حالی که تصور می‌شد بعد از پساتحریم در نحوه فعالیت این شورا مبنی‌بر قیمت‌گذاری صرف تجدیدنظر شود، اما شاهد حضور دوباره شورای یاد شده در قیمت‌گذاری خودرو بودیم این در شرایطی است که به‌نظر می‌رسد ادامه این فعالیت در پساتحریم با چالش‌هایی مواجه است.
 
به‌طوری‌که این چالش این روزها اعضای شورای رقابت را نیز به خود مشغول کرده و آنها را به ایفای نقش اصلی خود یعنی ایجاد رقابت در بازار خودرو ترغیب می‌کند. در همین زمینه رضا شیوا در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» تاکید می‌کند که قیمت‌گذاری خودرو ازسوی این نهاد بیشتر از جنبه اختیاری بودن، اجباری است و مهم‌ترین عامل اثرگذار در ادامه روند قیمت‌گذاری در بازار رویکرد دولت در حمایت از صنعت خودرو و بی‌توجهی به راهکارهای ارائه شده از سوی شورا بوده است. شیوا با بیان اینکه شورای رقابت راه‌حل رقابتی شدن در بازار خودرو را عدم دخالت در مسائل خودرویی کشور می‌داند، می‌گوید: شورا به‌منظور ایجاد رقابت در بازار خودرو دو راهکار را به دولت پیشنهاد داده، اما تاکنون هیچ یک از این راهکارها عملیاتی نشده است. وی اولین راهکار رقابتی شدن بازار خودرو را کاهش یا صفر کردن تعرفه واردات خودرو می‌خواند. او در تبیین دومین پیشنهاد شورا بر ورود تولیدکنندگان جدید به بازار خودرو ایران تاکید دارد، تولید کنندگانی که به تولید خودروهایی با رنج قیمتی زیر 40 میلیون تومان به عرضه محصول بپردازند. تا از این طریق قیمت‌ها در این محدوده رقابتی شوند.
 
وی تنها مسیر رقابتی شدن بازار خودروهای زیر 40میلیون تومان را این دو موضوع می‌داند. با این حال به‌نظر می‌رسد که عدم‌حمایت دولت از پیشنهادهای ارائه شده از سوی شورا موجب شده که شورای رقابت همچنان به قیمت‌گذاری محصولات بپردازد. به‌این‌ترتیب، به‌نظر می‌رسد شورای رقابت در شرایط پساتحریم بار دیگر قصد دارد، راهکارهای رقابتی شدن بازار خودرو را به تولیدکنندگان و دولت گوشزد کند. در این بین، کارشناسان نیز تغییر مسیر شورا را مثبت ارزیابی می‌کنند و تاکید دارند که شورای رقابت باید هرچه زودتر به جای قیمت‌گذاری که مخل فضای رقابتی در بازار است، خودروسازان را مجبور به فعالیت در بازار رقابتی کند. یکی از راه‌های رقابتی شدن بازار خودرو در شرایط پساتحریم حضور شرکای خارجی در بازار ایران و افزایش تنوع محصولات در رنج‌های قیمتی به‌خصوص محدوده قیمتی زیر 40 میلیون تومان است که قدرت خرید بسیاری از مشتریان داخلی در این بازه قیمتی است. هرچند کارشناسان کاهش تعرفه واردات خودرو در کشور را محتمل نمی‌دانند، اما به اعتقاد آنها در شرایط پساتحریم دولت می‌تواند با ورود تولیدکنندگان جدید در بازه‌های مختلف قیمتی بازار خودرو ایران را رقابتی کند. با این حال، به‌نظر می‌رسد که دولت تمایل چندانی به این موضوع ندارد و همسو با نظر خودروسازان همچنان به تولید محصولات قدیمی تولیدی که تیراژ اقتصادی برای صنعت خودرو به همراه دارد، رضایت دارد.
 
در همین زمینه، موسی غنی‌نژاد، اقتصاددان در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه برداشتن دیوار تعرفه‌ای در شرایط کنونی که کشور دچار تغییر و تحولاتی در فضای سیاسی و اقتصادی شده باید به مرور صورت بگیرد، می‌گوید: در کنار این موضوع، شورا باید به دولت فشار وارد کند تا تولیدکنندگانی به کشور وارد ‌شوند که در رنج قیمتی زیر 40 میلیون تومان به تولید بپردازند. تا بازار این خودروها نیز تکانی جدی را تجربه کند. غنی‌نژاد تاکید دارد، شورا باید به جای قیمت‌گذاری به رقابتی کردن بازار بپردازد و اگر دولت نیز مانع ایجاد می‌کند با پیشنهاد و حتی فشار به وظایف قانونی خود یعنی رفع انحصار و ایجاد رقابت بپردازد. مهم آن است که شورا متوجه شود، قیمت‌گذاری راهکار مناسبی برای کنترل بازار نیست. در این میان اعضای شورا تاکید دارند، چون تولیدکنندگان خودرو سود و منافع خود را تولید برخی خودروهای قدیمی و افزایش قیمت می‌بینند؛ بنابراین تمایلی به ورود رقبای جدید در بازار ندارند و دولت نیز به‌منظور حمایت از تولید داخل، زمینه‌های بروز هر گونه رقابتی در بازار خودرو را بسته است، بنابراین قیمت‌ها و تولیدات براساس خواست مشتریان نیست. در این بین شورای رقابت نیز باید هر دو طرف را راضی نگه دارد به همین دلیل انتقادهای زیادی صورت می‌گیرد. بهاره عریانی، پژوهشگر صنعت خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه شورای رقابت در شرایط پساتحریم باید تجدیدنظری جدی در وظایف خود داشته باشد، می‌گوید: بازار خودرو در حال حاضر انحصاري است و عرضه و تقاضا نقشی در تعیین قیمت خودرو ندارد. در این شرایط شورای رقابت سعی دارد با كار كارشناسي قيمت‌ها را به نفع مصرف‌كننده و توليدكننده تعیین ‌کند، اما این روند باید تغییر کند. وی تاکید می‌کند که در شرایط پساتحریم، قطعا دولت باید تعرفه خودروهای خارجی که می‌توانند با خودروهای زیر 40 میلیون تومان رقابت کند را کاهش دهد تا بازار رقابتی شود.
 
وی ادامه می‌دهد که این شورا باید کنترل بازار خودرو و نظارت بر قیمت‌ها را کنار بگذارد و با ورود به وظیفه اصلی خود یعنی رقابتی کردن بازار، مسیر توسعه صنعت خودرو را دنبال کند.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , تولید خودرو , بازار خودرو , قیمت خودرو , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

کاربر: امیر(سابق)
3

این شورا هم سالی یکی دو بار جلسه تشکیل میده و هر بار هم همین حرفها را با یک لحن مردم پسند تکرار میکنه و هیچ تغییر در روند کاری و خودرویی مشاهده نمیشه. چراکه تمام اعضای این شورا بشدت در مسئله خودرو یا ذینفع هستند و یا رئیسشان منفعت دارد.ما سالهاست که از شما از این دست حرفهای زیبا میشنویم ولی در عمل بجز گرانی شدید خودرو و اسیر شدن در تعمیرگاه و کشته و معلول شدن و سوختن در محصولات تولیدی شما چیزی بیشتر ندیدیم. محصولات مشترک جدید هم با حذف تمام امکانات و قیمت 3برابری به لطف مسئولین و شورای رقابت مهمان مردم ایران میشوند. ایکاش مردمان کشورم ایران به مانند اسم بزرگ ایران همان اتحاد و همت بلند را هنوز هم میداشتند
14:22  1395/08/18
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رعیت حلال خور : خوش به حالتون
متین : منم شرایط شمارو دارم ببینیم بعدا باز یه چند ماه دیگ شاید پیام بیاد شایدم زودتر بیاد شایدم سوخته باشه نوبتمون
متین : ببخشید وقتی بنویسه موردی یافت نشد یعنی چی؟یعنی نوبت ما به همین سادگی سوخت؟ مگه به‌ همه نوبت ندادن؟ چه وضعشه اخه
متین : بنده هم همین شرایطو دارم دقیقا چیکار کنیم؟؟باید شکایت کنیم ازشون صد درصد
متین : برای من هم همین رو مینویسه دقیقا
متین : داداش خوبی .برای من پیام اومد اما هیچی واریز نکردم ظرفیت آذر هم پر شد بنظرت بازم میاد؟
سایپا بد قول : زود نا امید شدی عارف.
J4مشکی گیلان : 📢📢📢📢پیرو کامنت قبلی ا فیروزی ک اوردن برا عذرخواهی و خدمات گردشگری و مالی و سرویس رایگان گذاشته . طرحشونم اینه دوباره رو سر مردم بخورن. مثلا میگن تور دبی ۲۰۰ میلیون ۱۰۰ میلیون تخفیف بن خرید با ۱۰۰ تومن برید دبی. خر خودتونین کثافتا. مثل بلک فرایدی ایرانی. اقا مردم متوجه میشن. یکم به ناموس خودتون ارزش قایل بشید. مثل یا اف گذاری روی کالا ها . گرون میکنن بعد میگن اینقور تخفیف. یا جنس کیفیت پایین ک یه قرون نمیارزه رو میدن به مردم. الانم ارز دولتی رو برداشتن .دوروز دیگ با زبون درازی میگن برا خودرو ساز نمیصرفه. اخه کثفتا موقع پول گرفتن چرا نمیگفتین. بعد ۸ ماه تازه یادتون افتاده. کامنت قبلی اگر تایید بشه خیلی خوبه. پیرو اون کامنت📢📢📢📢📢
J4مشکی گیلان : 📢📢📢ثبت نامی ۳۱ خرداد و تا به امروز شاسی نشده .📢📢📢 از ماه های قبل گفتم اینایی ک شاسی نشدن رو بلاتکلیف گذاشتن تا قیمت دلتر و انتخابات امریکا. ک ماشین جایگزین بدن برای اونایی ک پول بیشتر دادن و کارخونه سود کرده بعد ۷ ماه ماشین پایینتر بده. یا نه. پول نجدد بگیره برای خودروی بالاتر و دوباره چشم انتظاری مردم و سود کارخونه. جالبی اینه اونایی ک پایین ترین ماشین رو اسم نوشتن j4 از خرداد به اینطرف شاسی نشده و دوبار اگهی فروش گذاشتن. و قراره به s3 خودروی مایینتر بدن. پس اونایی ک j4 هستن میگن خودرو نداریم.پول بیشتر بدید و خودروی بالاتر.حالا یسری پول ندارن انصراف میدن و بعد ۷ ماه متضرر میشن. یسری دوباره پول میدن و کارخونه دوباره سود میکنه. قبل طرح جایگزینی گفته بودم برق،رنگ،صبوری،اخر ماه شاسی میشه همش الکیه.شرکتم میگه منتظر بخشنامه هستیم تا امروز بخشنامه این بوده. اخر دزدیه.خدا لعنتتون کنه. نمایندگی هام ک فقط تبلیغ میکنن دختراش. ۲۰۳۰هم بعد فروش و جمع اوری نقدینگی پخش میکنه و یکیو میاره برا عذرخواهی‌همه این نقشه های شومو قبلا گفتم. 📢📢📢مردم نخریییییید📢📢📢📢ما تو جاه افتادیم
امیر : سلام دوستان کسی هست جواب بده؟من ی برگه پرینت شده گرفتم برا احراز محل سکونت که نوشته سطح تایید آدرس تایید شده توسط راهور می خواستم ببینم همینو باید ببرم پست؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اپشنال سفید فوری تحویل 11ابان : سلام.من چهار روز پیش شکایت ثبت کردم سایت ایران خودرو.حالاتو قسمت پیگیری نوشته درخواست شما انجام شده است.ولی جوابی نیست کدوم قسمت میتونم جوابش را بخونم
مهدی : سلام دوستان کسی ساینا اس با مانیتور 9اینچ گرفته؟ میخوام ببینم دکمه کنترل روی فرمون داره یا دوربین دنده عقب؟ یا فقط یه مانیتور الکی میزارن روش
X33 m : آقای سجاد fx ممنون از پاسخگوتون، برای تعویض پلاک رفتن پس ازتحویل با توجه به اینکه ماشین اقساطیه و در رهنه مشکلی پیش نمیاد؟ هرچند هر دو پلاک الان به کد ملی خودم تخصیص شده
دنا پلاس پیش فروش تحویل 30 آبان : 2 سال پیش افتادم اخرین سری تو این ابان هم مطئمنم اخری میشم 😔
فقط خدا : سلام دوستان عزیز این دوره چون تعداد بالا هستن وهمه هم مال یک روز یا نهایت دو روز باشه فقط پذیرش یکم ودوم آذر دایم چون سایت بستن زود انشاالله تا پایان ماه همه فاکتور خواهید شد
محمد دنا 6 دنده دستی سفید : سلام دوستان جهت اطلاع : 13 مرداد تکمیل وجه 11آبان تحویل بوده ولی 14 آذر فاکتور شد. 20 آذر پلاک الآنم صدور مدارک هست سود تاخیر 18.5 زده توی سایت‌ ایران خودرو گفته توی همین هفته تحویل میده انشاالله برا همه فاکتور بشه تحویل گرفتم اطلاع میدم با مزایا ومعایب خودرو بدرود
حمید : سلام ببخشید موعد تحویل واسه من زده بودن 7مهر ولی هنوز فاکتور نشده؟کسی تو این تاریخ ماشینش فاکتور شده؟
اریزو5 : سلام بنده 18 مهر ماه تایید لیزینگ شدم ولی همچنان بانک تجارت شعبه ارگ بم هنوز وام بنده رو واریز نکرده.در ضمن خودرو فاکتور شده و پیامک 2 تومن واریزی هم از طرف بانک برام اومده.
ساینا : مگه 16 درصد سود نیست؟ میشه 27 میلیون که!
محمدحسین : تو این هفته مجوزت میخوره نگران نباش ماشینت میاد