به تازگی یک وانت ژاپنی خوش ساخت به بازار کم تنوع پیکاپ های ایران راه یافته تا شاید مرهمی برای دل سوختگان آفرود و علاقمندان وانت های بزرگ باشد .
وانت ایسوزو D MAX
بازار بکر و دست نخورده ی پیکاپ های بزرگ همواره مورد توجه خودروسازان هوشمند داخلی بوده و می توان این بخش را تنها بخشی از صنعت خودرو دانست که خودروسازان می توانند به راحتی با وارد کردن و مونتاژ کردن خودرو های مناسب به فروش بالا دست پیدا کنند و بعضا تا 10 ها سال فروش محصول بی رقیب خود را تضمین کنند .
گروه بهمن هفته گذشته در حاشیه همایش سالیانه با نمایندگان خود، از محصول جدید ایسوزو در ایران رونمایی کرد. این پرده برداری که در هتل المپیک تهران انجام شد، قرار است که در نیمه دوم سال ۹۵، شاهد حضور آخرین نسخه از این خودرو در بازار ایران باشیم.
چراغ های افقی جلو در مدل قبلی، جای خود را به چراغ های عمودی و کشیده جدید داده تا خودرو مدرن تر از قبل به نظر برسد.
در مورد سایر تغییرات به وجود آمده در طراحی می توان به خط خمیده ی پایین شیشه های جانبی اشاره کرد که باعث کوچکتر شدن شیشه های عقب شده است .
در طراحی داخلی خودرو درست در مرکز داشبورد دایره ی با حاشیه ای کرومی طراحی شده که تمامی دکمه های مورد نیاز شما را در خود جای داده است.
دکمه های کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و دریچه های کولر با طراحی نسبتا مدرن ، پایان بخش تمام نکات مهم در زمینه طراحی داخلی ایسوزو D MAX است.
نسل دوم ایسوزو D-MAX که با نام شورولت D-MAX هم به بازار جهانی عرضه شده که به دلیل بهره گیری از پلتفرم مشترک با شورلت و استفاده از موتور دیزل با تکنولوژِی آمریکا است .
ایسوزو دی مکس به موتور سه لیتری توربو دیزل مجهز است که ۱۷۷ اسب بخار را با گشتاور ۳۸۰ نیوتون متر تولید می کند. امکاناتی نظیر سیستم قفل دیفرانسیل و با کنترل هوشمند بردار گشتاور، دو کیسه هوا، سیستم تهویه اتوماتیک، آینه های تاشو برقی، دی لایت، کروز کنترل و… در نسل جدید ایسوزو دی مکس لحاظ شده اند.
قدرت بیشتر پیشرانه و در عین حال مصرف کمتر نسبت به نسل قبلی با پیشرانه 163 اسب بخاری تمام آنچه که برای رقابت با هایلوکس نیاز است را به همراه دارد.
می توان گیربکس شش دنده دستی و شش دنده اتوماتیک با قابلیت تیپترونیک را برای D-MAX سفارش داد .
فرمان هیدرولیک، دو کیسه هوا برای سرنشینان جلو، چراغ های جلو با قابلیت تنظیم، رینگ های 16 اینچ، سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر، سیستم تثبیت کننده سرعت خودرو Auto Cruise و آینههای جانبی برقی مجهز به گرمکن و با قابلیت تا شوندگی از مهمترین آپشنهای نصب شده روی ایسوزو D MAX هستند.
بهمن موتور دو دستگاه از این خودرو را به عنوان نمونه به ایران آورده تا تست های جاده ای و همگام سازی را سپری کنند. این خودروها در دو مدل دستی و اتوماتیک این روزها با پلاک آزمایشی در جاده های ایران تردد می کند.
به گفته حمیدرضا داود زاده، مدیرعامل بهمن موتور، نسل جدید D-MAX استانداردهای آلایندگی بالایی را پاس می کند و با نسل جدید سوخت دیزل ایرانی هماهنگی دارد که باید صبر کرد و به نظاره نشست.
این روزها نسل اول D-MAX در ایران قیمت ۱۱۸ میلیون تومان را دارد و احتمالا نسل جدید، با کمی اختلاف قیمت به بازار راه پیدا می کند.
کیفیت ساخت و مونتاژ گروه بهمن، ، ایمنی مناسب و کارایی خوب باعث شده تا این خودرو در بازار جهانی محبوب ظاهر شود و با پیکاپ هایی چون تویوتا هایلوکس به راحتی رقابت کند و در نسخه دیزلی، تویوتا را کنار بزند که البته باید دید آیا با توجه به اعتبار نام هایلوکس در بین ایرانیان تا چه اندازه توان رقابت در بازار داخلی را خواهد داشت.
از سوی دیگر معمولا خودروهای دیزلی با مشکل کیفیت اندک سوخت دیزل در ایران دست و پنجه نرم می کنند و سوال بزرگ این است که آیا تغییرات اعمال شده در این راستا می تواند باعث هماهنگی ایسوزو دی مکس با گازوئیل موجود در ایران شود یا این خودرو هم دچار افت توان و افزایش آلایندگی خواهد شد.