وضعیت خودروسازان یک سال پس‌از «کمپین»

 

حال و هوای خودروسازان یک سال پس‌از «کمپین»

 
در روزهایی که نمایشگاهداران خودرو پایتخت از رکود سنگین در بازار می‌گویند، خودروسازان روزهای شلوغی را پشت‌سر می‌گذارند و از همین رو قادر به قبول تعهد جدید به‌خصوص در حوزه فروش اعتباری نیستند.آن طور که خبر می‌رسد، خودروسازان به دلیل افزایش تعهدات خود ناشی از پیش‌فروش‌های قبلی، فعلا پیش‌فروش‌های اعتباری و چکی را متوقف کرده‌اند تا جوابگوی مشتریانی باشند که در گذشته برای خرید ثبت‌نام کرده‌اند.
 
بنابر اطلاعات به‌دست آمده از سازمان‌های فروش خودروسازان، هنوز هم تقاضا برای پیش‌فروش‌های اعتباری و حتی فوری وجود دارد، با این حال، غول‌های جاده مخصوص فعلا تمرکز خود را روی تعهدات ایجاد‌شده قبلی گذاشته‌اند. در همین راستا، خودروسازان تیراژ خود را نیز طی 8 ماه امسال (به‌خصوص در ابان ماه)، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داده‌اند تا بتوانند جوابگوی مشتریان باشند. همین چند روز پیش که آمار تولید خودروهای سواری کشور اعلام شد، به وضوح مشخص بود تیراژ خودروسازان روی ریل صعود قرار گرفته و آنها بر خلاف نیمه اول سال گذشته، دیگر با کمبود مشتری و انبار شدن محصولات شان مواجه نیستند. افزایش 40 درصدی تولید خودروهای سواری در بازه زمانی موردنظر، یک رکورد برای خودروسازان در سال جاری به حساب می‌آید و اذهان عمومی را به این سمت می‌برد که فروش آنها رونق گرفته یا به زمان پیک تحویل خودروهای ثبت‌نامی رسیده‌اند. هرچه هست، افزایش تولید ناشی از بهبود فروش در خودروسازی ایران در حالی است که سال گذشته تا قبل از اجرای طرح وام 25 میلیون تومانی، خودروسازان درگیر پدیده ای دردسرساز به نام «کمپین خرید خودرو صفر داخلی ممنوع»، بودند و فروش شان اوضاع و احوال خوبی نداشت.
 
شرایط به شکلی بود که نگرانی‌های زیادی در مورد سرنوشت صنعت خودرو ایران به‌وجود آمد و حتی برخی کارشناسان بیم آن را داشتند که دومین صنعت بزرگ کشور زمین بخورد و دیگر بلند نشود. این در شرایطی بود که تصمیم دولت مبنی‌بر ارائه تسهیلات 25 میلیون تومانی به مشتریان خودرو، ناگهان ورق را به نفع خودروسازان داخلی برگرداند و سبب خروج آنها از رکودی سنگین شد. طبق این طرح، تسهیلاتی 25 میلیون تومانی با بازه بازپرداخت یک تا چهار ساله، در اختیار مشتریان قرار گرفت و آنها توانستند با مبلغ ودیعه ای نسبتا اندک، صاحب خودرو شوند. هرچند در ابتدا قرار بود 120 هزار خودرو با تسهیلات 25 میلیون تومانی در اختیار مشتریان قرار گیرد، با این حال تقاضا به حدی بالا رفت که خودروسازان حدود 10 هزار دستگاه دیگر را نیز به این میزان اضافه کردند تا یکی از برهه‌های تاریخی برای آنها در حوزه فروش، رقم بخورد. در حال حاضر که حدود یک سال از آن ماجرا می‌گذرد، دیگر نه خبری از کمپین است نه عکسی از انبارهای مملو از خودرو در کشور منتشر می‌شود، گویی شرکت‌های خودروساز داخلی دیگر با مشکل حادی در فروش روبه‌رو نبوده و اتفاقا توان ایجاد تعهدات جدید را نیز ندارند. اگر نگاهی به سایت‌های فروش خودروسازان بزرگ کشور بیندازیم، متوجه می‌شویم آنها فعلا فروش اعتباری و چکی را متوقف کرده و برخی از خودروسازان حتی مدت زمان فروش فوری محصولات شان را نیز افزایش داده‌اند.
 
 
 
نقش فروش اعتباری در بهبود فروش خودروسازان
 
اما توقف فروش اعتباری و چکی خودروسازان یکی از نشانه‌های بهبود فروش خودروسازان به‌شمار می‌رود؛ زیرا اگر آنها همچنان با مشکل و محدودیت در فروش روبه‌رو بودند، باید کماکان به فروش اعتباری خود ادامه می‌دادند، زیرا این نوع «فروش»، در دوران رکود خوب جواب می‌دهد. فروش اعتباری به‌خصوص در مورد بازار خودروی ایران که مشتریانی با نقدینگی کم و خودروهایی نسبتا گران دارد، یکی از ابزارهای مناسب برای افزایش فروش خودرو به‌شمار می‌رود. اصلا یکی از عوامل مهم و موثر در بهبود فروش خودروسازان و جذب نقدینگی از بازار، همین فروش اعتباری بوده؛ زیرا به مشتریان این امکان را داده تا با نقدینگی کم، خودرو خریداری کرده و پول آن را مدت دار (مثلا دو ساله) تسویه کنند. در این مورد، حسن کریمی سنجری کارشناس خودرو کشور معتقد است که فروش اعتباری توانسته نقش مهمی را در جذب مشتریان ایفا کند.
 
وی با بیان اینکه فروش اعتباری یا همان قسطی، انگیزه خرید خودرو صفر را در بازار بالا می‌برد، می‌گوید: وقتی خودروسازان از ابزار فروش اعتباری استفاده می‌کنند، بسیاری از مشتریان به جای آنکه خودرو دست دوم خریداری کنند، به سراغ محصول صفر کیلومتر می‌روند، چون اولا در ابتدا پول کمتری برای خرید می‌پردازند و ثانیا دیگر نگران عیب و ایرادهای احتمالی نهفته در دست دوم‌ها نیستند. کریمی سنجری ادامه می‌دهد: مساله دیگر اینجاست که مشتریان خودرو صفر کیلومتر را در مدت زمان نسبتا کوتاهی (گاهی30 روزه) تحویل می‌گیرند، اما پول آن را (البته با سودی که به آن تعلق می‌گیرد)، در عرض چند ماه و گاه حتی دو ساله تسویه می‌کنند و این انگیزه مناسبی برای آنها است. وی اما با تاکید بر اینکه ابزار پرداخت سود مشارکت و انصراف به مشتریان، یکی دیگر از دلایل افزایش تقاضا برای خودروهای داخلی بوده، می‌گوید: در حال حاضر که سود بانکی کاهش یافته، خودروسازان با استفاده از این اتفاق، سود مشارکت و انصراف بالاتری (نسبت به آنچه سیستم بانکی ارائه می‌دهد) به مشتریان پیشنهاد می‌دهند و این موضوع برای خیلی‌ها جذاب بوده و به آنها انگیزه خرید خودروهای داخلی را می‌دهد. این کارشناس همچنین با اشاره به اینکه رشد قابل توجه تولید خودروسازان در 8 ماه امسال می‌تواند نشانه بهبود اوضاع فروش آنها باشد، تاکید می‌کند: ازآنجاکه خودروسازان کشور صادرات قابل‌توجهی نداشته و این روزها دیگر خبری از انبار شدن محصولاتشان به گوش نمی‌رسد؛ بنابراین می‌توان پذیرفت که افزایش تیراژ در پی بالا رفتن فروش داخلی اتفاق افتاده است.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , کمپین نخریدن خودرو , بازار خودرو , تولید خودرو , ایران خودرو , سایپا , کرمان موتور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

4 نظر

اریا بهمن
2

اگه ایرانیها مردمانی دوراندیش و نمک شناسی بودند،لگد به بخت خود و نسل های بعدی در سال 57 نمیزدند!!
20:19  1395/09/17
پاسخ دادن
امید
3

ایرانیها گرانفروش ببینن بیشتر از سر و کول هم واسه سبقت گرفتن در خرید بالا میرن!
19:33  1395/09/17
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
5

یکی از آرزوهایی که به زودی اتفاق نمی افتد این هست که مثل تمام مردم دنیا به این بلوغ فکری برسیم که سزای گران فروش نخریدن هست. چون هیچ امیدی به مسئولین نیست و ما مردم هم که.......
19:03  1395/09/17
پاسخ دادن
امید
2

مردم ایران و این کارها خخخخخخخخخخ
مردم ایران گران فروش ببینن بیشتر از سر و کول هم واسه سبقت گرفتن در خرید بالا میرن!
19:29  1395/09/17

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 57 نظر
X33 Cross cvt 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Fatmeh : سلام دوستان کسی هست فروش فوق العاده ۹۰ روزه باشه تبدیل به gl زده باشه؟ اگه زدین درجا فاکتور شده یا نه؟
Fatmeh : سلام دوستان کسی هست فروش فوق العاده ۹۰ روزه باشه تبدیل به gl زده باشه؟ اگه زدین درجا فاکتور شده یا نه؟
اکبر رینگ : ۷۰ روز از تکمیل وجهم گذشته و خبری از فاکتور شدن نیست. بی ماشین قدم زنان در کوچه خیابون های شهر
رز زرد : ممنون برادر ... ببخشید🌷
علی : سلام دوستان صبح از پست برگه سبز ماشین یا همون سندشو آوردن در خونه ولی ماشینو هنوز تحویلم ندادن سندش زودتر بدستم رسید تا خودش
رضا : سلام دوستان عزیز که به مبارکی فاکتور می شوید واریز اول هم بگید
ناشناس : من هم مثل شماها 290 واریز وجه کردم دوسال پیش مهر 402 پیش فروش شاهین اتوماتیک سی وی تی واریز وجه کردم منتظر دعوتنامه تکمیل وجه بودم که هفته چهارم اسفندماه نیومد تا الان هم خبری از دعوتنامه هفته چهارم اسفندماه 403 خبری نیس
تارا اسفند : ردیف قرارداد15010142 ولی خودرو دپو شده بهم تخصیص دادن الان اتاق با شماره sdj19000 تحویل گرفتن این هفته برامن 4هزار قبل‌تر تخصیص دادن sdj15000 یعنی خودرو داخل پارکینگ یک ماه ناقص مونده تا امروز که تکمیل شده انشالا که بدون ایراد باشه مشکل رنگ پیدا نکنه
حسین : سلام دوستان کسی خبری از دعوتنامه های پیش فروش داره؟
سامان : گول میزنن تبدیل کنین تحویل میگیرین ولی خبری نیست تاخیر داره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن پلاس تحویل12 خرداد : سلام سورن پلاس طرح عادی فروش فوری تحویل 12خرداد چند روز آماده سازی فاکتور 18اردیبهشت بود الان زده 25اردیبهشت آماده سازی فاکتور. چرا فاکتور نمیکنند مابلتفاوت 2اردیبهشت مبلغ 11 میلیون واریز کردیم سورت پلاس طرح عادی
دوگانه : کسانی که تحویل گرفتن نظر بدید. ماشین من وقتی کولر روشن می کنم دوتا فن ها روشن میشه و زمانی که کولر اتومات می کنه فن ها خاموش میشه این روال هی تکرار میشه. درسته ؟ طبیعیه؟
دنا آپشنال : سلام تحویل اسفندماه کسی هست هنوز فاکتور نشده باشه ؟
مرتضی : این شرکت فقط مسئولاشون زمان بچگیشون قشنگ به تعهداتشون عمل کردن نه الان.اون زمان که بچه بودن خیلی به وعده هاوتعهداتسون عمل میکردن،همین بزرگانتون که الان برمیزریاست نشستن
پلیسفتا : آقای توحید اینانلو فرزند یعقوب تحت تعقیب قرار گرفت
پلیسفتا : بدلیل انتشار اکاذیب تحت تعقیب قرار گرفتی بزودی ابلاغ میشی
هادی اریزو : چرته چون همشو اومدی 11 درصد کشیدی روش
حامد فرسوده واریز اردیبهشت فوری207فلز : خودرو فرسوده نوشته قرادادهای هفته دوم در حال فاکتور میباشد نا که هفته سوم قرار داریم یعنی بعد از این نوبت ما میشه?احتمال داره زودتر از موعد تحویل بدن
آریزو 8 مجید : تعهدشم دیدیم
اتو فلز 31 خرداد : یکم اردیبهشت تکمیل وجه کردم 23 اردیبهشت مابه التفاوت کمربند واریز کردم امروز هم فاکتور شدم