وضعیت خودروسازان یک سال پس‌از «کمپین»

 

حال و هوای خودروسازان یک سال پس‌از «کمپین»

 
در روزهایی که نمایشگاهداران خودرو پایتخت از رکود سنگین در بازار می‌گویند، خودروسازان روزهای شلوغی را پشت‌سر می‌گذارند و از همین رو قادر به قبول تعهد جدید به‌خصوص در حوزه فروش اعتباری نیستند.آن طور که خبر می‌رسد، خودروسازان به دلیل افزایش تعهدات خود ناشی از پیش‌فروش‌های قبلی، فعلا پیش‌فروش‌های اعتباری و چکی را متوقف کرده‌اند تا جوابگوی مشتریانی باشند که در گذشته برای خرید ثبت‌نام کرده‌اند.
 
بنابر اطلاعات به‌دست آمده از سازمان‌های فروش خودروسازان، هنوز هم تقاضا برای پیش‌فروش‌های اعتباری و حتی فوری وجود دارد، با این حال، غول‌های جاده مخصوص فعلا تمرکز خود را روی تعهدات ایجاد‌شده قبلی گذاشته‌اند. در همین راستا، خودروسازان تیراژ خود را نیز طی 8 ماه امسال (به‌خصوص در ابان ماه)، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش داده‌اند تا بتوانند جوابگوی مشتریان باشند. همین چند روز پیش که آمار تولید خودروهای سواری کشور اعلام شد، به وضوح مشخص بود تیراژ خودروسازان روی ریل صعود قرار گرفته و آنها بر خلاف نیمه اول سال گذشته، دیگر با کمبود مشتری و انبار شدن محصولات شان مواجه نیستند. افزایش 40 درصدی تولید خودروهای سواری در بازه زمانی موردنظر، یک رکورد برای خودروسازان در سال جاری به حساب می‌آید و اذهان عمومی را به این سمت می‌برد که فروش آنها رونق گرفته یا به زمان پیک تحویل خودروهای ثبت‌نامی رسیده‌اند. هرچه هست، افزایش تولید ناشی از بهبود فروش در خودروسازی ایران در حالی است که سال گذشته تا قبل از اجرای طرح وام 25 میلیون تومانی، خودروسازان درگیر پدیده ای دردسرساز به نام «کمپین خرید خودرو صفر داخلی ممنوع»، بودند و فروش شان اوضاع و احوال خوبی نداشت.
 
شرایط به شکلی بود که نگرانی‌های زیادی در مورد سرنوشت صنعت خودرو ایران به‌وجود آمد و حتی برخی کارشناسان بیم آن را داشتند که دومین صنعت بزرگ کشور زمین بخورد و دیگر بلند نشود. این در شرایطی بود که تصمیم دولت مبنی‌بر ارائه تسهیلات 25 میلیون تومانی به مشتریان خودرو، ناگهان ورق را به نفع خودروسازان داخلی برگرداند و سبب خروج آنها از رکودی سنگین شد. طبق این طرح، تسهیلاتی 25 میلیون تومانی با بازه بازپرداخت یک تا چهار ساله، در اختیار مشتریان قرار گرفت و آنها توانستند با مبلغ ودیعه ای نسبتا اندک، صاحب خودرو شوند. هرچند در ابتدا قرار بود 120 هزار خودرو با تسهیلات 25 میلیون تومانی در اختیار مشتریان قرار گیرد، با این حال تقاضا به حدی بالا رفت که خودروسازان حدود 10 هزار دستگاه دیگر را نیز به این میزان اضافه کردند تا یکی از برهه‌های تاریخی برای آنها در حوزه فروش، رقم بخورد. در حال حاضر که حدود یک سال از آن ماجرا می‌گذرد، دیگر نه خبری از کمپین است نه عکسی از انبارهای مملو از خودرو در کشور منتشر می‌شود، گویی شرکت‌های خودروساز داخلی دیگر با مشکل حادی در فروش روبه‌رو نبوده و اتفاقا توان ایجاد تعهدات جدید را نیز ندارند. اگر نگاهی به سایت‌های فروش خودروسازان بزرگ کشور بیندازیم، متوجه می‌شویم آنها فعلا فروش اعتباری و چکی را متوقف کرده و برخی از خودروسازان حتی مدت زمان فروش فوری محصولات شان را نیز افزایش داده‌اند.
 
 
 
نقش فروش اعتباری در بهبود فروش خودروسازان
 
اما توقف فروش اعتباری و چکی خودروسازان یکی از نشانه‌های بهبود فروش خودروسازان به‌شمار می‌رود؛ زیرا اگر آنها همچنان با مشکل و محدودیت در فروش روبه‌رو بودند، باید کماکان به فروش اعتباری خود ادامه می‌دادند، زیرا این نوع «فروش»، در دوران رکود خوب جواب می‌دهد. فروش اعتباری به‌خصوص در مورد بازار خودروی ایران که مشتریانی با نقدینگی کم و خودروهایی نسبتا گران دارد، یکی از ابزارهای مناسب برای افزایش فروش خودرو به‌شمار می‌رود. اصلا یکی از عوامل مهم و موثر در بهبود فروش خودروسازان و جذب نقدینگی از بازار، همین فروش اعتباری بوده؛ زیرا به مشتریان این امکان را داده تا با نقدینگی کم، خودرو خریداری کرده و پول آن را مدت دار (مثلا دو ساله) تسویه کنند. در این مورد، حسن کریمی سنجری کارشناس خودرو کشور معتقد است که فروش اعتباری توانسته نقش مهمی را در جذب مشتریان ایفا کند.
 
وی با بیان اینکه فروش اعتباری یا همان قسطی، انگیزه خرید خودرو صفر را در بازار بالا می‌برد، می‌گوید: وقتی خودروسازان از ابزار فروش اعتباری استفاده می‌کنند، بسیاری از مشتریان به جای آنکه خودرو دست دوم خریداری کنند، به سراغ محصول صفر کیلومتر می‌روند، چون اولا در ابتدا پول کمتری برای خرید می‌پردازند و ثانیا دیگر نگران عیب و ایرادهای احتمالی نهفته در دست دوم‌ها نیستند. کریمی سنجری ادامه می‌دهد: مساله دیگر اینجاست که مشتریان خودرو صفر کیلومتر را در مدت زمان نسبتا کوتاهی (گاهی30 روزه) تحویل می‌گیرند، اما پول آن را (البته با سودی که به آن تعلق می‌گیرد)، در عرض چند ماه و گاه حتی دو ساله تسویه می‌کنند و این انگیزه مناسبی برای آنها است. وی اما با تاکید بر اینکه ابزار پرداخت سود مشارکت و انصراف به مشتریان، یکی دیگر از دلایل افزایش تقاضا برای خودروهای داخلی بوده، می‌گوید: در حال حاضر که سود بانکی کاهش یافته، خودروسازان با استفاده از این اتفاق، سود مشارکت و انصراف بالاتری (نسبت به آنچه سیستم بانکی ارائه می‌دهد) به مشتریان پیشنهاد می‌دهند و این موضوع برای خیلی‌ها جذاب بوده و به آنها انگیزه خرید خودروهای داخلی را می‌دهد. این کارشناس همچنین با اشاره به اینکه رشد قابل توجه تولید خودروسازان در 8 ماه امسال می‌تواند نشانه بهبود اوضاع فروش آنها باشد، تاکید می‌کند: ازآنجاکه خودروسازان کشور صادرات قابل‌توجهی نداشته و این روزها دیگر خبری از انبار شدن محصولاتشان به گوش نمی‌رسد؛ بنابراین می‌توان پذیرفت که افزایش تیراژ در پی بالا رفتن فروش داخلی اتفاق افتاده است.
 
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , کمپین نخریدن خودرو , بازار خودرو , تولید خودرو , ایران خودرو , سایپا , کرمان موتور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

4 نظر

اریا بهمن
2

اگه ایرانیها مردمانی دوراندیش و نمک شناسی بودند،لگد به بخت خود و نسل های بعدی در سال 57 نمیزدند!!
20:19  1395/09/17
پاسخ دادن
امید
3

ایرانیها گرانفروش ببینن بیشتر از سر و کول هم واسه سبقت گرفتن در خرید بالا میرن!
19:33  1395/09/17
پاسخ دادن
کاربر: امیر(سابق)
5

یکی از آرزوهایی که به زودی اتفاق نمی افتد این هست که مثل تمام مردم دنیا به این بلوغ فکری برسیم که سزای گران فروش نخریدن هست. چون هیچ امیدی به مسئولین نیست و ما مردم هم که.......
19:03  1395/09/17
پاسخ دادن
امید
2

مردم ایران و این کارها خخخخخخخخخخ
مردم ایران گران فروش ببینن بیشتر از سر و کول هم واسه سبقت گرفتن در خرید بالا میرن!
19:29  1395/09/17

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 57 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سعید.g : اره توکه راست میگی..الانم لابد ازخوشبختی زیاده که اومدی اینجا پیام گذاشتی از رویاهات واسه ما تعریف کردی:)
تارا اتومات 30 اسفند : بله سرامیک تکمیل وجه 21دی میدونید چرا سود تاخیر ثابت مونده؟
سهند : من که شکایت هم کردم بعد تحویل ماشین بازم شکایت میکنم وقتی هیچکس حرفی نمیزنه اوناهم میگن خب مردم راضی هستند بیخیال. بقول قدیمیا شکم ما دردمیکنه باید دنبالش باشیم اوناکه مهم نیست براشون
امین : چک اول ماشین من پاس شد زده شعبه رباط کریم مگه اینا چک هامون را خرج میکنن؟ من شعبه بانکم پونکه محل ثبت نام هم پونکه
مهدی 2 : سلام.تارا بنده 6 دنده هست.وقتی ماشین میکنی از خلاص بخوای بری دنده عقب به سختی جا میره ولی اگه قبلش بزنی دنده یک یا دو یا سه یا چهار بعد خیلی راحت میره دنده عقب.کسی تجربه نداره .راهنماییم کنه؟
تارا دستی سفید : سلام دوستان کسی هست موعد تحویل ۳۰اسفند تارا فاکتور شده باشه یا بدستش رسیده باشه میشه بگید کی بوده؟؟؟
تارا : بله منم فاکتور نشده به نظرتون کی میشه
تارا اسفند ماه 1403 سرامیک : سلام کسی اسفند هست فاکتور شده باشه من هر چی زنگ میزنم میگن تیر فاکتور میشه
تارا اسفند ماه 1403 سرامیک : منم اسفند 403 هستم هر روز زنگ میزنم میگن تیر فاکتور میشه
حسن اقا آ۵ شهریور : تقریبا نه ماهه از ثبت نام گذشته خبری نیست شهریوریهای ک شاسی میشن اعلام کنن حداقل ی امیدواری داشته باشیم کلافه کننده است
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دروغ نگید : بچه ها چرا دروغ میگید هرکی ادعا میکنه فاکتور شده بی‌زحمت اسکرین بگیره آپلود کنه لینکش اینجا بزاره ممنونیم
ساینا : سلام ببخشید ایا کسی اطلاع داره سود سایپا از چه زمانی حساب میشود؟؟
تهران بزرگ : پس چرا من واریز اولم 12اسفند402 بود ولی ما جز آذری هاشدیم..دوستانی که تکمیل وجهشون مهرماه بوده هم که مثل ما واریز اولشون اسفند402بوده؟؟؟طرحاشون باهم فرق دارن؟؟
علیرضا : توام بچه گیات فکر کنم تو مدیران بودی😁
بشیر : عشق منی من بخدا هر روز غیر شنبه باشه میام
محمد : درود بر دوستان یه چند روزیه یه سیلو خریدم ریپ میزنه روی دنده یک و دو در سرعت پائین دلیلش چیه . نشونش دادم میگه یاتاقان زده و سنسور کیلومتری خرابه.سوختشم بالا هست چطور میتونن کمش کنم . کولر خنک نمیکنه به اینصورت. یاتاقان حتما الان باید درستش کنن یا میره هنوز. لطفا راهنماییم کنید. اصلا سلو کار نمیکنه مگرنه دور موتور در حالت ساکن روی یک‌ونیم تا دو تنظیم کنیم .
فرهاد : اقا مرتضی اذهان مشتریان عزیز را با این فرمایشات مکدر نفرمایید
سورن پلاس تحویل خرداد : سلام کدوم خبر هنوز فاکتور نشدیم فقط مسخره کردن مردم در حال آماده سازی فاکتور فقط بروز رسانی میشه خبر فاکتور نیست
دنا اتو خرداد : سلام گویا تحویل اسفند و اردیبهشت تموم شدهو الان دارن خرداد رو فاکتور میکنن اگه بخاطر کمبود برق به مشکل نخورن داره تحویلشون به روز میشه
صادق 207خرداد : سلام داداش من هفدهم تاریخ تحویلمه