سه پرسش درباره قرارداد مشکوک خودرویی با پژوسیتروئن

 

سه پرسش درباره قرارداد مشکوک خودرویی با پژوسیتروئن

 
ایدرو اعلام کرده آماده رفع هرگونه شبهه و پاسخگویی به پرسش های مطروحه درباره قراردادهای خودرویی با فرانسه است. در این راستا ۳ پرسش و ابهام مهم در خصوص قرارداد شرکت پژوسیتروئن با شرکت سایپا وجود دارد که امید است ایدرو به آن پاسخ دهد.
 
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، قراردادهای منعقد شده بین شرکت های خودروساز ایرانی با شرکت های فرانسوی پژو سیتروئن و رنو انتقادات گسترده ای را در بین محافل کارشناسی و فعالان اقتصادی و سیاسی در پی داشته است.
 
در همین رابطه محمدعلی پورمختار عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در مصاحبه با تسنیم با بیان اینکه شرکت پژو - سیتروئن هم زمان با دو خودروساز ایران وارد مشارکت شده که این مسئله تشدیدکننده انحصار است، گفت: قرارداد منتشر شده محرمانه تلقی شده و آن را منتشر نکرده‌اند که این امر بسیار مبهم و مشکوک است.
 
سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در مصاحبه با تسنیم با بیان این که قیمت واقعی سایپا کاشان بسیار بیشتر از رقمی است که به پژو-سیتروئن فروخته شده است گفت: کمیسیون این موضوع را در دستور کار خود دارد و حتماً پیگیری های لازم انجام میشود.
 
پیرو انتشار این مصاحبه ها سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران که در دفاع از قراردادهای ایران با خودروسازان فرانسوی گوی سبقت را از خودِ شرکت های طرف قرارداد ربوده است جوابیه ای را تنظیم کرد و ضمن تلاش برای توجیه و رفع انتقادات نوشت: متن تفاهم نامه و قرارداد رنو-سیتروئن به رویت اعضای کمسیون صنایع مجلس رسیده است.
 
خبرگزاری تسنیم جهت تنویر افکار عمومی و در پاسخ به مطالب مطرح شده در جوابیه سازمان گسترش که روز گذشته منتشر شد نکات ذیل را به استحضار می رساند:
 
1- ایدرو مدعی شده است قیمت فروش شرکت سایپاکاشان به پژو فرانسه بر اساس محاسبات کارشناسی انجام شده است. سوال کارشناسان صنعت خودرو این است که چرا شرکت سایپا کارخانه‌ای که برای احداث آن معادل 500 میلیون یورو هزینه کرده و فقط 5سال از بهره‌برداری آن سپری شده و همواره سودده بوده و عمده بدهی آن تسویه شده و در شاهراه حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی قرار دارد را فقط 300 میلیون یورو قیمت گذاشته است؟ این ارزان‌فروشی در راستای حمایت از تولید ملی فرانسه است یا ایران؟
 
2- ایدرو ادعا کرده است جزئیات قراردادهی خودرویی وسیله وزیر صنعت، معدن و تجارت در کمسیون تخصصی مجلس ارائه شده و مورد کنکاش و بحث و بررسی نمایندگان کمسیون قرار گرفته است. این در حالی‌ست که بر اساس اظهارات نمایندگان عضو کمیسیون صنایع  وزیر صنعت در جلسه‌ی سه ماه پیش در محل کمیسیون توضیحاتی ارائه کرده است اما توضیحات وزیر برای نمایندگان قانع کننده نبود و علیرغم قول و قرار شد مبنی بر ارزیابی این موضوع در جلسات بعدی متأسفانه تاکنون 3 ماه از آن جلسه گذشته و هنوز خبری از برگزاری جلسه دیگر برای بررسی قراردادهای جدید خودرویی نیست.
 
3- ایدرو در جوابیه خود اعلام کرده: این وزارتخانه و سازمان گسترش آمادگی رفع هرگونه شبهه و پاسخگویی به پرسش های مطروحه درباره این تفاهم نامه و قرارداد می باشد. در این راستا پرسش‌ها و ابهامات زیر در خصوص قرارداد شرکت پژوسیتروئن با شرکت سایپا وجود دارد که تسنیم امیدوار است ایدرو در راستای تنویر افکار عمومی به ‌آن‌ها پاسخ دهد.
 
الف) وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت در حاشیه نمایشگاه مطبوعات در تاریخ 20/8/95 اعلام کرد:" رنو با ایران خودرو و سایپا قرارداد داشت و این دو خودروساز را به جان یکدیگر انداخته بود و منافع ما محقق نمی شد؛ بنابراین تصمیم گرفته شد که سازمان گسترش به صورت یک به یک مذاکره کند" حال سوال این‌جاست که وزارت‌خانه تحت نظر ایشان چگونه مجوز انعقاد قرارداد همزمان شرکت پژوسیتروئن فرانسه با ایران‌خودرو و سایپا را صادر کرده است؟
 
ب) بر اساس دستورالعمل صدور جواز تاسیس 10 رشته صنعتی که در تاریخ 16/5/93 به امضای وزیر صنعت، معدن و تجارت رسیده است، هر شرکت خارجی اجازه دارد فقط با یک شرکت داخلی قرارداد تولید خودرو تحت لیسانس داشته باشد. حال سوال این‌جاست چرا آقای نعمت‌زاده دستورالعملی که خود امضا کرده است را نقض کرده است؟
 
ج) با توجه به این‌که شرکت پژوسیتروئن خودروهای برند پژو و سیتروئن خود را بر روی پلتفرم مشترک تولید می‌کند، تولید خودروهای برند سیتروئن از منظر انتقال فناوری آورده جدیدی برای صنعت خودرو ایران نخواهد داشت. زیرا قطعات خودروها با قطعات پژو یکسان بوده و آورده جدیدی برای صنعت قطعه‌سازی ندارد. از سوی دیگر به دلیل عدم طراحی خودروهای جدید در شرکت مشترک، در حوزه طراحی نیز شاهد ارتقای فناوری نخواهیم بود. حال سوال این‌جاست ایدرو و وزارت صنعت نسبت این قرارداد با بیان رهبری انقلاب مبنی بر لزوم انتقال فناوری در قراردادهای خارجی را چگونه تعریف کرده‌اند؟
 
امید است سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با پاسخ مستدل و مستند به ابهامات مطرح شده زمینه تنویر افکار عمومی را فراهم آورد.
 
 
 
 

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , ایدرو , قرارداد , پژو سیتروئن






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

مسعود
4


در حالیکه شرکت سایپا امید داشت با امضای قرارداد جدید همکاری با شرکت کیا موتورز، همکاری خود با این شرکت کره ای را احیا کند اما شرکت کیا موتورز حاضر به پذیرش شرایط شرکت سایپا نشده است. این در حالی است که شرکت سایپا مدتی است به حیاط خلوت شرکت‌های درجه دو چینی در ایران تبدیل شده است و به تولید خودروهای چینی با قیمتی چندین برابر کشور چین در ایران می پردازد
22:15  1395/11/20
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
B : سلام تحویل۱۵ مهر کسی خبر داره کی فاکتور میشه
سلام جناب خوب هستین قربان : چه خبر خانواده خوبن سلامتی والده محترم خانم بچه ها راستی چکار کردین وام جور شد؟ اقساطی که سنگین نیست؟ حالا مدارکش میفرستم واست ممنون میشم رفتید مدارک منم تحویل بدین شاید تا قبل از عید نوبت ما هم شد با نیت خیرتون منم خبر سلامتی چی بگم والا همش گرفتار تعمیرات و بازسازی خونم هرچی پس انداز بود خرج کردم واسه نوسازی خونه حالا اگه بشه تا قبل از عید تموم بشه زنده باشی سلام برسونید تشریف بیارید خوشحال میشیم شبتون بخیر خدانگهدار
T8امیر : سلام ۱۵ آبان پلاک شد مدارک ماشینم رسید دستم ولی خدشه تحویل ندادن نمایندی رستمی شیراز
محیا : سلام چطورشما۲ابان شاسی شدید و الان تحویل گرفتید ومن ۲۳مهر پلاک شدم هنو تو مرحله ی حمل هست ؟تی۸مشکی ثبت نام ۲۵خرداد
X5 اردیبهشت : با سلام ثبت نام اردیبهشت هنوز تو تکمیل وجه مونده من نمیدونم چه فرقی هست که بعضیها میگم ما تحویل هم گرفنیم
حسین... : بازهم یک شیرین کاری بی مزه از مزدوران وجیره خوران سایپا! پس شما آشغالهای مواجب بگیر سایپا که سالی چند بار ماشینهای متفاوت از شرکتتون میگیرین بعداز فروش لباسای خودتون و خانوادتون چی چی تون را خرج تهیه پیش پرداخت ماشینتون میکنید؟
مهسا : دوستان خبری از دعوتنامه آذر ماه ندارید؟؟؟؟؟؟؟؟
ناصر محب نژاد : J4سفید ثبت نام۱۸ اردیبهشت از نمایندگی سلیمانی پور از شهر ری ۶اردیبهشت شاسی ۲۸ارسال مدارک وامروز هم کارت ماشین رافرستادن ماشینو کی تحویل میدن خدا میدونه خسته شدیم
حسین : روزی ۷۵۰ هزار تومان
Mr.p : کسی هست تحویل گرفته باشه از 90 روزه ها
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایران خودرو : حدود 350 میلیون
حمید33 : سلام 33اتومات قرارداد 2/29 وام و ریختن مدارک اومده.تاریخ تحویل سیستمی 16 مهر بود.که فعلا خبری نیست
رانا : منم تحویل 4بهمن بودم الان شدم 30 بهمن . امروز هم دعوتنامه تکمیل وجه اومد واسم
یاسین : سلام پیام واریز براتون اومد چقدر بوده
سورن دوگانه : سلام ، فاکتور شدم ولی پلاک نشده چند روز طول میکشه پلاک بشه؟
محمد رحیمی : سلام بعد از فاکتور چند روز طول می کشه پلاک شه
قاسم رشیدی : من لیفان 620 1600خریدم بیشتر از 200کیلو بار میزنم داخلش عقب ماشین رو زمین می‌خوابه دلیلش چیه
نیما : سلام برداران وحواله داران عزیزیه تجمع بذاریم سازمان استاندارد که بهانه ایرانخودروتمام بشه مطمئنم ربطی به سازمان استاندارد نداره فقط ما بایدازطرف سازمان استاندارد پیگیری یاتماس بگیریم
حمید x33 cross : پاسخ به مهساfx من تایید لیزینگ 7 تیر تحویلی 17 شهریور مدارکم مشکلی نداره پس چرا وام منو نمیریزه بانک سگ مال شمارو ریخته عجب گیری افتادیم
X33 cvt : سلام دوستان ، کسایی که x33 cvt تاریخ قراردادشون بین اردیبهشت تا خرداد بوده تحویل گرفتن؟ من تقریبا تاریخهای ثبت نامهارو بررسی کردم و از خرداد تا مرداد ثبت نام ایکس33 نبوده . میخوام ببینم اونایی که قبل خرداد ثبت نام کردن تحویل گرفتن؟ میخوام ببینم کی نوبت میرسه به ثبت نامی های بعد مرداد . من تاریخ قراردادم 6شهریور1403 هست و تحویل سیستمی 18دی و همه مدارک هم اومده