مدیران صنعت خودرو چگونه قربانی می شوند؟

 

مدیران صنعت خودرو چگونه قربانی می شوند؟

 
در جهانی که رقابت غول‌های فناوری بازارهای آزاد آن همچون سیلی خروشان به راه افتاده است، مجالی برای درنگ شرکت‌ها نیست. این رقابت تنگاتنگ و این موج انفجار اطلاعات و پیشرفت تکنولوژی به صنعت خودروی جهان هم رسیده است و خودروسازانی که نتوانند همپای جهان خود را با تغییرات وفق دهند دیر یا زود از صحنه بازارهای جهانی حذف خواهند شد. به همین دلیل شرکت‌های خودروسازی جهان فرصت زیادی ندارند که آن را در اختیار یک مدیر قرار دهند تا بتواند خود را با تغییرات منطبق سازد. در گذشته کم نبودند مدیرانی که نتوانستند همگام با تغییرات روز عملکرد خود را به روزرسانی کنند و باعث ضررهایی سنگین یا حتی تعطیلی کل شرکت شدند. این درس‌ها برای دیگر شرکت‌های خودروساز جهان موجب شده است که این روزها خبر برکناری یک مدیر خودرویی چندان عجیب و دور از ذهن به‌نظر نرسد.
 
به‌عنوان مثال دوشنبه گذشته شاهد خبر برکناری مدیر شرکت خودروسازی فورد بودیم. مارک فیلدز در شرایطی از سمت مدیریت شرکت فورد برکنار شد که تنها سه سال بود در این سمت فعالیت می‌کرد. او نتوانست سرمایه‌گذاران و حتی هیات‌مدیره شرکت را قانع کند که سرعت شرکت در تولید و توسعه خودروهای آینده از جمله خودروهای خودران برقی مجهز به باتری کافی است.
 
واقعیت این است که کهنه‌کاران صنعت خودرو همچون شرکت‌های فورد، جنرال موتورز و فولکس واگن دیگر تنها تعیین‌کنندگان روندهای این صنعت نیستند. حالا آنها با شرکت‌های فناوری همچون گوگل، اپل، اوبر و تسلا شریک هستند. شرکت تولیدکننده خودروهای برقی تسلا، هم اکنون ارزشی بیش از هر یک از خودروسازان دیترویتی دارد. برکناری مدیر فورد، دومین خودروساز بزرگ آمریکا به لحاظ میزان تولید پس از جنرال موتورز، منعکس‌کننده چالش‌هایی است که پیش روی آن دسته از خودروسازانی است که نتوانسته‌اند خود را با روند سریع تحولات منطبق سازند. ویلیام فورد جونیور، رئیس هیات‌مدیره و نوه موسس شرکت خودروسازی فورد می‌گوید: ‌«جهان ما به شدت تغییر کرده است. کافی است به سرعت تغییرات و رقبایی که وارد بازار شده‌اند نگاه کنید و لازم است که ما بتوانیم خود را با این تغییرات منطبق کنیم یا در آن سایرین را شکست دهیم.»
 
فیلدز با 28 سال سابقه در شرکت خودروسازی فورد، قربانی تغییر سریع انتظارات از خودروسازان شده است. برای دهه‌های متمادی شرکت‌های بزرگ خودروسازی تنها بر پایه میزان تولید مورد قضاوت قرار می‌گرفتند و به تعداد دستگاه‌های تولید‌شده‌شان و تعداد دستگاه‌هایی که با سود می‌فروختند، افتخار می‌کردند. امروز اما در دنیای خودروسازی، این به تنهایی یک افتخار محسوب نمی‌شود. حالا با انتصاب یک مدیر ارشد به‌نام جیم هکت، خارج از دایره نیروهای کهنه کار صنعت خودرو، شرکت فورد نشان داده است که قصد دارد یک پیشگام در عرصه حمل و نقل شخصی باشد.
 
هکت 62 ساله پیش از این مدیر شرکت «استیل کیس» بود. این شرکت که در زمینه مبلمان اداری فعالیت می‌کند، تحت مدیریت هکت توانست همگام با نیازهای «سیلیکون‌ولی»، با تکنولوژی جهان پیش برود و نیازهای برنامه نویسان کامپیوتر و سایر کارکنان حوزه تکنولوژی را برآورده سازد. او که روز دوشنبه به‌عنوان جانشین فیلدز معرفی شد، از تلاش‌های شرکت فورد در عرصه تکنولوژی خودروهای خودران تقدیر کرد. او گفت:‌ «من این ایده را که شرکت فورد نمی‌تواند به سرعت پیش برود، به چالش خواهم کشید. ما مسیری را طرح‌ریزی کرده‌ایم که فرصت‌های زیادی در اختیار ما قرار می‌دهد.» جانشینی هکت به جای فیلدز تنها یکی از نشانه‌های تغییرات بزرگی است که صنعت خودروی جهان با آن مواجه است. الزام مدیران خودرویی به پاسخگویی نیز یکی دیگر از تحولات صنعت خودرو است. پس از پرونده‌های رسوایی شرکت‌هایی همچون فولکس واگن که از تقلب این شرکت در اعلام میزان واقعی گازهای آلاینده محصولاتش حکایت داشت و موجب افت شدید فروش و ارزش سهام این شرکت شد، حالا خودروسازان جهان بیش از پیش بر پاسخگویی مدیران خود تکیه دارند.
 
به‌تازگی شرکت خودروسازی آلمانی فولکس‌واگن اعلام کرده است که برخی از مدیران این شرکت در برابر ورود به عصر جدید پاسخگویی به مشتریان مقاومت می‌کنند و اگر این روند ادامه یابد، سال‌ها طول خواهد کشید تا یک فرهنگ شرکتی جدید بر خودروسازی حاکم شود. تلاش بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی جهان از این روست که با شفافیت و پاسخگویی بیشتر در قبال مشتریان و سهامداران، بتواند اعتماد از دست رفته آنها را بازیابد. در این راستا اما فولکس واگن با مقاومت برخی مدیرانی مواجه است که هنوز به روش‌های مدیریت پیشین متوسل هستند و مشتری‌مداری را به‌عنوان یکی از موانع کار خود می‌دانند. ماتیاس مولر که در سپتامبر سال 2015 مدیرعامل شرکت فولکس‌واگن بوده است، درباره این مدیران می‌گوید: ‌«بی‌شک افرادی هستند که همچون گذشته به روش مدیریت متمرکز متوسل هستند. می‌توانید تصور کنید تغییر تفکر این افراد تا چه حد دشوار است؟» به‌نظر می‌رسد برای شرکت فولکس‌واگن تغییر تفکر مدیرانی که به روش‌های قدیمی تکیه دارند بسیار دشوارتر و پرهزینه‌تر از برکناری آنها باشد، راهی که دیگر شرکت‌های خودروساز جهان نیز دیر یا زود به آن خواهند پیوست.
 
 
 
 

منبع

اقتصاد نیوز


 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , برکناری , مدیران






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
جی فور خرداد مشکی : من نمیدونم چه فازیه !!! خب شماکه مشکی نداری چرا رنگ مشکی رو میزاری تو گزینه هات !!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ali9111 : تحویل 8 مهر تیتانیوم پنجشنبه فاکتور امروز پلاک
از دی 1402 : پس اون که گفتن به موعد آذر افزایش نمیخوره چیه؟
tara v1plus : فک نکنم اونطوری شه چون اون وقت ماشین هایی که امسال تولید کردن میمونه رو دستشون، یه بار هم ساینا اینطوری شده بود که مونده بود و راهور پلاک نمیکرد. من خودمم بهمنم ولی فک کنم امسال بده
خدا رو شکر کنید❤️ : بنده خاطرم هر چقدر لازم هست برای تحویل خودرو صبر کنم و میدانم ۹۹ درصد هم مثل من هستن ما باید به پیشرفت خودرو سازی کمک کنیم در مدتی که خودرو ندارین و پیاده هستین ذکر بگویید به مال دنیا هم دلتان را خوش نکنید از زندگی با معنویت لذت ببرید ما داریم حرکتی هر چند کوچک برای خودروسازی کشور می‌کنیم پس رئیس ایران‌خودرو و سایپا با آرامش کارتان را کنید ما حمایتتون می‌کنیم 🌹🌹🌹
اصغر : منم هنوز خبری نیست از فاکتور الان نظر سنجی حواله داران اطلس رو می خوندم دو سه ماه فاکتور نشده بعد از تکمیل وجه
توحید ارومیه : 2ابان تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشده .5شنبه توی یه کانال دیدم یه نفر واریزی 1ابان بود فاکتور شده بود
تکمیل ۳ ابان : برای منم دقیق یه ماهه فاکتور نشده
محمد : سلام یک کلام اگه سلامت روح و روان در درجه اول و خواب سرمایه در درجه دوم براتون ارزشمند هست از شرکت نامحترم کرمان موتور خرید نکنید.
اطلس سفید مشکی : نباید بزاریم ازمون پول اضافه بگیرن.. طبق قانون اگه تمام مبلغ افزایش بخوره میتونیم شکایت کنیم..
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : سلام کسی تیگو 8 پرومکس تحویل شهریور ماه گرفته خبرجدید دارن اعلام کنن ببینیم چه خبر من تحویل 6 شهریور ماه فعلن خبری نشده
دنا اتومات 30مهرپیش فروش : اره من فاکتور شدم تکمیل وجه1شهریور فاکتور 1 آبان متنظر پلاکم الان
امییر : درود فکر کنم 292 مرحله دوم واریزی جدید
فربد : من دنا 6 دنده رنگ سفید فروش فوری تحویل 7 آبان هستم تا الان فاکتور نشدم
مهدی : حدودا بین 185تا195
X22 : هفته دوم به بعد ینی چی؟ینی ازهفته دوم تا عید؟یافقط هفته دوم آذر
محمود : ساینا پیش فروش حدودا 15میلییون دیگه باید پرداخت کنند. نصف افزایش قیمت خودرو تعلق میگیره یعنی 35 تومان وسودمشارکت تقریبا 20تومن که شما همون 15 رو اضافه پرداخت میکنین. واسه پیش فروش سال قبل همین قدر میشه اعصاب خودتون و خانواده رو خورد نکنین انشاالله اونم جورمیشه
X22 : سلام شما ازکجا میدونید؟مطمئنید؟من خیلی منتظرم
امیر ساینا85گانه 90 روزه : این سایپا24شهریور مگه چقدر ساینا فروخت که هرچقدر فاکتور میکنن تموم نمیشه،امروزم 24 شهریوریها رو دارن فاکتور میکنن
ساینا دی : داداش من ریاضیم ضعیفه ینی چقد باید بدیم😂